Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Dom Pachino

Ph Grond Icm Kraanwater

Recommended Posts

Hallo,

 

Ik heb de ph van mn grondje gemeten en die ligt rond de 6.4. Prima vind ik.

 

Alleen ik heb nu de kokosblokken bewatert en erbij gemengd en nu schiet mijn ph naar 7.5. Ik heb op 90 liter grond, ongeveer 10 liter kraanwater gebruikt met een ph van 8. Dus denk dat dat de reden is van de ph Verhoging. Wat denken jullie?

 

De grond uit de zakken is wel rond de 6.4.

 

Moet ik nu iedere x als iK water geef mn kraanwater afgaan voeren..?

 

Ze gaan over een maandje naar buuten

Share this post


Link to post
Share on other sites

staan je plantjes al in het medium? Hoe ga je kweken, mineraal of biologisch? die kokos icm met kraanwater met een PH 8 kan is zeer aannemelijk de oorzaak, ga je biologisch kweken dan heeft het bodemleven even de tijd nodig om de PH weer te stabiliseren, goed inwateren met bacterien zodat je een goede start maakt, maar zo te lezen heb je die niet gebruikt? Als je plantjes nog niet in het medium staan ff geduld hebben de PH zakt vanzelf als je straks gaat wateren met een PH van 5.7/5.8

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe meet je de ph in je grondje vraag ik me af?

Heb je een goede grondprobe met meter of mix je wat met demi water en krijgt zo zeer onbetrouwbare metingen die je in de verste verte maar niet serieus moet nemen want ze konden je wel eens op een heel verkeerd been zetten?

 

Aanname dat dat kleine beetje water op 90ltr bufferend medium voor een swing in ph waarde kan zorgen van ruim 1 volle punt doet me 2e de ik doe wat in een bekertje methode hier gehanteerd wordt.

Edited by lostchild
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat hier onder staat schrijf je in een ander topic, waarom maak je een nieuw topic aan terwijl alle basis info in een ander topic staat? Je wilde wachten toch? Hoelang denk je dat het duurt voordat de PH weer een beetje stabiel is, geen dag in ieder geval. Je gebruikt wormenhumus en pre-mix, daar zit aardig wat bodemleven in, lekker laten staan op een warm plekje zodat het bodemleven op gang kan kan komen en de kans krijgt om stabiel te worden.

 

.........

IK hb 100 liter grond gemaakt als volgt:

 

50 potgrond

30 cocos

15 wormenhumus

5 pre mix van biobizz

 

Deze grond wprdt gebruikt om voor te groeien en voor xxl autoflowers in 20 Liter potten.

Wat vinden jullie van dit mengsel?

 

 

Ik heb de ph gecheckt na mengens van de grond, maar deze bleef rond de 7.5. Er zit wel vee kraanwater om de cocosblokken in op te lossen. Dit haalt de PH wel wat omhoog.

 

Ik was tot het vocht er een beetje uit is getrokken en als de ph noh hoog uitvalt wil ik een paar liter turf gaan toevoegen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je meer zuurstof/lucht bij de wortels wil is een smart/felt pot aan te raden ipv de coco, deze heeft buiten het beluchten niet echt toegevoegde waarde. Als je hiervoor in de plaats gewoon aarde met voedingsstoffen gebruikt buffer je je pot veel meer. Nu moet je dit opvullen met aangieten van voedings stoffen.

 

Redelijke mix op zich, wel vrij standaard.

 

Pg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik meet de ph met een digitale meter rechtstreeks in de grond. Nu 24 uur verder is de ph trouwens al gezakt naar 6.5!

 

Ik dacht dat in de humus en premix ook wel bacterieen zaten!

 

Als ze buiten staan krijgen ze overigens regenwater en geen kraanwater

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok goed van je meter, je gist dus niet zomaar wat.

Hoe je waarden interpreteert tov moment dat je meet was je vergeten dat je aarde zeker de 1st komende weken

dat de buffer nog intact is zal bufferen naar de waarde die op de zak staat ook al zit er 10ltr kokos geweld in ph 9 water doorheen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat bedoel je precies met buffer?

 

Zelf denk ik dat de aardemengsel tijd nodig heeft gehad om de ph te neutraliseren na het toevoegen van water. Omdat ik direct had gemeten meette ik dus meer een mengsel met water en aarde ipv een geheel.

 

Dus het is verstandig om voortaan de grond een week vooraf al te mengen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meet je met zo n cheap ass metertje van de groenshop zo n kastje met alu prikkertje of gewoon een goed degelijke grondmeter ?

 

Die simpele dingetje s willen nogal eens verkeerde waardes doorgeven namelijk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is inderdaad een hele goedkope aluminium prikker met een digitaal schermpje. Laat denk nog de wensen over. Was 17 euro als ik me goed herrinner!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is inderdaad een hele goedkope aluminium prikker met een digitaal schermpje. Laat denk nog de wensen over. Was 17 euro als ik me goed herrinner!

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Quote:Ik dacht dat in de humus en premix ook wel bacterieen zaten!

 

Dat klopt, en ook mycorrhiza, wat ik al zei je medium heeft even tijd nodig om stabiel te worden, heb je al eens je neus in een emmertje premix gestoken? Precies.... zuur! Komt Door de guano die erin zit.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...