Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Airmac

1 Vsa / 2 Lampen Voor 5X Sugar Punch, Target: 800Gr/m2 (Start Wk 3 - Incl Fotos-)

Recommended Posts

yo medegrowers,

 

Na een jaar geen verslag meer te hebben gepost, werd het zn hoogste tijd. Ik heb vrijwel alles hier geleerd toen ik begon, dus het leek me wel op zn plaats om ook eens een (hopelijk nuttige) bijdrage te doen.

 

Ik experimenteer continu, en heb meerdere kleine hokjes tegelijk draaien, dus ik heb veel geleerd de afgelopen tijd .

Dit topic is voor de resultaten van mijn mega-stealth kast. Hij bevind zich in een kamer waar wekelijks mensen komen die van niks mogen weten. Ook is er een slimme stroommeter aanwezig over het betreffende deel van het pand. Dus dat zijn best uitdagingen.

 

De Kasten

 

Het hok bestaat uit normale ikeakasten 20 cm van de muur af geplaats. Ik zou een foto willen plaatsen van de buitenkant maar dat durf ik niet aan, hier wat uitleg:

Het zijn drie kastdelen, links en rechts hangt elk een 400w lamp, in het middenstuk zit de afzuiger elkectra en vg ruimte. Het linkerdeel is 0,5m2 en het rechterdeel 0,7m2. Ik draai de lampen om en om 12/12, met 1 afzuiger (300m3 buisafzuiger trafogedimt ivm geluid) gesplitst met een Y stuk naar de 2 zijkasten. Ik had eerst 2 magneet vsa's geschakeld met een no/nc relais, maar dat gaf storing op het net (interferentie geluid of hoe het heet). Nu hangt er een lumatek EVSA. ja inderdaad één vsa voor twee lampen :lol: . De lampspanning wordt geschakeld met een no/nc relais en de evsa draait continu. Dit gaat perfect! Mocht je dit ook willen gaan doen; gebruik een goede kwali relais.

 

De voedingkeuze:

 

Als doel heb ik al vanaf het begin om een zo goed mogelijk resultaat te halen, zonder ec/ph te meten. Ik ben begonnen met de sannie manier, daar was ik wel tevreden over, maar in mijn beleving is er veel teveel stikstof in de bloei door de verkeerde NPK verhoudingen van tabs+bac bloom. Mn resultaten lagen rond de 0,75gr/w. Ik ben toen gaan experimenteren met PK/K toevoegingen van verschillende merken. Voor mij werkte aptus k boost het best. Green sensation was ook wel goed, maar belachelijk duur.

 

Via via heb ik een tijdje geleden als 1 van de 50 een nieuwe voeding gratis kunnen testen in ruil voor feedback aan ze. Het principe sprak me wel aan; een alles in een set, schimmels, bacto, grondopwaardering, voeding boosters etc. Die testronde heb ik voor het eerst boven de gram/w gehaald. Daarna besloot ik (sceptisch als ik ben :innocent: ) een test te doen om te kijken of het toeval was of niet, dus de ronde erop heb ik in de linkerkast 4 planten gezet: 2 planten met mn vertrouwde sannie+aptusK tegenover 2 planten met All-in-grow gezet. Met mn stonede hoofd ben ik wel vergeten om de zakjes door de grond te mixen bij de all-in-grow kant :oeps . Ik besloot gewoon verder te gaan met alleen de vloeibare voedingen. Ondanks dat er duidelijk voedingsstoffen en bodemleven ontbraken in die 2 potten, was het verschil enorm. De toppen waren zo'n 2 keer zo groot bij de allingrow's.

 

( de twee vooraan zijn all-in-grow, de 2 achteraan sannie/bac/aptus)

 

gallery_25308_19353_827615.jpg

 

De planten hadden wel wat last van hoge temperaturen zoals te zien is

 

Hier de 4 grootste toppen van de plant rechts vooraan:

gallery_25308_19353_139338.jpg

 

Opmerkelijk was dat de planten met sannies toevoegingen in het begin een stuk groter en mooier waren. Maar dat is opzich wel logisch aangezien de andere twee dus op kale potgr+cocos stonden.

 

gallery_25308_19353_62497.jpg

 

 

Lopende ronde

 

De lopende ronde draai ik weer met a-i-g, en dit keer ben ik niet vergeten de toevoegingen door de grond te mixen :whistle: . Wel wordt er ook dit keer weer geexperimenteerd. Links voeg ik maar 2 van de 4 zakjes upgrader toe, en rechts voeg ik er 3 (van de voorgeschreven 4 per 400w set) toe. Rechts wil ik de planten "hol" laten groeien in een halve cirkel om de lamp. Links wilde ik lange knuppels laten groeien maar ik heb de groeikracht wat onderschat. Mn doel is om weer met beide hokjes boven de 1gr/w te draaien

We bevinden zich nu op 3 wk 12/12, het zijn dus 5 sugar punches, die 2 weken voorgroei hebben gehad onder hps, na iets te lang onder tl in bekertjes te hebben gegroeid (vandaar het gele blad onderaan in het begin).

Ze hebben samen in 1 kast voorgegroeid en zijn toen verdeeld over de 2 kasten. Ze hebben nog ff de tijd gekregen om wortels aan te maken in de nieuwe potten en zijn daarna op 12/12 gegaan.

 

Hier eerst 2 fotos van de hokken op dit moment. In mn komende bericht zal ik per kant de fotos vanaf het begin tot het heden zetten (eerst ff fotos zoeken en mn typwerk veilig stellen :likken: )

 

LINKS

gallery_25308_19353_1687687.jpg

 

RECHTS

 

gallery_25308_19353_2193228.jpg

 

wordt zo vervolgd...

Share this post


Link to post
Share on other sites

En wanneer komt het moment dat je het merk gaat noemen van je sponsor? Want daar lijkt dit topic wel heel erg naartoe te buigen. Toppen 2x zo groot als Sannies manier vermeldt je zelf al, welke magische uitwerkingen heeft jouw a-i-g voeding nog meer? Mag ik na 5 weken geknipte toppen in mijn netje verwachten van dit wonderspul?

Share this post


Link to post
Share on other sites

gallery_25308_19353_2278390.jpg

 

gele doekjes met water op de grond om de LV wat omhoog te krijgen (30% vonden ze toch niet zo relaxed :whistle: )

 

gallery_25308_19353_280864.jpg

 

 

Vanaf nu volgen de fotos van het rechter hok

 

gallery_25308_19353_1338436.jpg

 

gallery_25308_19353_1441829.jpg

 

gallery_25308_19353_853886.jpg

 

 

gallery_25308_19353_751140.jpg

 

 

gallery_25308_19353_2095032.jpg

 

gallery_25308_19353_2356031.jpg

 

gallery_25308_19353_782093.jpg

 

Wat random pics

 

gallery_25308_19353_2434163.jpg

 

 

gallery_25308_19353_81739.jpg

 

gallery_25308_19353_947892.jpg

 

Jezus wat is dat uploaden een gedoe zeg :rolleyes: stay tuned voor de pics van de linkerkast, eerst eens even een Jackberry pauze inlassen :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites

leuk dat om en om, maar heb je nou in zon klein hokje 400watt hangen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

LINKERKAST

 

gallery_25308_19353_714453.jpg

 

gallery_25308_19353_1944285.jpg

 

gallery_25308_19353_1639009.jpg

 

gallery_25308_19353_277087.jpg

 

gallery_25308_19353_1375083.jpg

 

gallery_25308_19353_1547569.jpg

 

Aangezien ik deze ronde voor het eerst heb geknakt (en ik geen natuurtalent ben), zijn er een paar stengels volledig gebroken :thumbsdown: . Ik had verwacht dat deze toppen afgeschreven zouden kunnen worden, maar ik heb het onkruid weereens onderschat, want het herstelt gewoon en groeit alweer:

 

gallery_25308_19353_2682900.jpg

 

 

gallery_25308_19353_1292039.jpg

 

gallery_25308_19353_2243493.jpg

 

Ik kwam er net achter dat de oude lamp nogsteeds in de linkerkant gedraaid zat , dus die heb ik snel maar omgewisseld met de nieuwe die ik al meer dan een week in huis heb :oeps

 

Totnutoe heb ik alleen nogmaar 0,5ml/l basisvoeding gegeven, en vanaf maandag ga ik beginnen met het geven van overdrive.

Ik gebruik het 400watt schema voor haze, voor 3x pw water.

 

gallery_25308_19353_3813974.jpg

 

 

Vanaf nu zal er sowieso elk weekend een update komen, tijdens het watergeven maak ik zo vaak fotos als ik het me kan herinneren.

Als er vragen of opmerkingen zijn dan hoor ik dat natuurlijk graag.

 

Verder heb ik twee vraagjes; hoelang zullen de sugarpunches nog doorgroeien vanaf nu? Ik dacht dat sugarpunches ongeveer dezelfde groeikracht hadden als jackberrys aangezien daarbij vermeld stond dat ze een enorme groeikracht hadden (ofzoiets). Maar ik heb het idee dat ze maar door blijven gaan.

 

Verder: heeft iemand nog suggesties om de temperatuur lager te krijgen zonder meer af te zuigen? Ik blaas met een pc fan per hok actief in op het moment. De temperatuur is nu goed, maar wel tegen het randje zegmaar dus dat beloofd niet veel goeds...

Share this post


Link to post
Share on other sites

En wanneer komt het moment dat je het merk gaat noemen van je sponsor? Want daar lijkt dit topic wel heel erg naartoe te buigen. Toppen 2x zo groot als Sannies manier vermeldt je zelf al, welke magische uitwerkingen heeft jouw a-i-g voeding nog meer? Mag ik na 5 weken geknipte toppen in mijn netje verwachten van dit wonderspul?

 

interessante redenatie heb je "iemand laat weten dat ie flink beter draait met een ander merk, die is vast gesponsord door een wondermiddel"

 

Wel een schrale sponsor dan aangezien ik gewoon de volle mep heb moeten betalen dit keer :whistle:

Ik zou overigens ook niet weten hoe ik er zelf wat aan zou kunnen hebben, misschien dat ik een gratis set los zou kunnen peuteren na veel geslijm maar daar is mn ego sowieso te groot voor :icecream:

 

De 2x zo groot was puur een inschatting van wat ik heb geobserveerd. Als je het er niet mee eens bent dan mag je zelf schatten, de foto is vrij duidelijk volgensmij :likken:

Share this post


Link to post
Share on other sites

leuk dat om en om, maar heb je nou in zon klein hokje 400watt hangen?

 

 

Jup, en inderdaad, in het linkerhok (kleinste van 0,5m2) is het afentoe wel kut met warmte. Sowieso kan ik niet op superlumen draaien terwijl dat bij de rechterkast wel zou kunnen. Dit is natuurlijk een nadeel van 1 vsa op 2 lampen om en om, dan moet je settelen voor het laagste van de 2.

Het kleinste kastje is ook nog eens 10cm lager dan de rechterkast (170 ipv 180) omdat er links een dubbele bodem zit en rechts via de zijwand direct wordt ingeblazen.

Ik draai het linker kastje gelukkig wel snachts en de rechter (van 0,2 meer) draai ik overdag.

Als ik de actieve inblaas aanlaat lukt het bij allebei de kanten wel, en is het rechts overdag zelfs perfect op temperatuur.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er goed uit! Ik ben zelf van plan binnenkort m'n oude kweekkastje te vervangen door een nieuwe, ook een ikea kast (dombas).

Share this post


Link to post
Share on other sites

@jj79 Dankje voor je reactie! Als ik je een tip mag geven; ik heb al een dombas kast versleten, er zijn een paar dingen waar je op moet letten; als je de achterplaat(3mm hardboard) niet erin doet dan is die kast zo gammel als wat vanaf nieuw. Ik loste het op door de kast tegen de zijmuur aan te zetten, maar ook de bovenplaat zakt met de tijd door. Dus daar heb ik vuren balken overheen moeten boren. Dus (vooral) als je meer dan 50cm diepte wil, is het waarschijnlijk beter om direct zelf een kastje te bouwen

Share this post


Link to post
Share on other sites

De wekelijkse update (een dagje later dan gepland)

Hier de fotos van het rechterhok;

 

gallery_25308_19353_2315095.jpg

 

gallery_25308_19353_1286819.jpg

 

gallery_25308_19353_1959154.jpg

 

gallery_25308_19353_1648307.jpg

 

gallery_25308_19353_1778480.jpg

 

 

En de fotos van de afgelopen week van de linkerkant:

 

 

gallery_25308_19353_572764.jpg

 

gallery_25308_19353_178168.jpg

 

gallery_25308_19353_987907.jpg

 

 

 

 

Er is niet zo veel te vertellen, alles gaat gewoon rustig zijn gangetje.

Ik heb links de lampenkap trouwens wat gedraaid.

En ik ga morgen tochmaar nog wat knakken en binden bij het rechterhok denk ik.

 

Bij vragen/tips/opmerkingen hoor ik het wel!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zien er mooi uit..kan een goeie ronde voor je worden..zorg wel voor voldoende luchtcirculatie om rot te voorkomen in die drukte.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Kamihaze Jij ook thanks voor je reactie! Het is inderdaad flink vol geworden (voller dan gepland). Ik zie bij andere SugarP verslagen ook relatief veel rot, dus ik ga binnenkort maar eens dieven voor een betere luchtcirculatie. En misschien ook wat extra fans plaatsen B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou nu niet.meer dieven in deze fase..had je beter 2 weken geleden kunnen doen.

 

Zou niet te snel in temperatuur zakken als dat.kan met uitgaan vd lampen enmet aangaan misschien ruimte voorverwarmen om grote temperatuur verschillen te voorkomen.dauw.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Kamikaze Ik bedoel niet echt dieven, maar ik heb er voor gezorgd dat ik van onderaf ook het achterste gedeelte kan zien. Iets meer open, zodat de van onderaf ingeblazen lucht beter verspreid wordt.

Over de temperatuurverschillen: dat gaat perfect, dat is een van de voordelen van om en om draaien, de temperatuur is veel stabieler. Nachttemp is bij beide ca 22 graden (gelijk aan de omgevingstemperatuur+1). En het afkoelen gaat geleidelijk.

 

Het rechterhok had nog geen fans onder de lamp blazen. Dat heb ik nu veranderd; twee extra grote pc fans (170m3/uur!), op iets van 5V ipv 12V, aan een balkje met rubber tegen de trillingen. Dit is echt een aanrader. Ik merk bij het linkerhok, waar een normaal pcfannetje op 12V hangt, dat het een smalle geconcentreerde luchtstraal geeft. Als gevolg dat de bladeren onder die straal last krijgen van teveel wind, terwijl de rest van het hok amper luchtbeweging heeft. Nu met de oplossing aan de rechterkant is er een gelijkmatige luchtbeweging. Ook denk ik dat de planten zo heel dicht bij de lamp kunnen komen zonder problemen.

 

Hier alvast een foto van net even geleden, waarop de fans goed te zien zijn. Dit weekend komt weer een normale update met fotos van de beide kanten.

 

gallery_25308_19353_2011171.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aangezien ik morgen geen tijd heb, hier snel de wekelijkse update, aardig wasted dus wish me goodluck met posten :whistle:

 

LINKERKANT

 

Het begint kut te worden hoeveel het net omhoog getrokken wordt door de planten. Het net zat vrij strak, maar ik denk dat ie zeker wel 25 cm omhoog is in het midden.

PS: Die gele kleur in begin van onderaf komt door een bureaulamp als bijverlichting :innocent:

 

gallery_25308_19353_199349.jpg

 

gallery_25308_19353_3435993.jpg

 

Hier is goed te zien wat de gevolgen zijn van het scheefgetrokken net, de afstand tot lamp is nihil

 

gallery_25308_19353_1941694.jpg

 

De achterste top groeit zelfs IN de kap. Dit gaat later zeker problemen geven, omdat geen plant zoveel straling kan verdragen, maar hij bekijkt het maar

 

gallery_25308_19353_1690715.jpg

 

Gelukkig gaat het (zelfs direct onder lamp) over het algemeen nog goed met de toppen;

 

gallery_25308_19353_2126233.jpg

 

Er is alleen wel 1 top (die duidelijk de meeste instraling krijgt) die rare fratsen begint te vertonen;

 

gallery_25308_19353_1161878.jpg

 

 

dan komen nu de fotos van de RECHTERKANT

 

gallery_25308_19353_2157639.jpg

 

Wat me wel echt opvalt aan deze voeding; er zijn geen over- of ondervoedingsverschijnselen, terwijl er wel echt een flink verschil zit tussen de snelste en de traagste plant. Dat is natuurlijk wel relaxt als je beseft dat ik in elke pot gewoon hetzelfde voedingswater flikker volgens het schema.

Maar genoeg over de voeding voordat ik strak weer te horen krijg dat ik gesponsord wordt :rofl hier nog even twee closeups van de zijkanten.

 

gallery_25308_19353_1647745.jpg

 

gallery_25308_19353_966734.jpg

 

 

Als laatste;

Het leek me leuk om ook eens een "gok het eindgewicht" prijsvraag te doen voor zowel links als rechts. Ik kan me alleen vaag iets herinneren dat je geen prijs meer mag opsturen, klopt dat of niet?

Anders wou ik rond komende week beginnen met het bijhouden van de raadpogingen van iedereen voor het eindgewicht van links en rechts. En dan 3 prijzen; links, rechts en totaalgewicht.

 

Fijne avond nog heren :wave:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hokjes zijn lekker gevuld en je planten staan er prima bij,

maar je ziet nu al bij verschillende planten dat ze last hebben van de warmte (vooral bij de eerste reeks foto's),

de meeste onder hen zijn (nu al) foxtails aan het aanmaken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Cheesefan92 Thanks voor de complimenten! :D

 

@Chrimson Fart Jij ook thanks! En je hebt helemaal gelijk dat het linkerhokje flink aan het foxtailen is. Maar ik ben allang blij dat de bladeren niet massaal aan het verkolen/aanbakken zijn, aangezien de 400watter dus echt maar op ca. een vuist afstand hangt bij verschillende toppen. Helaas kan ie niet hoger...

Ik zie wel waar het schip strand :whistle: gelukkig gaat rechts perfect uitkomen kwa hoogte (tenminste zo ziet het er uit :innocent: )

 

Over een paar dagen weer de gebruikelijke fotoupdate,

Hier alvast een teaser :icecool

Volgensmij is het me eindelijk redelijk gelukt om de roze kleur op de foto te krijgen, van de middelste plant van het rechterhok.

In het echt is ie echt flink roze, maar mn telefoon stelt steeds scherp op de witte haren lijkt het

gallery_25308_19353_340979.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goeieavond heren, dames,

 

Het is nogal een drukke/hectische afgelopen week geweest, vandaar de 3 dagen vertraagde upload.

Had daarnaast voor het eerst sinds eeuwen weereens eehm.. niet-soft middelen :whistle: gebruikt...en gelijk ookweer ontdekt waarom ik dat ookalweer niet deed;

3 dagen lang daarna absoluut nergens zin in gehad, nieteens mn plantjes :innocent: Als gevolg dus: ze hebben wat te lang geen water gehad (4 dagen). Op de 4e dag hebben ze water zonder voeding gehad. Ik had denk ik beter wel voeding kunnen geven, maar -naast dat ik lui was- was mn redenatie dat de EC in de pot enorm oploopt na volledig te zijn uitgedroogd.\

 

Ik geef nu weer water volgens het schema. Er is wel een kleine weiziging in gegaan; in plaats van het kant-en-klare 3x per week schema, geef ik nu 4x per week water en moet ik dus gebruik maken van het ml/l schema.

 

gallery_25308_19353_46623.jpg

 

Ik merkte aan de linkerkant dat er gewoon wat te weinig buffer was kwa grondvolume. Er staan daar natuurlijk maar 2 potten, tegenover 3 rechts (en 4 per 400w pakket voorgeschreven).

Zeker nu de toppen wat meer dicht beginnen te groeien is het (in mijn ogen) belangrijk dat de planten niet te lang zonder water zitten.

Over dichtgroeien gesproken; de toppen beginnen langzaam van pluizenballen naar compacte staven te gaan. Ik heb geoprobeert wat close up fotos te maken, maar ik zag net met het uploaden dat die niet zo helder zijn als ik had gehoopt. Dus ik zal de komende dagen extra focussen op fotos maken van dichtbij. Sowieso heb ik net al wat nieuwe fotos gemaakt naast deze fotos van afgelopen week, maar die komen bij de update van dit weekend, om de groei/bloei per week wat overzichtelijker te kunnen volgen.

 

Hier wat rechterkant fotos van de vorige week;

 

gallery_25308_19353_2543194.jpg

 

gallery_25308_19353_1014222.jpg

 

Ik heb gister de toppen aan de zijkanten met kabeltjes vastgebonden, aangezien die anders om gingen vallen en in verband met belichting. Het probleem is nu wel dat die toppen aan de zijkanten wat meer tegen elkaar aan zitten.

 

gallery_25308_19353_38393.jpg

 

 

De linkerkant

 

Een aantal toppen beginnen tochecht last te krijgen van de hitte. Het watertekort heeft hier ook aan bijgedragen. Daarnaast blijft het net maar omhoog komen :wacko: Ik ga er vanuit dat het bovenste stukje van wat toppen direct onder de lamp fluf/luchtiger zullen worden. Maarja kwa volume van de toppen verder zit het wel goed als je het mij vraagt, dusja.

 

gallery_25308_19353_479335.jpg

 

 

 

gallery_25308_19353_1497683.jpg

 

De zonnesteek-getroffen top van de vorige update, direct onder de lamp, begint echt een mongooltje te worden ondertussen

 

gallery_25308_19353_119550.jpg

 

En nog een random overzichtje:

 

gallery_25308_19353_349301.jpg

 

 

Opmerkingen, tips, vragen etc zijn uiteraard nogsteeds van harte welkom :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

De wekelijkse update!

 

Linkerkant:

gallery_25308_19353_2891046.jpg

 

Rechterkant:

 

gallery_25308_19353_1788529.jpg

 

gallery_25308_19353_2284761.jpg

 

Closeup:

 

gallery_25308_19353_1315081.jpg

 

Onderaan het bladerdek zijn een aantal flink paarse toppen:

 

gallery_25308_19353_1441158.jpg

 

 

 

Ik weet niet of er uberhaubt intresse voor is, maar het leek me dus leuk om een prijsvraag te doen. Bij deze kan er gegokt worden!

 

Twee keer zelfs: een keer voor de linkerkant, en een keer voor de rechterkant. Er zullen 3 prijzen te winnen zijn; links, rechts, totaal.

 

Ik zal een voorbeeldgok doen (telt niet mee natuurlijk) om de lijst (hopelijk :innocent: ) van start te laten gaan;

 

.?

.?

.?

.

.

.

Airmacje zelf : Links 350 / Rechts 400 / Totaal dus 750

.

.

.

.?

.?

.?

 

 

Later allemaal :wave:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Links 275

Rechts 350

Totaal 625

 

Hoop natuurlijk voor je dat het meer is :likken: :likken:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...