Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

loool xD

 

Gaat mooi zo Fata :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ach let niet op David13,die is een beetje sneu en begrijpt niet dat hij beter wat kan toevoegen dan ineens verschijnen met zijn azijn-instelling.

Als je zijn kop onder water houdt is je water gelijk afgezuurd,fles azijn dattie is.

Idioot van een David13 komt wel vaker topic's vervuilen,gewoon achter het behang plakken dat soort sneue jongetjes :lol:

Hypocriete-azijn lekkage heeft ie,hahaha

 

en toevoegen ho maar...... :rtfm:

 

 

Mooi kweek hoor Fatamorgana,

top dat je er zo goed bovenop zit met die paar spintjes,dan ben je goed bezig.

Hebben ze gewoon geen kans meer tot plaag te groeien :whistle:

 

Blijf scherp,en tot later....... :wave:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

vertimec gebruik ik af en toe weleens maar dan in het begin

 

het is wel naïef om je hier zogenaamd sterk te maken voor bah bah gif

 

en dan vanmiddag naar de supermarkt te gaan en je groente en aardbeien appels in je mandje te gooien

 

Moet ik toch even op inhaken.

Het is ook naïef om te zeggen dat de aanwezigheid van pesticiden op groenten en fruit in de supermarkt hetzelfde is als het gebruik van pesticiden door wiettelers. Ik weet niet hoe, wat en in welke hoeveelheid je precies gebruikt. Daar doel ik dus ook niet op.

 

Echter, ik werk zelf toevallig in het pesticide-regel wereldje en ik kan je wel vertellen dat er nogal wat eisen en voorschriften aan het gebruik van een product als Vertimec (abamectine) in de glastuinbouw zitten. Sowieso is het gebruik van abamectine-houdende middelen streng gelimiteerd voor gebruik bij de teelt van eetbare vruchten. Daarnaast moet de teler geschoold zijn voordat deze persoon een dergelijk product mag gebruiken. Een teler haalt een licentie, waardoor deze persoon op de hoogte zou moeten zijn van de gevaren en de gebruiksvoorschriften van effectieve producten.

 

Dat is nogal een verschil met de wiet-wereld kan ik je wel vertellen. En dat verschil zit hem dan alleen nog maar in het gebruik. Er is in deze illegale/gedoogde teeltwereld namelijk geen controle, toezicht of sprake van verplichte spuit-licenties.

 

Maar het grootste verschil zit hem in de gewassen waar het voor wordt gebruikt. Het gebruik van abamectine op vruchten met een eetbare schil komt weliswaar voor, maar deze vruchten zijn afwasbaar. Wiet is dat niet. Daarnaast wordt wiet gerookt. Zoals iedereen waarschijnlijk heeft gezien op televisie een paar maanden terug, weten we simpelweg niet wat de gevolgen zijn van het roken van pesticiden.

 

Excuses voor de lange reactie, maar ik vond wat nuance en subtiliteit rondom dit onderwerp wel van toepassing.

 

Verder: gaat lekker Fatamorgana, ik ben benieuwd naar de komende weken.

Groet,

 

Thomson

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

je hebt gelijk alleen veel groente komt uit Spanje Marokko of zuid amerika daar denken ze er toch wat makelijker over

 

ik doel niet zo zeer op vertimec maar er zijn nog genoeg andere giffen die nog gewoon legaal zijn en de regelgeving is in andere landen ook anders

 

zoals scelta is ook legaal aan het eind van deze maand wat deze stof op langer termijn doet is ook niet bekend

 

persoonlijk koop ik vaak bio fruit en groente juist omdat ik weet wat voor troep het is

 

ik ben geen fan van vertimec en andere dingen en probeer het altijd eerst anders op te lossen

 

maar soms zijn ze echt hardnekkig en als je veel geld in een hok hebt zitten ga je ook niet alles weggooien of laten verloederen

 

ps mooi bio verslag heb je thomson

Edited by Fatamorgana

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ben nu aan het spuiten met bio prevent en bio b (tegen spint) kijken of dit helpt

 

hierna nog even knoflook proberen dat werkte vorige keer wel alleen kwam het een week later weer terug dat is dan weer jammer

 

zag dat er ook wel knoflook in de potten geplant word dan ze dan ook weg blijven , moet dat maar eens proberen

 

andere mensen nog goede ideeen tegen spint?

Share this post


Link to post
Share on other sites

vlammenwerper xD

 

had ook van een soort bommetjes gehoord ?iemand ervaring mee ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joh.... Je moet eens weten wat er allemaal op groente en fruit wordt gespoten, laat staan alle e-nummers die de voedings industrie in ons eten verwerkt. Moet je voor de gein eens even kijken wat er op sinaasappels en citroenen wordt gespoten, diezelfde citroenschil wordt gebruikt om cake of koekjes of taart mee te bakken en oh wat glimt dat appeltje mooi,.... hoe harder die glimt hoe meer wax er op zit, klopt hoor fata dat van die groeten en fruit uit Spanje en omstreken. Maar zelfs bio groente en fruit wordt bespoten met middelen die "bio" zijn... als je er in gaat verdiepen ga je schrikken

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Tomson : ik begrijp jou wel als je in die wereld zit, alleen gif is de laatste optie die je toepast. Je oost naar de klote is ook mooi zuur.

 

@ Fata : Als een boer / akkerbouwer / fruitteler geen last zou hebben van insecten enz dat zouden ze ook allemaal niet spuiten want gif is enorm duur. Anders gaat zijn oost verloren of krijgt hij minder bij de groothandel. [ kom bij een boer/ akkerbouwer / fruitteler maar niet aan zijn centen ]

 

@ Plantformer : volledig gelijk

Share this post


Link to post
Share on other sites

ken wel zwavel dampers dat helpt ook wel tegen spint maar je lampen kappen worden er zo vies van meestal

 

ja bio is wel goed , tenminste minder erg dan normale volgens mij moet 90% dan bio zijn en onder bepaalde waardes vallen

 

dus wat verontreiniging zul je altijd wel hebben

 

maar nog goede spint ideeën? en dilago is het nog gelukt met de bleek?

Edited by Fatamorgana

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niets beter dan wat goeie lekkere pesticiden op men groenten en fruit hoor. Hmmmm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Luchtbevochtiger werkt ook goed om je ronde uit te zingen

 

Continu rond de 65% vinden ze niet leuk

 

Tenzij het gemuteerde waterspint is

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoe is het eigenlijk afgelopen met stekken dompelen in bleek ben wel benieuwd nu?

 

Die stekken die ik behandeld had met de bleek waren erna ongedierte vrij.

 

Helaas die stekjes weg moeten gooien omdat er iemand langs moet komen in huis. Over 2.5 week krijg ik nieuwe dan zal ik me bleek topic updaten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het knoflook-recept waar Dilago zo lyrisch over is werkt echt uitstekend. Ik heb het zelf in een aangepaste versie gebruikt in mijn moederhok. Ik neem 4 knofloken, snij ze doormidden, gooi ze in een pan met 2 liter water dat net niet aan de kook is gebracht en laat ze 24 trekken onder af en toe roeren. Net niet aan de kook omdat ik begrepen heb dat het blauwzuur wat vrijkomt uit de knoflook bij hogere temperaturen afbreekt. De pan met heet water staat dus niet op het vuur, vuur is uit.

 

Na 24 uur door een zeef gieten en er nog een liter (of 2) water bij gooien samen met een paar druppels afwasmiddel en de planten goed nat spuiten, vooral onder de bladeren en ook rondom op het substraat. Dit zou voldoende moeten zijn want zelfs de eitjes gaan er kapot van. Je hok meurt nu een tijdje hevig naar knoflook.

 

Denk dat dit een goed alternatief is voor gif.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spint op volwassen planten bestrijden is een strijd die je niet kan winnen. Het enige wat bij mij nog hielp was een d.i.y. knoflookrecept van ene Spongy die dat hier jaren geleden gepost heeft.

 

Het werkt beter dan gif bij volwassen spint, alhoewel blauwzuur ook gif is natuurlijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Knoflook over bloeiende toppen.. hoop wel dat je inkoper hindoestaans is anders krijg je het niet weg

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hahaha, ja, je kan er nog wat curry bij doen voor de smaak.

 

Ik zou om te beginnen enkel sproeien daar waar de haard(en) zit(ten). En als je nog zo vroeg in de bloei zit is er niks aan 't handje wat meur/smaak betreft hoor. Bovendien, gecremeerde spintlijkjes smaken ook niet echt lekker.

 

*Edit* Je kunt natuurlijk ook lekker een fikse bende roofmijt uitzetten. Als je doet wat Rodja zegt, je lv omhoog in combinatie met enkele dagen je lampen hoger en dimmen zodat je de lichtdruk voor de roofmijt vermindert, zouden die beessies een beginnende plaag netjes de kop in moeten kunnen drukken, zeker nu je planten elkaar al raken maar nog niet bomvol met heavy buds zitten. Ik en mijn vrienden hebben vroeguh mooie resultaten gehad met roofmijt, lang leve koppert!

 

Een andere optie zou mogelijk Rogis Garlic kunnen zijn, eenmaal per week met je gietwater meegeven. Dit zou je planten onaantrekkelijk maken voor de spint zodat ze niets meer te eten hebben, dat doodt de spint niet direct maar zorgt er wel voor dat ze zich niet uitbreiden en ze stoppen met je planten beschadigen. Heb geen ervaring met dit spul.

Edited by Twiet

Share this post


Link to post
Share on other sites

ga de knoflook nog wel een keer proberen

 

vorige keer werkte het wel maar kwam vrij snel terug

 

zal even kijken of ik de luchtvochtigheid wat kan opkrikken

Edited by Fatamorgana

Share this post


Link to post
Share on other sites

Knoflook over bloeiende toppen.. hoop wel dat je inkoper hindoestaans is anders krijg je het niet weg

Ik heb ook liever Vertimec!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

de toppen zijn nog niet dusdanig dat het veel residu achter zal laten

 

ik heb de knoflook de laatste keer nog in de 6e/7e week gebruikt je merkte er niks van terug

 

ga volgende keer met bleek proberen en die scelta in het begin

 

deze is vanaf 29 juni vrij te verkrijgen in Nederland, waarschijnlijk met spuitlicentie maar is geen probleem

Edited by Fatamorgana
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

de toppen zijn nog niet dusdanig dat het veel residu achter zal laten

 

ik heb de knoflook de laatste keer nog in de 6e/7e week gebruikt je merkte er niks van terug

 

ga volgende keer met bleek proberen en die scelta in het begin

 

deze is vanaf 29 juni vrij te verkrijgen in Nederland, waarschijnlijk met spuitlicentie maar is geen probleem

 

Heb nog nooit met knoflook geprobeerd , ben benieuwd of het echt goed werkt. Watching You :dribble: :tu :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

het werkt wel alleen het kwam erna weer terug dat was het probleem

 

maar om de laatste weken uit te zingen is het een redelijk goed alternatief

Edited by Fatamorgana

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het knoflookrecept werkt geweldig, zeker in deze fase is er geen beter alternatief. Destijds heb ik er een spintplaag mee klein gekregen die zich openbaarde in week drie van de bloei. Het waren allemaal webben en toch kon ik mijn ronde na een keer goed spuiten uitzingen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

je hebt geen last gehad van terugkomende spint na 1 keer spuiten of heb je meerdere keren de planten bespoten met knoflook

Edited by Fatamorgana

Share this post


Link to post
Share on other sites

30 dagen bloei nu

de spint is redelijk onder controle maar was vrij lastig met de warme dagen, nu beetje bio spul aan het spuiten en de lv wat omhoog

 

temp: 22/28

5.5/1.2 5.8/1.4

 

gaat wel lekker alleen de drain komt soms toch nog een beetje hoog terug ik vermoed door verdamping met de warmte

ook dronken de planten (96 stuks) zoon 250 liter water per water beurt dat is vrij veel

 

ik voeg op het moment A B bij plus ca/mg en een beetje pk en wat sillicium

toch heb ik wat verkleuring dit zit vooral onderin, ik vind het toch op stikstof/magnesium lijken ik heb er wat fotos bij gezet

mensen nog suggesties?

 

gallery_45409_18817_4968518.jpg

 

gallery_45409_18817_1922821.jpg

 

gallery_45409_18817_445441.jpg

 

gallery_45409_18817_1908146.jpg

 

gallery_45409_18817_1329880.jpg

 

gallery_45409_18817_1968778.jpg

Edited by Fatamorgana

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou er eens een paar potten uitpakken en met de hand drainen en dan de ph/ec meten, geeft je een wat nauwkeuriger inzicht

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...