Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Tja, ga je een nieuw topic starten over dezelfde kast? Neuh.

Altijd handig ook voor diegene die deze threat gebruikt voor zijn kast!

Ik zit met twee extreme verbeterpunten. Beiden rondom de ventilatie!

1: Geluid

Het doel was om de kast stealth te maken, niet goed hoorbaar dus. Dat is aardig gelukt, relatief gezien. Juist ja, relatief gezien. Niet dus.

Ik kan het verklaren ook: in de kast hangt het extreem kort ventilatiesysteem in één rechte lijn:

Koolstoffilter (Empire Classic 2600/250 100mm) -> geen slang, direct op ventilator (zuig) (S&P 160/100 silent) -> 10cm slang recht -> uitblaas.

De ventilatie draaide op de hoogste van de twee standen.

De lucht loopt dus in een rechte lijn, vanuit de ventilator uit de achterkant. Geen rooster, panty, niets. Hoe kan ik, evt. met wat knutselen, de luchtstroom geluidloos/geluidlozer krijgen? De ventilator hoor ik niet: alleen de luchtstroom. Houd ik m'n hand in het gat, verandert het geluid al.

2: Geur

Iets gaat niet helemaal lekker qua geur. Het werkt wel, want m'n kamers bleven leefbaar, maar toch ging ik de planten op een gegeven moment ruiken. Waar te zoeken naar de oorzaak?

  1. Combinatie ventilator / koolstoffilter onjuist
  2. Koolstoffilter verzadigd (heeft 1 ronde gedraaid)
  3. Verkeerde verhouding lucht in- en uitlaat

Voor dat laatste puntje: Er zit een 10cm gat aan de achterzijde voor de actieve uitlaat, aan de onderkant zitten 8 gaten van 6,5cm doorsnee voor de passieve inlaat.

 

Meedenken is gewenst! Optimaliseer 'm graag verder (en zal ongetwijfeld een keer een nieuw prototype komen).

Share this post


Link to post
Share on other sites

basiskennis db killers :showoff:

sound-dampening-cone-tunes-exhaust-tone.

This seemingly simple cone-shaped device is deceptive in its appearance. You’d think this sound-dampening component would necessary restrict the free flow of exhaust gases. But its ingenious design incorporates a collection of holes whose total area exceeds the area of an unmodified pipe, resulting in a tuning of the exhaust tone with no increase in back pressure.

noise-control-16-638.jpg

noise-control-34-638.jpg

noise-control-35-638.jpg

noise-control-36-638.jpg

noise-control-38-638.jpg

noise-control-46-638.jpg

noise-control-56-638.jpg

dit was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen :nerd

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

250 meter filter + 100-155 meter fan 

Luchthoeveelheid onbelast 180 m³/h
Luchthoeveelheid bij druk 2 155 m³/h
Luchthoeveelheid bij druk 3 110 m³/h

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hahaha, dank voor je spreekbeurt. Wordt altijd gewaardeerd. Held ben je!

Dat cone-shaped ding ziet er interessant uit! Zijn nieuw voor me.

Volgens mij kan dit wel helpen. Deels omdat het geluid geproduceerd wordt doordat het in een rechte stroom uit de motor uit de kast komt. Geen bochten, geen isolatie. Nada. 

Zeker LF/HF en de plenum chamber zijn denk ik relevant in mijn situatie. Die plenum is de vierkante versie van het slakkenhuis lijkt me.

Je tweede reactie, met de standen/luchtverplaatsing, wat wil je daarmee zeggen? Ben helaas hoogblond:whistle:.

Vermoed dat ik ga experimenteren.

- eerst de cone. Kijken of dat helpt 

- tweede stap is dat LF/HF idee. Veel kleine uitlaten ipv 1 mega uitlaat.

- nog niet tevreden? Dan ga ik met plenum / slakkenhuis aan de gang met isolerende zooi.

Overigens ook nieuwe zaden besteld dus even snel wat verzinnen! Op naar de tekentafel.

 

Edited by -TAV-

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat je afzuiger max 180 meter doet, theorie maar in werkelijkheid meer 110-155 meter is en je er een 250 meter filter op hebt zitten

kan dus dat de reden zijn

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die cones kan ik idd ook alleen hier vinden (en Ebay) en lijken voor motoren te zijn. Neemt niet weg dat met dB killen de oorspronkelijke toepassing ons niet hoeft te beperken in waar wij het voor gebruiken. Maar damn wat zijn ze duur voor een rond-pyramide-vormig stuk metaal, 100 euro excl verzenden voor wat staal :huh:.

Voor de aankomende ronde twijfel ik qua koolsstoffilter over deze 150m2 (en dan draaien op laagste stand) of deze van 200m2, iets meer buffer/overkill. Geur komt eerst, maar geluid staat daar zeker vlak achter. Niet teveel overkil dus.

Geur

Wat kan de geur alsnog veroorzaken? Die veel te zware filter van 250 op de fan van 160, waardoor de lucht niet juist verplaatst wordt. Of een scheve verhouding passieve inlaat/actieve uitblaas? (in: 8x6.5cm in bodem. uit: 1x10cm uitblaas met fan).

Geluid

Die cone lijkt me awesome, maar is me te prijzig voor wat ik ervoor krijg. Ik vermoed dat ik eens creatief moet gaan denken: ruimte voor een isolerende box is er niet in deze kast. Wellicht de grote slang splitten in tig kleine uitgangen? Ik ga eens denken.

Moet nu bijna aan de slag: voorraad van de afgelopen ronde raakt op :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zit niet stil, sterker nog: ik ben langzaamaan een lichtexpert aan het worden. Dmv desk research en PM's naar LED guru's, hoop ik de berekeningen zsm zelf  te kunnen maken op het gebied van efficiëntie, PAR, watt e.a. Echter lekker ingewikkeld dus kan even duren.

Vandaar maar begonnen met een oplossing voor het ventilatiesysteem. Theoretisch benaderd:
Kastinhoud = 0,56m * 0,56m * 135,6m = 0,425m3
Luchtventilatie= 0,425*5*60 = 127m3

De huidige S&P op z'n laagste stand komt hier dus al ruim aan met z'n 140m3. Ook als je nog 15-20% extra erbij telt i.v.m. koolstoffilter weerstand  is het afdoende. Blijft knap dat ik toch geur rook toen ie op 180m3 draaide. Toch te zware koolstoffilter? Ding is ook grijzer dan grijs, dus wellicht was ie gewoon ruk? De filter.

Als de S&P ventilator op z'n 1e stand draai, is 150m3 koolstoffilter afdoende. Theoretisch heeft ie 165m3, volgens verkoper in praktijk 150m3. Precies goed dus.

Het grootste probleem was echter het geluid. Ik ben gaan tekenen hoe ik evt. bochten en meer ruimte kan realiseren op dit kleine oppervlak van 56x56cm. Als ik 90 graden bochten gebruik, zou ik een S/Z vorm kunnen maken, zie hieronder een eerste schets:

IMG_20190430_122927.thumb.jpg.0256b9ce185deadff9f96b119cde8df8.jpg

Echter hoor ik vaak dat bochten juist voor meer geluid zorgen, dus of dit helpt, weet ik niet.
Wat ik sowieso wilde doen, is filter -> ventilatie door 100mm slang te doen, en dan ventilatie -> buiten naar 125mm gaan. Deze verbreding zou het geluid van de luchtstroom ook moeten verminderen.

Wat denken jullie?

Daarnaast heb ik ruimte om nog een keer de bocht op te gaan (plek waar de vraagtekens staan). Hier zou ik eventueel ingenieus te werk kunnen gaan met allerlei opties: filterslang met 10tallen kleine uitgangen naar buiten, bijvoorbeeld (dus splitsen). Of juist een 200mm buis op het eind, met isolatiemateriaal erin voor het laatste stuk (als een pistooldemper).

Als ik nog een hoekstuk doe heb ik vervolgens nog +/- 40 cm ruimte over voor evt. akoestische maatregelen.
EDIT: Theoretisch zou ik hier ook zo'n plenum chamber kunnen maken, vraag is of het met 20x40cm effect heeft. Anders is wellicht het door HuffnPuff genoemde andere voorbeeld een optie,door de brede buis te vertakken in tig kleintjes.

Enige luchtexperts aanwezig? :D

Edited by -TAV-

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...