Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
g-o

Software Om Plantages Op Te Sporen

Recommended Posts

Beste medehobbyisten,

 

Er zal ongetwijfeld een topic over zijn (geweest). Het is nu een jaar sinds de slimmer meter door Stedin is geïntroduceerd. Echter kwam het onderwerp bij mij weer boven aangezien ik zelf een brief heb ontvangen om de slimme meter te laten plaatsen. Dit heb ik zelf geweigerd.

 

zie dit artikel. http://nos.nl/artikel/2083763-slimme-software-spoort-hennepkwekerij-op.html

 

Zijn hier nog nieuwtjes en ontwikkelingen op dit gebied? Mensen die mensen kennen, of zelf gepakt?

 

Of gelukkig toch allemaal niet zo erg?

 

Ben erg benieuwd :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee maar ik heb wel software om plantages te maken ja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb het al eens eerder gezegd hier geloof ik maar het maakt echt niet uit of jij je slimme meter weigert terwijl je buren er wel een hebben. Als het mogelijk is om stroomlekkages op te sporen (en dat is echt niet ondenkbaar, volgens mij zelfs vrij eenvoudig in een netwerk van slimme meters) dan vinden ze jou toch wel, analoge meter of niet. Ik weet alleen niet of het juridisch mogelijk is i.v.m. de privacy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

grotendeels word nog steeds gewoon gepakt door de anonieme tippers en buren die bellen

 

of fouten van je zelf zoals geur of onkunde of water overlast

 

doormeten gebeurd wanneer ze al een vermoeden hebben anders is er geen beginnen aan voor ze

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

CaveDave. Ik heb het hier niet over tappen. Gewoon over de meter en daar is dus iets voor gevonden om dat zo op te sporen.

 

Nou we kunnen er lacherig om doen maar zoals ze ook in dat filmpje zeggen hebben al software om het op te sporen. Aan de hand van 12 uur een piek stroom, 12 uur geen stroompiek. Nu zeggen ze ook dat ze samenwerken met de politie en die info door spelen.

 

Lijkt me toch niet echt een ideale situatie..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat 'delen' is op verzoek vd politie ze delen niet uit zichzelf.

 

Dat uitmeten is ook iets op gevonden en dat heet Dimlux controller met Dimlux EVSA (mag ook een andere EVSA zijn).

Wanneer de de DimLux wordt aangestuurd door de Maxi Controller heeft deze als enige (digitale) ballast geen inschakelstroom. Een normale inschakelstroom varieert van 50 tot 160 ampère per (digitale) ballast.

Bij nieuwere digitale ballasten wordt met soft starttechniek de inschakelstroom beperkt tot 50 à 60 ampère. Dit is echter nog steeds een aanzienlijke stroom. Bij gebruik van meerdere (digitale) ballasten vermenigvuldigt dit getal methet aantal gebruikte (digitale) ballasten.

 

Prijs wordt echter wel snel een probleem met Dimlux.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Draaien een......BEk-HOUDEN!!!

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gavita heeft ook soft start als je hun controller gebruikt. Zelfbouw led COB armaturen kun je ook eenvoudig "soft start" maken als je 0-10V dimmers gebruikt en dan de aan/uit schakelaar op de dimmer zet ipv op de netstroom.

 

Ik denk eerlijk gezegd niet dat ze naar die inrush kijken. Dat kan van van alles komen en dat duurt ook maar heel kort. Dan zouden ze heel actief moeten blijven meten.

 

Het is veel duidelijk als je iedere dag een berg extra stroom gebruikt voor een vaste periode van 12 uur. Om en om draaien zou dat dan eerder verbergen. Dan heb je 24 uur lang min of meer hetzelfde verbruik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan gaan we toch gas pikken om zelf stroom te maken

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je geen batterij lampen ophangt je de kop niet gek laten maken en gewoon doen wat meneer Donner zegt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb op mn bord zon ding laten inbouwen dat als hun de stroom eraf trekken hij niet opnieuw aanspringt als ze piekstroom willen meten :P

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een standaard tijdschakelaar zal ook niet weer aanspringen als de stroom eraf gaat toch?

 

Vraag me dan ook wel af of het niet net zo verdacht is dat je eerst een paar duizen watt verbruik hebt en na de stroomstoring nog maar 100W.

Share this post


Link to post
Share on other sites

standaard tijdschakelaar gaat gewoon weer aan. waarom denk je van niet?

 

piekstroom meten ze alleen t verbruik direct na dat ze stroom weer inschakelen toch? waarom precies zo is me ook een raadsel.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Werkt een relais wel tussen vsa en lamp?

 

In een vsa zit toch een ignitor die lampen opstart. Hoe werkt dat als de stroom van de ene lamp naar de andere lamp omschakelt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

standaard tijdschakelaar gaat gewoon weer aan. waarom denk je van niet?

Omdat ik zelf geen enkele tijdschakelaar heb die vanzelf weer aan springt. Die dingen schakelen in op de inschakeltijd en uit op de uitschakeltijd. Als er buiten die twee tijdstippen gebeurt dan doen ze niets. Maar er zullen vast ook geavanceerdere modellen zijn die daar wel rekening mee houden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo'n stroom meting lukt blijkbaar niet in alle gevallen

https://www.cnnbs.nl/politiegeld-over-de-balk-voor-wietkwekerij-barneveld/

 

zodat er een meting op het stroomnet moest worden gedaan.

 

Maar ook na de stroommeting kon nog niet worden vastgesteld waar de wietplanten precies moesten staan. Jammer voor de politie van Barneveld...

Share this post


Link to post
Share on other sites

zal wel een grote wijk zijn geweest?

 

ach dan krijg je mensen die iedere 12 uur alle planten naar een ander hok brengen, 24/7 groot vebruik nooit 12/12 ja en dan?

 

5275d399150b8425c39f4cf7bb38dae0.jpg

Edited by HUFFnPUFF

Share this post


Link to post
Share on other sites

of sluit een contract af bij budget energie, die zullen een 12/12 cyclus in je gebruik heel gewoon vinden

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is de netbeheerder die de software gebruikt. De energie leverancier heeft hier niets mee te maken. De netbeheerder is ook verantwoordelijk voor het transport. Door meer te meten krijgt de beheerder meer inzicht in de energie stromen die tegenwoordig door veel plaatselijke opwekking nodig is.

Door het verwachte stroomverbruik zo nauwkeurig mogelijk te schatten weet men pressies wanneer men capaciteit moet opschakelen of kan afschakelen. Dit met oog op inkoop en verkoop van energie. (denk aan het laten draaien van kolen of gascentrales).

 

Door de software te koppelen aan een kweekschema zal de software detecteren dat er bepaalde gebruikers (wijken, straten of bewoners) overeenkomsten hebben met het telen van wiet. Hierbij heb ik het dus nog niet over het vermogen maar puur over een terugkerend verbruik op vaste tijdstippen. Dus ook al zit je met een 50W gloeilamp zal er een terugkerend ritme van 12 uur aan en 12 uur uit ontstaan over een langere periode.

 

Door wijkcentrales hiermee uit te voeren kam men dus op grove schaal monitoren. Door de komst van de slimme meter kan dit dus ook op de aansluiting gemeten worden (door de slimme meter). Het weigeren van een slimme meter kan uiteraard, dan zullen alsnog de terug kerende ritmes gevonden worden en niet passen bij de aansluitingen die een slimme meter hebben. Vanuit deze gegevens is het redelijk te doen om erachter te komen waar het vandaan zou moeten komen.

 

Het ritme en hiernaast het verbruik geeft dan wel aan hoe groot de hobby is. Aangezien de netbeheerder er bij is gebaat bij een veilig energienet en eerlijke afname kunnen de verzamelde gegevens rede zijn dat controle op veiligheid, meterstand opname of misschien wel algemene werkzaamheden ??

 

privacy of beheer ?? Bij verdachte omstandigheden zal men de politie wel waarschuwen. In de praktijk zal het ook allemaal wel mee vallen, en waarschijnlijk als eerst ingezet gaan worden om op zoek te gaan naar afgetapte aansluitingen. Persoonlijk maak ik me hierover totaal (nog) niet druk over. Het gaat hier om de (toekomstige) mogelijkheden van de netbeheerder.

 

Het enige wat ik me voor zou kunnen stellen om hier omheen te kunnen is om zelf energie op te slaan d.m.v. accu's om hierna met ondersteuning van de netspanning in een willekeurig ritme te komen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...