Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Een stuk duurder dan T neon in ieder geval! Ik heb geen moeite gestopt in het vinden van de goedkoopste dingen etc, inclusief alle invoerrechten en transportkosten zit ik nu op 180,- of iets dergelijks.

 

Ik kon zo snel geen datasheet vinden van T-neon buizen, maar las hier dat een T-Neon 55W zo'n 4800 lumen is, de gebruikte LED strips zijn 25W en leveren zo'n 4300 lumen (bron). 4800/55 = ong 87 lumen/W & 4300/25 = 172 lumen/W. Als dit klopt, dan zouden de LED strips zo'n 97% efficiënter. Dit is echter zeer extreem en ik twijfel aan m'n eigen juistheid. Wietefras en anderen weten hier beduidend meer over (al hoor ik het ook graag!!).

 

Belangrijke kanttekening: ik ben hier vrij nieuw in en heb zelf nergens online data kunnen vinden van die T-Neon verlichting. De LED data komen van de fabrikant zelf, en ook dat is niet altijd 100% juist.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

je zal verbaast staan hoe veel meer licht er vanaf komt ivm tl hoor ;) en dan heb je nog 20% verschil tussen modellen/merken en dan ieder jaar vervangen, poeh wat een gedoe :likken:

 

deze strips draaien max 50w toch?

 

als je morgen moertjes haalt, haal meteen 4 plastic pootjes ofzo, zodat het geheel niet OP de strips rust als je het eens op de grond zou moeten leggen

Edited by HUFFnPUFF
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kon zo snel geen datasheet vinden van T-neon buizen, maar las hier dat een T-Neon 55W zo'n 4800 lumen is, de gebruikte LED strips zijn 25W en leveren zo'n 4300 lumen (bron). 4800/55 = ong 87 lumen/W & 4300/25 = 172 lumen/W. Als dit klopt, dan zouden de LED strips zo'n 97% efficiënter. Dit is echter zeer extreem en ik twijfel aan m'n eigen juistheid. Wietefras en anderen weten hier beduidend meer over (al hoor ik het ook graag!!).

Je hebt dezelfde hoeveelheid licht uit half zoveel stroom. Dat klopt inderdaad.

 

Aangezien een T-neon een nogal slechte reflector heeft (veel lichtverlies) komt het verschil nog veel hoger uit zelfs. Ik had met led strips op half het wattage veel meer licht dan met de T-neon die het verving. En dat was met die goedkope TCI ebay strips. Heb de Samsung strips nog niet eens gemeten eigenlijk.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blijkbaar was de berekening dan nog niet zo verkeerd!

 

Kan er ook gelijk bij gezegd worden dat LED + armatuur 180,- EUR is, een T neon + armatuur zo'n 2*8 EUR + 70 EUR = 86 EUR is. (2 75W lampen + 75W armatuur). Meer dan de helft goedkoper dus.

 

Reken je lumen/EUR dan is de LED theoretisch 6*4300/180 = 143,3 lumen per euro, terwijl T neon 2*4800/86 = 111,6 lumen per euro.

 

Moet natuurlijk wel extra geknutseld worden met de LED :likken:

 

 

deze strips draaien max 50w toch?

 

als je morgen moertjes haalt, haal meteen 4 plastic pootjes ofzo, zodat het geheel niet OP de strips rust als je het eens op de grond zou moeten leggen

 

Volgens de datasheet (bron) draaien ze min 24.5 en max 27 watt. Staat ook dat ik er net naast zit: tijdens te test kwamen de strips uit op 168 lumen/W, al is dit alsnog een bijna verdubbeling in het aantal lumen per watt!

 

Goede tip, de strips zitten er nog niet onder, maar ik had inderdaad al zoiets van; daar moet ik wat aan doen, anders sneuvelt er vanzelf alsnog iets.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reken je wel goed? Dat led armatuur vervangt drie 2x55W T-Neon armaturen of wellicht twee 2x75W. Ik was zelf 70 euro kwijt voor een vervangend armatuur voor een enkele 2x55W T-neon (Twee van die strips is 30 euro, driver bam een paar tientjes, en een paar euro aan alu). Dat is vergelijkbaar met de prijs van een enkel 2x55W T-neon armatuur.

 

Buiten dat, als die lampen het hele jaar 18/6 draaien (voor moeders oid) dan ben je wel €1,5 per watt kwijt aan stroom. Dus dan bespaar je ook nog 55 of 75 euro per jaar op je stroom rekening (per vervangen T-neon armatuur).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Help mij eens verder, waar zou mijn berekening niet kloppen? :huh:

 

Ik ging inderdaad uit van 2x 75w. Ik zag ze voor 70 online staan en de buizen los voor iets van 8 p/s of zo.

 

Armatuur van mij was zo'n 12,- per led strip keer zes. Driver 40,- of iets, komt alu bij (was voor mij 20,-). Komt nog een zestigtal boutjes/moertjes bij, hitte geleidende lijm, stekker, kabels, ophanging, boortjes (die M3 boortjes sneuvelen als suicidale soldaatjes), waterdicht verbindingskastje voor electriciteitskabels etc. Juist al die kleine rommel kost uiteindelijk aanzienlijk meer dan je denkt.

 

Vraagje: deze 1050B driver heeft een aansluiting voor een dimmer. 0-10v of 0-100k ohm. Nu kan ik de geschikte niet vinden, of zijn ze 35,- euro plus. Dat moet goedkoper kunnen. Iemand die wat weet? Eentje die goed weg te werken is, liefst iets wat net als een lampknop tegen de wand kan.

 

En doet die driver 't zonder dimmer aan te sluiten, of blaas ik dan de boel op? Kan het uiteraard testen, maar da's zonde :likken:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Help mij eens verder, waar zou mijn berekening niet kloppen? :huh:

Nou, je geeft aan 86 euro voor de T-neon. Keer twee dan toch? Dat is dan €172 en dat vergelijkt al een stuk beter met de 180 euro voor jouw led bouwsel toch?

 

 

Vraagje: deze 1050B driver heeft een aansluiting voor een dimmer. 0-10v of 0-100k ohm. Nu kan ik de geschikte niet vinden, of zijn ze 35,- euro plus.
Gewoon een potmeter van een paar duppies.

 

 

En doet die driver 't zonder dimmer aan te sluiten, of blaas ik dan de boel op? Kan het uiteraard testen, maar da's zonde :likken:
Ik draai ze eigenlijk altijd zonder dimmer. Ik zet een kroonsteentje op die dimmer draden zodat ze geen contact maken. Niet omdat het dan/anders stuk gaat, maar hoe lager de weerstand des te minder licht eruit komt. Dus als de draden tegen elkaar aan zitten is je licht uit.

 

:edit: Als de dim draden los zijn krijg je ook een paar procent meer vermogen uit de driver. Soort mini boost :)

 

:edit2: Je kan er ook gewoon een weerstand op ztten. Ik heb bijvoorbeeld wel eens voorgegroeid onder de lamp en dacht dat 200W ipv 400W daarvoor wel zat zou zijn daarvoor. Dus gewoon een 50ohm weerstandje op de dimmer kroonsteen gezet en hop, licht gehalveerd.

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

Potentiometertjes heb ik inderdaad naar zitten kijken, maar die dingen zijn lastig mooi weg te werken (Pietje Precies met als tweede naam Perfectionist hierzo).

Vandaar de vraag of iemand nog iets wist wat tegen de wand weg te werken is zoals deze. Is deze overigens geschikt? Ja toch?

 

 

volgens mij doet ie zelfs niets zonder externe dimmer meanwell raad de " ADM SDF-30" aan https://www.conrad.nl/nl/potentiometers-c17440.html past toch?

 

Die link stuurt me helaas naar de overzichtspagina, welk product bedoel je? :)

 

Kan nu niet meer geduldig wachten, dus voor nu bouwen we 'm maar zonder dimmer. Wel houd ik er ruimte voor vrij want zal me niets verbazen als ik het nodig ga hebben. Gelukkig rekening mee gehouden, dus komt helemaal goed.

 

Vermoed dat 't armatuur vanavond of morgen middag klaar is. Precies op tijd, want zaterdag komen de op maat gezaagde multiplex platen binnen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Potentiometers kun je toch prima in zo'n plastic doosje doen? Gaatje boren en je hebt een net draaiknopje op je verdeeldoos.

 

Die 0-10V dimmer lijkt me er precies voor bedoeld inderdaad. Het is een vrij standaard systeem. Ik heb een fan met diezelfde 0-10V dim methode. Daar kon je ook een potmeter met een dekplaatje bij kopen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

model kiezen dat je mooi vind; ze werken allemaal

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thx Wietefras, ik heb die dimmer net besteld.

 

Wil een zo "commercieel"/"gangbaar" mogelijk uitziend kastje bouwen. Mag dan ook wat meer kosten. Vandaar die dimmer.

 

Hieronder de foto-update. De lamp is af en werkt (getest) & het hout is aanwezig. Zijn ze natuurlijk nooit zo precies als je wilt bij de bouwmarkt, dus moet eerst bijschuren alvorens de kast in elkaar kan.

 

gallery_47418_19669_93610.jpeg

 

Na de vorige foto's alles maar daadwerkelijk aangesloten. Hier een overzicht van de bedrading zoals deze is weggewerkt in een doos. Veiliger & mooier.

 

gallery_47418_19669_37296.jpeg

 

Strips ook gemonteerd en aangesloten. Grootste klus was de siliconen smurrie die de hitte geleid: wat een pleurisspul! Droogt ook niet en kosten wat het kost niet op de LEDs laten komen.

 

gallery_47418_19669_110988.jpg

 

Final product van bovenaf. Alleen dimmer niet aangesloten (zeer lage prioriteit: eerst de kast).

 

Driver zit helaas niet helemaal precies in het midden: kwam niet uit met gaatjes. Op deze manier kon ik zonder extra te boren of te bouwen, gebruik maken van de gaten die de LED strips al nodig hadden. Twee vliegen in één klap.

 

De doos voor elektra pastte niet op de bestaande gaten, dus is tegen de zijkant (L profiel) aangezet.

 

gallery_47418_19669_43928.jpg

 

Ook deze theoretische warbol zonder praktijkvaardigheden heeft een DIY armatuur in elkaar gekregen :P

 

gallery_47418_19669_216338.jpg

 

Hout kwam dit weekend ook binnen. Alles was op maat gezaagd in de bouwmarkt. Deze student was niet de meest precieze bleek toen ik alles opbouwde tegen een wand om te kijken of ik het goed berekend had allemaal. De afmetingen klopten, maar een aantal randen niet helemaal strak. Dat wordt schuren!

 

gallery_47418_19669_101641.jpg

 

Niet de meest duidelijke foto, maar rechts zie je bijvoorbeeld zo'n kier. Bij de achterwand aan de bovenzijde precies hetzelfde, waardoor in één klap beide zijkanten en het plafond er niet lekker op vallen. Schuren dus.

 

Morgen leen ik van een collega een schuurmachine en beginnen we daar maar eens aan. Zodra alle randen kloppen ga ik ontkiemen, zodat de kast gelijk in gebruik kan als ie af is. Geen tijd te verliezen!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Netjes man. B)

 

Ik heb er zelf geen warmtegeleidendepasta tussen zitten.

 

Op mijn Samsung ledstrip armatuur had ik wel u-profielen gebruikt. Dat verdubbelt het koeloppervlak. Worden die platte profielen warm?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na een kwartiertje voelt ie lauw aan. Heb nu geen metertje paraat. Zal die van werk meenemen, dan wat langer aan laten en testje doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij mij bleven de alu profielen in eerste instantie ook wat lauw, maar later waren ze toch wel wat warmer geworden. Wellicht moesten ze nog even wennen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja zo had ik een meterje op de achterkant van de chip en na 15min was dat 33 en niets hoger, maar 24uur later toch 40c

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

I.v.m. een flinke toetakeling door mevrouw G. Riep en meneer V. E. R. Kouden staat alles eventjes stil. Ben niet weer verdwenen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Veel beterschap alvast

 

Ik ga dit topic zeker meevolgen. Heel leuk om te zien hoe je alles zo mooi uitwerkt. Heel leerrijk voor anderen.

Tnx voor alle info.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat heb ik dat onderschat, regelmatig posten en een kweekkast van A tot Z afmaken zonder pauzes te nemen.

Wel, mensen. Geduld is een schone zaak: de kast is 'af'. Moest wel: er kwamen zaadjes uit! Het is dus het 'basisproduct'. Ik ga nog lakken, aanpassingen doen e.d., maar de basis staat. Zie hieronder.

Sinds de vorige keer...

De laatste keer op het forum had ik de lamp net af. Die lag de laatste tijd in een hoekje, net als de basis van de kast.

In vogelvlucht: ik heb de kast op wielen gezet. Was zo'n pokkeklus m te verplaatsen, laat staan te kantelen om te schuren.

660678-kast-op-wielen

Direct daarna heb ik de kast geschuurd met de schuurmachine: opzetstukje erop voor stofzuiger en gaan. Uiteraard eerst alles zorgvuldig ingekocht:

660679-gerij-voor-aanvang-laatste-horde

Het viel me tegen: veel stof. Maar wel gelijk de binnenkant geverfd. Er zijn uiteindelijk 3 lagen verf aan te pas gekomen. Mat, witte grondverf. Las ergens dat dat qua licht het beste is. Maar mooi is anders!

660680-binnenkant-2e-laag

Na de binnenkant was de buitenkant aan de beurt: eerst wederom schuren, toen een grijze grondverf om al richting zwart te gaan. Dekte goed (acryl, alle andere is waterbasis). Toch om het effen te krijgen, nog een keer geschilderd, helaas geen foto van!

660681-buitenkant-1e-laag-grondverf

Tot slot twee keer met zwart er overheen, glanzend. NOOIT MEER! Elke microscopische oneffenheid blijft zichtbaar. Binnenkort dus matte verf halen haha.

660682-achterkant-eerste-laklaag-glans

Toen.... Gingen de zaadjes ontkiemen, want... Dat kon? Haha. Snel de rest van de kast doen.

660685-ontkiemen-5x-critical-x-ww

Na werk de afgelopen dagen steeds even geknutseld. Het was priegelen met het luchtsysteem, maar het werkt en hangt:

660683-luchtsysteem-van-onder

660684-luchtsysteem-van-opzij

Twee dagen later de zaadjes ontkiemt. Snel de lamp improvisorisch opgehangen.

660686-lamp-ophangsysteem-niet-af

Ziedaar! Einde van dit topic. Nu verhuis ik naar een kweekverslag :D

660687-ontkiemde-zaadjes-dag-2

 

Edited by -TAV-
Fotos uploaden blijft uiterst rot op dit forum.

Share this post


Link to post
Share on other sites

lakken schuren lakken schuren aflakken en dan paar weken uitharden ivm vluchtige gassen tot er plantje in gaat

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minutes ago, HUFFnPUFF said:

lakken schuren lakken schuren aflakken en dan paar weken uitharden ivm vluchtige gassen tot er plantje in gaat

Haha, ik weet 't...

Heb helaas nu even geen alternatief, zelfs geen tent.

Wil ze best in de vensterbank laten ontkiemen, maar dan gaan ze strekken vrees ik. Weinig licht hier.

Schuren/verven is nu een week geleden. Ventilatie staat aan ivm gasjes. Niet ideaal, helaas.

 

PS: Foto's blijft klikken. Ik en posten hier met foto's.... Blijft ruzie!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vraagje:

De planten krijgen duidelijk te veel licht! Nu al... Werd ik eerder al voor gewaarschuwd maar de dimmer heb ik nog niet gehaald...

Wat is een geschikte dimmer voor de hlg 120h 1050b? Prijs maakt niet uit.

Dus voor degene die eenzelfde armatuur of dezelfde led strips gaat gebruiken : ze geven echt heul veel licht die leds!

Share this post


Link to post
Share on other sites

10k potentiometertje conrad ofzo

 

ja dat vraag had je al gesteld :smoke

Edited by HUFFnPUFF

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 hours ago, HUFFnPUFF said:

10k potentiometertje conrad ofzo

 

ja dat vraag had je al gesteld :smoke

Oeps, excuses, ik zie het!

Reden dat ik zekerheid wil is dat ik nul van die potentiometers snap. Rondom ohm/volt/watt.

Ik begrijp dat ik een 1-10v/0-150w of een 10-100k ohm/ 0-150w nodig heb.

Echter zie ik door de bomen het bos niet meer. Dat de prijzen zo ver uiteen liggen (1 - 60 euro) doet me nog meer twijfelen of ik dan de juiste koop.

Iemand een specifiek linkje naar Conrad of een andere site?

Amateurvraag I know, maar hou de boel liever heel nu de plantjes al groeien :)

Lucht/licht heb ik enigszins kaas van gegeten, hout bewerken ook. Maar dit..

Edited by -TAV-
Uitbreiding

Share this post


Link to post
Share on other sites

schroefknopje + 1cm pbc = niet zo duur, hoe gek wil je het maken ;) 

bel conrad morgen, leg uit wat je nodig hebt, soms is het simpel om gewoon de expert zelf te vragen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...