Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Ingrow

Waar Bakken Dwc Te Koop

Recommended Posts

Daarom maak ik juist liever geen gaten in de bakken onder de waterlijn. Pompje erin of slang erin en overhevelen leek me veiliger.

 

Al ben ik uiteindelijk wel bezweken voor het gemak van de verbinding tussen twee bakken :)

 

Zou je overigens wel aanraden om er een stuk vijverzeil in te doen oid. Geheid dat je een keer flink wat morst. Dat bij het vulle de slang eruit valt, of dat je er teveel water in doet, of bij het leeghalen wat waterballet.

 

Moet zeggen dat het me met deze bakken nog wel mee viel, maar ik had ook een undercurrent systeem (10 bakken verbonden met buizen) en daar heb ik toch flink wat moeten dweilen :thumbsdown:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja idd een geluk is dat het water wel gelijk wegloopt in een putje maar liever verkomen nu het nog kan.

Ik ga gewoon 2 vijverdoorvoeren halen en hierop zet ik een kogelkraan zodat ze straks als het me bevalt zo aan elkaar gekoppeld kunnen worden.

 

Ik heb een pvc bak besteld waar de bakken in komen deze is 150 liter dus kan wel wat morsen.

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey jongens, leuke ideeën allemaal voor DWC! zelf net me eerste indoor kweekje aan het doen.. waarvan de helft op DWC en de andere helft op aarde.

In het begin heb ik ook gekeken naar een DIY DWC setup, maar me eerste indoorkweekje hield ik liever Plug&Play zeg maar.. geen moeilijk gedoe want er kwamen al genoeg facetten bij me indoorkweerkje kijken om tijd in een zelf constructie te stoppen.

 

Voor deze kweek verwijs ik je dan naar het topic zelf http://www.wietforum.nl/topic/123015-binnen-led-600w-70x70xx160cm-dwcaarde-arjan-haze-123/page__p__1462251?do=findComment&comment=1462251

 

Koste me wel rond de 45-50 per setup.. en uiteindelijk hun 2 bijgeleverde mini pompjes (ikdacht 60-100L lucht per uur) vervangen voor een 640L (runt op 50%= +/-320L:2= 160L lucht per 15L pot) lucht pomp met 4 luchtuitlaten zodat ik 2 luchtstenen per setup kon draaien.

 

Via een Italiaanse site, hydropnics.eu geloof ik? moest daar toch wat andere spullen vandaan bestellen dus kwam goed uit.

 

Ik hoop een bijdrage geleverd te hebben aan deze topic!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey skaffa haha toevallig heb ikvanmiddag rond gesnuffeld in je topic. Ziet er goed uit moet ik zeggen en je ziet het verschil wel duidelijk hè dwc gaat zo veel sneller als op aarde.

 

Enkel die potten die je hebt vind ik wat minder handig.

elke keer die plant eruit halen dat word best veel gedoe met straks mischien 15 planten.

Daarom heb ik gekozen voor deze bakken.

Kraantje erop en leeg laten lopen opnieuw vullen voeding toevoegen en klaar.

Mischien als het je bevalt een idee voor je.

Het meeste heb je al in huis dus enkel een kwestie van bakkie kopen gaatjes maken en draaien.

 

Zag wel dat je een soortje had wat best de hoogte in gaat.

Ben me nog steeds voor mijn setup aan het zoeken voor een soortje wat wat lager blijft en goed geschikt is voor dwc.

 

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat zul je zelf geweest zijn. Jij was ook degene die zei dat we HDPE bakken moeten kopen, omdat alleen dat veilig zou zijn. Dus jij bent degene die inderdaad verkeerde aannames doet. Waarbij je dan een link gaf naar een site waar dat uit zou moeten blijken en waar propyleen als net zo veilig werd bestempeld. Het is echt gewoon sneu allemaal.

 

Wat jij steeds fout doe is dat je iets hoort en dan zelf van alles erbij bedenkt.

 

Weet je wat ik nu zei en waar jij nu al 2 pagina's een heel verhaal omheen aan het maken bent om toch vooral jouw gelijk te bewijzen?

 

Meeste bakken kan je niet los gebruiken ivm dat bulgen dus heb je er 2 nodig.

Wat let je dan als ze doorzichtig zijn om wat lichtdicht plastic om de 1e heen te wikkelen voordat je hem in de andere zet?

 

Zo kan ineens bijna elke plastic bak geschikt gemaakt worden en is het enige waar je nog op moet letten:

zijn ze food grade?

 

Stuk minder leuk als je plastic bakken troep afscheiden aan je kweekwater wat de planten weer opnemen.

Het is best een chemische soep na verloop van tijd in de DWC bak, houdt daar wel rekening mee wil je jezelf op de lange termijn geen kwaad doen.

 

De slappere bakken bevatten best wat weekmakers, weg blijven daarbij.

Veel van Curver is geschikt omdat het food grade is, kan je van een Pingwhointhoy vd Blokker of Kwantum/Ikea niet zeggen of je moet het over de 3ltr diepvriesbakken hebben.

 

Lees nu nog eens al jouw' inhoudelijke' reacties na slimmerik :thumbsdown:

Lees je uberhaupt wel eens GOED door wat ik nu precies post?

Je opmerking over een bak lichtdicht maken is best treffend in deze :likken:

 

Ik zou voordat je zulke gewichtige dingen over me gaat posten eens goed teruglezen wat er in jouw hoofd nu allemaal wel niet van gemaakt is voordat je inderdaad op die post knop drukt :withstupid: :wave:

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik lees deze topic enkel voor de discussie tussen LostChild en Wietefras

  • Like 1
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja denk dat velen dat doen beetje nutteloos eigenlijk klaar is klaar.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja ik heb altijd de hoop dat hij een keer echt discussiert, maar hij blijft bij vaagheden en het herhalen van (soms maar deels gerelateerde) standpunten zonder onderbouwing. Dan kom je ook nooit tot een eind.

 

Als je graag een overloze "discussie" hebt dan moet je eens met hem bomen over dat een EC meter feitelijk hetzelfde is als een TDS/PPM meter (EC=PPM/500).

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik stel hier maar even de vraag ipv weer een topic te starten.

 

 

Ik heb de allereerste ronde die ik gedaan heb de voeding van Ghe gebruikt. Dit was ook gelijk het beste resultaat (waarom ik toen geswitcht ben weet ik niet)

Nu heb ik hiervan nog bijna 3 volle flessen.

 

Het is de Ghe flora series

 

Flora gro

Flora bloom

En de flora micro

 

Zijn deze te gebruiken op de dwc bakken zo ja zijn er mensen die het gebruikt hebben tevreden over ?

 

Als het goed werkt voor op dwc bestel ik hiervan gewoon nog een setje bij en de ripen

Edited by Ingrow

Share this post


Link to post
Share on other sites

5 pagina's over plastic bakken?? Waar gaat het heen met de wereld :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

5 pagina's over plastic bakken??

 

Heb je ze ook alle 5 gelezen :rofl

 

3 van de 5 pagina's is een discussie :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik stel hier maar even de vraag ipv weer een topic te starten.

 

 

Ik heb de allereerste ronde die ik gedaan heb de voeding van Ghe gebruikt. Dit was ook gelijk het beste resultaat (waarom ik toen geswitcht ben weet ik niet)

Nu heb ik hiervan nog bijna 3 volle flessen.

 

Het is de Ghe flora series

 

Flora gro

Flora bloom

En de flora micro

 

Zijn deze te gebruiken op de dwc bakken zo ja zijn er mensen die het gebruikt hebben tevreden over ?

 

Als het goed werkt voor op dwc bestel ik hiervan gewoon nog een setje bij en de ripen.

 

Nu zit ik nog met iets wat zouden jullie doen. Ik ga zoiezo de 2 bakken die ik nu heb staan aan elkaar verbinden dmv een 32 mm leiding waar en kraantje aan komt om de bakken leeg te laten lopen. Maar zit nu te denken aangezien ik nog een 50 liter bak over heb om deze eventueel een te gaan verbinden en deze te gaan gebruiken als reservoir. Om te gaan meten en voeding in aan te gaan maken.

Als ik dan enkel een klein pompje in de laatste bak plaats die het terugpompt naar het reservoir zou dit toch goed zijn dan ?

En moeten de verbindingen om de bakken dan te verbinden onderin de bakken zitten of moeten ze van bovenuit uitstromen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die Flora voeding is veel gebruikt in de VS toch? Daar hanteren ze dan de "Lucas formula" mee.

 

Extra bak verbinden voor meten en vullen is wel handig inderdaad.

 

Waar je de doorvoeren zet maakt niet uit lijkt me. Je hebt undercurrent systeem die onder verbinden en recirculerende systemen die boven verbinden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ah oké nou vraag dit meer omdat ik 32 mm doorvoeren heb liggen en ik bang ben dat hier de wortels de ingang gaan verstoppen waardoor de bakken dan eventueel kunnen verstoppen uiteraard. Wat voor soort pompje gebruik je hierbij kan dat gewoon een circulatiepompje zijn van pakweg 200 liter ? Slangetje erop en deze terug naar het reservoir laten lopen lijkt mij de simpelste oplossing denk ofniet

Share this post


Link to post
Share on other sites

In mijn huidige DWC systeem met twee bakken heb ik een 400l pompje liggen die de boel rond pompt. Met ik denk 50mm buis ertussen.

 

Die pomp raakt wel redelijk verstopt inderdaad. Het is dan makkelijker om het water uit die extra bak terug te pompen in je DWC bakken. Dan krijg je in ieder geval geen wortels in de pomp.

 

Ik had een undercurrent systeem met 63mm pijpen (met een bak buiten de tent) en daar kwamen inderdaad wel wortels in de pijpen. Dat was wel met een 1000l pomp. Dan stroomt het water wel flink door.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is bij mij ook de bedoeling dat de 3e bak het reservoir buiten de kast komt te staan. Ik kan eventueel ook wat je zegt ja vanuit het reservoir het water naar de achterste bak pompen en deze loopt vanzelf weer bij natuurlijk.

Waarom ik voor een reservoir wil gaan is omdat het me toch allemaal wat makkelijker lijkt ivm pH ec meten eventueel het koelen van het water als dit nodig zou zijn.

 

Over de voeding ben ik ook uit dat word gewoon de Ghe heb er nog 3 halve flessen van staan en bestel er een probeersetje bij heb ik iig voldoende voor 1 rondje om te proberen. De ripen erbij en pH down en up. Me zaden komen ook morgen binnen dus ga gelijk ontkiemen. Enkel nog wachten op de pH ec combo meter en we kunnen starten.

 

Heb jij trouwens ook een idee hoe je die pH ec meter het best kunt bewaren wietsefras gezien je een pH meter in bewaarvloeistof kunt houden meer hier zit de ec meter in een sonde en die moet droog blijven

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik doe gewoon de dop van de EC /pH meter erop.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ff updaten bakjes zijn klaar heb de bakken aan elkaar gekoppeld tussen de 2 bakken zit een afsluiter voor het geval dat.

Tussen de bakken in de kast en het reservoir heb ik ook maar een afsluiter gemaakt.

Weet nooit waar het goed voor is.

 

In het reservoir staat een 1100 liter pompje wat het water van het reservoir naar de laatste bak pompt en dit loopt zeer rustig terug naar het reservoir. Had eerlijk gezegd verwacht dat een 1100 liter pomp toch flink wat zou pompen maar dit valt eigenlijk best mee denk dat de getallen meer zeggen als dat het eigenlijk is.

 

Hier nog wat foto's en dan is dit topic afgesloten en kunnen we gaan beginnen als me zaden niet kwijt geraakt hadden bij de post :(

 

gallery_27529_15909_1338220.jpg

 

 

gallery_27529_15909_2545733.jpg

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Luxe installatie zo alles bij elkaar. Daar moet je toch een hoop kweekplezier van krijgen.

 

Let wel op met het steriel werken. Probeer alle oorzaken voor wortelrot te voorkomen, want zeker met deze temperaturen is dat wel de meest voorkomende ellende.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is het wel verstandig om vanuit het reservoir in je systeem te pompen en te vertrouwen op de terugloop richting vat?

 

Je hebt m.i. een goede kans dat je wortels op een gegeven moment die terugloop gaan verstoppen. Zou het niet beter zijn om je reservoir leeg te laten lopen en de terugloop met je pomp weer in het reservoir te brengen?

 

Is het eigenlijk niet noodzakelijk om een chiller te gebruiken om je watertemp op een acceptabel niveau te houden en zodoende de kans op wortelrot veel kleiner te houden?

Edited by Twiet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thnx wietsefras idd de temperatuur dat is wel een punt bij velen denk die dwc kweken wat ik zo hier en daar lees. Heb wel goede verhalen gelezen over gewoon simpel een fles van 2 liter bevroren water in het reservoir te gooien of de wat duurdere een chiller erop aansluiten.

Heb zitten kijken voor zon chiller maar die zijn toch best prijzig en vind ik deze manier echt mijn ding vind ik het niet erg om er een te kopen maar wil dit eerst proberen.

Bevalt het me schaf ik een chiller aan.

 

 

@twiet heb beide situaties bekeken maar het is of de pomp in het reservoir of in de bak in de bak gaan de wortels ook richting de pomp en raakt deze dan niet verstopt ?

Heb in principe de pomp zo verwisseld dus zou hem altijd nog in het een bak zelf kunnen plaatsen. Stroom en de gaten zijn beide aanwezig is dus maar een minuutje werk.

 

Heb gister ook de eerste keer de pH getest van het kraanwater die komt op 7.7/7.6 pH

En 0.40 ec zijn best mooie waardes toch

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat een zuigende pomp meer water door de hypotetische wortelprop heen zal trekken dan dat de druk van het water er doorheen zal persen. Zal ook wat van de soort pomp afhangen, niet elke pomp zuigt even hard.

 

Als je zo eenvoudig kunt wisselen maakt het niet echt uit hoe je begint lijkt me. Ben benieuwd naar je verslag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee idd het is een kwestie van de pomp aan de ene kant losmaken en deze aan de andere kant vastmaken van de slang.

 

Zit helaas al meer als een week te wachten op me zaadjes van rqs nog nooit meegemaakt helaas.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb het wel over een pomp die vastzit aan de uitstroombuis van je bak, aan de kant waar deze in je reservoir binnenkomt.

 

Even mailen of bellen misschien?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...