Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Ingrow

Waar Bakken Dwc Te Koop

Recommended Posts

hey wietsefras haha nu je het over elho potjes hebt ik heb die inderdaad nog staan en voor deze potjes heb ik ook een mooie gatenzaag liggen.

 

Ik heb enkel wel de 0.6 liter van 11 cm elho potjes liggen maar dat moet toch niet zoveel doen lijkt mij zon groot verschil zit er niet in.

 

Zou je er 4 of 5 in de bak maken als dit eventueel kan ?

 

Heb ff fototje geklikt.

van hoe dat eruit zou komen te zien.

gallery_27529_15909_1191383.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Paar cm meer of minder zal het verschil niet maken inderdaad. Die potjes met kleikorrels zijn er vooral om de planten overeind te houden. Het echte werk gebeurt toch in het water. Zie ook wel mensen met 5cm potjes werken.

 

Ik had zelf 6 gaten gemaakt. Probleem is wel een beetje dat dan het midden wat door gaat hangen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

oke ja denk toch niet dat ik meer dan 10 planten erin ga gooien hooguit 8 denk op aarde is dat al aardig vol en denk dat dit enkel als het goed verloopt nog voller word als op aarde. dan ga ik mooi deze potjes klaarmaken en de deksels alvast boren.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo weer een stapje verder gaat perfect met een gatenboor 102 mm. potjes steken nu mooi met de dikke rand van de pot buiten de deksel uit en er komt straks toch een laag zwart wit folie overheen dus lichtaanval moet geen probleem zijn.

Ook aan de achterkant van de kist 2 gaatjes gemaakt waar de luchtleiding naar binnen kan komen luchtleiding erdoorheen en met een goedkoper pompje even de bak gevuld en gekeken of het water een beetje in beroering komt.

moet zeggen met 2 kleine luchtsteentjes en een 10 euro pompje dat het water toch best wat beroering heeft.

In de elho potjes heb ik gewoon met een 12 mm boor de gaatjes die er al zaten doorgeboord is dit voldoende of moeten er aan de zijkant ook nog een aantal gaatjes bij komen ?

 

 

 

gallery_27529_15909_1470897.jpg

 

Hier het resultaat begint echt te kriebelen nu

En toen waren er bubbels :icecream:

 

gallery_27529_15909_2238658.jpg

 

Als iemand nog tips trucs of dergelijke heeft hoor ik deze natuurlijk graag :wave:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat schiet lekker op, maar zo simpel is het inderdaad. Een bak en wat gaten waar potjes in kunnen en gaan B)

 

Jouw potten zitten er echt super strak in zeg. Ik had die gaten gemaakt met een decoupeerzaag en dat is een stuk minder netjes. De vijverpotten die ik in eerste instantie gebruikte hadden een brede lip die over de rand heen viel dus zo nauw luisterde het toch niet. Bij de Elho potje kierde het alleen wel wat. Dus ik heb de bovenkanten van die netpotjes afgeknipt en daar zet ik dan de Elho potjes in :)

 

Ik heb wel wat meer gaatjes denk ik. De onderkant heb ik extra geperforeerd en in de onderrand ook twee ringen gaatjes (beetje om en om):

gallery_37858_17221_80406.jpg

 

Of het echt uitmaakt zou ikniet weten. Ik denk eigenlijk dat het grootste deel van de wortels naar buiten komt door de onderrand van de pot.

 

Ik had een soldeerbout gebruikt omdat ik dacht dat wat extra versteviging geeft en ook mooie afgeronde gaatjes geeft zonder scherpe randjes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke duidelijke foto en ik heb ze gewoon voorgeboord en daarna met een houtgatzaag van 102 mm wel andersom geboord ging er zo doorheen eigenlijk.

Mooie zuivere randen ook enkel beetje bijgesneden met een stanley en het was zo gebeurd.

 

Nu nog even pvc doorvoeren halen stukkie pijp en dan kunnen ze gekoppeld worden.

Volgende stap is ph en ec meter voeding en we kunnen aan de slag. :jump:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat ziet er goed uit!

 

Heb je die DWC bak gemaakt van een soort Ikea bak?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ook een keer zo'n ding gekocht. Al was dat alleen de pH + temp monitor. Die pH probe ging nooit meer dan een paar weken mee. Als er "tester" in de titel staat dan geeft dat eigenlijk ook aan dat niet voor contrinu gebruik is. Al zetten ze er heel sneaky ook "monitor" bij, wat de suggestie geeft dat je de meters er continu in kan laten hangen.

 

Het apparaat werkte prima overigens, maar ik kon de pH meter dus niet in het water laten zitten. Op zich ook niet zo'n probleem, maar toch.

 

7-in-1 is ook wel wat misleidend :) EC/CF/PPM zijn gewoon dezelfde meting alleen in een andere eenheid weergegeven. ORP en pH kun je niet tegelijk meten. Dus feitelijk hou je 3 in 1 over. Maar goed, dat is ook wel waar het om gaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben een leuke 7 in 1 meter via aliexpress op het oog 57 euro voor ph ec temp ect met probes die je in het water kunt laten hangen.

 

https://m.nl.aliexpr...rds=7+in+1+ph#/

 

Kon zo snel de juiste link niet vinden

Ik denk dat je deze bedoeld: https://nl.aliexpress.com/item/6-in-1-Water-Quality-Tester-Monitor-ph-meter-Multi-parameter-aquarium-Water-Meter-for-test/32680782320.html?traffic_analysisId=recommend_2088_1_81019_new2&scm=1007.13339.81019.0&pvid=48d6ab1f-32c1-4a6b-8502-216fab240c60&tpp=1 maar dat is een 6 in 1 ipv 7 in 1.

 

Verder wat Wietefras zegt, die dingen zijn zeker niet geschikt voor continu gebruik, die zijn er wel, maar dan mag je toch zeker wel op €250 rekenen, minstens. Had er ook ooit een voor m'n aquarium. Je kunt echt beter een 'gewone' pH-EC combimeter nemen, dan ben je een stuk goedkoper uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ unlimitedhold klopt ja had ook al op aliexpress rond lopen snuffelen en ben daar ook al wat van die meters tegengekomen. Liever ga ik toch voor of bluelab Hannah of eutech gezien die wel iets betrouwbaarder dan die goedkopere metertjes.

 

@dilago dit zijn Iris powerboxen zijn bij Blokker of waar ik ze vandaan heb Makro nu ook nog in de actie bij de makro is altijd mooi meegenomen hè 3 halen 2 betalen.

Je hebt ze in 65 50 45 en 25 liter.

Ga morgen nog een stel bijhalen denk van 25 liter voor in de propogator om voor te groeien.

Dit zijn echt stevige bakken had gewoon moeite om er met een ijzerboortje doorheen te komen wat bij die IKEA bakken wel anders is.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Polypropyleen is gewoon foodsafe. De enige reden dat hij daar zo over zit te zeiken is omdat ik het gebruik. Dat is wel duidelijk.

 

Bakken zonder enig kenmerk zoals de Iris die ik hier heb als opbergbox wil je niet omdat je niet weet wat voor plastic het is.

Moet je toch vooral doen zegt Wietefras dan want ik gebruik ze ook en als ze zeggen dat het slechte bakken zijn is het omdat ze de pik op mij hebben, vooral LC en die linkt naar geitenwollen sokken dus :hug:

 

@ingrow

ja ik lig vaak met Wietefras in de clinch, verschil van inzicht :whistle:

mijn tips:

plastic uit de winkel inspecteren op wat het is voordat je het meeneemt, geen aanduiding dan is het misschien wel een cheap ass plastic wat niet voldoet aan waar jij naar op zoek bent voor je zure chemische DWC soep.

DWC komt uit de States waar het verkrijgen van bepaalde dingen een stuk eenvoudiger is, dit vertalen naar een setup met spullen algemeen verkrijgbaar is geen 123tje zoals je merkt in NL.

 

Edit:

zag dat je al aan het bouwen bent, succes verder en ik laat het adviseren verder lekker aan wietefras over

mocht je nog vragen hebben over hoe nu toch met een circulatie pomp kan je me altijd nog benaderen

 

een continue meter kan maar biedt geen meerwaarde als jij op regelmatige tijdstippen zelf kunt meten, peperduur ook die dingen

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

In eerste instantie kocht ik ook van die goedkope pH meters, maar ze zijn nogal onbetrouwbaar en snel stuk.

 

Ik heb toen een iets duurdere gekocht voor 20 a 25 euro (zo'n wit/beige rond model) en die werkt al tijden perfect. Heeft temperatuur correctie, automatische 2 punts calibratie, heeft backlight, is erg nauwkeurig en is redelijk snel. Je kan ook de tip vervangen.

 

Het is overigens beter om niet zo super strak te sturen op pH. Het mag wel een beetje verlopen. Ik mik op 5.8, maar ergens tussen de 5.3 en 6.3 vind ik het wel best.

 

Je zal waarschijnlijk ook wel zien dat de pH licht oploopt of afloopt afhankelijk van de voeding en levenscyclus.

 

Ik zie doorgaans een oplopende pH tijdens het voorgroeien. Dus dan begin ik wat lager met de pH zodat het niet uitmaakt als het wat op loopt. In de bloei daalt de pH juist en dan begin ik dus juist iets hoger.

 

Als de pH snel daalt dan is de kans groot dat je een explosie aan bacteriën in je water hebt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ lostchild een verschil in mening kan altijd natuurlijk iedereen heeft ook zo zijn eigen manieren in alles en is ook niet erg natuurlijk. Betreft de bakken ik heb op meerdere fora en natuurlijk zoals wietsefras ze ook gebruikt deze bakken maar genomen ook omdat ik ze natuurlijk zelf vastgehad heb en dit in mijn ogen hele degelijke bakken zijn zeer stevig tegenover verschillende curver bakken die ik ook in handen gehad heb.

De circulatie in het water ga ik toch maar gewoon doen met een luchtpomp en 2 luchtstops per bak dus de langere luchtstenen. Heb namelijk gemerkt met een goedkoper luchtpompje dat als ik deze op de halve snelheid laat lopen de pomp geen tot zeer weinig geluid maakt.

 

@ wietsefras heb je toevallig een linkje naar deze meters ? Als dit het geval is dat die net zo goed zijn ga ik liever eerst voor zoiets en dat ik dan later nog eventueel naar zo'n bluelab continu meter ga kijken.

 

Gr ingrow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die gele pH meters van een tientje werken ook prima! Het maakt echt niet uit dat ze een paar puntjes achter de komma afwijken want de pH loopt toch op. Uiteraard moet het niet zo zijn dat je opeens een halve fles pH min nodig hebt alvorens de juist pH wordt aangegeven.

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oké duidelijk is het dan niet makkelijker als het toch niet zo gek veel uitmaakt zo'n continu metertje te pakken op alie. Of toch gewoon losse meters.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Investeer nu maar in een goede meter, je zult zien dat dat ding zich letterlijk en figuurlijk in grammen terug betaald bij een DWC kweek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja had al zitten kijken naar een mooi metertje bij de shop waar ik altijd koop heeft wel een mooie aanbieding ph en ec meter van eutech voor 70 euro.

Valt opzich nog mee als ik daarmee een jaartje ofwat mee vooruit kan.

 

Ben vandaag ook weer druk bezig geweest en heb een bakje bij gehaald van 25 liter en hierin 13 gaten gemaakt de voorste 2 heb ik opengelaten omdat ik hier een soort van potje in wil gaan maken om eventueel straks een moeder in te plaatsen.

Niet letten op die noodles was even als voorbeeld.

Zou het mogelijk zijn om hierin een moedertje te houden ?

 

Zou mooi zijn gezien ik dan alles in een bakje heb en ik toch altijd al een keer van plan was om zelf een mooi moedertje bij te houden.(houd je bezig he).

Ik zou hierin dan gewoon zo'n 11 liter potje of mischien kleiner kunnen plaatsen.

Iemand hier een idee over ?

 

gallery_27529_15909_2213317.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Betreft de bakken ik heb op meerdere fora en natuurlijk zoals wietsefras ze ook gebruikt deze bakken maar genomen ook omdat ik ze natuurlijk zelf vastgehad heb en dit in mijn ogen hele degelijke bakken zijn zeer stevig tegenover verschillende curver bakken die ik ook in handen gehad heb.

Zit hij nou nog steeds te jammeren over die bakken?

 

Laat je niets aanzwetsen, er is niets mis met die polypropyleen IRIS bakken en Elho potten.

 

Overigens is HDPE juist NIET foodsafe als het niet expliciet vermeld staat op het plastic (mes en vork logo). Ze gebruiken namelijk een vuil goedje om het product makkelijker uit de mal te krijgen. Voor opbergbakken zit dat er dus vrijwel altijd op, want die zijn toch niet bedoeld om eten in te bewaren.

 

@ wietsefras heb je toevallig een linkje naar deze meters ? Als dit het geval is dat die net zo goed zijn ga ik liever eerst voor zoiets en dat ik dan later nog eventueel naar zo'n bluelab continu meter ga kijken.
Ik bedoel deze:

gallery_37858_17549_59276.jpg

 

Ik heb een hoop modellen van Aliexpres geprobeerd (van heel goedkoop tot redelijk betaalbaar) en deze tester verslaat ook een paar duurdere modellen.

 

De winkel waar ik die meter ooit kocht is inmiddels weg, maar dit is hetzelfde model in een andere winkel:

https://nl.aliexpres...2791199677.html

https://nl.aliexpres...2538915365.html

 

Of zoek een setje met batterijen erbij en eventueel ook de calibratie poeders erbij. Of koop die zakjes poeder los. Trouwens zeker ook een aanrader die kleine zakjes pH calibratie. Wat osmosewater erbij en je hebt een prima gebufferde vloeistof.

 

Die geel/rood/groene pH testers doen het op zich ook prima zoals Dilago al aangeeft (daar heb ik er ook een paar van liggen), maar bij mij gingen er een paar snel stuk, ze verlopen vrij snel (regelmatig calibreren), geven geen temperatuur weer, ze zijn nooit echt goed te calibreren omdat er alleen een offset schroefje op zit (geen slope correctie) en het duurt ook langer voordat de meting stabiel is. Als je die toch neemt ga dan in ieder geval voor een model met ATC en backlight. Die zijn dan 7 euro ofzo.

 

Het model wat ik aangeef is dan een tientje duurder, maar ik vind het dat wel waard voor een duidelijk beter model.

 

Vooral de calibratie is veel beter. Die drie punts auto-calibratie werkt echt stukken beter dan dat gedoe met een stelschroefje (1 punts calibratie). Je steekt het ding in de vloeistof en hij merkt zelf welke waarde het ongeveer zou moeten zijn. Eventueel bijstellen van de pH en met een klik op de knop is het ding gecalibreerd voor die waarde. Maar goed, de temperatuur in het display is ook wel handig en dat het ding gewoon stabiel blijft is ook een zegen.

 

Sowieso altijd even je meter in het kraanwater steken voordat je er wat bij gooit. Dat kraanwater heeft doorgaans steeds dezelfde pH, dus dan heb je makkelijk een indicatie of je meter het nog goed doet.

 

:edit:

Ben je niet bang dat die moder de stekken gaat overwoekeren? Of snoei je dat klein? Let op dat je dan ook in de wortels zal moeten snoeien.

 

Reken er op dat je bij een growshop ongeveer 3 keer zoveel betaalt voor dezelfde kwaliteit pH meter als op Aliexpress.

 

Voor EC meters is het verschil kleiner dacht ik. Maar goed dat is sowieso niet zo'n probleem. Die dingen gaan jaren mee. pH meters kun je na 2 jaar beter gewoon weg doen of de tip vervangen. Ik schuif ze zelf door naar een minder belangrijk system (heb per bak een aparte pH meter zodat ik geen ziektes overbreng)

Edited by Wietefras
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oké dit zijn ook mooie meter ja lijken aardig veel op de adwa en eutech meters haha. Volgens mij worden die dingen allemaal in een fabriek gemaakt alleen de kleur logo's worden anders.

 

Ik ga eens even rondneuzen op alie staat zoveel op en zoveel verschillende.

Wat ik wel lees is dat deze die jij aangeeft zonder batterijen geleverd word maar die zijn gewoon te krijgen in nl toch ?

 

Voor 17 euro ken je idd geen bult vallen hier heb ik er als ik een eutech of dergelijke pak 3 van deze voor.

 

Wat je zegt wietsefras denk idd aangezien een moedertje toch wel wat tak moet hebben de rest van de stekken drek geen licht meer gaat krijgen.

Ik ga voor een moedertje wel even opzoek naar een kleiner bakje zodat ik ze apart kan houden van de stekken.

Dus nog even 2 gaatje bij maken dan.

Op dit bakje komt het goedkope luchtpompje met 2 kleine bruissteentjes in een dp90 met een tneon erboven van 2 x 54 watt.

 

Wel leuk allemaal heel wat anders als aarde nieuwe uitdaging houd het ook allemaal wat leuker he en hopelijk een beter resultaat als op aarde.

Edited by Ingrow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja precies. Ik heb op een gegeven moment gewoon 5 pH verschillende meters gekocht. Voor de prijs van één goede pH meter bij de growshop. Die uit die link beviel mij daarbij het beste.

 

Batterijen zijn standaard LR44 (ook wel AG13 of L1154 genoemd).

 

Ze doen op Aliexpress heel vreemd over die batterijen. De ene verkoper zegt dat ze die dingen niet mee mogen leveren en een andere doet dat gewoon wel. Je kunt die batterijen ook gewoon kopen daar. Of inderdaad in nl bij de Action ofzo.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ook zo'n meter gekocht, maar hoe je 'm moet kalibreren snapte ik niks van. Uiteindelijk heb ik het opgegeven en weer de gele meters gepakt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je steekt de meter in de pH 6.86 calibratie vloeistof. Begin een meting en wacht tot de waarde stabiel is. Druk 5 seconden op de calibratieknop.

 

Daarna nog een keer voor de pH 4 en je bent klaar.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moeder op DWC, beter 1 op aarde, heb je veel minder werk aan en kweek je ook niet zo vd snoei.

 

Meters, investeer in iets met een aparte probe.

Vervang je de probe als er wat is en niet meteen een hele meter en bespaar je best wat zo over de jaren omdat je jaren met een probe meter doet indien probe beetje goed verzorgd?

 

@wietefras

Blijf je nou nog doorzaniken over mijn gezeur?

je opmerking over controleren mbv je kraanwater, je vergat iets volgens mij waar je dat opgepikt had :rolleyes2:

was ik niet degene die het op dit forum heeft geïntroduceerd deze manier van 'ijken' :whistling

Goh wat een zeikerd die LC :fish:

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

@lostchild, Ja die AliExpres meter heeft nog vervangbare probes ook.

 

Tsja, ik ben steeds weer verbijsterd hoe lang je door kan zeiken over iets waar jouw "feiten" totaal niet kloppen en wat bovendien sowieso als een tang op een varken slaat. "Foodsafe" zegt niets over "plantsafe" dus het is een complete non discussie. Nog afgezien van dat polypropyleen gewoon foodsafe is in tegenstelling to HDPE bakken. Het is zeg maar net zoiets onzinnigs als beweren dat EC en PPM/500 niet gewoon hetzelfde zouden zijn (als resultaat van een geleidingsmeting).

 

De pH meter checken op kraanwater deed ik al lang voordat ik hier kwam. Ik heb het jou ook nog nooit zien schrijven hier en van mij zelf zie ik wel posts waar ik dat noem. Dus je zal het wel van mij geleerd hebben ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...