Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

CaveDave

De Avonturen Van Cave Dave En Zijn Discolamp.......

Recommended Posts

nou de nieuwe zaden liggen in glas water, ik ben er klaar voor :lol:

 

 

@CaveDave hoe staan de calyxen er voor?

Edited by HUFFnPUFF

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe bedoel je @ Huff? Zoals ik al zei de toppen hadden best wat meer gezwollen kunnen zijn. Ook vind ik er veel blad inzitten. Dit gaat zeker geen modelkweekje worden. Maar goed, het is dan ook de eerste ronde met deze setup.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Dilago : Je hebt geen smakeloze rotzooi bro. :lol:

Ik vind de smaak en geur van bio gewoon beter.

 

Kijk maar naar aardbeien van de volle grond,of hydro uit de kas.

Die smaken zijn een wereld van verschil.

Alleen wil men de aarbeien op hele grote schaal met weinig arbeid hebben,dus hydro.

 

Volle grond is altijd arbeidsintensiever,en minder lang houdbaar(met groentes).

Voor tomaten geld hetzelfde.

Van de volle grond goed aan de plant gerijpte tomaat is veel lekkererder dan een hydro tomaat om een caprese van te maken mijn italiaanse broeder... :dribble:

 

Hongerrrr :icecream:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik vind de smaak en geur van bio gewoon beter.

Dat geloven mensen wel vaker inderdaad. Totdat ze gevraagd wordt om die extra lekkere smaak eruit te pikken bij een blinde smaaktest:

 

Het werkt ook andersom. Mensen iets vorozetten wat ze smerig zouden vinden als ze wisten wat ze aten. Plak er een bio stikker op en het smaakt ineens fantaaaastisch:

 

 

goed aan de plant gerijpte tomaat
Dat is inderdaad het enige verschil. Groente en fruit in de winkel is doorgaans te vroeg geoogst om te zorgen dat het niet bedorven is voordat mensen het thuis hebben. Het heeft echter niets met bio of mineraal gevoed te maken.
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volle grond is altijd arbeidsintensiever,en minder lang houdbaar(met groentes).

Voor tomaten geld hetzelfde.

Van de volle grond goed aan de plant gerijpte tomaat is veel lekkererder dan een hydro tomaat om een caprese van te maken mijn italiaanse broeder... :dribble:

Nu wordt het een beetje appels met peren vergelijken, maar wist je dat maffiosi graag gif in de grond lozen waar later die smakelijke organische tomaten op geteeld worden? Doe mij dan toch maar hydro! :innocent:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

richt een camera op mensen en niemand is kritisch, bio vs non bio is natuurlijk lastig als je het gaat verwerken in eten

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Wietefras : Dus volgens Penn&Teller maakt het geen snars uit dat ik mijn bodem opwaardeer met guanokalong?

 

Mijn tomaten pepers en aarbeitjes krijgen net zulke goede aarde als mijn wietplantjes,en het resultaat is beter dan welk winkelspul dan ook........ zelfs halfrijp geplukt.

 

Plus ik weet zeker dat ze bij de natuurlijke weg nooit wat mislopen,bij minerale toestand moet je maar vertrouwen op diegene die het in een flessie trapt.(zo goedkoop zoveel mogelijk)

 

 

 

 

@ Dilago : Geen maffiosi hierzo met auto accu's,wel een stuk moestuin met eigen samengestelde grond ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Collie Weed, Ja het zit inderdaad tussen de oren. Als de planten guanokalong nodig zouden hebben voor een betere smaak dan kan je die benodigde voedingsstoffen ook in de grond stoppen met minerale voeding. Dat het bio is maakt de smaak niet beter. Afgezien van het placebo effect dan.

 

De kwaliteit van het product is niet anders, maar bio kweek blijft in opbrengst gemiddeld wel 20% achter bij reguliere kweek.

 

Nogmaals, het enige verschil in kwaliteit (en dat zeg ik niet, maar de WHO) is een mogelijk verschil in rijpheid. Dus ja een tomaat uit je eigen tuin die gerijpt is aan de plant in plaats van een te vroeg gerijpte tomaat in de winkel zal een verschil in smaak geven.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tomaten smaken het beste als ze geteeld worden op vulkanische grond als ik de Napolitaanse pizzabakkers mag geloven en steenwol is gemaakt van vulkanisch gesteente.

 

Dat mineraal kweken altijd zo goedkoop mogelijk moet is misschien zo bij grote commerciële bedrijven, maar een flesje GHE voeding is een duur grapje kan ik je verzekeren. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik me niet vergis zit monsanto achter GHE. Niet bepaald een kleinschalig familiebedrijf, maar dat terzijde ;)

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Monsanto heeft helemaal niets met GHE van doen. De enige "relatie" is dat de distributeur van RoundUp (van Monsanto) ook voor andere merken, waaronder GHE, de distributie doet. Ze hebben ook een meerderheidsbelang in Gavita, maar ook dat betekent niet dat Monsanto iets met Gavita te maken heeft.

 

Maar goed, dilago had het over het gebruik van die voeding door commerciele bedrijven. Dan loopt het snel in de papieren. Je koop 25kg professionele voeding voor de prijs van één zo'n pakketje special wiet voeding. Vloeibaar goud is het.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

I stand corrected.

 

Punt dat ik alleen wilde maken is dat GHE wel degelijk een grote en commerciele organisatie is. Maar ik geloof dat je ook gelijk hebt dat ik dilago hierin verkeerd begreep. Gaat lekker vandaag :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

tomaten smaken nog beter met een berg zon ipv nederlands huilweer :icecream:

 

ik krijg mijn oogst toch echt niet zo lekker als uit de zonnige franse bodem

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met wat bijlicht halen ze in Nederland prima tomaten uit de kassen. Alleen gaan die naar het buitenland, want voor de Nederlander zijn die te duur. Die kopen liever die goedkope halfrijpe troep uit Spanje of Turkije.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij hydrologisch kweken wordt niets aan het toeval overgelaten, maar dat de kwaliteit minder is is een van de vele bakerpraatjes die rondgaan. In de tijden dat ik nog wel eens wat wegbracht, werd ik nooit gevraagd op welk medium ik kweek.

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik geef het op..... ik haat discussie :lol:

 

 

 

@ Dilago : Het verschil tussen lavameel en steenwol is best groot Dilago.

De plant neemt niks op van die steenwolvezel/deeltjes tenminste,niet zoals planten uit vulkanische grond WEL kunnen doen :innocent:

 

Heeft iets te maken met deeltjesgrootte.

Vulkanisch gesteente moet eerst verweren voor het vrij opneembaar in de grond komt als voedingsstof. :nerd

 

 

@ Wietefras : Ik lust die NL kastomaten liever denk ik dan die goedkope troep uit andere landen.

 

Mijn bio wiet stinkt meer dan welke wiet ik ook tegen kom,en zo veel beter smaakt het ook.

Nog nooit mineraal geteelde wiet gezien die ZO ruikt&proeft maar JIJ mag mij zeker het tegendeel bewijzen Fras.

 

 

 

@ Dilago : Hydro is efficienter met grote partijen planten,minder tillen/zeulen met organische toevoegingen en dergelijke.

En ik denk/vind dat die voeding niet zo duur is,aangezien je geen aarde toevoegingen hoeft te halen en dat het enige is wat je nodig bent.

 

Als je het bio wilt doen in de kas moet je gelijk een trekker hebben met ploeg en dat soort werk.

Pallets en pallets vol met bodemtoevoegingen...............

En heeeeel veeeel grondverplaatsen......

 

Daarom doe ze meestal hydro in een kas, = gewoon makkelijker. :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een TV chef (geloof Blumenthal) zei dat je beter tomaten in blik kan kopen. Die worden geoogst op moment dat ze echt rijp zijn en gaan daar dan meteen in het blik. Dat zou volgens hem een beter resultaat geven dan die dingen te vroeg oogsten en ze dan hierheen transporteren.

 

Sowieso zijn Roma tomaten bijvoorbeeld helemaal niet lekker. Niet om zo op te eten althans.

 

Ik heb nog nooit biologisch gekweekte wiet op een meeting meegemaakt die meer geur of meer smaak had dan mijn eigen hydro/mineraal/led wiet.

 

Al had ik wel het idee dat de wiet met GHE FloraNova marginaal meer geurde dan met Yara voeding, maar dat is uiteraard gewoon een kwestie van een andere samenstelling.

 

Denk vooral door meer fosfor in de FloraNova dan het Yara recept van Racker, maar dat is ook maar een gok. Dan kun je overprijsde en onethisch verkregen vleermuizenpoep in je aarde doen vor wat extra fosfor of gewoon wat fosfor uit een fles/potje/zakje.

 

Het is wel lastig te vergelijken omdat er een enorm verschil tussen soortjes zit qua geur. De ene soort ruikt bij mij ook nergens naar en een andere meurt zo erg dat mijn ogen tranen tijdens het knippen.

 

Andersom, de enige wiet die ik ooit op een meeting heb gekregen en weg heb moeten gooien omdat het zo scherp was dat het niet te roken was, was een bio-wietje (niet van iemand van dit forum overigens).

 

Misschien dat je het vergelijkt met shop wiet? Ik was laatst ook een een shop en ze werden helemaal wild van mijn wiet.

 

Hydro brengt ook gewoon veel meer op en daar kunnen ze veel beter mee bepalen welke voeding te planten krijgen. Zeker voor professionele kwekers. Ze hebben hele preciese recepten voor de plantvoeding om maximaal smaak en oprengst van die tomaten te krijgen. Zo krijgen ze ook het meest consistente resultaat. Dat kun je "makkelijker" noemen, maar dat is het niet echt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is een discussie waar je niet uitkomt maar wat mij opvalt is dat het vaak organische kwekers zijn die roepen dat hydro wiet slechter is dan wat zij zelf kweken. Doet me toch een beetje denken aan 'wij van wc eend.' ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Greentje, de hoofdtoppen waren inmiddels oogstrijp, dus bij wijze van experiment bij een plant de hoofdtop eruit geknipt. Daardoor ging de ontwikkeling van de zijtoppen sneller dus nu ook de andere planten onderhanden genomen. Het voordeel van een aparte droogruimte........ Helaas beginnen nu ook de twee nakomertjes dezelfde tekorten te vertonen. De planten blijven gewoon mooi groen tot de 3e week bloei en dan gaat het mis....... Ik heb het bij de andere planten ook niet meer onder controle gekregen dus helaas is daar wel opbrengst verloren gegaan. Denk ook niet dat het aan te weinig voeding ligt want de nieuwe plantjes hebben meer voeding gehad dan de anderen en hebben hetzelfde probleem. Een conclusie zou kunnen zijn dat de plant de stoffen die nodig zijn voor de bloei niet (voldoende) op kan nemen. Maar het blijft van mijn kant uit gissen. Maar goed, de voorbereidingen voor een nieuwe ronde zijn in volle gang en dan gaan we met een verbeterde versie van mijn grondmixje werken. Heb ik nog wel de potten van de plantjes in de tent nodig ;).

Zodra er geoogst is begin ik met het aanmaken van de nieuwe aarde en ga ik de nieuwe plantjes eerst eens opkweken in die rode plastic limonadebekers voor ik ze in de potten ga zetten. Hoef ik me in ieder geval niet meer druk te maken over een te zware bemestin voor zaailingen.

 

Wat ik ga zetten hou ik nog even als een verrassing dus stay tuned..........

 

Ow, en het drogen onder deze weersomstandigheden gaat best wel hard....... Dus het eerste mandarijntje al kunnen proeven....... Lekker!!!!! Een overheerlijke zoete citrusgeur (welke overigens nog niet echt in de smaak naar voren komt), maar dat komt nog wel tijdens het curen. Fikse high, maar geen bankplakker. Daar zou ik best wel wat meer van willen hebben......

 

:wave:

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk man ! Neem me niet kwalijk dat ik het vraag, maar zet je dan meteen zo de schaar direct onder die top ? Is voor mij nog allemaal nieuw. Jammer van de tekorten van die anderen, breek je er maar ook niet meer het hoofdje over :) en leuk dat je al hebt kunnen snoepen !

Mag ik vragen op welke manier jij gedroogd heb ?

Ik ben ook in ieder geval benieuwd naar je volgend rondje en ook zeker naar je grondje, heb er in ieder geval vertrouwen in. Alvast succes Caveman! :tu

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Dilago : Die WC eend ZELF is biologisch en eet kroos :lol: (en hij slist)

Jij doet trouwens ook GHE bij je planten tegenwoordig als hoofdvoedsel toch?

 

 

@ Wietefras : Inderdaad,slechte limonade maakt minder goed smakende wiet.

En dat heb je in deze regio al teveel.

Maar ik ben ook niet zo in hydro thuis,dus de GOEDE spullen weet ik dus ook niets van.

Dus ik neem maar aan dat wat je zegt over die GHE voedingslijn wel klopt.

 

Jij bedoelde zeker Hester Blumenthal de scheikunde sterrenchef?

Die kerel weet dat soort dingen wel,zou niet te best zijn als hij geen gelijk had.

 

En het woord Marginale meur neem ik mee want die is funny :likken:

 

 

 

 

@ Deef : En al doende leert men..... :tu

Volgende ronde gaat beter als je(biologische) Hout as in je aarde mee mengt voor de Kaliumpjes.

Maakt niet uit als er nog MM kleine korreltjes koolstof inzit,maar wel zeven voor gebruik.

De koolstof neemt voeding aan en houd vast en is ook goed voor je schimmels.

En C is het best te combineren atoom uit het periodiek systeem der elementjes omdat het het makkelijkst verbinding aangaat met andere atomen.

Daarom is het van extra waarde voor je bodemleven/voedselopslag en restzouten-verwerking.

Maar grote brokken koolstof nemen gewoon teveel ruimte in en daar kan beter aarde zitten.

Edited by Collie Weed
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grappig dat je dat schrijft Collie (houtas). Ik heb de Palmboomas pas veel later toegevoegd en een weekje na het inharken (naast de guano en lavaworm) ging het aanzienlijk beter, alsof ze er om schreeuwde. Er was zowaar zelfs bijna diepgroen te bespeuren, de enigste kleur die ik nog niet had gezien :lol: Denk dat die as zeker een bijdrage heeft geleverd, al is de vergelijking met Dave misschien niet terecht, daar ik van meet af aan te weinig leek te hebben gevoed en dit bij Dave geloof ik niet aan de orde was. Ik laat het op dit moment wel uit mijn hoofd om iemand te adviseren, maar dacht dat het geen kwaad kon om dit als aanvulling even te melden.... :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...