Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

konopi

Boer Zoekt Voedselflat

Recommended Posts

Leuke documentaire.

 

Wel jammer dat ze blijven doen alsof die vertikale teelt voor het Westland nu al een vervanging zou zijn voor glastuinbouw. Zoals die glastuinbouwer al zegt, dat vertikale werkt toch vooral voor kleine plantjes zoals tuinkers en sla.

 

Vooral jammer dat zo'n programma alles alleen door voorstanders van de utopie laten toelichten. Behalve dan die glastuinbouwer wiens uitspraak verder genegeerd wordt en vrijwel de volgende zin is dat het Westland ook maar over moet op vertikaal.

 

Pas als de grondprijzen of transportkosten echt te hoog worden en/of de kosten voor verlichting nog veel verder dalen heeft het zin om met kunstlicht te gaan werken. Dus ja in New York of Dubai heeft dat economisch zin, maar hier (nog) niet. Of wellicht voor wat soorten bladgroente.

 

Die grijze man (Dickson "nog wat") leeft helemaal in een droomwereld. Alsof het serieus gaat gebeuren dat alle landbouwgronden weer natuurgebieden worden omdat ze in steden wat bladgroente fabrieken neerzetten.

 

Ik zou eerder zeggen dat de ontwikkeling die Nederland doorgemaakt heeft met de overschakeling naar glastuinbouw een veel beter alternatief is voor de komende 50 tot wellicht 100 jaar. Onze glastuinboeren produceren per vierkante meter al veel meer dan wie dan ook ter wereld. Met galstuinbouw zijn we voor tomaten van 7 kilo per vierkante meter naar 50 kilo per vierkante meter gegaan.

 

Met glastuinbouw ben je niet voor 100% afhankelijk van electra voor verlichting. We zetten hier de glastuinbouw ook al naast energiecentrales zodat de glastuinbouw het "warmte afval" van de energie centrale kan gebruiken. Of naast een vuilverwerking zodat ze daar de gassen (en dus weer energie) van kunnen hergebruiken. Allemaal dingen die bij de huidige stand veel beter werken dan wolkenkrabbers met slaplantjes op lopende banden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou ik kan het echt niet accepteren dat wij onder hps lampen in kassen sla groeien, kom op zeg, al dat geld voor SLA :dribble: :rtfm:

Share this post


Link to post
Share on other sites

En als je nou 20 lagen sla boven elkaar zet? Dan deel je de kosten door 20 toch?

 

Maar serieus, sla is hier maar 2,5% van de groenteteelt onder glas. Lampen zijn meer voor tomaten enzo.

 

Zou trouwens wel eens zo'n veldje willen zien van sla op van die drijvende piepschuim dingen. Dat doen ze ook wel in kassen, maar ik dacht toch meer buiten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja maar helaas doen we maar 1 laag sla per kas ;) ja die piepschuimplaten met slatjes erin bedoel ik, was gewoon binnen onder hps en lekker bijverwarmen met die lampen op 10 meter hoogte :whistle:

 

tomaten heb ik ook wel een mening over haha :likken:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alleen bladgroente eten, gaat het voor mij niet worden.Wil wel wat meer op mijn bord hebben.Vroeger had je ook de Commodore 64 & tegenwoordig zit menigeen aan de Ipad, dus moet gewoon verder ontwikkeld worden.

Alleen tomaten, rozen, chrysanten krijgen belichting, maar sla zeker niet.Komkommers, tomaten, paprika, courgettes, Aubergines worden iedergeval gifvrij geteeld hier in de kas.Bloemen worden kapot gespoten, zeker die naar Japan gaan.In Japan willen ze geen beestjes hebben, dus krijgen ze gif op hun bloemen.

 

Prof heeft niet helemaal ongelijk.Denk ook aan onstabieler worden van het klimaat.Als een stad afhankelijk moet worden wat er in Californië geteeld & daar heb je misoogsten, dan krijg de stad minder voedsel opgestuurd.In de kas kan je heel goed telen, zeker wat nu een aantal doen mbv een gesloten systeem, waarbij er gebruik gemaakt wordt van aardwarmte.Alleen moet je niet plotseling een rare hagelbui over je heen krijgen zoals vorig jaar.Glas is nog steeds kwetsbaar.

 

Dronebeelden_van_de_schade_heel_veel_kassen_kapot.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou ja ze hadden ook wat containers staan met tomaten erin dacht ik. Al zie ik daar al helemaal de lol niet van in. Dat is net zo 2D kweken als onder glas, maar dan zonder het voordeel van gratis licht van buiten.

 

Ben bang dat het die broer (of neef?) van Elon Musk met zijn containers vooral om de yuppen gaat die bakken geld neerleggen voor "lokale bio" producten. Dat lijkt me dan wel meer een niche. Al is aan dat soort niches natuurlijk grof geld te verdienen. Zoals hij al aangaf, het plakken van bio stickers levert inmiddels ook 40 miljard op.

 

Waarin heeft die prof dan geen ongelijk? Denk je echt dat alle landbouwgrond weer terug gaat naar natuurgebieden door dit soort kweekfabrieken? Misschien als kernfusie ooit realiteit wordt oid, maar binnen onze levensduur lijkt het me toch erg onwaarschijnlijk dat dat gaat gebeuren. Of wellicht super efficiente stroomkabels en zonnecellen zodat we "zonlicht" uit de Sahara kunnen importeren.

 

Die professor is duidelijk ook iemand die geld verdient met lezingen en dergelijke over dit onderwerp. Dan moet hij natuurlijk wel doen alsof hij iets heel belangrijks vertelt. Dat snap ik ook wel, maar ze hebben in de VS een enorme hoeveelheid braak liggend land en natuurgebieden. Die utopische verhalen klinken vooral leuk voor inderdaad het Whole Foods Market publiek (waar hij dan toevallig met het merk groot in beeld gaat winkelen). Mensen die tig keer zoveel betalen voor een product omdat er een bio sticker op zit. Dat is ook allemaal gericht op meer geld verdienen. Grotere marges halen. Niet op het oplossen van een wereldwijd probleem.

 

Ook dat projectje in Dubai bijvoorbeeld. Typisch zo'n niche product wat helemaal nergens op slaat. Paar zielige plantjes midden in de wijk. Typisch meer marketing om die huizen te verkopen dan dat dat serieus die hele wijk gaat voeden. Maar goed dat zei die Zweedse sjacheraar ook al.

 

Wel heel mooi dat ze ook filmden dat hij toezei dat de Zweedse overheid vast ook wel mee zou willen investeren in de wolkenkrabber met slaplantjes.

 

Wat we hier aan glastuinbouw hebben is natuurlijk mooi, maar het echte voedsel komt toch nog steeds uit de klei en buitenlucht. We hebben een paar duizend hectare aan glastuinbouw (4500 oid) en ruim 2 miljoen hectare aan reguliere landbouw. Nou produceert die glastuinbouw wel relatief meer, maar dan nog.

 

Fabrieken met sla en tuinkers gaan toch die miljoenen hectares aan mais, piepers, graan, uien etc etc etc niet vervangen. Althans niet zo lang de zon een stuk goedkoper is dan kunstlicht. Ook de sla komt zelfs in Nederland nog voor 95% uit de buitenlucht en niet uit kassen.

 

Voor de yuppengroente fabrieken zouden wat mij betreft kassen beter werken, maar ook onze reguliere landbouw is veel efficienter dan die in andere landen. In Nederland vechten we al jaren tegen een gebrek aan ruimte en onze boeren zijn (mede daardoor) de efficientste van de wereld. Die hebben oplossing die daadwerkelijk toe te passen zijn en ook werken en niet alleen voor mensen die veel geld hebben.

 

 

 

 

 

 

 

Dat verticale groeien als je er mensen voor vind die wat meer willen betalen. Een oplossing voor het voedingsprobleem is het nog lang niet wat mij betreft.

 

Maar goed. 20 jaar geleden was het al maf om te veronderstellen dat je economisch rendabel groente kon volgroeien onder lampen. Tegenwoordig is de led verlichting al dermate efficient dat dat blijkbaar prima te doen is (als je mensen weet te vinden die meer willen betalen voor dat product). Wie weet wat er over 50 of zelf 100 jaar mogelijk is.

 

Zag trouwens ook ergens een artikel dat in Californie de sla prijzen kelderen omdat mensen het gewoon zelf gaan kweken. Dat is natuurlijk ook een soort oplossing :)

 

Anyway, wel leuk om over na te denken, maar het is wel typisch Vpro altijd om een onderwerp zo eenzijdig en Utopisch te belichten. Vraag me toch altijd af wat nou hun doelgroep is. De yuppen of de hippies? Of is dat hetzelfde tegenwoordig?

 

Wij hadden vroeger thuis ook een Vpro gids trouwens en we zijn geen yuppen, maar ook geen hippies. Al neigen we dan mee naar yuppen, maar dan wel yuppen met een calvinistische instelling.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geld verdienen doen we allemaal, anders geen brood op de plank.Tuurlijk wat ze lieten zien, kan je niet van leven.Die prof houdt ook geen rekening met andere gewassen zoals granen, zoete aardappelen, gewone aardappelen, granen, mais, maar de toekomst zal uitmaken hoe dat verbouwd gaat worden.De manier die we nu hanteren door grote landerijen te bezaaien , te besproeien & met grote landbouw machines te oogsten is op den duur niet vol te houden.Hier in de kassen hebben ze al een manier gevonden dmv een gesloten systeem, al is dat ook niet optimaal in mijn ogen.Er wordt nog steeds gebruik gemaakt van steenwol & dat moet ook ergens anders vandaan komen & kan niet hergebruikt worden.Je zal iets anders moeten vinden op den duur & dat is er wel, bv houtsnippers.Hierop valt prima te kweken & houdt nog beter vocht vast ook.

 

Als je wilt samenwerken met de natuur, zou je productievoedselbossen kunnen aanleggen.Per 4000 m2 kan je toch 10 mensen ermee voeden & dat is met de huidige landbouwmethode nog geen eens mogelijk.De UK is voor 94% afhankelijk van ze voedselimport.Ook biologische winkels zoals Ekoplaza hier in NL werken daar aan mee.Als je in het najaar kijkt zijn de Argentijnse appels gek genoeg net zo duur als de Nederlandse, maar door de yuppen mentaliteit die ze nu hanteren, verkopen ze meer import verbouwd voedsel dan lokaal geteeld, want de consument vraagt het ook.Die wilt tomaten & sla ook in de winter eten.

 

Steeds meer winkels hebben het ook moeilijk door het internet.Vroeger in de jaren 80 kon je als kledingwinkel 15000 gulden per dag verdienen, tegenwoordig mag je blij zijn als je na 5 jaar nog bestaat.Ook die ruimtes komen zometeen leeg te staan, wat je ook steeds meer ziet.Huren zijn ook niet meer op te brengen.Enige wat nu nog rendabel is, is horeca & die verkopen voedsel, dat ergens vandaan moet komen.

 

Net als wat je schrijft, indoor verlichting zoals led wordt ook steeds meer rendabel, dus daar gaan we ook meer van zien & dat zelf verbouwen ook, neemt ook steeds meer vormen aan.In Rotterdam & Den Haag heb je al winkels die stadsfarming promoten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat ze de hoofdgewassen buiten beschouwing laten is inderdaad al suf, maar buiten dat zit het probleem ook niet in Europa en de VS. Waar het echt steeds meer een probleem zal gaan worden is in India en Afrika en daar hebben ze nou juist niet het geld om dat soort fabrieken neer te zetten.

 

Ik zeg ook dat ik wel snap dat die Prof geld moet verdienen aan zijn verhaal. Daar heb ik geen probleem mee, maar het punt is dat je daar dan als documentairemaker eigenlijk wel een tegenwoord tegenover moet zetten. Het stoort me als ze in dit soort documentaires alleen de voorstanders van een idee aan het woord laten. Dan wordt het meer propaganda/reclame. Zet daar dan bijvoorbeeld iemand tegenover die daadwerkelijk verstand heeft van het vakgebied zoals een Bruce Bugbee:

 

Al is dan natuurlijk ook meteen het "feel-good" effect van zo'n documentaire weg. Dus ook de Vpro wil geld verdienen en daarom doen ze dat niet. Eigenlijk niet beter dan zeg Fox News, maar dat terzijde (al is dat wel wat de wereld steeds meer polariseert en dat is wat mij betreft een groter probleem dan waar en hoe we ons voedsel verbouwen).

 

En inderdaad de reguliere landbouw kan nog veel beter. Als je kijkt naar de Nederlandse tuinbouw en de ontwikkeling die die doorgemaakt heeft, dan zouden andere landen hun productie ook moete kunnen verhogen als ze daar hun best een keer voor zouden doen. Het zal niet zo zijn dat ideeen van hier overal werken, maar als ze hier de efficientie verdubbelen tot vertienvoudigen dan moet dat elders ook significant beter kunnen. Gewoon 2D onder de zon.

 

In de "ontwikkelde landen" zal er vanzelf wel wat veranderen als de ecnomische rendabiliteit veranderd. Als het nu goedkoper is om tomaten in Nederlandse kassen te kweken en die dan over de hele wereld te verschepen, of sla in Spanje te kweken en dan over heel Europa te verdelen, dan doe je daar weinig tegen. Dat corrigeert vanzalf als het transport duurder wordt dan lokaal kweken.

 

Persoonlijk kweek zelf ook graag een tomaatje en slaplantje (etc), maar je hebt een flinke lap grond nodig om enigzins in de buurt te komen van wat je zelf ook op eet. Maar goed is ook meer hobby/educatief dan dat ik daarmee de wereld probeer te verbeteren :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uit de eigen moestuin smaakt alles voortreffelijker Wietefras,ik gooi er 1x per jaar guanokalong bij :whistle:

 

 

De glastuinbouw hier draait voornamelijk op hydro,van komkommers tot tomaten,en vergeet de snijbloemetjes niet.

De gerbera's hebben gewoon hps balpootlampen boven de kop branden,gewoon gerbera's :lol:

Had ik liever wat anders onder gehad...

Edited by Collie Weed

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, zeker tomaten zijn veel lekkerder als ze echt rijp worden aan de plant. Ik vind het vooral ook leuk om het zelf te kweken. Al moet ik er niet aan denken om alles te moeten groeien wat ik opeet. Dan wordt het weer meer werk dan hobby ;)

 

Je kan inderdaad extra fosfor geven (meer dan de plant eigenlijk nodig heeft) om de smaak ietsje te verbeteren. Die extra fosfor kun je overigens ook prima ergens anders uit halen dan uit dure en ecologisch onvriendelijke vleermuizenpoep.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Was wel leuk geweest voor een tegengeluidje inderdaad.In India & Afrika is wel geld, alleen het komt bij de verkeerde mensen terecht, met als gevolg dat het andere deel van de bevolking er niks van ziet.Onze Basmati rijst komt uit Punjab & ook daar is er volop voedsel, alleen het systeem dat daar & de rest van India gehanteerd denk maar aan het kastensysteem krijg je ook de ene met geld & de ander zonder geld.Veel mensen uit India werken hier bij KPN & de administratie van sommige banken wordt in India gedaan, die mensen verdienen wel geld.Als je vervolgens de grote geldbiljetten ineens uit de roulatie laat halen, ga je vanzelf armoede krijgen & grote chaos zoals pas geleden in de India.

 

Zelfde voor Afrika nog in de tijd van onze grote geldweggever Jan Pronk.Miljoenen naar Afrika, alleen het kwam bij de top terecht & niet bij de gewone man.De EU ging nog eens een keer goedkoop vlees daar dumpen met als gevolg dat de lokale boer zijn vlees niet kwijt kon vanwege te hoge prijs.In Egypte hebben ze een dam gebouwd met als gevolg dat de landerijen niet meer bevloeid worden met rijke silt zoals al eeuwen gebeurde.Nu moeten ze kunstmest gaan gebruiken.

Venezuela was rijk door de olie, maar nooit een spaarpotje opgebouwd voor mindere tijden & nu is het economisch ingestort met als gevolg geen voedsel in de grote steden & zelfs vrachtwagens met levende kippen worden midden op de weg beroofd, vanwege de honger die er heerst.

 

Sicilië & Sardinië hebben rijke vulkanische gronden, maar je ziet er weinig van terug op de Europese markt citroenen & wijn buitengelaten, maar de Chinezen kopen ook veel op, want ook die zijn geheel verkeerd omgesprongen met hun landerijen.In 1979 begonnen met de teelt onder plastic om water uit te sparen,dat ging goed met veel betere oogsten, alleen dat plastic werd nooit van de landerijen afgehaald, maar ondergeploegd jaar in jaar uit met als gevolg veel later dat het plasticafval een probleem begon te vormen omdat de plantenwortels werden verstikt, met als gevolg veel lagere oogsten dan voorheen.Andere problemen die meespelen is watervervuiling, overmatig gebruik van bestrijdingsmiddeln, giftig compost etc.Door dit is er miljoenen hectare grond zwaar vervuild.Kan niet meer gebruikt worden.

 

Denk zelf ook niet dat verticale landbouw het enige landbouwsysteem in de toekomst zal zijn, maar dat er meerdere naast elkaar toegepast gaan worden die veel efficiënter zijn.Dat gaat ook inhouden dat we geen vleermuizenpoep uit Verweggistan gaan importeren, maar veel dichter bij huis gaan zoeken

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja corruptie en dergelijke helpt ook niet mee. Roofbouw ook niet inderdaad.

 

Ik begreep dat bij ons de gasopbrengsten eigenlijk ook min of meer afgelopen zijn. Ook alles uitgegeven en weg. De Groningers blijven achter met de schade.

 

Ik denk eerlijk gezegd dat dat die meerlagenteelt zeker de komende decennia hooguit voor producten met zeer hoge marges zal blijven. Een niche die nog kleiner is dan die van de glastuinbouw.

 

Als je die presentatie van Bugbee bekijkt dan rekent die voor hoe extreem duur die systemen feitelijk zijn. Hij laat echt geen spaan heel van dat hele verhaal.

 

Beetje hetzelfde als met "geodkope" burple led armaturen. Mooie beloftes, maar als iemand met verstand er naar kijkt en de rekenmachine erbij pakt, dan is al snel duidelijk dat het alleen rendabel is in heel uitzonderlijke gevallen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb een groot deel van zijn presentatie bekeken, maar vraag me alleen af van welke staat hij de energiekosten gebruikt.Staat Washington heeft waterkrachtenergie dat spotgoedkoop is in vergelijking met andere staten die gebruik maken van nucleaire energie of zelfs steenkool energie.Ijsland bv maakt gebruik van thermo-energie, hier in NL steeds meer gebruik van windenergie.In zijn presentatie heeft die erover dat de beste Led 1.74 umol/J.Die Cree produceert al meer.De zon is nog steeds efficiënter, waarvan je in de kas ook het meeste gebruik van maakt, maar dat is in de winter hier nihil, dus ben je wel afhankelijk van kunstlicht.Vraag me trouwens af of die meerlagen teelt niet geschikt zou zijn voor het verbouwen van rijst.Granen zal moeilijk worden vanwege de lange duur van de teelt, alhoewel niet echt een graan, maar misschien dat boekweit te proberen is.We motten in de stad toch ook pizza eten.:lol:

 

Presentatie van die Bugbee.

https://usu.app.box.com/s/6t2qfa3xng2bb4rpa2536lg4yrqf4sug

 

Gasopbrengsten lopen hier inderdaad terug met als gevolg Russisch gas :oeps

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik meen me te herinneren dat hij uitging van 10 cent per kWh.

 

In 2014 zaten led armaturen nog maximaal op 1,7umol/J en de stroomprijs was toen op zijn hoogst.

 

Stroomprijs in New York is overigens veel hoger dan die 10 cent. Plusje hier minnetje daar. Hij heeft de meerlaagsteelt ook al een voordeel gegeven heeft door overal van de maximale efficientie uit te gaan voor de teelt zelf.

 

Zoals Bugbee ook al aangeeft, de transportkosten voor graan en dergelijke droge producten zijn verwaarloosbaar op de totale kosten. Alleen bij producten met relatief veel water erin zoals tomaten en sla is dat een significante kostenpost. Sla moet ook nog gekoeld vervoerd worden. Dan kun je inderdaad de sla en/of tomaten dus beter bij een lokale glastuinbouw halen.

 

Wat ze verbouwen in die meerlaags teeltfabrieken zijn blijkbaar vooral producten zoals basilicum en "babygreens" die beide over de $30 per kilo kosten in de supermarkt. Daar is dan dus inderdaad geld aan te verdienen, maar niet omdat ze een voedingsprobleem oplossen.

 

Of wiet natuurlijk. Ook niet echt om een voedingsprobleem op te lossen. Wiet maakt het voedingsprobleem eigenlijk alleen maar erger ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tsja deze kerel is nu niet echt voedsel aan het verbouwen om de munchies te stillen, meer voedsel voor het brein

 

16Pot-master768.jpg

 

Monocultuurtje wiet, maar of het ook de bedoeling is om daar tussen voedselgewassen te verbouwen is maar de vraag gezien de regelgeving dat meestal niet toelaat.Tomatenplanten er tussen groeien met als gevolg een spint probleem bij je wietplanten.Een goeie combinatie zou mogelijk kunnen zijn zoals de inheemse bevolking van Amerika al eeuwenlang deed door een combinatie van mais, pompoen & bonen.Wiet schijnt wel goed te zijn tegen de Coloradokever bij aardappelen.In Idaho verbouwen ze aardappelen, alleen van wiet moeten ze nog steeds niks van hebben.De wietplanten zouden wel goed doen in die grond.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

zou dat ongedierte probleem zich niet oplossen door gewoon andere gedierte ook een huis te geven? tussen de fruitbomen heb ik hier fruitstruiken staan, lieveheersbeesies verschuilen zich in de struiken en vreten zich los en bladluizen en ander gedierte, met een soort gras/ui/boon moet je ook wel wat grondbeesies richting de spint krijgen?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...