Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
sok

Knippen Met Spint

Recommended Posts

Omdat ik voor het eerst met spint zit in de huidige ronde, zijn er een hoop nieuwigheden om de hoek komen kijken om het biologisch te bestrijden en straks de aftercare om het hok te ontsmetten en alles wat er nodig is om de volgende ronde schoon te starten. Op een of andere manier ben ik dankbaar voor de spint, omdat het een nieuw experiment is geweest om de boel onder controle te houden. Dat is wat mij betreft goed geslaagd, in de zin van de ronde is bijna af en heeft nagenoeg geen hinder ondervonden.

 

Op een aantal bladeren zijn echter nog best wat eitjes aanwezig en loopt er zo hier en daar wel eens een verdwaald spintje. Dat is opzich prima want ik stoom het hele hok uit zodra de planten eruit zijn, maar ik zit vooral met het knipproces in m'n hoofd. Namelijk hoe ga ik dat fatsoenlijk doen zonder dat straks in de kamer waar ik knip, waar ook 2 hokken in staan, zonder dat er eitjes op de grond vallen of spintjes uit de prullenbak lopen onderwijl ik knip, of wat dan ook?. Die lopen dan namelijk net zo vrolijk weer terug naar waar ze te eten hebben, zou je verwachten.

 

En wat er over blijft op de toppen en knip terwijl het ligt/hangt te drogen, waar lopen die beesten naartoe? Kan ik er vanuit gaan dat ze gewoon het dakraam uit lopen omdat ze het hoogste punt opzoeken? :lol: Komen die eitjes nog uit? Ik gooi de knip vervolgens overigens in de vriezer om olie van te maken, dus daar ben ik eigenlijk niet zo bang voor.

 

Anyway, help een hovenier out!

Share this post


Link to post
Share on other sites

De verhalen over spint worden nogal eens overdreven. Als jij je hok schoonmaakt nadat je geoogst hebt en schoon begint met schone planten en een schoon medium dan zie je ze niet weer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks voor de geruststellende woorden! ;)

 

Je hoort ook weleens verhalen dat mensen onverhoopt spint op hun kleding meenemen uit 1 hok en dan een ander hok ermee besmetten. Ik ben daarom ook meer bang voor het feit dat er wat van de planten af valt of loopt tijdens het knippen de kamer in, om uiteindelijk zijn weg te vinden naar het hok. De rest is inderdaad helder en gecovered!

 

Ik leg anders wel een stuk schilderszeil neer wat ik na het knippen wegflikker :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja er gaan de wildste verhalen over spint, maar ik spreek uit ervaring: het meeste is stierenstront. Ten eerste zit de spint daar prima op die planten en kruipt heus niet op een trui en ten tweede laat ik nooit anderen in mijn hok of tent, jij wel?

 

Waar je wel spint van krijgt zijn besmette stekken naast je schone planten zetten. Doch als jij schoon begint met schone stekken, dan kan je een ronde helemaal uitzingen zonder beestjes. En als je toch onverhoopt weer spint krijgt, probeer dan Spony's knoflookrecept. Daarmee heb ik ze weggekregen nadat ik nagenoeg alles had geprobeerd.

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spint blijft echt wel achter in je hok, alleen zal je nauwelijks last hebben als je met echt schone of goed behandelde stekken begint

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je gezien wat een plaag ik heb gehad destijds? Er werd me geadviseerd mijn hele inventaris in een sloot te dumpen want de spint zou eens op de spiegelkapjes kunnen zitten, achter een schroef of in een filter. Die geweldige tips heb ik naast me neergelegd en daarna nog vele schone rondjes gedraaid in hetzelfde hok met dezelfde apparatuur.

 

Wanneer je spint krijgt zat het op je stekken, want als je schoon begint dan krijg je het niet of nooit.

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou, planten met spint knippen in een ruimte waar nog twee tentjes staan zonder dat er spint in die twee spintvrije tentjes belandt is echt wel een heikele operatie. Ik zou afgezien van het schildersplastic wat je al noemt ook oude kleren aantrekken en de plantjes 1 voor 1 omknippen en schoonknippen boven een grote openstaande vuilniszak en goed oppassen dat er niks buiten die zak valt. Ik zou de planten daarna in takken knippen en deze aan een draadje hangend drogen. De nog daarop aanwezige spintjes lopen dan tot bovenin de takken en gaan daar uiteindelijk vn ellende doud.

 

Zodra je klaar bent met knippen de zak dichtknopen en netjes wegwerken. Je oude kleren in de schildersplastic doen, samenbundelen en ook netjes wegwerken. Daarna de ruimte schoonstomen als je een stoomspuit hebt en lekker relaxen tot je plantjes droog zijn. Dan rest je nog de droogruimte te stomen en ben je klaar met je spint.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het was meer ter illustratie dat je verhalen hoort dat mensen weleens spint van buitenaf meenemen; dat buitenaf zou dus nu weleens mijn eigen knipkamer kunnen zijn zeg maar ;)

 

Ik heb inderdaad de knoflookbehandeling een aantal keer gedaan, zowel gespoten icm een beetje spiritus en zeep, als met het voedingswater meegegeven, afgewisseld met pvp spuiten en 2 keer roofmijten uitgezet. Dit gaf tijdelijk goede resultaten maar was vooral om de ronde bio onder controle te houden, maar ik had wel de ijdele hoop dat het daarmee weg zou zijn inmiddels. Ik heb 1 of 2 keer een webje moeten wegzuigen en wat hoger gelegen bamboestokken leeggehaald. Al met al best te overzien dus.

 

Voor het hok schoon te maken heb ik een stoomreiniger en een electrische kookplaat waar ik een pan water op zet en die in het dichte hok zet zonder afzuig aan, totdat de pan is leeggestoomd. Dat zou toch redelijk de boel moeten killen dacht ik zo.

 

De volgende ronde begint schoon met een nieuw aardemengsel, schone potten en ik hoop ditmaal schone stekken, maar aangezien ik nog wat pvp overheb kan ik ze zelf nog weleens dompelen en sprayen.

 

Het gaat me echt om de veiligheid van het knipproces nu, dus Twiet jouw bijdrage wordt erg gewaardeerd. Zo gaat het inderdaad een beetje in mijn hoofd nu :D. Het is wel zo dat ik de suikerblaadjes en het kleine blad bewaar om olie van te trekken. Dat vang ik altijd al knippende op in een emmer op m'n schoot, en dat moet dus met eventuele eitjes en al de droogruimte in en uit voordat het uiteindelijk de vriezer in gaat. Is dat safe? Of moet ik de olie zsm met nat materiaal pullen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

knippen in de douche, heb je ten minste een ruimte die schoon/vochtig kunt maken zonder problemen..

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zal lekker ruiken, maar je hebt schone wiet! :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het was meer ter illustratie dat je verhalen hoort dat mensen weleens spint van buitenaf meenemen; dat buitenaf zou dus nu weleens mijn eigen knipkamer kunnen zijn zeg maar ;)

 

Voor het hok schoon te maken heb ik een stoomreiniger en een electrische kookplaat waar ik een pan water op zet en die in het dichte hok zet zonder afzuig aan, totdat de pan is leeggestoomd. Dat zou toch redelijk de boel moeten killen dacht ik zo.

 

Ik kreeg vorig jaar spint omdat ik het na tuinieren mee naar binnen had genomen.

Drama was het, eigen schuld dikke bult.

Verspreiding naar andere tentjes was hier grote zorg, gelukkig kon ik nog spuiten om te voorkomen dat door de knip van het ook daar zou belanden.

 

Stoomreiniger krijg je de grote wel mee kapot maar de allerkleinste liepen hier vrolijk over de tent verder na een stoomreininger blast.

 

Wat misschien een oplossing zou zijn voor je om knippen wat makkelijker te maken (lees schoner) is de slakrop in de nok van je hok truuk.

Ik wou dat ik die geprobeerd had ipv te drogen met spint aanwezig en ze in colonne de tent te zien verlaten via elk klein gaatje en hoekje dat er was, zie ook mijn topic over de plaag aanpak.

 

Spint blijft echt wel achter in je hok, alleen zal je nauwelijks last hebben als je met echt schone of goed behandelde stekken begint

 

Dat achterblijven wordt ook wel diapauze-spint genoemd en vraagt om een meer serieuze aanpak om te voorkomen dat die paar verstopte diapauze spinnetjes straks niet weer de boel verkloten. Dat je ze niet meer ziet wil nog niet zeggen dat ze er niet meer zijn, spint is erg succesvol in overleven :search:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die slakrop had ik inderdaad al eens over gelezen. ik denk dat ik die tijdens het drogen toe ga passen als ik de hoofdtoppen met een stuk overgebleven tak ondersteboven heb hangen, de rest knip ik eerst los en leg ik in een droognet.

 

Dan nog wordt het knippen zelf vooral de uitdaging om geen rotzooi te maken met loslopende spint :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zodra jij de plant op de kop hangt kruipt de spint omhoog op de plant de sapstroom achterna.

 

Als je nu voor die tijd al voor elkaar weet te krijgen dat de meesten in een slakrop zitten kan je toch veel geruster je plant afknippen en op de kop hangen en zo amper wat verspreiden?

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...