Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
chlorofyl

Volle Grond Kweek Met Klei Grond

Recommended Posts

Hallo,

Ik ga 5 planten in mijn tuin zetten, hier de situatie:

 

Plus punten:

- Genoeg zon

- Klei grond

- Sloot naast het tuintje

 

Min punten:

- Klei grond is heel erg stevig

- Mieren nesten

 

Eerst even het kleine mieren probleem:

In de grond zitten heel veel mieren, en ik stuitte op meerdere nesten met een hoop eitjes. Ik vroeg mij af of dit schadelijk is voor mijn wiet. ( Ik stop mijn zaadjes direct in de volle grond en misschien zullen de mieren de zaden beschadigen? )

 

De grond:

De grond is klei en heel erg stevig, zo stevig dat water er lastig door gaat. Hierdoor was het omscheppen en spitten ook een zwaar werkje.

Hier wat foto's van de grond: http://imgur.com/a/SHPX2

De brokken zijn geen steen, het is allemaal kleigrond.

 

Kan de sloot ernaast mijn planten wel voorzien van water en voedingsstoffen als de grond zo ondoordringbaar is?

 

Hoe diep moet ik het gat graven en omspitten/ losmaken zodat de planten niet verzuipen?

 

Gezien de grond, moet ik er nog extra voeding bij doen zoals kippen/koemest? De klei en sloot hebben eigenlijk al genoeg voeding volgensmij.

 

(nog een laatste vraagje: er groeide een stevige laag gras op die plek en er omheen, dit gras was gelig en droog zoals te zien op een foto, is dit een indicator qua voeding?)

 

 

Alvast heel erg bedankt voor de antwoorden! Hopelijk helpt het anderen ook in dezelfde situatie.

Mvgr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zal als ik jou was eerst even laten voorgroeien want anders gaan ze hartstikke dood.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lijkt op oude zeeklei, die grote brokken tenminste, de rest ziet er geeneens zo gek uit. Dat stuk op de schep ziet er zelfs heel mooi uit, is volgens mij gewoon mooie rulle aarde. Die stukken klei op de eerste foto lijken mij wat uitgedroogd, knijp ze eens uit elkaar en kijk hoe het uit elkaar valt. Als het keihard is (droog) of nog wat vettig tussen je vingers doorkomt (nat) heeft het extra calcium nodig, verpoedert of verkruimeld het mooi, dan is het goed spul. Omdat de ph van klei vaak al aan de hoge kant ligt kan je beter geen kalk erbij gooien; die vettige klei heeft ook totaal geen extra magnesium nodig, wat er toch (bijna) altijd inzit, beste oplossing is gips (calciumsulfaat). Duurt nogal lang voordat het compleet is ingewerkt alleen, dat is net zoals kalk meer iets wat je in de winter al erbij gooit, is ook niet in elk tuincentrum om de hoek verkrijgbaar.

 

Waar je waarschijnlijk wel makkelijk aan kan komen is grof zand, lavagrit, compost en potgrond. Dump een hoop zand en wat grit op de klei en vermeng het zo goed en zo diep mogelijk, lekker ruim om het plantgat heen ook. plantgat wat vermengen met die mix en compost eroverheen, beetje door de bovenlaag heenwerken met wat voeding naar keuze en je kan planten. Voeding ga je zeker nodig hebben, slootwater alleen is niet genoeg, ook niet op klei. Met wat koe en kippenmest kom je inderdaad al een heel eind.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lijkt op oude zeeklei, die grote brokken tenminste, de rest ziet er geeneens zo gek uit. Dat stuk op de schep ziet er zelfs heel mooi uit, is volgens mij gewoon mooie rulle aarde. Die stukken klei op de eerste foto lijken mij wat uitgedroogd, knijp ze eens uit elkaar en kijk hoe het uit elkaar valt. Als het keihard is (droog) of nog wat vettig tussen je vingers doorkomt (nat) heeft het extra calcium nodig, verpoedert of verkruimeld het mooi, dan is het goed spul. Omdat de ph van klei vaak al aan de hoge kant ligt kan je beter geen kalk erbij gooien; die vettige klei heeft ook totaal geen extra magnesium nodig, wat er toch (bijna) altijd inzit, beste oplossing is gips (calciumsulfaat). Duurt nogal lang voordat het compleet is ingewerkt alleen, dat is net zoals kalk meer iets wat je in de winter al erbij gooit, is ook niet in elk tuincentrum om de hoek verkrijgbaar.

 

Waar je waarschijnlijk wel makkelijk aan kan komen is grof zand, lavagrit, compost en potgrond. Dump een hoop zand en wat grit op de klei en vermeng het zo goed en zo diep mogelijk, lekker ruim om het plantgat heen ook. plantgat wat vermengen met die mix en compost eroverheen, beetje door de bovenlaag heenwerken met wat voeding naar keuze en je kan planten. Voeding ga je zeker nodig hebben, slootwater alleen is niet genoeg, ook niet op klei. Met wat koe en kippenmest kom je inderdaad al een heel eind.

 

Super informatief!

Ik moet natuurlijk ook uitkijken met overbesmesting..

 

En hoe denkt u over het voorgroeien of gelijk de zaden in de grond?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja zeker goede adviezen. zou zeker voorgroeien in een tenminste milde potgrond, om de wortelontwikkeling goed op gang te brengen, daar heb je een goede drainage voor nodig, direkt in de klei, je zegt het zelf eigenlijk al:, te weinig lucht en teveel water in de grond. Nu de grond bewwerken, en met een paar weken als de zaailingen goed geworteld zijn pas planten! succes.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja zeker goede adviezen. zou zeker voorgroeien in een tenminste milde potgrond, om de wortelontwikkeling goed op gang te brengen, daar heb je een goede drainage voor nodig, direkt in de klei, je zegt het zelf eigenlijk al:, te weinig lucht en teveel water in de grond. Nu de grond bewwerken, en met een paar weken als de zaailingen goed geworteld zijn pas planten! succes.

 

Wat bedoeld u met milde potgrond? ik heb een universele potgrond gekocht bij de Jumbo: https://www.jumbo.com/forflora-universele-potgrond-20l/27433ZK/

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi, ja het is meestal zo dat potgrond vrij zwaar is voorbemest, en de struktuur ook door hoog veen gehalte zwaar genoemd kan worden, maw niet ideaal om jonge zaailingen goed te laten starten( lees wortelen), beide zijn dus niet optimaal.ja kunt eigenlijk beter kiezen voor een zaai en stekgrond, de struktuur bevat bijvb meer zand , soms cocosvezels, zoals die van pokon, die is mooi van struktuur. Echter je kunt die potgrond die je hebt voor een deel mat je zand mengen 50-50 bijvb, je hebt dan ook minder gauw last van de redelijk zware voeding., ook cocobrix van de action kun je door je potgrond mengen, neem de fijne brix, en spoel die eerst uit, en meng die met de potgrond.

Zaailingen zijn inde beginfase nog kwetsbaar, en hoe beter je start, zeg 2 weken, hoe beter de planten zullen ontwikkelen na het verpotten. Rustig aan met wateren, plantjes groeien beter met minder water dan met teveel, ze groeien nietharder door ze teveel te verwennen. Start gerust de eerste week met 1 maal wat water, let erop dat je blaadjes mooie groene kleur krijgen, indien te nat worden ze gelig, dus kijk uit!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Precies, gewoon wat van dat grove zand er door mixen. Overbemesting moet je idd mee uitkijken, vooral met kippenmest kan je snel verbranding krijgen, net zoals koeienmest kan het ook wat hoog in natrium zitten. Maar ondanks dat het klei is gooi je er toch liever nog wat mest bovenop als je een betere oogst wilt halen, bovendien ga je tegen het einde van de bloei waarschijnlijk zelfs nog wat extra kalium (en misschien fosfor) nodig hebben als je aleen kippen- en koeienmest gebruikt. Gewoon een paar handjes van beide rond de plantgaten strooien, als het te weinig is kan je later altijd nog wat mest bijstrooien en inharken.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou inderdaad zeker voorgroeien. Al was het alleen maar dat alles wat groen is op vruchtbare grond wilt groeien zodat jij je ontluikende plantjes tussen het onkruid mag gaan zoeken. Geef ze een voorsprong op de andere natuur.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...