Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

KenJeKenny!?

1E 480W-Led Kweekverslag (2X Supersilverhaze Greenhouse)

Recommended Posts

Hallo allen!

 

Nou heb ik al ruim een jaar het idee om zelf eens wat dames groot te brengen en onlangs heb ik eindelijk de knoop doorgehakt. Na enige tijd wikken en wegen heb ik voor de volgende setup gekozen:

 

- Mars Hydro Reflector 480W

- 120L Mammoth Pro (60 diep, 120 breed, 160 hoog)

- G-tools 125 buisafzuiger (2 standen: 220m3/360m3)

- Plagron 100% natural groei&bloei, Universal Power Roots, Vita Race & Green Sensation

 

En voor deze eerste kweek heb ik gekozen voor de Super Silver Haze feminized seeds van Greenhouse.

 

Na het opstellen van de tent ziet de setup er als volgt uit:

gallery_38396_19492_1490288.jpg

Op dit moment had ik nog geen afzuiger... Ik had namelijk een softbox, regelaar & filter overgekocht van een goede kennis. Nou bleek echter dat de verkeerde softbox bij het "setje" zat. De softbox was namelijk een nood-afzuiger voor wanneer de stroom wegviel en werkte op een 24V accu. Bij het aansluiten op 220V sloegen de stoppen eruit en was het einde oefening voor de softbox... <_< Ivm de relatief hoge aanschafprijs voor een softbox heb ik even gekozen voor een budget oplossing (namelijk de G-tools 125 buisafzuiger, die momenteel onderweg is). Als propagator heb ik simpelweg vershoudfolie over een tupperware bakje gespannen met hierin 2 jiffy plugs die op nat keukenpapier staan. Direct ernaast staat een buiten thermostaat van Netatmo die mij een mooi tijdsverloop van de temperatuur en luchtvochtigheid geeft.

 

Na nog geen 48 uur kwamen de zaadjes al uit.

gallery_38396_19492_1931466.jpg

 

Nou las ik achteraf dat beginnnende kwekers vaak de fout maken om de luchtvochtigheid TE hoog te krijgen (en ik zag de druppels al aan het folie hangen). Dus heb ik boven de pluggen grote gaten in het folie gemaakt om zo het licht beter door te laten komen en de LVH naar beneden te krijgen.

 

Inmiddels staat mijn zelfgemaakte propagator 3,5 dag in de tent en merkte ik op dat mijn temperatuur behoorlijk oploopt (tot 31,5C) en aangezien mijn afzuiger nog onderweg is moest ik provisorisch iets verzinnen. Ik heb de tent daarom open gezet met een ventilator erin, die tussen de lamp en de propagator naar buiten toe blaast. Ook heb ik een emmer met een laagje water in de tent gezet om de temp wat omlaag te krijgen en de LVH omhoog.

gallery_38396_19492_5144873.jpg

Alsnog weet ik de temp/LVH niet lager te krijgen dan 28,2C en 56% (bij buiten temp 26,0C en LVH 69%). Zonder CO2 toevoeging net iets te hoog dus... Iemand nog tips om dit omlaag te krijgen? Ben bang dat de jonkies zon warme en droge omgeving niet fijn gaan vinden al ben ik bang dat het niet anders is met zulke buitentemperaturen...

 

Nou is dit mijn eerste kweek dus zal ik vast iets verkeerd doen of over het hoofd zien... dus wijs mij daar gerust op! Bij voorbaat onwijs bedankt!!!

 

Wordt vervolgd! B)

Edited by KenJeKenny!?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij is die mammoth pro maar 160cm hoog, zijn er andere versies of meetfoutje? :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij is die mammoth pro maar 160cm hoog, zijn er andere versies of meetfoutje? :P

 

Scherp! direct aangepast :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gisteren eindelijk de vervangende buisafzuiger (G-tools 125 2 standen) binnen gekregen en opgehangen.

gallery_38396_19492_1920883.jpg

 

Helaas bereik ik met mijn afzuiging alsnog niet de lagere temperaturen die ik voor ogen had... maar dit komt meer door het feit dat de tent uitblaast in- en inblaast(passief) vanuit dezelfde kamer en deze kamer zeer slecht ventileert.

Het plan is dan ook om binnenkort een ventilatie gat in de tussenmuur te maken en de uitlaat de woonkamer in te blazen. Ook komt er in de deur van de kamer een ventilatierooster, zodat de kamer waarin de tent staat als buffer kan dienen voor een (hopelijk) stabieler klimaat.

 

Wel heb ik nog wat problemen met de hele ventilatie setup...de buisafzuiger staat standaard op stand 1 (220m3) met als inlaat een passieve 125mm buis (zelfde afmeting als uitlaat). Zoals verwacht en gehoopt trekt de tent vacuum... al is het wel iets teveel van het goeie :whistle: Ik heb 1 van de zijroosters ietwat opengezet en dat maakt al een verschil maar alsnog ben ik bij mijn 60cm diepe tent zo 2x 5tot7cm kwijt doordat hij zo naar binnen trekt. Ook is het verschil in luchtverplaatsing als ik mijn hand voor de uit- of inlaat houd heel groot (met zijrooster dicht). De tent van top tot teen gecontroleerd en hij zuigt nergens "valse" lucht aan.

 

Daarnaast zit ik alsnog met een temperatuur van ~29,2C (en lijkt de afzuiger het alleen maar droger en droger te krijgen. Vanochtend stonden de plugjes flink droog en was de LVH 42%(Voorheen rond de 55-60%).

 

Dan nu de dames zelf... foto's helaas met discolampen aan (met flitser krijg ik ze niet scherp).

gallery_38396_19492_5037897.jpg

Thermostaat een dakje gegeven en bij de pluggen gezet voor een betere meting.

 

gallery_38396_19492_1059678.jpg

Ze krijgen momenteel enkel wat mineraalwater met een heel klein beetje worterstimulator bij een PH van 6,1 (batterijtjes van EC meter helaas leeg :rolleyes:).

 

Nou ging het in eerste instantie bijzonder snel, ze waren namelijk in 3 dagen al uitgekomen en 2 dagen later stak het eerste worteltje al onder de plugjes uit. Het gekke is echter dat het linker zaadje ruim een halve dag voor liep... toen haar lobblaadjes al helemaal uitgeklapt waren zat de rechter nog helemaal dicht. Nu 2 dagen later is die tussenstand echter compleet omgeslagen. Het lijkt alsof ze het allebei (maar voornamelijk links) eventjes zwaar hebben gehad (weinig groei en geen nieuwe zichtbare wortelpuntjes). Links is ook donker groen en oogt een beetje hangend/slapjes. Wel zag ik vanochtend dat zij eindelijk met de kartelblaadjes is begonnen dus kijk ik het nog een dag of 2 aan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inmiddels 1 week verder en helaas bleek 1 van de zaailingen een chromosoompje teveel te hebben (5/6 kartelblaadjes en geen enkele wortelgroei) en is niet veel later overleden.

 

gallery_38396_19492_5199531.jpg

Nou heb ik hierna direct een nieuw zaadje geplant in de hoop dat het verschil niet zo groot zou zijn maar na 4,5 dag zie ik nog steeds niks uit het plugje komen -_- duimen dat het een beetje op wil schieten...

 

De andere zaailing heeft het gelukkig wel naar d'r zin.

gallery_38396_19492_1110861.jpg

 

 

Nou begon ik me na enkele dagen al te irriteren aan het geluid van de buisventilator (zelfs in lage 220m3 stand) en heb ik besloten om de opstelling te veranderen om zo de geluidsoverlast wat tegen te gaan. Ik heb flink wat uren zitten lezen over ventilatie en isolatie technieken en heb het volgende voor ogen:

gallery_38396_19492_37343.jpg

De tent staat in een kamer die een klein beetje lucht vanuit huis aanzuigt met een wat stabielere temperatuur en dus als buffer dient maar het grootste deel van de aangezogen lucht is verse buiten lucht via naastgelegen ventilatieroosters. De uitblaas komt uit op de woonkamer (nog nooit zo'n verse/schone lucht in huis gehad :likken:)

Ik ben alleen nog niet helemaal zeker over de inlaat... neem ik een normale-, airsock- of perfo-slang? zelfde of grotere diameter? locatie; richting de plantjes of juist niet? etc. etc.

 

Nou moet ik helaas door een onverwachte uitgave even op de centen letten, dus de aanschaf van een sonoconnect buis en een geluidsdemper moet eventjes wachten (ook al kost het geen drol) maar ik had wel al alles in huis voor een DIY softbox (afgezien van 3 flensen van nog geen 2,- per stuk :) ).

 

Helaas bleken de materialen die ik voorhanden had niet ideaal waardoor het zeker geen schoonheidsprijs zal winnen maar verdomd wat een wereld van verschil zeg! Binnenkort pak ik hem nog in met radiatorfolie en alu-tape, zodat die in dezelfde "stijl" is als de aluminium sono buizen en wie weet scheelt dat extra laagje weer een decibel :likken:

gallery_38396_19492_3771811.jpg

 

Ik wacht nog even op de sono slang voordat ik de bocht tussen het filter en de afzuiger in een wat minder scherpe bocht aan de wand bevestig. Ook zoek ik nog naar een manier om mijn filter verticaal op te hangen om zo een van de meest luidruchtige bochten er uit te krijgen... ik kan er weinig tot niks over vinden en zelf heb ik even ook geen praktische oplossing.

 

Inmiddels is het meest luidruchtige in de hele opstelling wel de discolamp, de goedekope ventilatortjes van dat ding loeien gezamenlijk harder dan mijn heteluchtoven :thumbsdown: Gelukkig heb ik al gezien dat het kinderlijk simpel en goedkoop is om deze fans te vervangen met andere fluisterstille varianten die ook nog eens meer lucht verplaatsen. Zodra deze ronde is afgerond zal ik dit zeer zeker gaan doen en het verschil terugkoppelen, mochten er geïnteresseerde Mars Hydro eigenaren zijn...

 

En nu maar weer geduldig op de dames wachten :whistle:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die bocht zorgt ook voor een bult verlies aan capaciteit.....

En waar is die softbox van gemaakt, lijkt een doos?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die bocht zorgt ook voor een bult verlies aan capaciteit.....

En waar is die softbox van gemaakt, lijkt een doos?

 

Opzicht is die capaciteit nog niet zo erg aangezien de tent nu al enorm vacuüm trekt... een paar kuub minder is eerder wenselijk maar dimmen leid weer tot brommen :(

 

En nee het is gewoon mdf bekleed met matten geluidisolatie... geen kartonnen doos ofzo :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou had ik de afgelopen paar dagen het idee dat ik de plugjes net iets teveel water gaf... ze hingen na het watergeven niet maar de blaadjes staken ook niet omhoog. Dus gisteren heb ik ze wat minder gegeven en daarnaast wat bladvoeding gespoten (plagron vita race). Nog geen uur later staken de blaadjes met bijna 45 graden omhoog en leek ze het bijzonder naar dr zin te hebben.

 

Voorheen had ik de ventilator zo neergezet dat deze de warmte tussen de lamp en de zaailingen weg blies. Nadat ik gisteren wat zat te lezen over het verstevigen van de stam door de ventilator je plantje te laten "dansen", heb ik de ventilator bijgesteld zodat deze net over ze heen blies.

 

Toen ik vandaag weer ging kijken schrok ik mij dood... mn enigste resterende zaailing hing er uitgedroogd bij :(

gallery_38396_19492_2820999.jpg

 

Nu al bijna 3 uur geleden dat ik haar al weer water heb gegeven maar ze lijkt niet te herstellen... ook het nieuwe zaadje wat is geplant komt na 5 dagen nog steeds niet uit.

 

Het lijkt dus op een totaal fiasco uit te lopen... :@

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgende keer zou ik met wat meer zaadjes oefenen ipv al je hoop te vestigen op 2 stuks, er zitten d'r altijd wel een paar tussen die het minder goed doen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgende keer zou ik met wat meer zaadjes oefenen ipv al je hoop te vestigen op 2 stuks, er zitten d'r altijd wel een paar tussen die het minder goed doen.

 

De meeste hier begonnen ooit met 1 zaadje en dat ging gewoon goed.....

Goed zaad, goed klimaat en niet te nat en diep!

Edited by vakman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mocht de laatste zaailing er vandaag niet meer bovenop komen begin ik gewoon opnieuw, ditmaal meteen met 4 zaden.

 

Wel heb ik een vraag wat betreft het water geven bij deze jiffy plugs... ik heb ze nu bovenop een paar lagen keukenpapier in een tupperware bakje staan, met het idee dat het keukenpapier wat vocht zou vasthouden en zo de plugs in zouden trekken. Ik geef ze van bovenaf een heel klein beetje (met een tandarts spuitje om de zaailing zelf niet nat te maken) en het overgrote deel rondom de plug op het keukenpapier om ook van onder water te geven.

 

In de praktijk blijkt het keukenpapier binnen een half uur droog te staan. Is het misschien slimmer om (net zoals ik vroeger bij grotere potten deed) ze op een klein schaaltje te zetten, hier wat water in te gooien en alles wat niet word opgezogen weer weg te gooien? Of kan ik ze beter op bijv een sponsje of iets dergelijks zetten? Vind veel over water geven maar niks over of de ondergrond, waar de plugjes op staan, nat of droog moet zijn...

 

Ook heb ik geen zwenk ventilator, alleen een stilstaande... is deze constante luchtstroom teveel voor hele jonge zaailingen? (Er is wel een flinke afzuiger en dus luchtcirculatie aanwezig).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Te weinig verse lucht en een orkaan op de kop.

Die ene flap deels open is echt niet genoeg en met die stormfan zo vlak naast de zaailingen kon je toch ook wel bedenken dat ze om de haverklap uitdrogen en al het vocht verder ook in no-time verdampt zou zijn?

 

Een PC fan is al bruut geweld voor een zaailing.

 

Als je alleen de LED hoger had gehangen omdat de temperatuur opliep of dat ding op halve kracht gedraaid had dan had je een heel eind gekomen en die ventilator had je tegen een flap open kunnen zetten om uit te blazen als noodmaatregel oid.

 

Volgende keer voordat je plantjes erin zet 1st goed testen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoezo te weinig verse lucht? Afzuiger staat op 220 kuub en trekt mijn 120L tent vacuum met 1x125mm passieve inlaat EN een flap een stukje open.

 

De fan stond er ook al een week... ik had hem alleen iets naar beneden gedraaid (echt maar 5 graden ofzo) om de zaailing heel lichtjes te laten bewegen... maar dat bleek inderdaad veeelsteveel van het goede :(

 

En de afstand van de disco lamp tot de zaailing is volgens mij precies goed (uitgegaan van andere verslagen met identieke lamp). Bij 55cm heb ik constante temperatuur tussen de 26-28 graden, ze strekken niet maar geven ook geen verbrandings verschijnselen...

 

Hoe dan ook... je leert het meeste van je fouten :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die fan in je hok uitzetten, lamp een meter hoger hangen.

Als newbie zou ik voor een groter medium gaan waar je je zaadjes in laat ontkiemen.. die jiffys drogen supersnel uit. Zolang je temp onder de 28c blijft heb je eigenlijk geen ventilatie nodig in zn tent met zaailingen, die gebruiken amper co2.. 1x per dag uitademen is al genoeg.

Zodra de plantjes lange steeltjes krijgen de lamp wat lager hangen.

Streef naar zn hoog mogelijk luchtvochtigheid en dat langzaam afbouwen zodra de vrouwtjes meer blad krijgen.

Als je dan begint met 50% van de aanbevolen dosis voeding kan er weinig meer fout gaan.

Succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Of je zaait gewoon in een potje ipv die gekke kleine dingetjes...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Of je zaait gewoon in een potje ipv die gekke kleine dingetjes...

 

Ik heb een aantal jaren terug wat gelezen over ontkiemen op plugjes en de voordelen er van En sindsdien gebruik ik ze 9 van de 10 keer (voor buitenplanten tot nu toe). Zo is het plugje als het ware een mini-smartpot waardoor hele jonge zaailingen meer wortels opbouwen. (Verschil met normale potjes ook met eigen ogen gezien) Daarnaast is het verpotten vele malen makkelijker. Wanneer ze op het balkon kwamen te staan konden ze met plug en al meteen in 15L potten. Ze groeiden vaak meteen door in plaats van de gebruikelijke groei stop van een dag of 2 door bijv stress of schade aan de wortels.

 

Wel ben ik nieuwsgierig naar de eventuele nadelen van plugjes zoals deze. (Afgezien van hoe snel vocht verdampt, zoals ik heb ondervonden :( )

 

Zat wel te denken aan van die biologisch afbreekbare potjes en die dan te vullen met stekaarde... is dat een idee?

Share this post


Link to post
Share on other sites

2/3 dagen in nat keukenpapier, zodra het worteltje ca 1cm eruit is in een 1 liter potje met lightmix (ingewaterd uiteraard) en gaan (eerst op 24-0). Werkt altijd en veel sneller dan van die kleine potjes. Kan t niet vergelijken met pluggen etc. maar ik wil t niet anders doen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...