Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
ZiiP

Ec Maker? Bestaat Dat?

Recommended Posts

Dames en heren,

 

De titel zegt het al. Ik ben opzoek naar een machine die voedingswater aanmaakt.

Bijvoorbeeld waar je voeding en "gewoon" water in een aparte reservoir zet, en je stelt een bepaalde ec en de tijd wanneer er water gegeven moet worden. En vervolgens hoef je alleen de reservoirs bij te vullen, de "ec maker" zou de rest moeten doen. Voor mij zou dit ideaal zijn aangezien ik niet dagelijks bij de planten wil kijken. En om 20-40liter voeding zelf voor te bereiden zie ii niet echt zitten.

 

Dit alles moet nauwkeurig en geheel automatisch zijn.

 

Ik heb het even gegoogled maar misschien zoek ik verkeerde trefwoorden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb er even naar gezocht. Maar wat een woekerprijzen gaat echt nergens over.

Niet weggelegd voor mid/kleine portomonnee. Ik ben zelf met een voedingcomputer bezig, was zeer benieuwd hoeveel de "echte" kosten.

 

 

Dus bij deze zeer binnenkort in de verslag genaamd "diy 350watt led arduino" komt er een uitgebreide verhaaltje over DIY voedingcomputer (jaaaaa ook aangestuurd door dezelfde arduino, dat ding kan 100dingen tegelijk).

 

Interessant, mis het niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

zoiets is prima als je ook nog een systeem hebt die je vat bij vult, met eb en vloed zakt je ec niet zo heel snel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een voedingscomputer voor 40 liter water? :likken:

 

Elke dag aanmaken hoeft niet, 1 groot vat voor een hele week kan ook. Met een beetje zwembadchloor of peroxide blijft je water lang schoon, zelfs bij warm weer.

 

Je kan het aantal ml voeding en zuur tellen voor de goede ec en ph in een vol vat... door met een marker streepjes te zetten in een maatbeker hoef je daarna nooit meer na te denken. 20 seconden werk per week, ex watervat vullen.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@rodja

 

Ik respecteer je mening. Wat jij zegt klinkt ook aantrekkelijk en niet moeilijk.

 

 

Persoonlijk vind ik het idee dat wanneer alles in de kweekkast automatisch gaat geweldig. Sommige dingen kan je nou eenmaal niet automatiseren,maar heel veel dingen wel. En daar maak ik gebruik van.

 

Ook is dit een test.

De hele kast gaat op 1 arduino mega draaien, en ik wil er alles uithalen wat er te halen valt. Uit de processor van de

arduino dan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb het ook een tijdje met de Arduino gedaan, maar met de hand ging het toch sneller.

 

Wellicht als ik het ooit nog een keer helemaal automatiseer dat ik die "voedingscomputer" weer in elkaar zet, maar vooralsnog maak ik ook steeds dezelfde hoeveelheid aan met min of meer vaste hoeveelheden voeding erbij.

Share this post


Link to post
Share on other sites

tip:zoek eens op doseerpomp voor aquariums.

Maar dan kom je op hetzelfde als alkaline al getipt had.Dat is de enige oplossing die je zoekt.

 

En zoals wietefras al min of meer aangaf, hoop moeite geld, tijd, gedoe, finetunen..

 

btw met een paar doseerpompjes (van 20 euro uit china, 12v erop elke 3min? digitaal schakelklokje rechtstreeks uit de jerrycan met siliconen of luchtslang werkt het ook... :whistle:,maar is voor meer als 400 ltr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Wietefras Leuk! Welke pompjes heb je gebruikt, en hoe zat het programma in elkaar?

 

@ziggymaster "Dat is de enige oplossing die je zoekt." Weet je dat heel zeker ? Dan ga je nog wat meemaken zodra ik klaar ben met deze creatie :whistle:

 

"hoop moeite geld,

tijd,

gedoe,

finetunen."

 

ja, wat kost 5 gram middelmatige wiet ? Daar zit ik onder.

ja.

Ben niet lui wat dat betreft. Als je maar een doel hebt.

Dat vind ik 1 van de leukste dingen in een project.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

:yummy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ook van die peristaltische pompjes van een paar euro. Verschillende modellen. Kan ze inmiddels niet meer goed in mijn bestelhistorie zien. Is al te lang geleden blijkbaar. Van die 12V dingen met een zwarte pompkop er op en wat 6V modellen met een witte kop erop. Was vooral om te proberen.

 

Het duurde bij mij vooral lang doordat het systeem steeds moet roeren en wachten tot de EC/pH stabiel was. Wellicht had ik het ook verkeerd geprogrammeerd. Je kan vast ook wel gewoon een vaste hoeveelheid voeding toevoegen oid, maar dat kan ik net zo goed met de hand ook.

 

Zoals ik het gemaakt had voegde het ding wat voeding toe, roeren, wachten tot het stabiel is, nog wat voeding erbij, roeren, wachten tot het stabiel is etc. Had altijd wel een aantal cycli nodig voordat het goed uit kwam.

 

Met de hand meet ik de voeding af, gooi het erbij roer wat en klaar. Laat het doorgaans toch een nacht staan met een circulatiepompje erin.

 

Alleen voor de pH correctie mis ik dat ding soms nog wel. Als je dan echt precies op een bepaalde pH wilt uit komen is dat met de hand wel een vreselijk gekloot. Zeker als je er dan net een paar druppels teveel zuur in gooit en de pH ineens door schiet. Maar goed, ik gooi normaal gesproken de voeding erbij en dan is de pH ook wel zo'n beetje goed. Dan geloof ik het verder wel.

 

Ben benieuwd of je het goed werkend krijgt. Wellicht dat het bij mij dan ook weer gaat kriebelen om het weer eens te proberen :)

 

Ga je alleen de EC doen of ook de pH? Voor fosforzuur moet je namelijk wel opletten welke slangetjes je gebruikt. Die standaard siliconen slangetjes schijnen niet goed tegen fosforzuur te kunnen namelijk. Of je moet het flink verdunnen. Ben even vergeten welke plastic er wel tegen kon, maar ze hadden ook wel slangetjes die er wel tegen konden. Die had ik er ook bijgekocht. Die zouden ook langer mee gaan in de pomp. Al heb ik het dus nauwelijks gebruikt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@wietefras zeer interessant. Ik heb deze pompjes gebruikt

 

https://opencircuit.nl/Product/11646/12V-Waterpomp-180LH-met-beugel

 

En 1 doseerpompje die ik uit een printer heb gehaald. Verder heb ik daar ook een mixer, 1 sensor voor hoogte, en 1 voor tank leeg detectie.

 

Denk dat het programma veel lijkt op de jouwe, want ik doseer water tot de hoogte sensor daarna komt er een paar druppels voeding in. Het geheel wordt gemixt en vervolgens worden er meting verricht.

 

Snelheid is voor mij niet belangrijk, als ikzelf maar niks hoe te doen :D

 

En ik ga alleen ec meten, ik had gelezen dat ph niet veel uitmaakt op aarde maar wel heel cruciaal is voor hydro. Ik ben van plan een mix tussen regenwater en kraanwater te gebruiken.

 

Had je last van verstoppingen door de voeding? Die ik gebruik is namelijk best wel dik en het eindbuisje waar de voeding gedoseerd wordt is ongeveen 2mm.

 

 

 

@wietefras zeer interessant. Ik heb deze pompjes gebruikt

 

https://opencircuit.nl/Product/11646/12V-Waterpomp-180LH-met-beugel

 

En 1 doseerpompje die ik uit een printer heb gehaald. Verder heb ik daar ook een mixer, 1 sensor voor hoogte, en 1 voor tank leeg detectie.

 

Denk dat het programma veel lijkt op de jouwe, want ik doseer water tot de hoogte sensor daarna komt er een paar druppels voeding in. Het geheel wordt gemixt en vervolgens worden er meting verricht.

 

Snelheid is voor mij niet belangrijk, als ikzelf maar niks hoe te doen :D

 

En ik ga alleen ec meten, ik had gelezen dat ph niet veel uitmaakt op aarde maar wel heel cruciaal is voor hydro. Ik ben van plan een mix tussen regenwater en kraanwater te gebruiken.

 

Had je last van verstoppingen door de voeding? Die ik gebruik is namelijk best wel dik en het eindbuisje waar de voeding gedoseerd wordt is ongeveen 2mm.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet niet of die pompjes nou zo geschikt zijn. Heb je ze al geprobeerd? Ik heb ook een keer van dat soort pompjes gehad met als idee om daar de planten individueel mee te bewateren. Ze maakten echter zoveel herrie en trokken bovendie zoveel stroom dat de isolate van de draden smolt. Op een lager voltage was het allemaal wat minder aggressief, maar ik ben uiteindelijk maar op hydro over gestapt om van die hele ellende van watergeven op aarde af te zijn.

 

Lijkt me dat ze ook veel te hard gaan voor voeding dosering. Op zo'n emmer water hoef je toch maar een paar milliliter voeding toe te voegen? Dan lijkt een 180l/h pomp me wel wat aan de grove kant.

 

Ik heb zelf van dit soort peristaltische pompjes:

https://www.aliexpress.com/item/1Pcs-DC-12v-D2-Small-Dosing-Pump-2mm-DIY-Peristaltic-Tube-Head-For-Aquarium-Lab-Chemical/32797820282.html

https://www.aliexpress.com/item/10Pcs-lot-For-Aquarium-Lab-Analytical-Water-6V-DC-DIY-Dosing-pump-Peristaltic-Dosing-Head-Free/32796649542.html

 

De juiste slangetjes kan ik zo snel niet meer vinden. Ik heb ook van die beige slangetjes en die zouden wel geschikt zijn voor zuur. Al staat dat er in bovenstaande advertentie niet expliciet bij. Kan dus ook zijn dat ze gewoon net doen alsof het van de "medische" slangetjes zijn door beige siliconen slangen erin te doen.

 

Ze hebben ook wel mooiere pompjes, maar die zijn ook veel duurder. Eentje met een stappenmoter leek me wel mooi. Dan kun je ook echt het aantal rotaties bepalen en dan weet je meer nauwkeurig hoeveel voeding er nou bij is gegaan.

 

Ben nu zelf met een drain-to-waste systeem bezig en daar zou ik eigenlijk ook het hele watergeef verhaal voor willen automatiseren. Dan maakt het inderdaad ook niet uit hoe lang het duurt. Dus het is wel de bedoeling om dit project weer eens op te pakken. Als ik de onderdelen nog ergens kan vinden ;)

 

Al moet je voor geheel automatische systemen wel heel goed nadenken over wat er allemaal fout kan gaan. Fouten in de dosering, lekkages, sensoren die stuk gaan etc etc etc.

 

Ik gebruikte bijvoorbeeld wel altijd een automatisch vul systeem voor de DWC bakken en daar is de vlotter schakelaar een keer van stuk gegaan. Bleef de pomp dus gewoon lekker door pompen tot het reservoir leeg was. Op zich ook geen man overboord want het staat allemaal in een waterdichte bak, maar ik hou niet zo van dweilen.

 

Verstoppingen heb ik niet gehad, maar ik heb het eerlijk gezegd ook maar een paar keer geprobeerd. Ik maakte een reservoir voeding voor een week en dan was het gewoon sneller om dat even met de hand te doen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb 2 pompjes van 180l/h, en 1 doseerpompje die ik uit een printer heb gehaald. Die doseerpompje pompt nog geen liter/uur. De 2 van 180l/h zijn alleen omwater toevoegen en platen water geven. Doseerpompje is alleen voor de voeding.

 

Van alle pompjes kan ik ook de snelheid instellen. Elke pomp is voorzien van een software timer, als de hoogte sensor kapot is zal de pomp tot een bepaalde tijd pompen en dan het programma afbreken omdat hij in die tijd geen signaal heeft gehad van de sensor. Dus dan blijft hij ook niet de hele tijd doorpompen. Zelfde geldt voor de tank leeg sensor ivm drooglopen van de pomp.

 

Lekkages zou opzicht ook voorkomen kunnen worden door de tank op een lekbak te zetten waar ook een sensor zit die de conductiviteit meet. Om eerlijk te zijn heb ik met lekkages geen rekening gehouden, maar wel een goed punt om aan te denken.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ah ok. Verkeerd begrepen. Ja, voor wat water verplaatsen zullen die pompjes wel voldoen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...