Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

MisterX

5)5Xghost Train Haze 960Watt Diy Led In 90Liter Scrog

Recommended Posts

Dat is het enige, wat werkelijk zou kunnen helpen D.

 

Al het andere is geld en energie verspilling.

Bedenk daar bij, dat de lucht, die je wil drogen, net zoveel is als wat je per uur wil afzuigen..

 

1000 kuub,

is een loods,

van 40 meter lang

5 meter breed en

5 meter hoog hé :search:

 

Daar zul je een flink kacheltje in moeten zetten dan toch?

Wil je dat in een uur droog krijgen.. :withstupid:

 

Het is een stuk goedkoper, om te investeren in gezonde planten,

Die zijn namelijk ook een stuk beter bestand tegen van alles en nog wat.

 

Ook tegen rot cq hoge luchtvochtigheid weerstand :likken:

Edited by oude rocker

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hij zuigt toch ook aan van binnenshuis...? Mja dagen net als gister kan geen vochtvreter tegen op

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zuig al aan van binnens huis idd :(

je moet toch juist harder afzuigen om minder vocht in de lucht te hebben

Edited by MisterX

Share this post


Link to post
Share on other sites

O oké, ik wist niet dat je al van binnen afzuigt, MisterX.

 

Een afzuiging onttrekt geen vocht aan de lucht dus die helpt je niet om de LV naar beneden te brengen. Maar hoezo maak je je daar druk om? Heb je rot ontdekt? Zolang je geen dauwpunt hebt op je planten maakt het niet uit hoe vochtig te lucht is en kan je ze zelf afbloeien in de zeikende regen zonder rot te krijgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

In dit stadium van de groei wanneer de toppen nog lang niet zo compact als het eindresultaat zijn is het ook niet heel erg boeiend als de lv een keertje wat hoger is. Gewoon zorgen voor genoeg luchtverplaatsing tussen het bladerdek en inderdaad zorgen dat de nachten kwa temp niet te veel verschillen met overdag.

 

Verder zou een tip van mij zijn om die boxfan wat tactischer ophangen in 1 van de hoeken en de rotatiestand aanzetten. Als je de achterkant strak tegen het tentdoek hangt zuigt de rotor een stuk minder lucht aan en dit scheelt aanzienlijk in wat hij kan verplaatsen.

 

Nu zie ik wel wat hoogteverschillen maar zelf denk ik dat het armatuur een tikkeltje hoog hangt. Dit ga je merken straks in hoe het beneden in afhard. Ik draai mijn COBS op 70w en heb de toppen soms 15cm er vandaan zonder problemen.

 

Het ziet er uit als een prima vol veldje!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maak me nu nog niet zo druk om de LV maar als dit zo blijft is dit een solicitatie naar rot.

Ik heb de ramen ipv wijd open op een kier gezet dit scheelt 10% vergeleken met gisteren.

Dus enigste wat ik kan doen is lucht van buiten iets beperken bij een hoge LV zodat er wat meer droge lucht van binnen word aangezogen ipv vochtige lucht van buiten

Ik zit nu alle ramen op de bovenverdieping wijd open om zoveel mogelijk frisse lucht binnen te krijgen en te koelen

als ik dat wat knijp zakt de LV iets

 

dus ik moet me focussen op sterke planten (hoe de fuck doe je dat) haha en plant zonder te korten is toch een gezonde plant

 

de boxfan heb ik wat achter gezet zodat hij voldoende lucht aanzuigt ik ga nog wel even kijken voor een alternatieve plek

me bladeren worden gebleekt door de mega hoeveelheid licht die erop knalt ik ben daarom geadviseerd door @wietefras om het hoger te hangen

ik draai op 106watt dit is 30% meer watt als wat jij uit die COB perst. denk dat dit echt set-up afhankelijk is

 

ik deel even wat Quote's van wietefras van .eu

 

heb ook de search knop gebruikt. en daar waren de reactie's ook niet positief over een luchtontvochiger

denk dat ik de eerste ben die de search knop heeft gebruikt :wtf2:

 

 

 

 

Ik zou zelfs zeggen dat 20cm a 30cm eigenlijk al dicht op de planten is. Ik heb mijn 50W COBs op 30cm. Hadden we ook niet al een keer berekend dat 40 a 50cm een betere afstand zou zijn voor jouw COBs en verdeling daarvan over het oppervlak?

 

Zoveel scheelt het gemiddeld nou ook weer niet om ze dichter bij te hangen. Dat hele verhaal van omgekeerde kwadratenwet gaat gewoon niet op in kweektenten. Dat is een wietmythe die helaas moeilijk te breken is omdat het blijkbaar aannemelijker klinkt dan de natuurkundige feiten. Wat je vooral krijgt is een slechte uniformiteit met hotspots recht onder de COBs waar de planten echt teveel licht krijgen en de plekken tussen de COBs waar ze dan (te) weinig licht krijgen. Enige voordeel is dat je wat minder wandverliezen zult hebben, maar dat is al niet veel bij zo'n grote tent.

 

Buiten dat geloof ik ook helemaal niets van dat verhaal dat planten minder strekken als ze nog meer licht krijgen. Dat is alleen als ze heel weinig licht kregen. Ze krijgen in jouw geval al zo overdonderend veel licht dat je al lang over die ondergrens heen zit. Enige om strek echt te voorkomen zou zijn om ze relatief meer blauw licht te geven.

 

Snap eigenlijk ook niet waarom je zo bang bent voor wat extra strek. Je hebt toch hoogte zat? Wat strek helpt toch juist mee om een open gewas te creeren en dat is toch juist gunstig bij dit type toppen?

 

 

Ach 35 cm zal ook nog wel kunnen, maar 20cm of minder lijkt me inderdaad echt te kort erop.

 

Het probleem is niet zozeer dat wat ze zeggen helemaal fout is, maar ze vergeten erbij te zeggen dat als het op de ene plek lichter wordt dat het dan elders donkerder wordt. Dat is het effect van de afstand verkleinen. Je wint er dus geen licht mee, maar het licht wordt meer geconcentreerd (en dus de intensiteit hoger) op een kleiner gebied recht onder de lamp. Terwijl het daarbuiten donkerder wordt.

 

Je kunt het min of meer ook wel nameten met een lichtmeter. Daar gaat het dan ook wel al snel fout, want als je de lichtmeter recht onder een COB doet en de hoogte varieert dan zie je wel die omgekeerde kwadratenwet terug. Je moet je het licht meten over het hele oppervlak om het hele effect te zien en niet alleen recht onder de lamp. Daar schort het dan doorgaans aan.

 

Als je meerdere lichtpunten hebt krijg je ook al snel overlap en dan gaat dat omgekeerde kwadratenverhaal al veel sneller niet meer op. En/of als je reflecterende wanden hebt dan kaatst het licht ook terug van die wanden en dan heb je ook met 1 lichtpunt al snel geen omgekeerde kwadratenwet meer.

 

Dus om het nog ingewikkelder te maken, je hebt over een bepaald deel wel het effect van de omgekeerde kwadratenwet, maar op een "normale" afstand (waar de planten zich bevinden) niet.

 

Anyway, de omgekeerde kwadraten wet hoef je dus geen rekening mee houden, maar wandverliezen zijn wel van belang. Om die te beperken hou je de afstand wel zo kort mogelijk. Voor een uniforme verdeling heb je liever de afstand wat groter. De truc is dan om daar een goed compromis tussen te vinden.

 

Mijn stelregel is dan dat je zo met COBs zonder reflectoren (115 graden stralingshoek) dezelfde afstand kunt aanhouden van COB tot plant als de afstand tussen de COBs onderling.

Edited by MisterX

Share this post


Link to post
Share on other sites

35 dagen 12/12

 

de top ontwikkeling gaat prima.

de takken worden wel een beetje topzwaar waardoor ik sommige takken even moet verstevigen met een draadje

wil ook niet dat de takken tegen elkaar aanliggen. om rot te voorkomen

 

ik merk echt verschil nu ik de lamp wat hoger heb gehangen, nu is het ineens vrij koel in de tent! me afzuiger trekt de warmte er bijna meteen uit

dus of de afzuiger nu op 100% staat of op 20% het is 26 graden. lol

ik laat de afzuiger wel op 100% afzuigen zodat de planten lekker veel frisse lucht hebben

 

ik zal in de winter een ventilator op het plafon moeten hangen om de warmte naar beneden te blazen.

ik probeer de kamer nu ook te verwarmen naar een graad of 22/23 zodat het in de tent ook lekker warm is.

De eerste bruine haren zijn ook al zichtbaar.

Heb wel het idee dat de planten de extra afstand tussen de lamp wel waarderen

 

 

25/27 graden 20+ snacht

LV 60% snachts 70%

EC 2x per week 1.8 1x alleen cal/mag

PH 5,8

35 a 40 Liter Evry other day

 

 

 

 

 

gallery_45001_19487_4471130.jpg

gallery_45001_19487_634946.jpg

gallery_45001_19487_5550176.jpg

gallery_45001_19487_2014457.jpg

gallery_45001_19487_5263717.jpg

 

http://www.youtube.com/watch?v=mlGv0qOQ334

Edited by MisterX
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er goed uit voor 5 weken!

 

Ventilator aan het plafond kan ik je echt afraden. Heb dit in het begin ook willen doen, maar de lucht over de heatsinks richting het bladerdek fungeert als een föhn en resulteert erin dat alle bladeren dichtklappen om zich van de warmte te ontdoen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ventilator aan plafond kan wel, maar dan wel naar boven richting plafond laten blazen. Dan komt de warme lucht langs de wanden naar beneden.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op 20% heb je nog steeds 60+ kas ventilatievouden.

 

Wat bedoel je?

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb wel wat moeite om de grow room op temperatuur te houden

ik stook voor de lamp aangaat de kamer waar de tent in staat op tot 23 graden. daarna gaat de kachel weer uit.

 

 

Mischien leuk om te weten voor de mensen!

 

de stekken voor de volgende ronde zijn al gesneden ruim 2 weken terug. en staan voor te groeien op 400watt totdat ze deze tent in kunnen!

deze plantjes worden ook gemain-lined. zodat ik wat minder knip werk heb. ben nu bijna 40 uur kwijt aan het knippen van dit oerwoud

ik wil dat terug brengen na 8 uur

 

ik zat ook even in de forums te spitten naar goeie runs met 5 planten en veel licht default_smile.png en heb er eentje gevonden

het was een test van de gavita 1150. met ruim een KG in een 150x150 ongeveer mijn setup dus default_smile.png

is een heel leuk verslag! uit de glorietijd van de forums. kijk alleen al hoeveel reactie's per dag. die krijg ik amper op een heel verslag LOL

 

de toppen zijn ook dikker als die van mij op 35 dagen. alleen ik heb meer toppen

 

http://www.wietforum...ta-pro-1000-de/

Edited by MisterX

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zit te denken om gewoon jouw lijstje over te nemen voor die lamp. Maar moeten die controlers zo tegen een wand e.d aangewerkt worden? Is het ook netjes weg te werken? Zo een hele wissewas van draden :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

nadeel van deze driver die ik heb is dat je het niet in serie kan aansluiten. dus elke COB moet appart op de driver/voeding aangesloten worden

dat hoeft natuurlijk niet zo op de muur gemonteerd te worden. je kan deze ook op het frame in de tent bouwen.

 

ik vond het wel handig op de muur IVM dimmen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hoeft toch niet elke COB apart aan te sluiten op de driver. Heb je dat wel gedaan?

 

Je hebt altijd maar 1 draad per driver nodig. De COBs kun je dan onderling doorverbinden. Bij parallel doe je dat door alle plussen met elkaar te verbinden en alle minnen met elkaar. Dus als een trap zeg maar waar elke trede een COB is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja iemand had mij vertelt dat ik deze cobs/set-up niet in serie kon verbinden

weet even niet meer wie dat was. kan het ook even niet zo snel terug vinden. was het niet in het cree topic? (was jij dat niet wietefras?)

zou het wel kut vinden als het nu wel kan ineens. was namelijk vet irritant zoveel draad

 

maar elke cob heeft dus dus een + en een - naar de driver. die daar door middel van een wago klem samengekoppelt worden

ik ga morgen even kijken of ik ergens kan quoten. kan het even niet zo snel vinden

Edited by MisterX

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu snap ik wel waarom je d'r een eeuwigheid over deed om dat armatuur te maken! Deze cobs zijn gewoon geschikt voor in serie aansluiten, heb het zelf ook zo gedaan, gewoon 1 grote lus gemaakt. Bovendien heb jij als leidraad volgens mij Worm's topic gebruikt en ook hij legt het op deze manier uit met een paint-plaatje.

Edited by pindarots123

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja iemand had mij vertelt dat ik deze cobs/set-up niet in serie kon verbinden

Je zult constant voltage drivers nodig gehad hebben om op het juiste wattage uit te komen. Dan zal ik vast gezegd hebben dat je ze niet in serie kan zetten inderdaad.

 

Dat laat onverlet dat je per driver maar 1 draad nodig hebt.

- Parallel : alle plussen aan elkaar inclusief de plus van de driver. alle minnen aan elkaar inclusief de min van de driver

- Serieel: De min van de driver aan de min van de eerste COB. De plus van de driver aan de plus van de laatste COB. Alle COBs onderling verbinden van plus naar min van de naastgelegen COB.

 

Bij parallel krijg je dan een "trappetje" en bij serieel een "slinger". In beide gevallen heb je maar één draad nodig naar de driver.

 

 

:edit: Even een site gezocht met wat uitleg en plaatjes:

http://ledgardener.com/wiring-led-cobs/

 

Parallel:

gallery_37858_17549_1081.png

 

Serieel:

gallery_37858_17549_61.png

Edited by Wietefras
  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...