Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Fockit

Hoe Warm Is Te Warm ?

Recommended Posts

Prachtige dag vandaag. De plantjes hebben de hele dag staan bakken in de zon (bij wel 38 graden schaduw temperatuur, gemeten tussen de 40cm hoge potten.) en vooralsnog staan ze er prima bij. Wel neem ik sinds een aantal dagen waar dat de bladeren wat omlaag gaan staan zonder echt slap te hangen tegen het einde van de dag, zeg om een uur of 21 (vanaf ongeveer 17.30u in de schaduw). Op zich maak ik me nog geen zorgen omdat het geen water tekort of overschot lijkt te zijn en dit vrij normaal "slapen gaan" gedrag schijnt te zijn. 's Ochtends staan ze er weer gewoon fier bij. Zowel droger als natter zetten verandert hier helemaal niks aan. Geen vraag geboren uit paniek dus, maar uit pure nieuwsgierigheid:

 

Bij welke (schaduw) temperatuur haal ik de dames het beste uit de brandende zon (kunnen ze er ooit teveel van krijgen ?) en verplaats ze naar de schaduw of binnen ?

 

Zo had ik dus vandaag de keuze uit:

1) In de volle zon, bij 38 graden schaduwtemperatuur tussen de potten

2) In de schaduw, maar wel buiten. 33 graden.

3) Binnen in schaduw/minder licht. 28 graden

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niet nodig om voor iedere poep en scheet een nieuw topic aan te maken, stel deze vragen gewoon in je meerdere lopende topics of gebruik misschien eens je eigen logische verstand? Het zijn planten, geen baby's...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pfftt.... denkt iedereen hier moderator te zijn of zo ? Ik word een beetje moe van de negativiteit hier t.a.v. beginners.

 

Even voor mijn begrip: Een vraag die past bij een bestaand topic voeg je daar toe. Nieuwe vraag, niet direct passend in een bestaand topic ==> NIEUW TOPIC

 

Dus........

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewoon roeien met de riemen die je hebt, de planten kunnen meer hebben dan je denkt. De grootste vijanden van je buitenplanten zijn de volgende drie:

 

- de wind

- rot (aan het eind van de bloei)

- rippers.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, ik begrijp dat de planten wel wat kunnen hebben, anders hadden ze vandaag echt wel een klap gekregen. Niet vanuit waar ze wel of niet tegen kunnen, maar meer vanuit wat het beste is voor ze vroeg ik mij af of je ooit en zo ja, wanneer je schaduw verkiest boven zon. De theorie geeft immers aan dat pak 'm beet 27 graden optimaal is voor een wietplant. Nu snap ik dat een paar graden meer geen reden zal zijn voor schaduw te gaan, maar hoog zomer verwacht ik in de schaduw tussen de in de zon staande potten tussen de 40 en 45 graden te meten. Ergens houdt het natuurlijk op.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fotootje doet wonderen.

 

Als je wortels niet oververhit zit goed. M.a.w. een zwarte zonnecollector pot recht in de zon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou zeggen: zet ze in de schaduw als je ziet dat ze het te warm vinden, maar dat zal niet snel gebeuren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

...als je ziet dat ze het te warm vinden...

 

Waaraan zou ik dit zoal kunnen zien ? Het enige wat ik me kan voorstellen is bladeren die midden op de dag slapper gaan hangen.

 

Hoe heet is/wordt in Ketama, LIbanon, Nepal etc.?

 

Tuurlijk, lol. Daar had ik helemaal niet bij stil gestaan.

 

Fotootje doet wonderen.

 

Als je wortels niet oververhit zit goed. M.a.w. een zwarte zonnecollector pot recht in de zon.

 

Zal een dezer dagen nog wat foto's posten van zowel het ligt naar beneden hangen voor slapen gaan als het fier wakker worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

...als je ziet dat ze het te warm vinden...

 

Waaraan zou ik dit zoal kunnen zien ? Het enige wat ik me kan voorstellen is bladeren die midden op de dag slapper gaan hangen.

Ik heb het zelf nog nooit meegemaakt dat buitenplanten het te warm hadden in Nederland. Maar hangende bladeren is een mooi herkeningspunt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thx voor de bevestiging dilago. Die zogenaamde optimale temperatuur van 27 graden blijft me wel een beetje bevreemden overigens.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is voor binnenplanten, want buiten heb je immers geen invloed op het klimaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

volgens mij is die 27 gebaseerd op verdampingstemp van bepaalde stofjes, dus hoe lager je blijf hoe meer geur en smaak je over houd, planten zelf deden het dacht ik best tegen de 24, maar dat vind iedereen hier te houd :icecream:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om een ideaal klimaat te scheppen voor je buitenplanten is het raadzaam wat dichter naar de evenaar te verhuizen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zolang je planten nog groeien blijven ze zich aanpassen aan het weer.

 

Als het bijv net als nu abnormaal warm is compenseren ze dat met veel zuipen.. dus geef ze genoeg water! En niet al te veel voeding

 

Btw je moet een binnen ook absoluut niet vergelijken met een buiten plant

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier staan ze vol in de zon, met zwarte pot. Nog geen last gehad van klachten van de planten, tenzij ze in een klein potje van 5L zaten in de volle zon. De grotere potten (25L) voelen ook aan alsof ze op t punt staan om te koken, maar zolang de planten het super doen ga ik niets veranderen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

de plant zelf kan het wel aan, gaat meer om dat je pot niet zoveel opgewarmd word dat je wortels worden gekookt

 

gewoon de grond licht vochtig houden met dit weer en niet teveel voeding dan komt het wel goed, mits het al volwassen planten zijn

 

beetje wat hier boven al staat

Edited by Fatamorgana

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Fockit

Ik heb hetzelfde voor met mijn buitenplanten, maar deze staan op het dak (roofing) wat toch wel heel warm kan worden met deze temperaturen. Volgens mij kan het zoals anderen ook al zeiden eventueel een te warme wortelkluit zijn.

 

Op welke ondergrond staan jouw planten? Of gewoon in de volle grond? Misschien ook ze iets van de grond zetten door iets onder je potten te plaatsen, een houten balkje ofzo. Dat ga ik allesinds proberen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Schijnbaar is het toch niet zo simpel als "In Nepal is het warmer dan hier"...

 

24 foto's met meer info toegevoegd. Ze geven volgens mij vrij duidelijk aan dat het qua temperatuur net over het randje was, al zo vroeg in het jaar op mijn dakterras.

 

Nu was het de bedoeling ze in het subalbum "Hoe warm is te warm ?" te plaatsen maar dat is mis gegaan. Kan ik dat zelf nog aanpassen (heb gezocht maar niet gevonden) of kan een moderator hiermisschien even die foto's verplaatsten ? (en het linkje hier aanpassen, bvd)

http://www.wietforum.nl/gallery/album/19408-fockit-2017/page__display__detail

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is voor binnenplanten, want buiten heb je immers geen invloed op het klimaat.

Maar ik heb wel invloed op waar ik de plant plaats...

Mij lijkt dat een plant niet weet of hij binnen of buiten staat en als 27 graden optimaal is voor een plant die binnen staat lijkt het mij sterk dat dat significant afwijkt voor een plant die buiten staat.

 

Om een ideaal klimaat te scheppen voor je buitenplanten is het raadzaam wat dichter naar de evenaar te verhuizen.

Zie hier de reden waarom ik op mijn dakterras bezig ben...toch iets tropischere omstandigheden, maar ok, wel een stijle leercurve met foutjes waar je niet tegenaan loopt als je "gewoon" buiten kweekt.

 

..tenzij ze in een klein potje van 5L zaten in de volle zon....

Erger nog, 2L in mijn geval, oops. Verzachtende omstandigheid: Normaal gesproken waren ze allang verpot voor de eerste dag >35 graden. Dit jaar was zo'n super warme dag wel heel vroeg.

 

Op welke ondergrond staan jouw planten?

50/50 perliet/cocosvezel(onbemest)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewoon volle bak zon jonge, die Marokkaanse boertjes doen het ook en daar groeien ze goed ;)

 

Geloof nooit dat je hier in Nederland teveel zon heb...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewoon volle bak zon jonge, die Marokkaanse boertjes doen het ook en daar groeien ze goed ;)

 

Geloof nooit dat je hier in Nederland teveel zon heb...

 

Zo simpel is het dus niet (zie de foto's met extra tekst). Die marokkaanse boer waar jij het over hebt heeft het spul in de volle grond staan, niet in een zwarte 2L pot (foutje, bedankt).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo simpel is het wel. Dit weer is totaal geen probleem.

 

Jouw planten hebben gewoon ergens anders last van.

Ze staan in 2 liter potjes op 50/50 perliet/cocos zeg je. Wat geef je voor voeding? En welke Ph-waarde? Mijns inziens gaat daar iets fout.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op sommige foto's in dat album zie ik een serre, staan ze daar altijd in ?

 

Is deze voorzien van extra wind gaten?

Heb je daar de temp al eens gemeten?

 

Zou me niet verbazen dat het daar minimaal +45°C nu in is :D (dat is te warm ;) )

 

Je gebruikt 50/50 cocos en perliet, gebruik je een voeding op dit inerte medium?

 

Lijkt me ook tijd om te verpotten?

Heb je in iedergeval een grotere buffer

Edited by alkaline

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewoon volle bak zon jonge, die Marokkaanse boertjes doen het ook en daar groeien ze goed ;)

 

Geloof nooit dat je hier in Nederland teveel zon heb...

 

Zo simpel is het dus niet (zie de foto's met extra tekst). Die marokkaanse boer waar jij het over hebt heeft het spul in de volle grond staan, niet in een zwarte 2L pot (foutje, bedankt).

 

Ik had er vorig jaar paar in zwarte specie kuipen staan, volle zon erop bijna je klauwen verbranden eraan maar planten gaven geen fuck dus maak je niet druk, al moet ik wel zeggen dat 2 (!) liter wel erg weinig is...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...