Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Ik deed dat ook.

Kon daarom me lamp 20cm dichter op de plant doen

 

Lees ook veel dat aptus regulator helpt om de lampafstand te verkleinen

Edited by MisterX

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb mijn lvs slangen iets boven mijn kappen hangen met de gaatjes schuin naar beneden ook volgends racker :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Boef Leuke topic, ouwe nietkwekert!

 

Dat gedrongene kan best een combi zijn van soortje, bek licht op hun knarretjes en te weinig luchtverversing in het begin. Met een beetje mazzel komt er nog een leuk stuk bij voordat de strek stopt. Ze zouden nu toch wel een redelijk wortelstelsel ontwikkeld moeten hebben en met meer lucht, goede voeding en zat licht moet er in theorie nog een leuk stuk plant bij komen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zit zo te denken de eerste week was de LV ook maar iets van 20/25% dat verklaart denk ik ook wel het sloome aanslaan?

ook nu is hij maar tussen de 30 en 40% 4 waaiertjes even uitzetten of 2 op een laag pitje ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

WAT HEBBEN MIJN PLANTEN NODIG TIJDENS DE VEGETATIEVE FASE?

 

Een lage luchtvochtigheid betekent dat er een snellere verdamping plaatsvindt boven de aarde. Het wortelsysteem van een nieuwe, groeiende plant is nog vrij klein, dus de plant moet meer water uit de lucht halen via de bladeren. Tijdens de groeifase genieten je planten dus van een hoge luchtvochtigheid, zodat ze voortdurend voeding kunnen opnemen via de bladeren. Doel op een percentage van ongeveer 70%. Zaailingen en nieuw gewortelde klonen geven de voorkeur aan een percentage van 60-70% en dat percentage dien je te verlagen naar ongeveer 40% vlak voor de bloeiperiode. Deze verlaging moet geleidelijk worden gedaan, zodat je planten een soepele, natuurlijke overgang kunnen maken, omdat je de verschillende weersomstandigheden van de lente tot de zomer probeert na te bootsen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zaailingen en nieuw gewortelde klonen geven de voorkeur aan een percentage van 60-70%

 

:whistle:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zit zo te denken de eerste week was de LV ook maar iets van 20/25% dat verklaart denk ik ook wel het sloome aanslaan?

ook nu is hij maar tussen de 30 en 40% 4 waaiertjes even uitzetten of 2 op een laag pitje ?

Als je stekken voldoende geworteld zijn slaan ze nog aan in de woestijn als je ze voldoende bewatert.

 

Om de nieuwe stekken een goeie start te geven is het raadzaam ze te verpotten in startblokken van 15 x 15 en nog een paar weken onder tl te laten wortelen. Daarom ben ik halverwege mijn kweek al druk in de weer met stekken voor de volgende ronde. Wanneer de stekken dan in de eindpotten gaan kun je ze diep in de mapito planten zodat de wortels direct bij het vocht kunnen. Moet je maar eens zien hoe ze dan gaan als een banaan. Die LV kijk ik niet eens naar, is totaal niet interessant. Het gaat om de wortels.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Veel te vroeg geschakeld zie je zelf toch ook wel als patroon terugkomen in je aanpak El?

Voorgroei is nodes erbij aan maken nadat ze in de slabs gezet zijn en goede doorworteling vd slabs zelf, niet in het hok onder de lamp staan.

 

Hier gooi ik de klok pas om als ik minimaal 2 nodes erbij heb op de stekken omdat het anders drama wordt en omdat er, nog erger, geen weg terug meer is omdat de klok om is. Tegen die tijd heb ik en onderaan de slab de wortels eruit en is de stek goed geankerd op/in de slab en kan de pret beginnen. Doe ik het niet zo dan staat het er wel bij zoals bij jouw en breek ik de kweek meteen af.

 

Mijn ervaring met kokos slabs is KUT, ph keilt en je moet langer groeivoeding mee blijven geven om tekorten te voorkomen.

Inwateren van die krengen is ook niet zo makkelijk, in de kern soms nog hele droge pockets.

Iets waar ik achter kwam toen ik de slabs als kokos ging gebruiken ipv een hele zak kokos en dacht het mezelf makkelijk te maken door de slabs in te wateren en dan pas op te breken.

 

Ik zou het wel weten wat dit aangaat en hoe zuur ook, deze stekken eruit en dan nieuwe erin omdat dit nooit wat op gaat brengen en weer gewoon op steenwol.

Wachten met 12/12 totdat ik stekken heb die plantjes aan het worden zijn en ik waarschijnlijk zal moeten knakken of gaan toppen of een net later in de bloei ophangen.

Maar dat weet ik nog niet want ik ken de stek eigenlijk niet tot volle wasdom gekomen en kan dan altijd nog navragen op WF wat ik daarmee aan moet als het te oerwoud wordt allemaal.

Ik heb gelukkig bredere gangpaden zodat ik overal nog wel enigzins bij kan mocht het te hoog worden.

 

Niks veranderen aan je ruimte of kweekmethode, kan je weer overnieuw beginnen en heb je van alles veranderd en weet je nog niks.

Zeggen ze straks met je eb&vloed en je op 78% RH dat je je Opti beter in moet regelen :phone: of da je ph van 5.8 toch echt op 5.9 moet.

 

Begin nu eens bij 1vd meest belangrijke dingen in je ruimte:

 

'lees' je planten en acteer daarop, heb je al dat verhergebouw helemaal niet nodig en maak je je alleen druk of je spaghetti niet verstopt aan het raken is waardoor de planten aan einde vd lijn wat minder krijgen :innocent:

 

Die staande fans helpen niet mee maar had je vorige rondes die fans ook al of alleen die aan de wand en is het probleem eender?

 

Een plant die er nog niet klaar voor is in de bloei zetten maakt dat ze gevoelig voor van alles wordt en ze blijft zwaar onderpresteren is mijn ervaring en dan maakt het geen fuck uit of ze nu op aarde/kokos/steenwol of een ander medium staat. Voordat je door hebt dat je jezelf het zo lastig maakt ben je vaak wel ff verder en krijgt alles zowat de schuld.

 

 

 

 

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

LC als t aan de spaghetti zou liggen waren t maar een paar achterblijvers, hier gaat vrijwel alles gelijkop.bovendien geef ik peroxide mee in t vat.

 

die slabs gaan volgende er 100% uit ga het mezelf niet meer moeilijk maken.

 

eb en vloed en rfx1 11 liters.

 

ph moet ik je idd nageven wilt iedere dag zakken in mn vat een vreemd geval wat ik tot nu toe niet eerder heb meegemaakt.

 

ik zou vandaag of morgen nieuwe foto's posten met de nodige informatie.

 

ik snap dat de klok vooralsnu te vroeg is geschakelt, maar waarom konden andere wel binnen 3 tot 6 dagen schakelen en ze ruim 80cm werden??

snap ook dat het ene hok de andere niet is..

maar best frustrerend :P

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stekken inderdaad extern voorgroeien liefst met tl een paar dagen en dan hpi op startblokjes of in plastic bekertjes met lightmix en gaatjes onderkant maken. Die kunnen dan zo de rfx in en zullen veel sneller aanslaan.

 

Gelijk stekken hup erin en hps op de kop is best zwaar als je niet goed gewortelde stekken krijgt.

 

Zet je ze gelijk in de rfx dan zet ik ze nooit te diep. Je wilt wel dat de stekken een beetje op zoek gaan naar water.

 

Dat andere minder hoeven voor te groeien komt hoofdzakelijk door beter ontwikkelde(gewortelde) stekken.

 

Het mooiste is wachten op een internode of 5 en dan toppen. Schakelen als je nieuwe uitgroeiers ziet. Nooit naar de dagen kijken, maar naar de plant.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

die slabs gaan volgende er 100% uit ga het mezelf niet meer moeilijk maken.

 

eb en vloed en rfx1 11 liters.

.

Wat mij betreft een wijs besluit. Eb en vloed is een veel efficiënter irrigatiesysteem dan die spaghettitroep. Bij eb en vloed weet je zeker dat het hele medium volledig bewaterd wordt van de voorste tot aan de achterste pot. Daarover heb je volledig controle en de bovenkant blijft mooi droog. Bij slabs geschiedt bewatering via de bovenkant, wat minder efficiënt is en algengroei bevordert.

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spaghetti zou je enige probleem moeten wezen... niet het probleem.

 

ik snap dat de klok vooralsnu te vroeg is geschakelt, maar waarom konden andere wel binnen 3 tot 6 dagen schakelen en ze ruim 80cm werden??

snap ook dat het ene hok de andere niet is..

 

En het gras is ook altijd veel groener bij de buurman terwijl die er niks aan doet anders dan ik doe zegt ie.

Heb ik nieuwe grond, nieuw gras exact hetzelfde als hij maar nog is dat van hem groener.

nou ik heb heel mooi kunstgras wat de maaiende buurman stikjaloers maakt.

 

Ik vloed slabs en dat wil prima, niks nameten in de onderbak want je schikt je de pleuris (EC 6 PH 3)

zou zomaar oud zout kunnen :icecream:

 

Voordat je alles om bouwt "omdat het bij anderen zo goed werkt dus vast ook bij jouw" zou ik eens proberen een stuk langer voor te groeien. De goed gewortelde stek op/in de slab zetten onder wat minder HPS geweld dan die 800 per tafel en iets meer geduld hebben.

 

Apart voorgroeien onder lage lichtbron voor hydro lijkt leuk maar gaat veel te veel los eenmaal onder HPS met wattage op het randje.

 

Eb&vloed op jouw schaal :dribble:

heb je al een rekensommetje gemaakt hoeveel liter water je nodig gaat hebben om, zoals vast aangeraden gaat worden, zo hoog mogelijk te gaan vloeden per keer op die oppervlakte?

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vloed slabs overigens en dat wil prima, geen drain nameten want je schikt je de pleuris :icecream:

Hiermee geef je zelf al aan dat ook jij de voorkeur geeft aan (ebben en) vloeden. Want ebben en vloeden gaat vooral om het vloeden. En zo kan ik ook op slabs kweken maar ze zijn niet goed te hergebruiken en lastig van af te raken.

Eb&vloed op jouw schaal :dribble:

heb je al een rekensommetje gemaakt hoeveel liter water je nodig gaat hebben om, zoals vast aangeraden gaat worden, zo hoog mogelijk te gaan vloeden per keer op die oppervlakte?

Zo hoog vloeden is helemaal niet nodig, tenzij je graag alg op je bovenlaag wilt waar varenrouwmug zo dol op is. :icecream:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewoon eb en vloeden met rfx, dit kan elke boerenlul. Ik wil niks anders meer.

 

Ten eerste gaat rfx zeker een jaar of 5 mee indien je gewoon de juiste ph blijft geven. Geen gesleep meer met medium.

 

Ten tweede zoals dilago al zei, perfecte bewatering. Laat het medium zich maar lekker volzuigen.

 

Ten derde valt best mee hoeveel je moet vloeden. Paar cm is al genoeg, zo gebruikte ik 750l op 10m2.

 

Ten vierde laat je vooral niet ompraten om met deze setup door te gaan, het kan zoveel makkelijker.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou die grow cubes kopen van Grodan (of een ander merk) nemen i.p.v. rfx maar verder wil ik ook nooit meer anders dan ebben en vloeden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Murdoch

Als je het in de vingers hebt kun je op elk medium met elke kweekmethode uit de voeten.

Gewoon op slabs met een paar water prikkers en dan de timer vd pomp goed afstellen zodat je niet teveel water geeft.

Dat kan echt iedere boerenlul.

Zie het Westland :search:

 

Eb en vloed is vooral voordelig en makkelijk voor de mensen die een probleem hebben met water geven of daar lui in willen zijn.

 

@dilago

ik vloed omdat ik zo klein kweek dat je geen dripper systeem daarvoor aan gaat leggen, wel geprobeerd maar werkt niet (vooral reservoir management) water veel te warm ivm grote pomp ivm druk opbouwen drippers.

 

spaghetti mensen weten precies waar ik het over heb nu :search:

 

je wist vast al dat op aarde of kokos met BAC bio met broes via boven water geven mijn voorkeur had qua kweekmethode of dacht je nu echt dat ik een hydro man was?

puur uit nood geboren dat vloeden van slabs, kon ik maar

 

varenrouw omdat je te hoog vloed :dribble: :whistle:

je komt teveel bij de papagaaien in de dierentuin :wave:

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jij komt teveel bij de struisvogels? Kop in het zand.

 

Als je het in de vingers hebt, leuk dat je dat zegt. Een kleine greep uit jouw kweek verleden(topics) laat enkel een droevig dwc zooitje zien.

 

Stop toch met dat gelul over hoe men het in het westland doet. Miljoenen bedrijven die alles tot in den treure geregeld, gestuurd en geanalyseerd hebben.

 

Feit is gewoon dat rfx eb en vloed een stuk makkelijker en gebruiksvriendelijker is dan slabs zooi. Rfx gaat jaaaaren mee en geeft toch iets meer buffer.

 

Gelukkig gaat El Capitano op rfx? Overstappen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op steenwol slabs kweek ik ook al jaren, vind het super en makkelijk...maar das ieder voor zich

Dit is dan wel niet op dezelfde schaal als El Cap. Op kweekt.

 

Dus problemen zijn makkelijker gevonden en opgelost.

 

De discussie van mediums is al vaker voorbij gekomen maar meestal tussen modder/hydro bio/chemi.

 

Mijn mening probeer de STEENWOL slabs nogmaals. Je hebt alle spagettie rotzooi al liggen, de eerste ronde ging fout door je voeding en heb je alles meteen veranderd.

Ook je medium,

3 dagen stekken op de blokken laten wortellen en op je slabs zetten, of direct en dan langer voorgroeien.

maar goed wie ben ik? Ohja mr No knowhow :P

Edited by Wiekspiet

Share this post


Link to post
Share on other sites

geplaatst in 3-4-3 opstelling dus vrij aanvallend.

 

I lolled :D

 

Ik heb vroeger een grafische opleiding genoten, maar jouw photoshop skills zijn next level.

Edited by bruinevingers
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

hahahah dank u bruine vingers ,

 

en bedankt voor alle hulp mensen maar mijn volgende ronde gaat toch echt eb en vloed worden 100%.

 

vind die irrigatie toch strontirritant worden met al dat leidingwerk etc..

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

varenrouw omdat je te hoog vloed :dribble: :whistle:

je komt teveel bij de papagaaien in de dierentuin :wave:

Van nodeloos hoog vloeden krijg je algen groei etc. Kan wel merken dat je er zelf geen kaas van gegeten hebt. :innocent: .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nieuwe rel? Nee toch

 

hoe werkt dat vloeden precies.

Betonplex bak? Met vijverfolie

 

Kieper je dat gewoon al het water erin?

Of verdeel je het over meerdere punten.

 

En wat nou als de vloer niet perfect waterpas is

 

En je moet het overtollige water ook afvoeren tóch.

 

Hoe doe je dat

Edited by MisterX

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vloer hoeft niet helemaal waterpas te zijn. Als bv voor maar niet 1,5x zoveel water staat met vloeden dan achter. Je kan dit altijd nog oplossen door verschillende maten pvc pijpjes onder de bakken te leggen. Makkelijker dan een vloer storten.

 

Aangezien de bakken op een verhoging komen(pvc pijpjes) hoef je de vloer ook niet te isoleren. Ook zullen de bakken niet in het water blijven staan mocht je niet tot het laatste beetje uit je vijver kunnen terugpompen. Is wel aan te raden zoveel mogelijk terug te pompen, aangezien water verdampt en voeding op je zeil blijft liggen. Ook wateren de bakken beter af bij terugpompen.

 

Je pompt dus gewoon de vijver vol om de dag. Nadat de bakken een minuut of 30 het voedingswater hebben opgezogen(rfx) pomp je het weer terug in het vat met behulp van een vlakzuigpomp. De volgende keer vul je gewoon weer je vat aan, je hoeft dus geen voedingswater weg te gooien. Enkel aan het begin van de ronde als je je medium gaat spoelen, spoel je dit water gelijk weer door het riool, als je overstapt van groei op bloeivoeding idem en aan het eind van de ronde ofcourse.

 

Hoeveel liter moet je ongeveer vloeden, voorbeeld met 10 cm(0.1m)vloeden;

Lengte x breedte x hoogte x (2/3)

4x4x0,1x(2/3)=1m3

 

Voor een ruimte van 16m2 heb je dus een liter of 1000 nodig.

Edited by Murdoch
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

iemand weet hoe dicht je adjust a wings zonder spreader en op de breedste stand op de planten kan hangen.. (600 watt)

 

en iemand een verklaarbare reden waarom mijn water in het vat zuurder word zon 0.1/0.2 per dag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...