Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Ingrow

Waar Bakken Dwc Te Koop

Recommended Posts

Hoi Hoi naar een tijdje afwezig te zijn geweest wil ik toch weer mijn hobby gaan oppakken en dit keer wil ik ipv aarde naar een dwc systeempje gaan.

 

Mijn hokje is een G-tools bonanza die de afmeting heeft van 118 x 78 x 176.

Hierop heb ik een Dimlux 600 watt hangen en een 500 m3 filter en afzuiger.

 

Nu heb ik weer dagenlang zitten lezen op het forum en was de twijfel groot om weer om aarde te gaan tot ik als voorbeeld een topic zag van wietsefras wat er toch wel supernice uitziet.

 

Nu heb ik me eigen al zitten inlezen betreft wat er nodig is om een dwc kweekje op te starten.

 

Nu hik ik tegen het volgende aan en hoop ik hier op een reactie van de experts hier op het gebied van dwc.

 

Ik zit namelijk met een aantal dingen hoeveel bakken en planten zouden jullie plaatsen op dit oppervlakte.

waar hebben ze in een winkel (niet online) Goede lichtdichtebakken en hoeveel liter moeten deze zijn.

 

Moet ik deze bakken aan elkaar gaan koppelen of is het verstandiger om elke bak afzonderlijk te houden.

 

Netpotjes kan ik gewoon halen bij de vijverwinkel hier om de hoek dus dat is geen probleem.

 

En welke luchtpomp en bruisteen raden jullie me aan ik lees namelijk in een hoop verslagen ook op andere fora's dat sommige van die luchtpompen nogal een pleuris herrie maken.

En de hoeveelheid van de luchtpomp weet ik natuurlijk nog niet want weet niet welke bakken ik eventueel ga gebruiken.

 

 

Ph metertje moet ik ook nog aanschaffen samen met een ec meter maar wil eerst de bakken al het andere goed hebben voordat ik me eigen daarop ga focussen.

 

Voor de voeding heb ik ook al zitten kijken en waarschijnlijk word dit de canna lijn is makkelijker te verkrijgen hier als al het andere.

 

 

Iemand ideeen tips voor bakken luchtpompen en hoeveel bakken ik eventueel het beste kan gaan gebruiken.

Zit namelijk ook nog met een beperekte hoogte van circa 1.50 a 1.60.

 

Gr. Ingrow... :wave:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben ook aan het kijken voor bakken en wat voor mij nu het beste lijkt voor mijn doel zijn Iris bakken van de blokker.

 

50 liter: http://www.blokker.nl/nl/blknl/wonen-en-vrije-tijd/opbergen/iris-power-opbergbox-50-liter-set-van-2

68 liter: http://www.blokker.nl/nl/blknl/wonen-en-vrije-tijd/opbergen/iris-power-opbergbox-68-liter-set-van-2

115 liter: http://www.blokker.nl/nl/blknl/wonen-en-vrije-tijd/opbergen/iris-wide-stocker-115-l

 

Ik heb verder geen verstand van dwc of iets dergelijks maar misschien kun je hier iets mee.

Zijn stevig en lichtdicht.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ahh nice Ik wilde eerst zeggen die zijn best prijzig maar dat is de prijs per 2 dus dat valt dan mee.

Zijn idd mooie kisten dat ik die zelf niet tegengekomen ben want heb op de site lopen neuzen haha.

volgens mij gebruikt wietsefras deze ook zoals ik uit zijn fotos uitmaak.

 

Morgen deze maar even halen dan thnx.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou wietefras even een berichtje sturen met je vragen die kan en wil je vast helpen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien handiger om 1st op kleinere schaal DWC uit te proberen ipv meteen je hele setup om te gooien dmv 1 of 2 DWC emmers?

DWC vraagt best wat investering vd kweker omdat je jouw DWC setup moet uitvinden, kopieeren vd ander is leuk maar te vaak werkt dat niet zo goed (ik lees dat je weinig hoogte hebt).

 

Leuk die bakken vd Blokker en de Ikea :icecream:

Hebben jullie die wel eens tot net onder de rand toe gevuld met water en gekeken of de deksel nog past (bulgen)?

Erg ongeschikt of je moet er minimaal 2 in elkaar steken wat me meteen bij licht dicht maken van bakken brengt..

 

Meeste bakken kan je niet los gebruiken ivm dat bulgen dus heb je er 2 nodig.

Wat let je dan als ze doorzichtig zijn om wat lichtdicht plastic om de 1e heen te wikkelen voordat je hem in de andere zet?

 

Zo kan ineens bijna elke plastic bak geschikt gemaakt worden en is het enige waar je nog op moet letten:

zijn ze food grade?

 

Stuk minder leuk als je plastic bakken troep afscheiden aan je kweekwater wat de planten weer opnemen.

Het is best een chemische soep na verloop van tijd in de DWC bak, houdt daar wel rekening mee wil je jezelf op de lange termijn geen kwaad doen.

 

De slappere bakken bevatten best wat weekmakers, weg blijven daarbij.

Veel van Curver is geschikt omdat het food grade is, kan je van een Pingwhointhoy vd Blokker of Kwantum/Ikea niet zeggen of je moet het over de 3ltr diepvriesbakken hebben.

 

Probeer de bakken zo diep mogelijk te houden, ga je heel blij van worden.

Lagere bakken zijn een stuk gevoeliger voor opwarming wat veel kwekers de das om doet.

 

Bouw zoiets als dit na, zit je goed en als het bevalt 4 van deze emmers in je hok, moet jij eens kijken (of het nu DIY is of niet) :icecream:

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey de fohn die bakken heb ik ooit al eens gehad waar ik mijn voedingswater gewoon in maakte voor aarde deze bakken gaan idd wat lostchild zegt bulgen niet echt betrouwbaar nee. Die bakken van de Blokker zijn die ook niks dan? Want een goede zwarte emmer met bijpassend deksel is ook niet zomaar ergens te vinden in een winkel dan. Mischien anders toch maar gaan voor de emmer en die bekleden met een of andere folie. Hmm ga me eigen eens verdiepen waar eventueel emmer te krijgen groothandels hier in de buurt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

wauw hoe moeilijk kan het zijn om in een normale winkel gewoon zwarte emmers te verkopen met een bijpassende deksel.

Lijkt wel of ze enkel te vekrijgen zijn via groothandels joh.

Heb er een aantal gevonden maar die zou ik dan online moeten laten komen via ene alibaba iemand ervaringen ermee ?

Zijn wel hele mooie trouwens echt zoals de link die jij me geeft lostchild.

 

Vierkante zijn helemaal nergens te krijgen enkel ook op die alibaba maar dan moeten er gelijk 4000 besteld worden iemand intresse :D

 

Nu even wat anders en vooral gericht naar jou lostchild ik zit heel veel topics door te spitten en ik zie dat jij weleens aanhaalt dat je ipv een luchtpomp ook een circulatiepompje met een stuk slang en daarop een tstukje kan plaatsen in een bak/emmer ?

 

Is dit net zo goed of beter als een luchtpomp zoja zou dat wel een hele uitkomst zijn voor mij ivm het geluid wat zon bromding maakt.

 

gr ingrow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alibaba en aliexpress zijn in mijn ogen prima sites als je het niet erg vindt om 3 a 4 weken te wachten op spullen. Lage prijzen omdat er geen middelman tussen zit die moet verdienen.

 

Ik zat zelf te denken als je foodgrade zakken kan vinden die in die Iris bakken passen. Dan kun je die zak tussen water wissel gewoon weggooien blijft de boel ook een stuk schoner. Al los je het bulgen nog niet op.

Share this post


Link to post
Share on other sites

klopt unlimited maar het nadeel van alibaba is dat ik ze enkel per 100 of 1000 moet bestellen :whistle: een paar extra kan geen kwaad maar zoveel...

 

ik moet of gewoon nog een keer flink internet gaan afstruinen of toch maar gewoon die bakken die jij voorlegde van de blokker gaan pakken.

Het zijn een soort van curver bakken dus volgens mij moeten die wel tegen de voeding kunnen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je wietefras al een bericht gestuurd?

Hij heeft al een hoop dingen uitgeprobeerd en kan je vast in de goede richting sturen.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat ik eerst maar eens goed moet gaan lezen en filmpjes moet gaan bekijken.

Nu zit ik weer aan een lekker groene youtube af te struinen en kom ik ook weer een nft systeempje tegen pfff :spliff:

 

Moet zeggen dat dit me ook wel heel erg boeit en dit makkelijk te realiseren is in mijn kastje ook om de ruimte te benutten ipv die losse bakken.

Heb hier een wildkamp om de hoek zitten die me van alles kan voorzien daarvoor dus is me maar een ritje naar de winkel en ik heb alles wat ik nodig heb.

haha moeilijk moeilijk moeilijk allemaal ik denk dat ik me maar eerst eens moet gaan bedenken wat ik nou eigenlijk wil en wat de voor en nadelen zijn van dergelijke systemen.

 

:execute

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die Iris bakken gebruik ik ook en die "bulgen" absoluut niet. Dat bulgen is alleen bij die goedkope bakken van de Action ofzo.

 

De Iris bakken was na lang zoeken ook het enige echt licht dichte wat ik kon vinden in een reguliere winkel. Ik had ze bij de Makro vandaan.

 

Enige nadeel vind ik zelf dat het deksel niet helemaal vlak is, maar dat is eigenlijk nooit zo bij dat soort opberg bakken.

 

Ik heb ook een stel Euroboxen. Die zijn mooi recht en hebben gladde deksels die je ook gewoon los kan kopen (voor meerdere varianten met meer of minder gaten erin). Die bakken bulgen wel iets, maar zijn ook prima enkel te gebruiken. Alleen zijn ze grijs dus dat is niet helemaal licht dicht. Met wat folie er overheen gaat dat ook wel.

 

NFT is ook leuk inderdaad.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oké dus eventueel de bak van de Blokker goed te gebruiken als ik eventueel toch zou gaan voor een nft systeempje als voeding/opvangbak.

Ik ga morgen eens een lijsje maken van wat ik allemaal nodig ga hebben betreft een nft systeem. Thnx voor je reply wietsefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

Foodgrade plastics kan je heel makkelijk onderscheiden vd rest op plastic soort

 

KLIK

 

Alles wat niet HDPE of 1vd andere is moet je zelf maar beoordelen wat die 'perfecte' DWC bak je nu echt waard is :search:

 

Doorzichtige containers zijn veel vaker gemaakt van wel geschikt plastic en dat ze doorzichtig zijn, nou en

Meeste bakken kan je niet los gebruiken ivm dat bulgen dus heb je er 2 nodig.

Wat let je dan als ze doorzichtig zijn om wat lichtdicht plastic om de 1e heen te wikkelen voordat je hem in de andere zet?

 

Goedkoper en beter beschikbaar die doorzichtige waar als je op zoek moet naar een lichtdichte foodgrade je heel erg je best moet doen om die voor een beetje prijs en in normale aantallen afname te vinden.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Polypropyleen (PP) is gewoon veilig.

 

Wel grappgig dat die geitenwollen sokken site van lostchild PET aanbeveelt terwijl daar nou juist twijfel over is of het wel zo veilig is. Maar goed, dat krijg je als je een willekeurig blog als referentie gebruikt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat me grotendeels tegenhoud om 2 bakken erin te zetten is de luchtpomp die ik erin moet hebben ik weet dat die dingen een hoop lawaai maken en dat kan ik helaas niet hebben.

Nu had ik al eerder gevraagd of dit ook met een circulatiepompje kon wat lostchild zei in een eerdere reactie als dit zo zou zijn dan is het misschien toch beter om wel dwc te gaan doen dan is er ook niet veel werk aan wat niet erg is als dit wel zo zou zijn.

 

Ik heb vernomen dat als ik 2 50 liter bakken zou nemen deze natuurlijk niet met 50 liter gevuld worden maar er rond een liter of 30 35 water in zou komen.

Dat zou voor mij dan 2 bakken met totaal 60 A 70 liter water zijn.

Wat voor luchtpomp zou ik hier eventueel voor nodig hebben. Ik lees dat er 1 liter lucht per 1 liter water in geblazen moet worden. Dat zou dus een pompje van 100 liter voldoende moeten zijn ?

 

Ik zou eventueel een pomp kunnen pakken van 300 of 400 liter die ik dan zachter kan laten lopen dat neemt ook een hoop geluid weg lijkt mij.

 

Ik wilde vandaag toch die 2 iris powerboxen gaan halen van 50 liter en hier dan in elke box 4 gaten maken voor 4 netpotjes van 13 cm.

Lijkt me meer als voldoende toch.

Dan zou ik 8 plantjes hebben en mocht het bevallen en voor mij een goedwerkend systeem zijn zou ik altijd nog een bak erbij kunnen nemen.

 

Nu nog een vraag wat zou het beste zijn de 2 bakken koppelen aan elkaar ? Of allebei appartement laten staan het voordeel van koppelen is natuurlijk wel dat ik er maar een hoef te meten en vullen straks.

Edited by Ingrow

Share this post


Link to post
Share on other sites

@wietefras

Ik maak in ieder geval nog kenbaar dat bepaalde materialen een gevaar zijn voor je gezondheid.

 

Jij beveelt de meest shitte bakken aan omdat je ze zelf ook gebruikt en je er eigenlijk totaal niet in verdiept had, blind als je je had gevaren op het toch vooral lichtdicht zijn vd bakken, mag hoor maar ga dan niet over PET lopen zeuren en kijk 1st eens naar je zelf.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt voor dat luchtpompje toch een geluiddempend kastje bouwen, net zoals als er voor afzuigventilators wordt gemaakt? Paar plaatjes hout, wat geluiddempend materiaal, luchtinlaatje en klaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had me bericht al aangepast en het worden toch 2 bakken op dwc.

Wietsefras en lost hebben nogal meningsverschillen lees ik vaker haha

 

Hier mijn aangepaste bericht nogmaals.

 

Ik heb vernomen dat als ik 2 50 liter bakken zou nemen deze natuurlijk niet met 50 liter gevuld worden maar er rond een liter of 30 35 water in zou komen.

Dat zou voor mij dan 2 bakken met totaal 60 A 70 liter water zijn.

Wat voor luchtpomp zou ik hier eventueel voor nodig hebben. Ik lees dat er 1 liter lucht per 1 liter water in geblazen moet worden. Dat zou dus een pompje van 100 liter voldoende moeten zijn ?

 

En hoeveel Luchtstenen is het beste hierin te verwerken onder elke plant een of is een wat langere staaf op de bodem of 2 voldoende ?

 

Ik zou eventueel een pomp kunnen pakken van 300 of 400 liter die ik dan zachter kan laten lopen dat neemt ook een hoop geluid weg lijkt mij.

 

Ik wilde vandaag toch die 2 iris powerboxen gaan halen van 50 liter en hier dan in elke box 4 gaten maken voor 4 netpotjes van 13 cm.

Lijkt me meer als voldoende toch.

Dan zou ik 8 plantjes hebben en mocht het bevallen en voor mij een goedwerkend systeem zijn zou ik altijd nog een bak erbij kunnen nemen.

 

Nu nog een vraag wat zou het beste zijn de 2 bakken koppelen aan elkaar ? Of allebei appart laten staan het voordeel van koppelen is natuurlijk wel dat ik er maar een hoef te meten en vullen straks.

Edited by Ingrow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, ik heb Lostchild op ignore staan vanwege de waterval aan op het eerste gezicht "goed lijkende tips" die eigenlijk altijd nogal onzinnig zijn. Foutje gemaakt dit keer.

 

Polypropyleen is gewoon foodsafe. De enige reden dat hij daar zo over zit te zeiken is omdat ik het gebruik. Dat is wel duidelijk.

 

De rest van de wereld kweekt in PVC buizen en PVC potten, maar daar hoor je hem niet over. De planten nemen ook geen BAP op. Dat zijn te grote moleculen. Dus dat wordt afgebroken voordat het de plant in gaat. Het is allemaal zo sneu en ondoordacht, maar goed ik zal verder niet meer op hem reageren.

 

De standaard voor lucht per volume water is maar net afhankelijk van wie je het vraagt. Je leest wel 1 liter l/m per gallon water (dus een kwart liter lucht per liter water). Tot een Watt per gallon en dat is eerder een liter lucht per liter water inderdaad. Ik had zelf de beste resultaten met 20 tot 30l lucht per minuut op 30l tot 60l water. Laatste ronde had ik er een veel zwaardere (80l geloof ik) pomp op zitten en dat leek toch een wat remmend effect op de wortels te geven. Het water bruisde ook wel als een dolle.

 

Glastuinbouw onderzoek laat zien dat je de wortels niet teveel moet bewegen omdat dat schade veroorzaakt. Die gebruiken dus helemaal geen luchtpompen maar circulatie. Hoe je daarbij voorkomt dat de wortels gaan bewegen is me dan wel een raadsel maar goed. Beetje stroming zal ook wel een stuk minde rerg zijn dan dat bruisende water wat ik had.

 

Ik vond het koppelen van die twee bakken wel handig. Op de buis had ik dan een t-stuk gezet zodat ik daar tussen de twee bakken de waardes kan meten. Of als ik ze los wil hebben (bij voedingsvergelijking bijvoorbeeld) dan zet ik een knietje op dat gat en dan heb ik per box een meetpunt.

 

Probleem is dan wel dat dat circulatiepompje wat het water van de ene naar de andere bak moet overzetten verstopt kan raken. Als de planten vol in bloei staan dan kom je daar nog lastig bij. Al moet ik zeggen dat het bij mij altijd nog wel door is blijven pompen ook al zat de ingang van de pomp helemaal vol met wortels, maar het wordt wel steeds minder.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oké duidelijke taal wietsefras daarom lees ik jou Topics ook graag door.

 

Ik neem gewoon een 400 liter luchtpomp voor 2 bakken met onderin de bak een zo'n groot mogelijke luchtsteen. Zodat ik gewoon overcapaciteit blijf houden. Ik heb gemerkt met een goedkoop luchtpompje dat zodra ik deze half dichtdraaien er bijna geen geluid meer vanaf komt.

 

De 2 bakken ga ik proberen te koppelen en net als dat je aangeeft het bij mij vooralin zo'n gtools kast wel makkelijker is om enkel een punt te gebruiken om te meten.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

400 liter per uur wietsefras de jbl 400 is schijnbaar een hele goede pomp lees ik op verschillende fora's betreft aqaurium kleine vijvers.

 

http://www.aquarium-enzo.nl/luchtpompen/jbl-prosilent-a400-491.html?gclid=CKeSoKnr7NMCFRAW0wodB40F_Q

 

Deze bedoel ik dan, Deze is geschikt voor 200 tot 600 liter.

 

 

Mischien gelijk een tip voor de volgende die opzoek is naar 50 of grotere bakken. Heb je een makro in de buurt daar hebben ze dus gewoon de iris powerbox met bijpassend deksel en lekker stevig.

momenteel ook nog als actie 2 + 1 gratis dus heb gelijk 3 boxen van 50 liter meegenomen.

 

gallery_27529_15909_3045084.jpg

 

Het staat er momenteel nu zo bij 3 zou ook net kunnen maar dan staan ze met ongeveer 3 a 4 cm ruimte van elkaar af.

Denk dat dat allemaal een beetje krap word.

 

Onderin het midden van de kast maak ik zoiezo 2 aftapkraantjes en even kijken waar ik knietjes kan vinden met een stuk doorzichtige pijp wat waterdicht is om het waterniveau in de gaten te houden en te markeren.

iemand tips waar dit zo te halen ?

 

Als dat allemaal gedaan is word het tijd om te gaan kloten met de deksel om hier mooie gaten in te krijgen voor de 13 cm grote netpotjes.

 

13 cm word het vaakst aangeraden op forá's iemand hier andere ideen voor ?

Dan bedoel ik kleiner of groter.

 

Gr. Ingrow

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die pomp ziet er goed uit. Hopelijk ook echt lekker stil. Al heb ik ook een hele stille pomp, maar dan hoor je weer het gebruis van de belletjes. Met een kast heb je daar hopelijk minder last van dan met een tent.

 

Doorzichtige slang kun je vinden bij een dierenspeciaalzaak of vijverhandel oid. Ze worden gebruikt als luchtslang.

 

Ik heb ook 13cm potjes. Al had ik dat niet gekozen omdat dat een standaard zou zijn. Meer afhankelijk van de vijvermandjes die ik gevonden had bijn Ranzijn. Die bevielen me niet (teveel lichtinval) en de 13cm Elho basic potjes pastten toen in precies hetzelfde gat. Had ik zelf gaatjes in de bodem gemaakt met een soldeerbout. Dat laaste moet je wel buiten doen of onder een afzuigkap oid. Die dampen zijn niet goed voor je.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...