Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Globetrotter

Bouwen Cree Cob Cxb3590 Led Lampen En Inrichten Hok.

Recommended Posts

Beste Vrienden,

 

Alles heeft enkele maanden vertraging gehad, ik wilde in februari los, helaas door omstandigheden bouw ik mijn CXB3590 COB LED hokje nu pas.

 

De kweekruimte is ca 3.5m2. Ik ga gebruikmaken van 3 kweekbakken van 80x80 cm en 1 kweekbak van 100x100 cm

Daarboven ga ik vier zelfgebouwde CXB3590 LED's hangen...

 

Drie lampen hebben de vorm van een dobbelsteen "5" en eentje de "6".

 

De drie lampen hebben ieder 5 CXB3590 met een output van 320W op de meter

Lamp vier moet de bak 100x100 cm dekken dus daar heb ik 6 CXB's aangedreven op 2 drivers met 385W op de meter.

 

In totaal gaat het om 21 CXB3590 over een ruimte van 3m2 aangedreven door 5 drivers.

 

Inblaas laat ik passief en voor afzuiging heb ik 1500m3 met een zware (60kg) koolstoffilter van ook 1500 kuub. LED's wordt minder heet dus verwacht die afzuiger zachtjes op 40-50% te kunnen draaien.

 

Kweekbakken van Garland, moet als lekbak dienen, is een stevige supergrote plantenschaal. Daarin ga ik 11L potten plaatsen en kweken op aarde. Totaal 43 stuks is de opzet.

 

WIetefras en zijn reports hebben me enorm geadviseerd in mijn keuzes en bouw. Nogmaals super thanx!

 

 

gallery_21392_19407_2608060.jpg

 

gallery_21392_19407_2019907.jpg

 

 

gallery_21392_19407_40875.jpg

 

Alle componenten binnen. Meeste via Kingbrite en Mouser.

 

gallery_21392_19407_234869.jpg

 

Ruwe opzet

 

gallery_21392_19407_1723699.jpg

 

Oppervlaktes uitlijnen

 

gallery_21392_19407_240656.jpg

 

kan netter....

 

gallery_21392_19407_752535.jpg

 

gallery_21392_19407_1664012.jpg

 

De COB's

 

gallery_21392_19407_981371.jpg

 

Lamp af, alleen de draden nog even wergwerken.

 

gallery_21392_19407_875294.jpg

 

Zal ie het doen??? Ja :-) :-) :-)

 

 

Nu de lampen klaar zijn ben ik bezig met de ruimte.

 

gallery_21392_19407_982653.png

 

gallery_21392_19407_270575.jpg

 

De mega plantenschalen

 

gallery_21392_19407_843452.jpg

 

gallery_21392_19407_3911949.png

 

Langzaam krijgt het steeds meer vorm.

 

 

Morgen maar de afzuiger ophangen en connecten...

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

netjes hoor! Veel succes met de bouw.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie setup, ik gebruik ook deze cobs en ben er tot nu toe zeer tevreden over. Toch nog even, als je je zo door Wietefras' topic hebt laten inspireren, dan zou je ook gelezen moeten hebben dat hij (en vele anderen) het nut van die reflectors niet in ziet. Je verkleint er alleen maar het te bestralen oppervlak mee en met de bezetting van aantallen cobs die jij in jouw geval hanteert is dit niet eens voordelig.

 

Nog een tip, draai de houders niet té strak aan, ik had na een paar maanden bij 2 cobs dat er barsten gingen ontstaan in de toplaag hierdoor, mede omdat ik ook gebruik maakte van de meegeleverde 'koelpasta' strips, die een stuk dikker zijn dan daadwerkelijke pasta. Het was sowieso slim geweest om een paar extra cobs mee te bestellen ivm de hoge verzendkosten, wanneer er 1tje kapot gaat.

 

Succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

pinda, misschien helpt het om ze losjes vast te zetten, led aan zodat ze warm worden en dan vastdraaien, dan zou je minder spanningverschil hebben bij warm - koud

Share this post


Link to post
Share on other sites

@pindarots123

Goede tip, had ze niet hard aangedraaid, maar sommige kunnen misschien nog wat losser. Zal ze even nalopen. Thx

 

Ik zal de reflectoren er vanaf halen voor ik begin. Momenteel heb ik ze er meer op zitten als bescherming om de lampen te kunnen neerzetten. Ze gaan er inderdaad af.

 

Voor spreiding tussen de leds heb ik dit filmpje als leidraad aangehouden van Growmau5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag de afzuiger opgehangen en aangesloten.

 

gallery_21392_19407_1099738.jpg

 

Wat meteen de vraag opwekt: kun je 'm niet een kwartslag draaien zodat de bochten uit de buizen gaan.......

Helaas red ik dat net niet. De stalen frame dat de afzuiger draagt kan niet veel meer naar voren ivm de deur. Het zou theoretisch wel kunnen alleen dan offer ik de helft van mijn deur weg. Maakt dit heel veel uit?

 

Daarnaast heb een flensmaat van 25cm maar een gat in de muur van 16 cm. Dus op het eind zit een verloop stuk van 25cm naar 16cm. Kan dit cosequenties hebben? Gat is namelijk niet makkelijk groter te krijgen. Ik dacht dat het kan, vooral omdat ik de afzuiger vnl op 40-50% heb staan.

 

Ik heb een afzuiger van 1500m3 en een koolstoffilter van 1500m3. Ik denk dat ik de afzuiger op de 40-60% ga hebben draaien. Mijn ruimte is maar 12 kuub aan inhoud en ik kweek met 1300W aan LED

 

gallery_21392_19407_568039.png

 

De reflectoren gaan er nog af (nog erop voor bescherming) maar het hok is op wat ventilatoren af. Wil clip ventilatoren boven elke lamp omlaag gericht en een sta ventilator om de boel een beetje te circelen. Dus 4 kleine clips en 1 grote sta.

 

Zit nog te twijfelen of ik voor stekjes of zaad zou gaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zie echt niet in waarom die je die box niet kunt draaien, want met zo'n bocht erin is echt behoorlijk waardeloos, hiermee ga je echt een hoop capaciteit missen. Misschien eerst kijken hoe warm de ruimte wordt, maar ik zou het aanpassen, je kunt toch gewoon een heel klein stukje slang gebruiken tussen de filter en de box?

De verkleining van 25 --> 16cm zal wel ook wel wat capaciteitsverlies opleveren, maar als het niet anders kan dan kan het niet hè.

 

Fans die van boven over de heatsinks heen naar beneden blazen is een no-go, je creëert een föhn-effect waardoor de bladeren zich zullen sluiten ivm hittestress. Onder de lamp door of van opzij is geen probleem. een roterende wandventilator (of 2) zou denk ik een mooiere oplossing zijn, of 2 boxfans.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Probleem zit m in het stuk tussen de box en de muur. Die constructie staat al maximaal van de muur af . Het verloopstuk van aluminium zijn iets van 15cm diep. Als ik de box een kwartslag draai dan zit de flens van de box a tegen die aan de muur bevestigde verloopstuk (25 naar 16) aan. Als ik het verloopstuk gewoon weghaal en de slang direct op de muur monteer om het 16cm gat heen, dan zou ik m misschien wel kunnen draaien.

 

Ah, super tip. Wilde net 4 van die clipfans bestellen maar zal dat wijzigen in 2 wandventilatoren

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er goed uit. Mooi gedocumenteerd ook zo.

 

Ik heb wel een fan aan het plafond, maar die is gedimd met een variac zodat er geen wind op de planten staat. Het is alleen om de lucht wat te mengen zodat de warmte niet direct de tent uit gaat.

 

Al staat die fan met deze temperaturen niet aan.

 

Clipfans de lucht laten circuleren kan ook. Je moet gewoon even kijken wat de temperatuur doet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stekjes besteld. Wilde eerst gefeminiseerde zaad. Maar omdat die ook niet 100% zijn. Eerder 96% lees ik. Is er bij 50 plantjes statistisch 1 a 2 mannetjes die je eruit moet halen. Dat is me al twee keer mislukt in het verleden met alle gevolgen van dien :-(.

 

Ga een kweekverslagje starten meteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...