Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Wietefras

Santanesia 12/12 Systeem Onder 400W Cree Cobs Leds

Recommended Posts

Ik ventileer juist heel veel, altijd 2 kanten ramen tegen elkaar open.

Misschien is mijn oude krakkemikkige jaren 60 huis wel heel erg droog ofzo...

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met regen is de luchtvochtigheid buiten gewoon 80% tot 90%. Die vochtige lucht krijg je dan binnen dus ook als je ventileert. Maakt niet uit of je een oud of nieuw huis hebt. Als het droog is gaat dat normaal gesproken weer omlaag.

 

Luchtvochtigheid grafiek van De Bilt van vandaag:

gallery_37858_17549_16348.png

https://www.weerplaza.nl/actueel/grafieken-per-meetpunt/

 

Ik woon daar niet echt in de buurt, maar ik heb voor vandaag een vergelijkbare grafiek voor de intake.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ventileer ook heel veel, ook met regen, maar de LV in huis komt hier echt niet boven de 60%.

Heb boven 2 ramen tegen elkaar open en als ik thuis ben de achterdeur wagenwijd open, dan kan het regenen wat het wil maar de LV stijgt nauwelijks hoor.

Voer je de "vuile" lucht wel goed af uit je kamer waar de tent staat?

 

 

Bij 80/90% LV binnen, hangen de druppels dan niet aan het plafond? :dribble:

Edited by vakman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Was blijkbaar nog een update vergeten. Had wel nog wat foto's van voor de oogst.

 

Overzichtje:

gallery_37858_19441_47432.jpg

 

Wat toppen:

gallery_37858_19441_123156.jpg

 

gallery_37858_19441_26300.jpg

 

gallery_37858_19441_172497.jpg

 

 

Een paar van de grotere toppen had ik toen al geoogst (of daarvoor al) en er is inmiddels wel wat droog. Zoals bijvoorbeeld deze:

gallery_37858_19441_48311.jpg

 

De wat kleinere (of opgeknipte grotere) toppen steek ik in het net:

gallery_37858_19441_11480.jpg

(op de achtergrond zie je nog een rijtje grotere toppen hangen)

 

Valt op zo'n kleine versie niet veel van te zien, dus nog een uitvergroting van het middelste topje:

gallery_37858_19441_54113.jpg

 

Ze ruiken weer super lekker. Heb wel het idee dat ze iets minder sterk ruiken. Of dat nou komt door de perliet-drain-to-wast/circulating opstelling of doordat ik andere voeding heb gebruikt is me nog niet helemaal duidelijk. Wil volgende keer proberen eenzelfde NPK aan te houden als met de FLoraNova. Daar zit wat meer P in wat (samen met extra zwavel) voor extra terpenen zou moeten zorgen.

 

Ben "druk" aan het knippen en ben benieuwd hoeveel het nu gaat worden zo alles bij elkaar.

 

Is alleen wel wat lastig knippen. Ze zijn erg kleverig. Wellicht omdat ze nog wat vochtig zijn, maar in de pot is het 65% luchtvochtigheid dus dat valt nog wel mee.

  • Like 10

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er allemaal mooi uit hoor.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie trichs Fras,deze soort is een goede resin-producer of niet?

Weinig blad in de top ook,dat word relaxed knippen. :whistle:

 

Jah Bless!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er zeer smakelijk uit, weer een geslaagde ronde zo te zien!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is zeker een lekker wietje geworden met ook weer veel kristallen. Wat dat betreft is het zeker weer een geslaagde ronde ja.

 

Nou nog even wachten of het gewicht ook goed uit valt. Ik heb het opgegeven om dat proberen te schatten. De oogst ziet er ook wel anders uit met relatief meer grote toppen dan kleintjes. De kleintjes zijn er wel meer in aantal natuurlijk, maar het is qua volume/gewicht een stuk minder dan bij getopte/gescrogde planten. Hopelijk ben ik dit keer dan ook sneller klaar met knippen :)

 

Heb teveel gewijzigd qua kweeksysteem om goed in te kunnen schatten wat het gevolg is van alle wijzigingen individueel, maar over het algemeen ben ik wel tevreden over deze kweekmethode. Maar goed, het is wel de bedoeling dat het ook een vergelijkbaar aantal grammen oplevert als gewoon een stuk of 4 a 5 planten op een bak water zetten zoals ik de rondes hiervoor deed.

 

Sowieso als ik dit 12/12 systeem al nog een keer doe dan ga ik zeker niet meer voor 25 planten. Een stuk of 16 lijkt me een beter aantal. Al zal dat ook per soort wel weer anders zijn.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vond het 12/12 systeem bij mijn vorige ronde geen daverend succes, veel onderontwikkelde planten die niet tot volle wasdom kwamen. Voor mijn huidige ronde heb ik dientengevolge de Super Skunk stekken fors voor groei gegeven en dat lijkt z'n vruchten af te werpen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Super skunk is sowieso wel een soort die veel oogst geeft. Ik heb er ooit ook een paar van die dingen tussen gehad. Echt enorme brengers inderdaad. Dus je zou het dan eigenlijk wel moeten vergelijken met een 12/12 kweek van dezelfde soort.

 

Maar goed, de truc met 12/12 is toch dat je zat planten hebt staan dat die paar mislukte planten wel gecompenseerd worden door de rest?

 

Ik heb ook aan het begin van de bloei de minder goede planten er al uitgehaald. Dus qua onderontwikkelde planten viel het sowieso enorm mee. Wel veel pheno verschillen, maar de breeder is het soortje nog aan het stabiliseren.

 

Het voordeel wat ik er vooral aan zie is dat het me minder knipwerk lijkt. Ik heb toch het idee dat er veel minder zijtakken aan zaten met al die kleine topjes en dat ze vooral alles in de hoofdtop hebben gestoken. Hadden jullie dat niet dan?

 

Plus dat als je op zoek bent naar pheno's dat je zo wel een hoop meer opties hebt om er een moeder uit te kiezen.

 

Nadeel lijkt me wel dat mocht je gepakt worden dat je dan qua aantal planten wel heel ongunstig zit. Dan zet ik inderdaad ook liever een tuk of 4 stekken die dan maar een paar weekjes langer voorgroeien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had 3 Super Skunk en 3 Amnees stekken per krat keer zes kratjes per lamp. De Amnezen zagen er gezond uit tijdens de kweek maar de toppen bleven erg achter in de ontwikkeling wat mogelijk ook door een te hoge Ec gekomen kan zijn. En de Super Skunk planten zagen er erg beroerd uit, de opbrengst viel met 0,5 gram de watt niet eens tegen als je zag hoe dramatisch het leek.

 

Het langere voorgroeien is bij mij geen kwestie van minder gezeik hebben als je gepakt wordt, want met 12 planten ben ik dan ook nog het haasje. Nee, het voorgroeien is met het oog op een hogere eindscore.

Edited by dilago
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik snap toch niet helemaal wat je bedoeld. Met 36 planten per lamp zit je meer aan een SOG toch? Dan kun je toch ook weer niet al te lang voorgroeien voordat het echt te vol wordt?

 

Je kunt toch niet extra lang voorgroeien? Voller dan vol levert weer andere problemen op. Of hou je ze klein tijdens dat extra voorgroeien? Heb ik ook wel gedaan. In de hoop dat de wortels wel relatief meer door groeiden. Nooit echt goed bijgehouden of dat hielp helaas.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tijdens mijn vorige ronde had ik achttien stekken per lamp en heb de klok direct op 12/12 gezet na het planten. Maar nu tijdens deze huidige ronde heb ik er slechts zes per lamp dus vandaar dat ik de stekken extra lang heb laten voor groeien én met de hoop op een hogere opbrengst dan 0,5 gram de watt. De planten zijn zonder pot gemeten zo'n 1.20 cm geworden.

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ah op die manier. Maar dat is ook wat ik bedoel eigenlijk. Hoe lang je voorgroeit hangt af van hoeveel planten je per m2 hebt staan. De tent moet uiteindelijk steeds ongeveer even vol zijn. Dus als je er minder hebt staan dan moet je inderdaad langer voorgroeien dan dat je er meer hebt staan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad en ik heb de indruk dat langer voorgroeien met minder op de m2 gezondere planten geeft die meer brengen. Ik denk dat tussen de 6 en 9 planten op een m2 ideaal is en een deel van het voor groeien doe ik onder tl licht terwijl de huidige ronde nog bezig is. Dus veel tijdverlies heb ik niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar als je dan een "kweek met problemen" vergelijkt met een kweek die wel goed gaat is ook niet helemaal eerlijk natuurlijk :)

 

Ik ben wel benieuwd hoeveel er bij mij dit keer vanaf is gekomen. Aan de ene kant lijkt het minder dan de vorige Santanesia ronde, maar aan de andere kant zijn het dus andere (vooral grotere) toppen en kan het best ook gewoon meer zijn. Hoop vooral op minder knippen.

 

Deze kweek heeft ook wel 2 weken korter in de bloeitent gestaan dan de vorige kweek. Terwijl ik ze deze keer direct in de bloeitent heb gezet na zaaien. Anders had ik ze nog eens 3 weken minder in de bloeitent gehad.

 

Dat kan toch ook wel een groot voordeel zijn vergeleken met een reguleire kweek met maar een paar planten.

 

Met dat 12/12 gedoe ben je wel kwetsbaarder voor problemen tijdens het voorgroeien. Zodra je ze op 12/12 zet ben je eigenlijk de controle kwijt over hoe groot de planten worden. Plus dat 25 zaadjes natuurlijk een stuk duurder is dan 5 a 6.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er lekker uit & waar ruiken ze naar?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt Wietefras, de vergelijking is niet helemaal terecht dus ergens moet ik toch nog eens voor de herkansing met een direct 12/12 kweekje. In mijn optiek hebben stekken van dezelfde moeder de voorkeur boven zaad, aangezien die allemaal even hoog worden en je uit zaad vele phenotypes krijgt. En als je je eigen moeders hebt hoeft het ook niet duur te zijn.

 

Ik ben benieuwd wat je er van afhaalt.

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

@konopi, Het ruikt fruitig en zoet. Vooral citrus, maar ik dacht ook wat meer tropisch (mango ofzo) te ruiken.

 

@dilago, Ja, als je het vol met "dezelfde" stekken hebt staan gaat de kweek wel een stuk soepeler. Maar goed, mijn stekken wilden niet echt vlotten tot moederdom, dus dan maar weer een rondje uit zaad. Denk dat ik de "mislukte" moeders nu maar gewoon allemaal in de bloeitent gooi. Even alles opruimen. Binnenkort moet de boel ook weer leeg zijn voor wat verbouwingen.

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

@konopi, Het ruikt fruitig en zoet. Vooral citrus, maar ik dacht ook wat meer tropisch (mango ofzo) te ruiken.

 

Jammer dat je er geen stekken van hebt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@konopi, Het ruikt fruitig en zoet. Vooral citrus, maar ik dacht ook wat meer tropisch (mango ofzo) te ruiken.

 

Jammer dat je er geen stekken van hebt.

Ik heb wel stekken van de vorige Santanesia kweek maar geen moeders. Ze schieten na een week of wat steeds weer in de bloei.

 

Heb ook nog wel wat stekken van deze kweek, maar daar moet ik helemaal nog maar van zien wat het wordt.

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe veel afstand heb je doorgaans tussen het armatuur en de planten? Ik ben van plan een 400 watt zelfbouw cob armatuur in een 80x80 tentje te hangen ter experiment, met een 400 watt hps in een zelfde tentje ernaast om een 1 op 1 vergelijking te doen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe hoog je het ding hangt hangt er vanaf hoe ver de COBs uit elkaar zitten.

 

De afstand tussen armatuur en planten bepaalt de uniformiteit van de lichtverdeling. Gavita gaf altijd aan dat het optimaal zou zijn om op de donkere plekken nog minimaal 80% van de gemiddelde lichtintensiteit te hebben. Hang de lamp te laag en je krijgt hotspots (en dark spots) . Hang de lamp te hoog en je verkwist onnodig licht op je wanden.

 

Het scheelt voor de lichtverdeling (en dus de hoogte) nogal of je voor 400W 4 stuks Citizen 1825 van ieder 100W ophangt of dat je 16 stuks Citizen 1212 ophangt van 25W per stuk.

 

Hoe dichter de COBs op elkaar zitten hoe dichter je ze ook op het gewas kan hangen, want dan hebben ze per stuk minder oppervlak te belichten.

 

In de praktijk blijkt het dan goed te werken om gewoon de onderlinge afstand tussen de COBs als leidraad te nemen. Dat is ook wel logisch, want als de COBs twee keer zoveel uit elkaar hangen dan moet je het armatuur ook twee keer zo hoog hangen.

 

Dus als de COBs zeg 30cm uit elkaar zitten dan ook 30cm tussen lamp en planten. De afstand tot de hoogste toppen kan wel iets kleiner zijn, maar overdrijf het niet.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks! Dat is een duidelijke maatstaf. Het wordt 5x 80 watt dus die hangen wel iets verder uit elkaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...