Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
labanta

Bladproblemen Met Vreemde Patronen

Recommended Posts

In de bladeren zitten veel slingerende lijnen, ook vlekjes die uiteindelijk gaten worden en de onderste wietbladeren worden vaak geel.

 

Ook loopt het soms in een spiraal en soms zie je aan het uiteinde iets zwart in het blad zitten

 

Het zit in de buitenteelt, in alle planten, geen een is gevrijwaard van dit ogenschijnlijke virus.

 

Hebben we hier over het mozaiekvirus? als ik de beschrijvingen lees dan is dit waarschijnlijk het mozaiekvirus maar ben eigenlijk nog niet overtuigd.

 

Wil het natuurlijk zeker weten.

 

Iemand die weet wat voor plaag dit is?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zal de volgende keer even een foto uploaden, het lijkt idd ook op de mineervlieg maar dan in wat extreme vorm omdat het in heel veel bladeren zit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zorg dat je de larves dooddrukt met je nagel,dan eten ze niet meer. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is wel heel iets anders dan het mozaiekvirus idd, deze heb ik ook al in de planten gehad en dit zag er echt heel anders ut.

 

Wat mij in verwarring bracht is het volende topic waarbij iemand TMV omschreef als dezelfde bladproblematiek als die de mineervlieg maakt.

 

http://www.wietforum.nl/topic/16449-hennep-mozaiekvirus/

 

 

Hoewel het wel een hardnekkig verschijnsel is waar de planten niet blij van worden hoop ik dat het de mineervlieg is ipv TMV

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spiritus doodt alles! Even insprayen half uurtje laten intrekken en dan afspoelen met water. Alle beestjes dood.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die neemolie zelf maken zie ik niet zitten, koop liever een kant en klaar bestrijdingsmiddel, die moeten er ook wel zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Promonal is er en er zullen vast nog wel wat van die middelen zijn bij het tuincentrum.

 

Of het de levenscyclus doorbreekt of dat je moet blijven spuiten weet ik niet.

De larven zitten in het blad en zijn maar moeilijk met gif aan te pakken.

Manueel verdelgen (larven dooddrukken of steken met een prikkertje) zou best wel eens het beste middel kunnen zijn naast zorgen dat je sluipwespen in de tuin krijgt (laat wat brandnetel staan, hang een insectenhotel op in je tuin).

 

Succes met bestrijden.

Edited by lostchild
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, de bekende Promonal.

Heef de Intratuin bij je in de buurt (zo'n beetje elke bouwmarkt met iets van tuin afdeling voldoet eigenlijk) niet nog wat staan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat zijn allemaal contactmiddelen.

Die larve zit in het blad, die ga je niet raken.

Handmatig verwijderen met een naald en daarna neemolie is de juiste oplossing om te voorkomen in de toekomst.

Of gewoon laten zitten als niet heel je plant vol zit. Zoveel kwaad kan dat verder niet, dat blad is toch al beschadigd.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...