Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Fockit

Ec Waarde 1,8 Alleen Met Dubbele Dosering Te Halen...

Recommended Posts

1 tot 2 ml voeding (https://www.cityplants.nl/aptus-all-in-one-liquid-250-ml) per liter water zegt de fabrikant. 0,85 zegt de EC meter bij 2ml/l

Nu gebruik ik regentonwater (met een veel lagere EC dan kraanwater. 0,050 vs 0,585) ivm de te hoge ph van het kraanwater (kraan 8 vs regenton 5,8)

Hoe ga ik hiermee om ? Negeer ik het advies van de fabrikant en verhoog ik de EC langzaam richting 1,8 ? Kan ik beter kraanwater met ph- als basis nemen, zodat ik een hogere EC krijg zonder het fabrikant advies te negeren ? Doe ik de plantjes tekort met EC 0,8 ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jij wil ook graag antwoord he..k zou zeggen.. er staat genoeg info op wietforum.. suc6 he..

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

zo simpel van het moet 1.8 zijn is het niet

 

normaal word een verhoging vd ec bedoeld als volgt water+ toegevoegde voeding = totale ec dus 0.5 + 1.0 =1.5 0.1 + 1.0 word 1.1

 

je calcium magnesium verhouding zal met regen water wel anders zijn dan met kraan water, en denk dat je eerder ph plus nodig bent ipv min met je regenwater

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen regenwater gebruiken.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Agent orange: Vergeef me dat ik de vrijheid heb genomen een beginnersvraag te stellen in het beginners subforum. Fyi, ik doe oprecht mijn best dingen zelf (uit) te zoeken. Daarbij stuit ik op 2 dingen: elkaar tegensprekende meningen en een forum zoek functie waar ik de juiste handigheid nog niet heb weten te vinden. Daarom dan ook mijn tip aan jou: Bemoei je er niet mee als je niks constructiefs bij te dragen hebt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fabrikanten hanteren een water EC van 0.4 voor de NL markt en baseren hierop hun EC aanwijzingen.

Zit je hier boven of onder moet je dit meenemen in de EC berekeningen en vooral bij eronder rekening houden met wat Fata al aangeeft:

mogelijk tekort op calcium en magnesium omdat wat in de voeding zit deels op gaat aan de buffering van het water wat je gebruikt.

 

Omdat je EC lager is geef je per keer ook meer voeding dan als je met een hogere start EC zal doen.

In begin niks aan de hand maar tel eens 7 week door..

3x in de week 0.3 extra is bijna 1 volle EC punt meer dan volgens schema..

 

Beter zoals ingecalculeerd, kraanwater pakken en als dat te hard is kan je dit aanlengen met regenwater tot die EC 0.4.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

je calcium magnesium verhouding zal met regen water wel anders zijn dan met kraan water, en denk dat je eerder ph plus nodig bent ipv min met je regenwater

Ik bedoelde ph- bij kraanwater als alternatief voor mijn regentonwater. Als ik met mijn regenwater de pH moet plussen voeg ik gewoon wat kraanwater toe.

 

Mijn oorspronkelijke redenatie was als volgt: Het regenwater zit met zijn pH veel dichter bij de gewenste waardes en de lage EC waarde lijkt me een voordeel, omdat mij dat meer ruimte geeft de voeding van mijn keuze toe te voegen. Bovendien heb ik zowel autoflowers als regulars staan. Autoflowers verdragen een lagere EC, waarmee deze redenatie geboren is.

 

Na het een en ander aan leeswerk gisteravond (echt waar ao) begrijp ik nu dat het zo inderdaad niet werkt, aangezien overschrijding van de geadviseerde maximum dosis alleen maar een overschot oplevert aan stoffen die al voldoende zijn toegevoegd.

 

Daarmee zijn er op dit moment voor mijn begrip nog altijd 2 alternatieven waarvan ik niet weet welke de beste is en vooral ook waarom, want behalve eenvoudige antwoorden op mijn vragen zoek ik vooral ook meer begrip van hoe het allemaal werkt (ja, ik weet het, veel lezen, analyseren, maar toch ook vragen en discussieren).

1 Regenwater gebruiken met N-P-K-MG 6-12-6-2 voeding en lagere EC (maar dus minder van wat er ook allemaal in kraanwater zit)

2 Kraanwater met pH-, dezelfde voeding en dus de ongeveer 0,5 hogere EC

 

Ik zou me zomaar kunnen voorstellen dat voor mijn autoflowers alternatief 1 het beste is, terwijl voor mijn regulars alternatief 2 het beste is. Het is vooral de aanwezigheid van magnesium (+micro elementen B, Fe, Mo, Mn) in de voeding waardoor ik me afvraag waar het voordeel van kraanwater zit.

 

 

Btw Thx Iedereen die wel poogt me verder te helpen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Calcium en Magnesium zijn twee belangrijke elementen en tevens de elementen waaraan vaker gebreken ontstaan.

 

In je voeding zitten ze ook, maar de meeste voedingen zijn afgestemd op het gebruik van kraanwater. In kraanwater zit al voor een deel de calcium en ik meen ook magnesium die je planten nodig hebben, maar niet alles. De fabrikant van je voeding houdt hier rekening mee en voegt slechts die hoeveelheden calcium en magnesium aan je voeding toe die nodig zijn om samen met wat er al in je kraanwater zit de juiste dosis voor je planten te vormen. Gebruik je dus zacht (regen)water en op hard water afgestemde voeding dan krijg je tekorten. Er zijn ook fabrikanten die ook een zachtwater variant hebben.

 

Je maakt het je onnodig moeilijk waar het ook makkelijk kan, gewoon kraanwater gebruiken en afzuren. Eventueel geef je je autos een wat lagere dosis voeding (lagere Ec) met kraanwater.

 

Je kunt ook proberen regen- en kraanwater te mengen. Of regenwater gebruiken en calcium en magnesium extra toevoegen.

In beide gevallen is het wel handig als je weet wat je precies doet, anders gaat het niet zo goed.

Share this post


Link to post
Share on other sites
In beide gevallen is het wel handig als je weet wat je precies doet, anders gaat het niet zo goed.

Haha, dat laat ik maar aan de experts over dan. OOIT hoop ik precies te weten wat ik doe.

 

Op zoek naar pH- in kleine verpakking of wellicht een simpel huis tuin en keukenmiddeltje....zou het kwaad kunnen als ik daar bv azijn voor gebruik vraag ik me even hardop af. Eens ff zoeken... (voordat er weer iemand over me heen valt, lol)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Half litertje ph- is niet duur en je doet er lang mee als kleine kwekert.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gamma ontkalker is fosforzuur

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huppatee.... 1 liter ph- groei, 1 l ph- bloei (growshop had geen halve liters), ph- voor het zwembad, ph+ voor het zwembad....de ph van mn vijver is 9....... Heb mn huis dadelijk helemaal volstaan met pH plusminus, maar goed. De kogel is dus door de kerk. Kraanwater met pH- ipv regenwater.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ahum, dacht ik het nu dus te weten, lees ik hier dat regenwater toch echt wel veel beter is... https://www.wietzaadjes.nl/wiet-kweken/buiten-wiet-kweken-soort-geschikt/

Dat was overigens ook zo'n beetje mijn idee tot ik een EC meter in het regen(ton)water stak en bleek de EC waarde ongeveer 0,05 te zijn, tegenover de ongeveer 0,55 van mijn kraanwater. Nu weet ik wel dat EC waarde niet exact hetzelfde is als voedingswaarde en dan vraag ik me na bovenstaande bron toch weer af wat nu beter is. Zou zomaar eens kunnen dat ik dat volgend jaar eens in een vergelijkende test ga uitzoeken. Tot die tijd is alle input welkom ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Regenwater of leidingwater voor mijn wietplanten buiten?

Het beste is regenwater, dit is puur en bevat meer voedingsstoffen dan leidingwater.

 

Bovenstaande is op niets gebaseerd, het is juist net andersom, staan wel meer (halve) onwaarheden in die lap tekst.

 

Regenwater is overal en elke dag weer net wat anders dan de dag ervoor, ligt eraan wat er bij jou in de atmosfeer dwarrelt op dat moment en/of hoe je het opvangt. Gebruik je bijvoorbeeld oude verzinkte/aluminium pijpen of een bitumen dak, kan dat ook in je regenwater zitten, wat dacht je van ongunstige anaerobe bacteriën die je in de warmere maanden snel kweekt? Het is niet zo simpel als het ene is beter als het andere, maar over het algemeen kan je wel stellen dat regenwater inderdaad "puurder" is dan kraanwater, maar dat er juist meer "voeding" in kraanwater zit in plaats van in regenwater, die ec waardes liegen namelijk niet.

 

Kraanwater is ook regiogebonden qua hardheid en dus ph, ec, gh (totale hardheid), kh (carbonaten hardheid) en de hele mikmak, het is maar net door welke bodemlagen het is heen gesijpeld voor ze het opvangen en in je leiding pompen wat voor mineralen het heeft opgepikt. Maar over het algemeen zitten er dus een hele hoop meer calcium en magnesium carbonaten in kraanwater, om maar niet te spreken over de andere mineralen die erin zitten en ontharders en chelaten die ze erin stoppen om je leidingen te beschermen.

 

Maargoed, je hebt een hardwatervoeding, daar gebruik je dan ook hard water voor, dus kraanwater, geen regenwater. Wil je het wel gebruiken, koop je calmag, of leng je het aan met kraanwater tot die ec 0.3/0.5 is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

...die ec waardes liegen namelijk niet.

Dat leek mij ook al. Omdat EC (electrische geleidbaarheid) toch net niet helemaal hetzelfde is als voedingswaarde riep het bij mij echter wel de vraag op in hoeverre er in kraanwater zaken zitten die wel de electrische geleidbaarheid verhogen, maar niet als voeding kunnen worden aangemerkt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zit je op hydro dan :whistle:

 

Normale vraag, normaal antwoord...

50/50 cocosvezel(onbemest)/perliet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Carbonaten, fluorides en organische zuren verhogen oa de geleidbaarheid zonder echt bouwstoffen te leveren voor de plant, kan voor de rest ff niks bedenken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...