Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Ik ben nieuw in dit wereldje en heb meteen een aantal vragen :)

 

Om te beginnen, ik wil graag m.b.v. een Kratky opstelling wietplanten kweken. Ik zit alleen met een aantal vragen. Het zal waarschijnlijk geen pure Kratky opstelling zijn, want ik vermoed dat ik het water moet bijvullen. En ik gebruik geen luchtsteen. Ik heb lakmoes papiertjes besteld en een EC meter om het water in de gaten te houden. De planten zullen in 10 Liter emmers komen te staan.

En ik wil voor een vriend 3 non-autoflowers zaden kweken zodat hij deze in zijn tuin kan poten.

 

Ik heb mijn vragen opgesplitst zodat het beantwoorden wat makkelijker is:

 

1. Ik heb 2 verschillende voedingen besteld. A+B van chillipeper.nl (forum) en ik heb Cellmax Hydrogrow X&Y + Hydrobloom X&Y tot mijn beschikking:

 

Chillipeper.nl: http://www.chillipeper.nl/forum/view...hp?f=32&t=3408

 

Samenstelling:

B - Borax oplossing 2%,Na2B4O7.10H2O,26.631,2.7
A - Yaraliva calcinit kalksalpeter,Ca(NO3)2,62.662,6.3
B - Natriummolybdaat oplossing 0.,Na2MoO4.2H2O,25.221,2.6
B - Monokaliumfosfaat,KH2PO4,28.843,2.9
B - Mangaansulfaat oplossing 1% (Mo,MnSO4.h2O,33.793,3.4
B - Magnesium sulfaat (heptahydraat,MgSO4.7H2O,67.748,6.8
B - Koper sulfaat oplossing 0.1%,CuSO4.5H2O,38.664,3.9
A - Kalisalpeter,KNO3,155.427,15.5
A - Ijzerchelaat EDDHA 6%,FE (6%),16.652,1.7
B - Zinksulfaat 1% oplossing (heptahy,ZnSO4.7H2O,27.792,2.8

Cellmax:

Grow: https://www.cellmax....max-hydro-grow/

Bloom: https://www.cellmax....max-hydrobloom/

 

Samenstelling (Grow):

3,6% N Totaal Bestaat uit: 0,4% (NH4N) & 3,2%(NO3N)
1,6% (P2O5)
4,4% (K2O)
2,7% (CaO)
0,9%(MgO)
0,3%(NA2O)
2,5%(SO3)
0,007(
0,007%(Cu)
0,022%(FE) Chelaat DTPA
0,011% (Mn) Chelaat DTPA
0,0009%(Mo)
0,007%(Zn)

Samenstelling (Bloom):

4% N Totaal Bestaat uit: 0,2% (NH4N) & 3,8%(NO3N)
3,1% (P2O5)
7,0% (K2O)
2,3% (CaO)
1,4%(MgO)
0,5%(NA2O)
3,2%(SO3)
0,009(
0,007%(Cu)
0,02%(FE) Chelaat DTPA
0,014% (Mn) Chelaat DTPA
0,001%(Mo)
0,009%(Zn)

Is een van deze of beide geschikt voor wiet planten? Ik heb geen wilde plannen, ben gewoon benieuwd of ik een wietplant fatsoenlijk kan laten groeien.

 

2. Ik wil reguliere zaden gebruiken om hier een plant uit te kweken. Ik heb alleen geen idee welke ik het beste kan nemen. Ik kwam op deze 3 uit:

  • AK 47 Autoflower (voor mijn kratky)
  • Big Devil XL Autoflower (voor mijn kratky)
  • Guerilla Gold #2 * Henkes Lolland, geen autoflower (voor in de tuin in de vaste volle grond met veel ruimte)

2.a Zijn dit goeie soorten om mee te beginnen?

2.b Welke kan ik het beste gebruiken met kratky in 10L emmers op het balkon met bovenstaande voeding

2.c Is de 3e optie slim om buiten te planten in de volle grond? Hij had vorig jaar ook 3 hoge planten in zijn tuin in de volle grond. Hij weet alleen niet welke (ik heb er wel foto's van) Dus dat leken mij dan ook geen autoflowers.

2.d Welke van de autoflowers geeft de minste geur (ze komen namelijk op het balkon met buren er direct tegenaan)

(als er betere andere zijn dan de 3 die ik genoemd heb hoor ik ze uiteraard graag :)

 

3. Ik wil dus reguliere zaden kopen.

3.a Wat is ongeveer de kans op vrouwtjes bij reguliere zaden? Ongeveer 50/50?

3.b Hoe kan ik deze zaden het beste laten kiemen/groeien als ik ze wil gebruiken voor een kratky opstelling?

3.c Hoe kan ik die 3 stekjes het beste laten kiemen/groeien als deze later verplaatst zullen worden naar een tuin in de volle aarde (verpoten levert toch veel stress op?)

3.d Vanaf welk moment moet ik beginnen met voeding toe te voegen? En kan ik dan meteen die voeding van boven gebruiken of is er een tussenstap die ik beter eerst kan doen (welke ook weinig kost)

3.e Hoe lang kan ik ze binnen laten groeien voordat er een geur optreedt

 

4. Welke PH en EC waarde moet ik aanhouden?

4.a Wat kan ik doen wanneer de PH te hoog of te laag is? (goedkope oplossing ;) )

4.b Wat kan ik doen wanneer de EC waarde te hoog of te laag is? (goedkope oplossing ;)​ )

 

Een hoop vragen maar ik ben liever goed voorbereid voordat ik begin :D

Zijn er nog meer dingen die ik zou moeten weten of wellicht interessant zijn?

Ik wil de planten dus gewoon voor "de gein" planten. Als het lukt gebruik ik het wellicht voor een spacecake of iets haha. Geen idee of het veel zal opleveren. Het moet dus niet al te duur worden. Ik heb de voeding en emmers al. Dus de kosten die ik nu nog kan bedenken die erbij komen is de zaden kopen, en die kosten met reguliere maar zo'n 50 cent per zaadje (bij wietpiraat online gevonden)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo dan .... zullen we t ook maar gelijk voor je oogsten en oproken ? Eventueel ook nog wat verkopen ?..

 

Zou gewoon eerst maar eens wat gaan lezen als k jou was... begin makkelijk..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb al veel opgezocht, maar bij veel dingen kom ik tegenstrijdige informatie tegen. Vandaar dat ik het voor de zekerheid navraag.

 

Bijvoorbeeld voeding, ik heb geen idee of een van deze twee de juiste stoffen bevat. En als dat zo is, welke van de twee dan de beste is.

Hetzelfde als voeding geven. Ik lees dat de ene van begin tot het eind dezelfde verhouding gebruikt terwijl de ander het opbouwt.

EC waarde verlagen is toch gewoon meer water en verhogen meer voeding toevoegen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gefeliciteerd je bent sinds 8 dagen aangemeld op 1 van de beter wiet forra s.

Er zijn je er al heel veel voorgegegaan die hebben hier op t forum een bron van kennis aangelegd over de info die jij zoekt.

Doe er je voordeel mee zoek t op.

 

Vind t een beetje respectloos om met je eerste post met zoveel vragen te komen zonder jezelf geen eens voor te stellen.

 

Al je vragen zijn met een beeje moeite hier op t forum te vinden veel suc6 ermee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben erg actief op veel fora (ook op dit forum heb ik al een hele tijd veel zitten lezen voordat ik een account heb aangemaakt) en heb mij eigenlijk nooit ergens op een forum voorgesteld. Is natuurlijk mijn mening, maar ik vind zoiets optioneel. Ik heb niet zo veel spannends over mezelf te vertellen. Ik ben slechts nieuwsgierig naar het kweken van wiet, omdat ik het zelf niet gebruik. Ik vind het gewoon een interessante plant. En verkopen zal ik het toch niet doen.

 

Ik heb al heel veel zitten lezen, anders was ik ook niet tot deze vragen gekomen. Ik heb ook veel moeite gestoken om mijn post duidelijk, overzichtelijk en uitgebreid te maken onderverdeeld in stukken zodat eventuele antwoorden makkelijk en overzichtelijk zijn, ook voor andere die dezelfde vragen hebben en in mijn topic terecht zouden komen. Maar als mijn manier van communiceren niet gewaardeerd wordt en respectloos wordt beschouwd dan match ik helaas misschien niet met dit forum. Jammer. Ik had alleen goede bedoelingen en heb duidelijk wél moeite erin gestoken voordat ik een vraag stelde.

 

8 dagen lid wil dus niet zeggen dat ik het forum pas sinds 8 dagen bezoek. Dat betekent in dit geval dat ik 8 dagen geleden na veel gelezen te hebben de behoefte had om een topic aan te maken omdat ik niet de info kon vinden die ik nodig had.

Oké vragen zoals hoeveel procent van reguliere zaden man/vrouw is, is vrijwel zeker rond de 50/50 omdat ik dit het meeste lees her en der. Maar soms ook andere getallen. Maar deze vraag heb ik toch nog alsnog toegevoegd omdat ik nieuwsgierig ben naar jullie persoonlijke mening/ervaring hierover.

Had je het beter gevonden wanneer ik al mijn vragen apart verspreid over het forum gesteld zou hebben?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je die vragen van je niet kan beantwoorden d.m.v de info hier op t forum ben je ongeschikt voor deze hobby.. kan je beter vetplanten gaan kweken ofzo..

 

Maar toch wens k je veel suc6

 

Mzzlll

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ AGENT ORANGE

MISSCHIEN MOET JE NIET REAGEREN OP DINGEN WAAR JE NIKS POSITIEFS AAN TOEVOEGT OF GEEN ANTWOORDEN OP HEBT... IK VIND HET NAMELIJK EEN GOEDE TOPIC OVERZICHTELIJK EN DUIDELIJLEN !! KAN JIJ NOG WAT VAN LEREN... WANT BEN JE NOU 33 OF 40 ? HEB JE WEL EENS GEKWEEKT OF VERZAMEL JE ALLEEN MAAR DINGEN ?

 

MISSCHIEN WAT MINDER BLOWEN EN DE INFORMATIE AAN JE PROFIEL EVEN AANPASSEN ZODAT HET KLOPT

 

HASJISH

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dokter Kratky?

 

Het is gewoon een vorm van DWC.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dokter Kratky?

 

Het is gewoon een vorm van DWC.

Dokter Kratky inderdaad.

http://foodrising.org/PDF/Three-Non-Circulating-Hydroponic-Methods-Growing-Lettuce.pdf

Hier staat ook goede uitleg: http://www.epicgardening.com/the-kratky-method/

 

Klopt. Ik weet ook niet echt wat een betere benaming is. Bij DWC komt meer bij kijken dan enkel een bak met water en voeding maar Kratky klopt dan ook weer niet omdat je moet bijvullen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

4.a Wat kan ik doen wanneer de PH te hoog of te laag is? (goedkope oplossing ;) )

 

 

http://lmgtfy.com/?q=Wat+kan+ik+doen+wanneer+de+PH+te+hoog+of+te+laag+is+wietplant

 

Als ik alleen al je vraag google en het eerste linkje pak heb ik hem al. Snap dat je veel vragen hebt, maar om al je vragen zo te dumpen terwijl meer dan de helft al gegeven staat is een beetje lui...

Share this post


Link to post
Share on other sites

4.a Wat kan ik doen wanneer de PH te hoog of te laag is? (goedkope oplossing ;) )

 

 

http://lmgtfy.com/?q...ag+is+wietplant

 

Als ik alleen al je vraag google en het eerste linkje pak heb ik hem al. Snap dat je veel vragen hebt, maar om al je vragen zo te dumpen terwijl meer dan de helft al gegeven staat is een beetje lui...

PH+/PH- ben ik uiteraard tegengekomen maar is geen goedkope oplossing. En over azijn en soda water had ik gelezen dat dit niet ideaal is, ik meen vanwege eventuele reacties of andere nadelige effecten op de voeding van de plant.

 

Maar het is duidelijk, echt welkom ben ik hier blijkbaar niet. Dan zal ik jullie niet verder storen. Succes verder dan maar ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt niet echt een systeem gekozen wat nou echt voordelig in gebruik is, je hebt er echt een hoop gadgets en spullen voor nodig wil je een beetje succesvol hydro kweken. Je hebt gelukkig al een ph en ec meter, maar om nou te besparen op wat ph-/+ zou ik echt niet doen, dat wil je gewoon stabiel houden, geen swings. Ph+ is eigenlijk niet nodig als je hard leidingwater hebt, gewoon wat water erbij en je ph gaat omhoog, liter fosforzuur is nog geen 5-10 euro, daar kan je jaren mee voort als je maar een paar plantjes hebt. Bovendien zou ik wat peroxide erbij halen om pythium en dergelijke te doden, minimaal elke week erbij gooien in niet circulerende systemen. Kratky zal je niet veel zien, maar "hempy buckets" is een soortgelijk systeem, wordt internationaal wel vaker gebruikt voor cannabis, als je daar op zoekt krijg je echt een hoop resultaten waar je wel even zoet mee bent. Eigenlijk het enige verschil is wat perliet en een gaatje ergens halverwege in de pot voor wat overloop. Check bambo z'n topic ook nog ff, voor wat tips en iig inspiratie: http://www.wietforum...post__p__144450

 

In de voeding wil je de meeste sporenelementen in chelaatvorm hebben (vooral in zo'n stagnaat medium) en een laag percentage aan NH4 (<15%) tegenover NO3 hebben, ze zijn beide wel te te gebruiken, mag je echt zelf weten.

 

Die zaden zijn allemaal wel ok, ik zou de kleinst opgegeven soort op je balkon zetten. Dat wietplanten stinken ga je niet verhelpen, vooral autoflowers, die stinken allemaal zo'n beetje als de pest.

 

Regulier is 50/50, verhoudingen zouden beinvloed kunnen worden door een verscheidenheid aan omstandigheden die je zelf wel en niet onder controle hebt (genetisch, temp, licht, voeding, etc). Als je zaad hydro wilt kweken pak je een stekblokje, prop het erin. Zaad op aarde stop je in aarde, je kan allebei ook gewoon voorkiemen in een beker water of tussen wat nat papier oid, het is maar wat je voorkeur heeft. Verpotten levert inderdaad wat stress op, niets waar je je zorgen over hoeft te maken alleen, vooral niet bij stekken. Gewoon op tijd doen, niet te vroeg en niet te laat. Stekkies kunnen meteen meuren, zaadplantjes ruik je niks van die eerste paar weken. Dat bijvoeden is net zoals met andere planten, ze hebben niet meteen voeding nodig in een bemeste aarde, meestal pas na een paar weken in een pot of een paar maanden in de volle grond, gewoon aan de aanbevolen hoeveelheden gaan zitten, liever er nog wat onder ook.

 

Ec wil je niet te hoog hebben, kan wat opgevoerd worden richting bloei, maar je begint natuurlijk laag, zeg maar zo 0.7/1.0, ligt ook aan de voeding/startwater/planten/temp/etc wat je aan moet houden. Ph is 5.7/5.8 op hydro. Goedkope ph en ec oplossingen zijn hard leidingwater (als ph+) en regenwater (lage ec).

 

Niet weggaan nou he, kweekverslag of wat foto's is altijd leuk om te zien, vooral als je buiten hydro kweekt kan je wel wat reacties verwachten lijkt me. :wave:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb de zaden binnen! Ik ga er maandag mee aan de slag.

Ik ga 4x Guerilla Gold #2 * Henkes Lolland in grond opkweken en 3 of 4x AK47 (autoflower) in hydro. Het zijn reguliere zaden dus ik hoop op zo'n 3 a 4 vrouwtjes uit te komen. In het ideale geval 3x GG*HL en 2x AK47 :likken: maar ik zal uiteraard ook in mijn achterhoofd houden dat dit ook 0 of maar 2 in totaal kunnen zijn.

 

Ik moet nog even uitzoeken hoe ik dit het beste kan aanpakken maar daar ga ik maandag mee beginnen.

 

 

Ik heb ondertussen ook een EC en pH meter in huis. En PH- is ook op z'n weg naar hier. En waterstofperoxide tegen algen heb ik ook al.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die planten op het balkon zou ik weglaten als de buren er zo dicht op zitten. De geur van autoflowers in de bloei op een zwoele zomeravond moet je niet onderschatten. Bij mij ruikt heel de bovenverdieping dan naar wiet als ik wat ramen open heb.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat hoeft niks te betekenen, is hier ook maar buren gedogen het ;) Is een soort ruil ruil, want de honden van de buren hier janken soms wel uren lang.

Share this post


Link to post
Share on other sites

keeping-it-simple-project-plan-from-point-a-to-point-b.jpg

 

je wil wel maar weet nog niet wat je wilt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

De reden dat ik trouwens meteen voor hydro ga is omdat ik met andere planten al op hydro bezig ben. Wietplanten stonden eigenlijk helemaal niet op de planning, maar nu ik toch bezig ben, dacht ik ach waarom dat ook niet een poging geven. Ik weet dat dit verreweg van de handigste manier is en de kans behoorlijk aanwezig is dat het fout gaat. Maar dat maakt het juist een leuke uitdaging.

 

 

Ik wil deze dagen dus gaan beginnen met de zaden. Een aantal in grond en een aantal in hydro. Raden jullie aan om te voorkiemen? Ik lees regelmatig dat mensen dit doen maar ook andere die het afraden. Anders wil ik het bijvoorbeeld in een afgesloten plastic bakje stoppen op een vochtige koffiefilter zodat hij al een beetje kan groeien zodat ik het makkelijke in een steenwolblokje kan stoppen.

Ik wil dus een paar planten in grond opkweken tot ze groot genoeg zijn om naar buiten in de volle grond te verplaatsen (en om te zien of ze mannelijk of vrouwelijk zijn). En ik wil een paar in hydro laten groeien.

 

Zaden voor in grond:

Kan ik deze wel het beste 24 uur in water leggen zodat ze erna makkelijker kunnen kiemen?

Kan ik ze het beste gewoon direct in grond stoppen? 1cm diep? En dan de pot afdekken met folie en vanaf onderen water geven? Moet/mag deze of een zonnige plek komen te staan of juist niet in de directe zon?

 

Zaden voor hydro:

Kan ik ook deze het beste eerst 24 uur in water leggen zodat ze erna makkelijker kunnen kiemen?

Ik heb van die steenwol pluggen (Ikea). Kan ik ze het beste hier gewoon op leggen? Of openscheuren en er tussenin leggen? Zit er een oriëntatie aan wat naar boven of onder moet? Of beter op een andere manier planten?

Ik kan me voorstellen dat wanneer je doet voorkiemen je makkelijker de wortel in het steenwol kunt plaatsen om vervolgens het steeltje er bovenuit te laten steken.

En kan ik deze dan het beste in een (mini)kas zetten? Of gewoon open en bloot in kleikorrels in contact met water?

Zo'n kasje heb ik, maar dan de helft zo groot zonder ventilatie:

2519140_71.png

 

En nog een vraag over de pH waarde. Je hebt pH- en pH+ voor aquariums en zwembaden. Zijn deze beide bruikbaar? Want ik heb pH- voor zwembaden gekregen (nog niet in huis)

Ook lees ik over het gebruiken van alternatieve manieren om de pH waarde te beïnvloeden:

http://www.cnnbs.nl/...oor-wietplanten

PH-: witte natuurazijn

Kan je dit ook bij hydro gebruiken? Want dit is organisch? Dat wil je liever toch niet bij hydro ivm. onstaan van bacteriën en/of schimmels? Of kun je hier wel gewoon witte natuurazijn voor gebruiken? En/of citroenzuur?

PH+: Zuiveringszout (baking soda)

Hier dezelfde vraag

 

Edit: ik ben al tegengekomen dat dit blijkbaar niet aan te raden is. http://www.jasons-in...ph-control.html

Dan moet ik toch ergens pH plus gaan halen en ook pH min wanneer ik die voor het zwembad niet kan gebruiken. Ik heb nu namelijk ook andere planten op hydro staan die een te lage pH waarde hebben (3.5) en zuiveringszout (en azijn) heb ik wel in huis. PH+ moet ik nog ergens zien te halen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...