Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Wietefras

Santanesia 12/12 Systeem Onder 400W Cree Cobs Leds

Recommended Posts

Ik heb altijd nog een keer het 12/12 systeem willen proberen onder de leds. Heb het vroeger ooit één keer gedaan onder T-Neon en het beviel op zich prima, al heb je er wel veel zaad voor nodig. Het voordeel zou zijn dat je ronde sneller klaar is, de planten blijven kleiner en het zou minder werk zijn om te knippen (planten groeien vooral een enkele dikke top).

 

Het idee van het 12/12 systeem, bedacht door SpeesCees, is dat je direct de zaadjes al 12/12 licht geeft. Dus geen voorgroei, al duurt het wel een week of 4 voordat ze gaan bloeien. De planten blijven dan kleiner, dus je moet er wel meer zetten om de boel vol te krijgen. Ik begreep 25 stuks op een vierkante meter.

 

Ik ga dat doen met de Santanesia die ik twee ronden geleden ook al gedaan had. Het is de Santanesia welke een kruising is van de PH Amnesia met een Santa Maria F8.

 

Aangezien het regulier zaad is moest ik er wel nogal wat zetten. Hier staan ze in 7cm potjes in perliet onder een naar 200W gedimde led:

gallery_37858_19441_79123.jpg

 

Achteraf had ik beter 9cm potjes kunnen nemen in plaats van deze 7cm potjes. Net te weinig ruimte per plant om ze er lang genoieg in te kunnen laten staan. Was ook lastig om in deze kleine potjes het perliet voldoende vochtig te houden. Zaailingen hadden het er soms wel wat moeilijk mee.

 

10 dagen later waren ze wat groter en heb ik ze verpot naar 19cm potten:

gallery_37858_19441_105210.jpg

 

Inmiddels weer een dag of 10 verder. De mannetjes (en een paar freaks) zijn eruit en de boel staat weer terug in de bloeitent. 23 dames resteren:

gallery_37858_19441_35574.jpg

 

De strekkers heb ik aan de kanten gezet. Dat ik de planten nog makkelijk kan verplaatsen is wel weer het voordeel van planten in potten :)

 

EC is nu rond de 1.6. Dat zal ik maar weer eens gaan verhogen, want ze trekken nogal geel weg.

 

Het was eigenlijk de bedoeling dat ik inmiddels wel een rondje kon doen met de Santanesia stekken van die vorige Santanesia ronde, maar die stekken zijn nog steeds niet terug in de groei. Het gaat een tijdje goed en dan gaan ze toch weer bloeien.

 

Had laatst weer eens nieuwe stekken genomen en die komen langzaam maar zeker weer wat uit de bloei. Vooral de SN_A5 variant (hoge planten met lange cola's) produceert steeds meer blad. De snelle SN_A1 variant begint ook wat te komen. De SN_B1 variant (die ik zelf het lekkerste vind ruiken) loopt helaas nog flink achter.

 

De stekken staan in een 60x60 tentje onder 6500K T-neon:

gallery_37858_19441_31116.jpg

 

Achterin staan nog twee McPurple ("roze pheno") stekken die wel flink doorzetten. Daar zou ik wel al een setje stekken van kunnen nemen. Had ook nog Chocolope en Buckeye Purple stekken staan, maar die heb ik maar eens weg gedaan.

  • Like 7

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er goed uit een good ol' fashion SOGje :D

 

Wel een stevige re-veg in de tneon tent :D

Edited by alkaline

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk dat je een topic doet met 12/12 systeem.

Ik volg...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een erg leuk project! Hoeveel planten ben je mee begonnen en hoeveel zijn er overgebleven? En draai je de hele ronde op perliet? Ik zou beginnen met startblokken, dat werkt makkelijker en dan verpotten naar wat je wilt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze groein wel heel snel zo te zien. Ik ga dit zeker meelezen! Succes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@alkaline, Ja die Santanesia stekken blijft helaas een zaak van reveggen.

 

@al green. Bedankt. Ben ook beniuwd hoe dit uit gaat pakken. Was een beete bang dat ze te klein zouden blijven, maar ze hebben er inmiddels "zin an".

 

@dilago, Ik was met iets van 40 zaailingen begonnen. Daar zijn er een stel door afgevallen, omdat ze er gewoon raar uit zagen en uiteraard wat mannetjes. Op de 2e foto bijvoorbeeld die plant rechtsbovenin die half geel is. Die had ik nog als reserve gehouden en er staan nog een 4 of 5 planten die niet op de foto pasten, maar die waren ook klein of lelijk.

 

Dus zeg 34 goede zaailingen en daar heb ik er nu 23 van over.

 

Ik gebruik normaal gesproken Eazy Pluggen. Dat werkt ook prima, maar ik wilde een keer proberen om het meteen in perliet te doen. Leek me wel zo schoon. Denk dat als ik beter regel om het vochtig te houden dat het dan wel beter werkt. Beetje hetzelfde idee als die Ikea kweekbak. Daar staan de korreltjes ook voor een groot deel onder water. Dat houdt het wel vochtig.

 

@ZiiP, Ja inmiddels gaan ze hard. Ik moet nog iets automatiseren om dat perliet goed vochtig te houden, want de bovenkant droogt te snel uit. Vijverzeil erop heb ik maar niet gedaan, want dan wordt watergeven me weer teveel gedoe. Denk meer aan een top-drip systeem.

 

De hele boel staat op een tafel die wat afloopt en de drain loopt dan een goot in. Afvoer is dus wel geregeld, maar de aanvoer moet ik nog doen. Spullen zijn (hopelijk) onderweg uit China.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zwaartekracht de afvoer laten regelen slim bedacht. Alle planten gelijkmatig watergeven wordt wel wat lastiger ja. Heb je al ideen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb toevallig net de spullen binnen voor drip bewatering. Stel drippers en van die slangetjes om ze aan te sluiten op een grote slang.

 

Moet nog even afwachten of ze dan wel allemaal evenveel water krijgen inderdaad. Heb er ook wat drukregelaars bij die bij zouden moeten helpen, maar ik probeer het eerst wel zonder. Wacht toch tot er aan de onderkant water uit komt lopen, dus zou nauw zal het hopelijk niet luisteren.

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaaf man een 12/12 systeem!

Ik schuif aan, altijd met veel plezier naar de verslagen gekeken (vooral de DWC!)

 

Succes met je ronde!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

we zijn een weekje verder !!

Waar blijft de update

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lol, was er mee bezig :)

 

Eerst nog even eten en dan weer verder ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okidoki, daar gaan we dan. Eerste week bloei is achter de rug.

 

EC heb ik opgevoerd naar 2,0. De drain die er dan uit komt zit tussen de 1,75 en 1,85.

 

Het is inmiddels een drukke boel. Planten staan gesorteerd op lengte met de langste achteraan:

gallery_37858_19441_192258.jpg

 

Heb er nog een paar planten uitgehaald. Het werd wel erg vol en die drie bleven nogal achter bij de rest. Nu staan er nog 20 planten in 4 rijen van 5.

gallery_37858_19441_237188.jpg

 

Foto is helaas wat mislukt, maar je ziet wel dat de planten achterin nog strekkering zijn en die vooraan zijn meer compact.

 

Het gekke is dat die hoge planten de eerste waren die in de bloei schoten. Bij de vorige kweek waren dat ook de planten die het langst door bloeiden. Wel grappig dat ze blijkbaar niet alleen langer bloeien, maar ook eerder.

 

De planten staan dus op een tafel waar het water aan de voorkant uit loopt in een gootje. Die tafel had ik een verloop gegeven van 1cm per meter, maar dat is toch wat te weinig denk ik. Het water blijft me wat te veel staan. Dat geeft een vrij hoge luchtvochtigheid.

 

Toppen zijn nog niet veel uiteraard, maar ze beginnen te komen:

gallery_37858_19441_97886.jpg

 

gallery_37858_19441_71446.jpg

 

Die hoge planten hebben her en der ook weer klauw net als bij de vorige kweek. Ik laat het verder maar zo. De rest staat er eerder nog wat te bleekjs bij.

 

Ben nog steeds bezig met een systeem om water te geven. Heb de onderdelen wel binnen, maar twijfel nog een beetje over de uitvoering. Moet het gewoon maar eens installeren en zien of het werkt.

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volle bak, lekker man.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Twee weken bloei achter de rug.

 

Het wordt wel knap vol. Zit nog te denken of ik er nog uit zal halen en dan met 16 verder gaan of het maar zo laten.

 

Ik heb de planten niet getopt (op twee na die echt te hoog werden)

 

EC heb ik weer wat verlaagd naar 1.9, want de drain werd hoger dan wat ik ze gaf. Ben ook langzaam ana het overschakelen naar bloei voeding.

 

Veldje zoals het er nu bij staat:

gallery_37858_19441_84118.jpg

 

De grootste plant is nu 93cm en die staat achterin:

gallery_37858_19441_113690.jpg

 

De kleinste plant is 60cm en die staat helemaal vooraan op een verhoging. Overzichtje van de hele opstelling van voren:

gallery_37858_19441_111218.jpg

 

Plant uit het midden (70cm hoog):

gallery_37858_19441_60858.jpg

 

Irrigatie systeem is in prototype versie geprobeerd en dat gaat goed eigenlijk. Moet nog wat regelen om de sproeiers netjes op de potten te bevestigen, maar dat zal wel iets met de 3D printer worden.

gallery_37858_19441_153381.jpg

 

Topjes zetten mooi door:

gallery_37858_19441_96598.jpg

 

Nog genoeg te klussen en doen, maar het gaat voroalsnog zijn gangetje.

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaat weer soepeltjes hier!

 

Apart die klauwen zo vroeg in de bloei. Is het een enkeling of hebben de meeste vrouwtjes er last van?

Los van dat ziet het er weer erg gelikt uit.

Kan niet wachten op het eind resultaat.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat zal wel een hoop fluff worden onderin lijkt me? Die cobs hebben toch niet de capaciteit om tot zo diep door te stralen?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Apart die klauwen zo vroeg in de bloei. Is het een enkeling of hebben de meeste vrouwtjes er last van?
Dat is één van de phenotypes. Denk een stuk of vier a vijf planten heeft er last van. Vorige kweek had ik er ook zo eentje tussen staan (toen had ik maar 6 planten staan). Die plant gaf toen veruit de grootste toppen.

 

Ze krijgen allemaal uit dezelfde bak voeding. Was wel van plan om dat nog te kunnen scheiden, zodat ik verschillende groepen kan maken voor planten met verschillende voedingsbehoeften. Zal ook wel zoiets zijn wat me leuk lijkt maar wat er nooit van komt. Maar goed. Vooralsnog probeer ik er qua EC wel een beetje tussenin te gaan zitten. Dat het klauwen een beetje binnen de perken blijft en dat de andere planten niet te bleek worden.

 

Dat zal wel een hoop fluff worden onderin lijkt me? Die cobs hebben toch niet de capaciteit om tot zo diep door te stralen?

Waarom zouden COBs die capaciteit niet hebben?

 

Dat hele "penetratie" verhaal is zo'n wiet mythe. Hoe diep het licht straalt is vooral afhankelijk van hoeveel licht er boven hangt. Als je evenveel licht boven hangt heb je in principe ook grotendeels dezelfde penetratie. Dat is met COBs niet anders dan met HPS. Of wat dan ook trouwens. Licht is licht. HPS licht straalt niet dieper dan ander licht en 5W leds stralen niet dieper dan 3W leds.

 

Als het uiteindelijk maar dezelfde hoeveelheid licht betreft althans. Een 1000umol/s licht geeft uiteraard wel meer "penetratie" dan een 500umol/s lamp.

 

Buiten de hoeveelheid licht speelt de mate waarin het licht diffuus is nog mee. Hoe meer lichtpunten hoe meer diffuus het licht is. Dus met een heel stel COBs is dat beter dan met één HPS bulb.

 

Toen ik overstapte van HPS naar COBs viel er dus juist een enorme berg licht door mijn planten heen. Terwijl er met de HPS vrijwel niets doorheen kwam.

 

Maar goed, het staat wel wat voller dan ik verwacht had. Blijkbaar groeien onder HPS en op aarde die planten zo traag dat ze dat 12/12 systeem adviseren met zoveel planten. Ik las 26 stuks per 400W lamp en 30 voor 600W. Ik heb er met 20 stuks dus nu al minder staan dan de bedoeling was, maar 16 zou ook wel genoeg zijn (denk ik). Vind het dan alleen weer zo zonde om er nog eens vier de nek om te draaien.

 

Het spul onderin zal inderdaad ook wel vooral fluf worden, dus ik heb die 4 hoofdtoppen er dan wel graag nog bij.

 

Normaal gesproken haal ik de onderkant leeg zo rond deze tijd. Alle fluf haal ik dan weg. Dit keer laat ik gewoon alles zitten. Ik wil wel eens zien wat de planten daar mee doen en hoe die onderste takken er aan het eind van de rit uit zien. Deze planten zijn ook vrij open van structuur. Er valt nog steeds aardig wat licht doorheen, maar het wordt wel steeds dichter.

 

Het is nu ook wel vrij warm, dus de planten hebben onderin ook genoeg temperatuur om daar goed te groeien. Normal gesproken zit daar ook een probleem. Bovenin de tent is het 28 graden, maar onderin is het dan 18 graden. Dan heb je dus ook veel minder fotosynthese onderin. Nu is het onderin ook gewoon 24 graden.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

De top opbouw gaat lekker! Ik zou het spul onderin wel wegdieven want nadat ik het de afgelopen ronde niet heb gedaan was de opbrengst behoorlijk minder. Ben je afgestapt van DWC? Zo ja, waarom?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ooit onderin de helft van de planten gedieft en de andere helft niet. Zag uiteindelijk nauwelijks verschil in opbrengst. Eerder wat meer aan de niet gediefde kant, maar dat was dan dus wel de fluf. Maar goed, in dit geval gaat het me er meer om om te zien wat de planten doen.

 

Met die DWC bakken stonden mijn planten in het midden van de tent. Nu staan ze in losse potten en kan ik ze beter verdelen over de ruimte. Die losse potten kan ik ook makkelijker verplaatsen dan planten die samen in een grote bak staan. De bubbels in het water maken herrie en dat heb ik nu niet meer.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Herrie is altijd kut.

 

Volgens mij is er weinig data over dieven beschikbaar. Toch zweren sommige erbij

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi topic weer Fras,als ik het niet te druk heb kijk ik graag mee>> :tu

 

Dit was dezelfde santanees als de laatste keer?

Edited by Collie Weed
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Herrie is altijd kut.

Ja, helaas kweek ik nog steeds in een tent. Daar komt dat gebubbel vrij makkelijk doorheen. In een hok is het al veel minder een probleem.

 

Was ik nog vergeten, maar een ander belangrijk issue is de temperatuur van het water. Als het op mijn zolder 26C is dan is het water dus ook minimaal 26C. Kan ik er wel weer een chiller op aansluiten, maar dat is ook noagl een gedoe, duur en extra herrie. Leek me makkelijker om dan maar gewoon iets anders te proberen. In de winter kan ik wel weer eens een rondje DWC draaien als het zo uit komt. Of wellicht bevalt dit me zo goed dat ik niet meer anders wil :)

 

Heb ook tussendoor nog een keer een potgrond rondje geprobeerd trouwens. Daar ben ik wel heel snel mee opgehouden. Dat is me toch echt teveel gekloot en je hebt er veel te weinig controle over.

 

Volgens mij is er weinig data over dieven beschikbaar. Toch zweren sommige erbij
Inderdaad, wat anecdotische data van een paar plantjes zegt natuurlijk eigenlijk helemal niets.

 

Ik zie er ook geen verklaring voor waarom onderin dieven nuttig zou zijn. Die topjes onderin trekken geen energie weg van bovenaf. Die krijgen hun energie hooguit van de blaadjes er omheen. Die heb je ook weggehaald, dus per saldo schiet je er wa mij betreft alleen maar bij in.

 

Mijn reden om normaal gesproken wel te dieven is dat het anders een te dicht gewas wordt en dat ik het niet goed schoon kan houden. Rottende bladeren hou ik nooit zo van. Wellicht ook extra kans op rot doordat de lucht niet goed kan circuleren.

 

Dit keer doe ik het gewoon een keer niet :) Ben gewoon benieuwd hoe die planten ontwikkelen. Sommige takken redden het namelijk wel helemaal tot bovenin en andere takken blijven extreem klein en dus eigenlijk nutteloos. Ben benieuwd of er een soort systeem in zit vanaf welke internode ik de takken beter wek of niet kan laten zitten.

 

Met dat mainlinen zag ik ook "rare" dingen. Ik had verwacht dat de onderste takken de stevigste zouden worden, maar dat was toen ook niet zo. Vaak was de tak er net boven wat dikker. Alleen als je te ver naar boven gaat dan worden het weer wel heel dunne twijgjes. Het zit dus rond een bepaalde "hoogte" waar de takken later het beste door ontwikkelen. Hoop door alles te laten zitten beter te kunnen zien waar dat zit.

 

Mooi topic weer Fras,als ik het niet te druk heb kijk ik graag mee>> :tu

 

Dit was dezelfde santanees als de laatste keer?

Gezellig :) Dit zijn weer zaden van dezelfde Santanesia inderdaad.
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik dief vooral om met wateren beter bij de achterste potten te komen met m'n maatbeker én om tijdens het knippen niet constant te denken dat het zonde is om het onderste spul weg te gooien, aangezien ik daar toch niks mee doe (geen hash etc van maken ofzo).

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...