Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Thomson

Twee Schakelklokken Na Dimmer

Recommended Posts

Vraagje:

 

Ik heb een vijf-standen dimmer (zoals deze)dimmer-5-standen.jpg

Daar heb ik een stekkerdoos op aangesloten. Daar zit een tijdschakelaar in, met daarin één afzuiger. In de stekkerdoos zit nog een stekkerdoos in geplugd. Daarin zit ook een tijdschakelaar met daar weer een andere afzuiger ingestoken. De dimmer heb ik op stand 1 (100 Volt) gezet. Hieronder heb ik dat schematisch proberen weer te geven.

 

gallery_15365_19329_16211.jpg

 

Nu is er het volgende aan de hand:

 

1 van de schakelklokken (nr. 2 op de afbeelding) werkt. De andere (nr. 1) werkt niet. De schakelklokken zelf werken prima, ik heb ze uitvoerig getest.

 

Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand is?

 

Groet,

 

Thomson

Share this post


Link to post
Share on other sites

Schakelklokken moet je niet gaan dimmen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De klokjes werken op 230V.

De gedimde spanning moet je door de klokjes laten doorschakelen naar je afzuigers.

Als jouw klokjes een gemeenschappelijke voeding hebben voor zowel klokje als doorschakeling moet je de klokjes ombouwen. Als dat niet gaat moet je relais kopen.

De klokjes sturen de relais aan en de relais schakelen de gedimde spanning door naar je afzuigers.

Hoe dan ook, je klokjes werken op 230V, als ze maar 150V krijgen werken ze óf niet óf onbetrouwbaar.

Edited by Zwemvis
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag Zwemvis,

 

Dank voor jouw bericht. Ik begrijp wat je zegt, en dit had ik zelf ook al bedacht. Ik begrijp echter niet hoe de ene tijdschakelaar prima lijkt te werken (normaal ronddraait en schakelt) en de andere niet. Als ik de plekken waar ze aangesloten zitten omdraai werkt de andere wel, maar de ene niet. Vreemd toch?

 

De oplossing zit hem dan waarschijnlijk in een change over relais, of niet? Ik sluit een schakelklok aan op dat relais, en laat de lage spanning door het relais lopen naar 1 NO en 1 NC contact. Vanuit daar loopt er dan bedrading naar de twee afzuigers.

 

Ik heb schakelaars van de Gamma. Ik weet dus niet of het openschroeven van die dingen ze vervolgens modificeren de slimste oplossing is. Wat jij?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb het klokje eens open gemaakt. Vrij simpel design, waarbij zowel de klok als de schakelaar door dezelfde stroom worden gevoed. De modificatie zou in dit gesloten design betekenen dat ik een gaatje boor waardoor ik 230 v naar het klokje kan leiden.

 

In plaats daar van ga ik op zoek naar een wisselcontact/-relais. Of een 2x NO 2x NC relais, wat volgens mij in essentie dezelfde functie heeft.

 

Edit:

 

Voor de volledigheid van het topic (zodat lezers in de toekomst er ook nog wat aan hebben). Ik ga de Finder 22.32.0.230.1520 of 22.32.0.230.4520 kopen (datasheet). Het verschil tussen die twee is het materiaal dat wordt ingedeeld onder "contactmateriaal standaard". De keuze is tussen AgNi en AgSnO2. Maakt het iets uit? Ik heb geen idee..

Edited by Thomson

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat wil je precies bereiken met je twee klokjes ?

Ik heb jaren een aftaktrafo gehad met zeven spanningen, en het relais dat de lampen aanstuurde stuurde ook een klein wisselrelaistje aan dat de afzuiger bediende, dus bv lamp aan -> 190V, lamp uit -> 150V.

Het kleine relais wisselde dus tussen 190 en 150, en de draadjes kon ik makkelijk in een andere spanning schroeven als dat nodig was.

Maar ik weet niet wat jij wil.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het doel is als volgt:

 

Er zijn 2 ruimtes, die om-en-om draaien. Beiden voorzien van een afzuiger (4 polig, max 1,8 A). Ik heb een 5 standen dimmer (TM2 als ik me niet vergis, 5 A). Als de lampen in een hok aan zijn, wil ik dat daar de afzuiger op een gedimde stand draait. Op dat moment wil ik dat de afzuiger in het andere hok niet draait. 12 uur later precies het tegenovergestelde.

 

In principe wil ik een uitgeklede versie van jouw installatie. Dat dacht ik simpelweg te bereiken door een stekkerdoos aan de dimmer te koppelen, en daar vervolgens twee schakelklokken in te zetten. Ik had natuurlijk beter kunnen weten, maar dacht dat het lage voltage niet zo'n probleem hoefde te zijn voor het interne klokje. Na een kleine test waarin de klok bleef draaien heb ik het dus ook zo opgezet, maar stonden de volgende ochtend beide afzuigers aan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom zou je niet meer willen afzuigen?

 

Haal gewoon nog een dimmer?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou niet weten waarom ik niet zou willen afzuigen. Daarom doe ik dat dus wel, alleen verander ik de luchtstroom 2 keer per dag. Ja, nog een dimmer, dat zou ook kunnen. Waarom 100 euro uitgeven als het ook voor 20 kan?

 

Overigens, met die magneetschakelaar en 1 tijdschakelaar vind ik het een stuk mooier (en energiebesparender) geregeld dan met nóg een transformator in huis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou zo iets maken

gallery_28849_11267_2400.png

waarbij dus alleen de spanning door een NO NC relais naar de motoren geschakeld wordt. De nul gaat meteen naar de motoren.

Sorry voor de tekening en volgens mij kun je beter AgSnO hebben, is geloof ik beter voor inductieve lasten.

 

Heb je nu kwa lucht twee hokken in serie geschakeld? Dat is ubergeil :specool

Edited by Zwemvis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Top Zwemvis. Het schema is duidelijk, dat was precies wat ik in gedachten had.

 

Ja, inderdaad, maar niet volledig gesloten hoor. 1 kamer, met daarin 2 ruimtes, met daarin luchtcirculatiemogelijkheden vanuit buiten en beide ruimtes. Het is zo opgebouwd dat de afzuiger in de ruimte waar de lampen aan staan (hok 1) verse lucht van buiten en lucht vanuit de andere ruimte (hok 2) aanzuigt. Deze lucht wordt uit de ruimte geblazen naar een bufferruimte. In hok 2 wordt zowel koude lucht aangezogen, als warme lucht aangezogen en ingeblazen vanuit de bufferruimte. Dit geheel wisselt zich af, zoals je al begreep. In beide hokken is ten aller tijden sprake van onderdruk.

 

Nog even over de term die je gebruikte "aftaktrafo". In principe is die 5 standen dimmer waar ik het over heb hetzelfde in een mooi kastje, toch?

Edited by Thomson

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad, maar met een dikke 6-standen schakelaar die ook de nodige knaken kost omdat die echte vermogens schakelt, het is dus niet een schakelaartje van een printplaatje of zo.

Ik snap je dubbelhokkigheid maar half, heb je twee afzuigers of toch nog meer? Een tekening zou het misschien verduidelijken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, twee afzuigers voor de filtering van de lucht. Ik heb ook wat fans die gebruikt kunnen worden om meer warme lucht de hokken in te blazen, maar die heb ik nu uitstaan omdat het zonder lampen al zo'n 21 graden is in de ruimte.

 

Ik heb nu even geen tijd om een tekening te maken. Mocht je echt geïnteresseerd zijn dan wil ik daar morgenavond wel de tijd voor nemen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit is het idee

gallery_15365_19329_50548.jpg

 

Via het plafond van de kamer zijn de achterste en voorste "buffer-ruimte" met elkaar verbonden (zo'n 20 cm ruimte). Aan twee kanten (op de tekening boven en onder) vullen de hokken de gehele kamer.

 

Ik heb de tekening zo gemaakt alsof de lampen in de bovenste ruimte aan staan. De bruine rechthoeken zijn de aardebakken. De kleur van de pijl geeft de temperatuur van de luchtstroom aan (blauw = koud, rood = warm, zwart = daar tussenin). De grootte van de pijl geeft de capaciteit (kun je dat zo zeggen?) van de luchtstroom weer. De grote rode pijl rechtsboven is de afzuiger die op dat moment aan staat. Ik heb de mogelijkheid om de kleine pijlen aan de linkerkant en de pijlen aan de rechterkant groter te maken door ventilators aan te zetten.

 

Ik zal binnenkort eens een topic openen. Ik zit immers al in de tweede week 12/12...

Edited by Thomson

Share this post


Link to post
Share on other sites

OK bedankt.

Ik neem aan dat in de bufferruimte overdruk heerst dus dat de zwarte pijl misschien de andere kant op moet staan?

Maar goed, het werkt. Ingenieus! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oh ja, shit. Je hebt gelijk, die pijl helemaal links moet de andere kant op.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...