Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

bruinevingers

Led Lamp Kopen.

Recommended Posts

Als jij alle formules op papier hebt, wil ik wel kijken of er ergens een cheap pakistaanse codeerder te vinden is op fiverr.com die voor paar dollars dat tooltje codeerd :D

Edited by bruinevingers

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op zich was ooit ledbuilder.org opgericht voor dit doel, maar dat bloedt dan ook weer dood. Daar staan wel wat rekentools, maar die zijn eigenlijk veel te technisch. Er staan ook veel tabellen, maar die zijn niet up-to-date (en soms selfs gewoon fout).

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja maar zelfs als je iemand vind die dat wilt hosten, dan nog moet je die berekeningen inprogrammeren toch?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dat zou kunnen. Op Ledbuilder.org staan Google Drive sheets. Dat zou je ook kunnen gebruiken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had CXB3070, maar tegenwoordig zijn de Citizen COBs een stuk goedkoper en net zo goed.

 

Het is eerlijk gezegd ook niet te doen om de threads up-to-date houden. De COBs worden elke paar maanden goedkoper/beter en dan moet ik die tabelletjes weer herberekenen.

 

Reken tegenwoordig op 350W per vierkante meter en mik dan voor de COBs op een stroomsterkte waarbij ze rond 160lumen/W draaien (voor een 3000K 80CRI model). Dan kom je wel goed uit qua PAR.

 

Ik zou eigenlijk een website moeten maken waar je gewoon kan intikken wat je oppervlak is, gewenste lichtintensiteit en hoe efficient je wilt draaien en dan alle varianten voorrekenen. Maar goed, zelf een website hosten is nogal een privacy issue.

Misschien is het een idee dat je een Youtube filmpje maakt waarin je laat zien welke led ideaal is voor in een 120 tent, welke materialen je daarvoor nodig hebt en hoe je de lamp in elkaar zet. Dat zou mij als noob meer helpen dan ingewikkelde tabellen over lichtefficiëntie.

 

Een voorbeeld led die betaalbaar is voor de gemiddelde kweker.

Share this post


Link to post
Share on other sites

In een tentje van 120x120 zou ik 3 TGL220 hangen en in 150x150 zou ik er 4 hangen. Met die 3 TGL220's haal je dan ongeveer 750 gram (meerdere malen bewezen) en uit een 150x150 tent met 4 TGL220 moet je een kilo kunnen kweken. Dat laatste kan ik je over een maandje melden.

 

Ik heb gewoon nog de 3070 leds (deze:http://www.growpowerled.com/nl/gpled-tgl-220-led-kweek-lampen.html)

Wil je de 3590 dan kies je voor (deze: http://www.growpowerled.com/nl/gpled-tgl-220-plus-led-kweek-lampen.html)

 

Growpowerled is sinds 2 maanden DE distributeur van West Europa voor de TGL's en mogelijk gaan ze alle distributies verzorgen m.u.v. Spanje.

 

Voor welke leds je ook gaat kiezen, ga voor de COB armaturen en bouw zelf of koop deze. Bijna al die dure full spectrum armaturen doen niet wat er beloofd wordt en is Chinees spul in een mooi jasje. :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had CXB3070, maar tegenwoordig zijn de Citizen COBs een stuk goedkoper en net zo goed.

 

Het is eerlijk gezegd ook niet te doen om de threads up-to-date houden. De COBs worden elke paar maanden goedkoper/beter en dan moet ik die tabelletjes weer herberekenen.

 

Reken tegenwoordig op 350W per vierkante meter en mik dan voor de COBs op een stroomsterkte waarbij ze rond 160lumen/W draaien (voor een 3000K 80CRI model). Dan kom je wel goed uit qua PAR.

 

Ik zou eigenlijk een website moeten maken waar je gewoon kan intikken wat je oppervlak is, gewenste lichtintensiteit en hoe efficient je wilt draaien en dan alle varianten voorrekenen. Maar goed, zelf een website hosten is nogal een privacy issue.

Misschien is het een idee dat je een Youtube filmpje maakt waarin je laat zien welke led ideaal is voor in een 120 tent, welke materialen je daarvoor nodig hebt en hoe je de lamp in elkaar zet. Dat zou mij als noob meer helpen dan ingewikkelde tabellen over lichtefficiëntie.

 

Een voorbeeld led die betaalbaar is voor de gemiddelde kweker.

 

Is dat niet een beetje brutale vraag?

Share this post


Link to post
Share on other sites

en dan iedere maand updaten met nieuwe tech, dat werkt gewoon niet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heh :)

 

Youtube gaat niet gebeuren nee. Ook niet met een masker op :ph34r:

 

Probleem is hier vooral om het up-to-date te houden. Ik post soms wat tabellen, maar dat raakt inderdaad verloren in een thread met tientallen pagina's. Tsja.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kan wel iets hosten als het moet. Althans, ik ga daar niet alleen over, maar ik host al iets soortgelijks. Stel hypothetisch; wat zouden we kunnen doen om mensen vooruit te helpen over dit onderwerp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De info in dit topic is zo uitgebreid inmiddels dat iedereen wel een eigen lampje kan bouwen. Natuurlijk blijven er constant nieuwe ontwikkelingen komen en de tabellen van Wietefras zijn wel errug handig. Maar een lamp bouwen blijft een lamp bouwen..... welke cobs en drivers je ook gebruikt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

De info in dit topic is zo uitgebreid inmiddels dat iedereen wel een eigen lampje kan bouwen. Natuurlijk blijven er constant nieuwe ontwikkelingen komen en de tabellen van Wietefras zijn wel errug handig. Maar een lamp bouwen blijft een lamp bouwen..... welke cobs en drivers je ook gebruikt.

 

Ja maar ik wil geen truukjes leren Dave, ik wil het begrijpen, zodat ik het zelf kan berekenen. Nu en over 10 jaar. En alles daartussen :) Maar ik wil vooral van die rare topic structuur af :--)

Edited by bruinevingers

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ook het begrijpen en berekenen is uiteindelijk een truukje Bruinevingers......... :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ook tabellen gemaakt met hoeveel COBs je nodig hebt per vierkante meter. Dat is toch niet zo ingewikkeld te berekenen voor je eigen kweek oppervlak?

 

Ik zal due tabellen nog wel een keer updaten voor de nieuwe Citizen versie 6 COBs. Plus een voorstel voor wat standaard tenten.

 

Het is alleen wel zo dat iedereen het toch op zijn eigen manier doet. Er zijn meerdere opties voor een 120x120 tent. Dus ik kan wel een voorbeeld geven, maar het is niet zo klip en klaar als bij HPS.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind het veel interessanter hoe je die tabellen hebt gemaakt :--)

Edited by bruinevingers

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat is dit voor rare footprint, hier kan je toch helemaal niks mee op 150 bij 150 of 150 bij 3

 

Met een Footprint van 120 x 60 cm is het slimme ontwerp van het TGL-220 PLUS LED KWEEK LAMPEN SYSTEEM de beste keuze voor het indoor

 

 

Hoe bereken of waar en hoe vind je de informatie wat voor oppervlakte zo een lampje beschijnt. En hoe zit dat met overlappen?

Edited by bruinevingers

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huh? Ik dacht dat het punt nou juist was dat je geen zin had om het zelf uit te zoeken? Of ben ik nou weer in de war met iemand anders :)

 

Wat ik doe is uitrekenen wat de economisch meest rendabele stroomsterkte is. Ik reken uit over een periode van 1,5 tot 3 jaar wat de investering + stroomkosten zijn. Welke dan het goedkoopste uit de bus komt pas ik dan toe op alle COBs om het vergelijkbaar te houden. Dan zijn alle COBs goed te vergelijken want ze verbruiken dan relatief enenveel stroom voor de geleverde hoeveelheid licht.

 

Dit zijn de kosten per jaar over 1,5, 2 of 3 jaar bij verschillende efficienties (in lm/W):

gallery_37858_17549_18961.png

 

Dus als je 1,5 jaar met het armatuur doet dan zou 153lm/W het goedkoopste uitkomen. Bij 2 jaar ongeveer 158lm/W en bij 3 jaar 163 lm/W. Dus afhankelijk van hoe lang je er mee denkt te doen kun je er wat meer in investeren. Al moet je dat ook neit overdrijven, want over 3 jaar zijn de COBs geheid nog een stuk efficienter en veel goedkoper. Dus dan kun je beter over een paar jaar nieuwe COBs kopen en die desnoods weer op dezelfde koelblokken en met dezelfde drivers gebruiken.

 

Met de Cree's is kies je de lm/W wat lager, want die COBs zijn veel duurder. Reken bij de Cree COBs op ongeveer 1 euro de Watt en bij Citizen 0,5 euiro de watt.

 

Afhankelijk van welke lm/W waarde je wilt kies je de mA in de selectie sheet tot je op die waarde uitkomt (zet wel eerst de temperatuur op 50C ipv 25C).

 

Dat herhaal je voor alle COBs en dan heb je een tabel van per COB een stroomsterkte, wattage en lumen waarde. Die lumen waarde deel je door 67,5 en dan heb je de PAR waarde in umol/s.

 

Dan kies je hoeveel umol/s je wilt hebben per m2. Deel dat getal door de umol/s en dan weet je hoevele COBs je per m2 nodig hebt per model.

 

En klaar is je tabel.

 

Vermenigvuldig dat met het oppervlak wat je wilt gaan gebruiken en je weet van elke COB hoeveel je er ongeveer nodig zou hebben en dan kies je het model met het aantal COBs waarvan je denkt dat dat het beste past. Bijvoorbeeld bij een vierkante ruimte zijn 4, 9, 16 of 25 COBs het makkelijkst te verdelen. Als het een tent is die rechthoekig is dan bijvoorbeeld juist 8, 12 of 18 COBs het handigst. Hangt er uiteraard vanaf wat de afmetingen zijn.

 

Dan nog de drivers erbij zoeken en hopen dat het spul ergens te bestellen valt :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha ik wil het wel uitzoeken, als de informatie voorziening beter is :--) Het probleem is al die verschillende topics met al hun verschillende beetjes informatie.

 

ik zat er ooit in (verleden jaar) en ben nu alle kennis weer kwijt.

 

Maar efficientie is dus lumen gedeeld door watt? Maar daar komt geen percentage uit. Het is lastig materie te begrijpen als je de basis niet kent. Ik weet ook niet zo goed hoe ik die tabel moet uitlezen. Wat zegt die linker rij? Kosten per jaar in euro's?

 

Wat laat die boog onstaan? Stroomsterkte?

 

Waarom wordt er in lumen gerekend? Ik dacht juist dat je in umols moest rekenen?

 

Wat ik eigenlijk wil weten is: waarom kies je voor een bepaalde cob. Hoe bepaal je dat. Wat is de theorie erachter en hoe pas ik die zelf toe.

Hoe bereken je voor welke oppervlakte dan ook hoeveel cobs je nodig hebt, en hoe je ze individueel op de meest optimale manier kan plaatsen, voor die specifieke oppervlakte die je zelf in je hoofd hebt.

 

Btw, als je die leds besteld, krijg je dan letterlijk alleen het ledje, of ook alle toebehoren om die led te laten draaien? Zo nee, hoe bepaal welke toebehoren daar bij moeten. En dan bedoel ik ook, wat kan wel met elkaar over weg, wat niet, etc.

 

Ik probeer het een beetje te zien als het bouwen van een PC.

Niet elke processor past op elke moederbord, niet elke reepje ram gaat overal in, en niet alles draait SLI met elkaar.

Edited by bruinevingers
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha ik wil het wel uitzoeken, als de informatie voorziening beter is :--) Het probleem is al die verschillende topics met al hun verschillende beetjes informatie.

 

ik zat er ooit in (verleden jaar) en ben nu alle kennis weer kwijt.

 

Maar efficientie is dus lumen gedeeld door watt? Maar daar komt geen percentage uit. Het is lastig materie te begrijpen als je de basis niet kent. Ik weet ook niet zo goed hoe ik die tabel moet uitlezen. Wat zegt die linker rij? Kosten per jaar in euro's?

 

Wat laat die boog onstaan? Stroomsterkte?

 

Waarom wordt er in lumen gerekend? Ik dacht juist dat je in umols moest rekenen?

 

Wat ik eigenlijk wil weten is: waarom kies je voor een bepaalde cob. Hoe bepaal je dat. Wat is de theorie erachter en hoe pas ik die zelf toe.

Hoe bereken je voor welke oppervlakte dan ook hoeveel cobs je nodig hebt, en hoe je ze individueel op de meest optimale manier kan plaatsen, voor die specifieke oppervlakte die je zelf in je hoofd hebt.

 

Btw, als je die leds besteld, krijg je dan letterlijk alleen het ledje, of ook alle toebehoren om die led te laten draaien? Zo nee, hoe bepaal welke toebehoren daar bij moeten. En dan bedoel ik ook, wat kan wel met elkaar over weg, wat niet, etc.

 

Ik probeer het een beetje te zien als het bouwen van een PC.

Niet elke processor past op elke moederbord, niet elke reepje ram gaat overal in, en niet alles draait SLI met elkaar.

 

 

Lees anders zijn post nog een keer door, want blijkbaar heb je de antwoorden op je vragen gemist. Je zat er verleden jaar in en nu ben je alles kwijt zeg je, wel eens aan gedacht om minder te blowen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb het ook .

ik neem die droge ledstof tot me en dan ben ik tot de duizendste umoll weer upgedate .

word ik de volgende dag wakker en dan blijft er nix van hangen .

want het is ook nogal wat allemaal .

los nog van dat je het dan moest dimmen of niet hoe zat het ook al weer ?

zoeken waar heb ik dat ook maar weer gelezen ?

scrollen maar weer door alle topics .

tis net als mn demente oma zaliger die de laatste 10 jaar met dezelfde krant deed .

en waar buiten aan/uit nederland 1, 2 en 3 alles op de afstandsbediening was afgekit met macgivertape .

want anders moesten we weer 7 km fietsen want dan bleef ze bellen dat de tv stuk was .

 

@ZiiP ;';';'lees alles gewoon door joh ,wel es aan gedacht om minder te quoten ?

:vape:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb het ook .

ik neem die droge ledstof tot me en dan ben ik tot de duizendste umoll weer upgedate .

word ik de volgende dag wakker en dan blijft er nix van hangen .

want het is ook nogal wat allemaal .

los nog van dat je het dan moest dimmen of niet hoe zat het ook al weer ?

zoeken waar heb ik dat ook maar weer gelezen ?

scrollen maar weer door alle topics .

tis net als mn demente oma zaliger die de laatste 10 jaar met dezelfde krant deed .

en waar buiten aan/uit nederland 1, 2 en 3 alles op de afstandsbediening was afgekit met macgivertape .

want anders moesten we weer 7 km fietsen want dan bleef ze bellen dat de tv stuk was .

 

@ZiiP ;';';'lees alles gewoon door joh ,wel es aan gedacht om minder te quoten ?

:vape:

ik heb het ook .

ik neem die droge ledstof tot me en dan ben ik tot de duizendste umoll weer upgedate .

word ik de volgende dag wakker en dan blijft er nix van hangen .

want het is ook nogal wat allemaal .

los nog van dat je het dan moest dimmen of niet hoe zat het ook al weer ?

zoeken waar heb ik dat ook maar weer gelezen ?

scrollen maar weer door alle topics .

tis net als mn demente oma zaliger die de laatste 10 jaar met dezelfde krant deed .

en waar buiten aan/uit nederland 1, 2 en 3 alles op de afstandsbediening was afgekit met macgivertape .

want anders moesten we weer 7 km fietsen want dan bleef ze bellen dat de tv stuk was .

 

@ZiiP ;';';'lees alles gewoon door joh ,wel es aan gedacht om minder te quoten ?

:vape:

ik heb het ook .

ik neem die droge ledstof tot me en dan ben ik tot de duizendste umoll weer upgedate .

word ik de volgende dag wakker en dan blijft er nix van hangen .

want het is ook nogal wat allemaal .

los nog van dat je het dan moest dimmen of niet hoe zat het ook al weer ?

zoeken waar heb ik dat ook maar weer gelezen ?

scrollen maar weer door alle topics .

tis net als mn demente oma zaliger die de laatste 10 jaar met dezelfde krant deed .

en waar buiten aan/uit nederland 1, 2 en 3 alles op de afstandsbediening was afgekit met macgivertape .

want anders moesten we weer 7 km fietsen want dan bleef ze bellen dat de tv stuk was .

 

@ZiiP ;';';'lees alles gewoon door joh ,wel es aan gedacht om minder te quoten ?

:vape:

 

huh eh watte

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien nog eens lezen ionderdaad, want al je vragen staan al beantywoord in mijn tekst.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok,

Ik ga het eens uiteenzetten.

 

 

Wat ik doe is uitrekenen wat de economisch meest rendabele stroomsterkte is. Ik reken uit over een periode van 1,5 tot 3 jaar wat de investering + stroomkosten zijn. Welke dan het goedkoopste uit de bus komt pas ik dan toe op alle COBs om het vergelijkbaar te houden.

 

Hier ga ik al de mist in.

 

"Uitrekenen, wat de meest rendabele stroomsterkte is."

 

Dit begrijp ik al niet. In mijn beleving, met de kennis die ik heb, is de meest rendabele stroomsterkte, de minste stroomsterkte, want hoe minder je verbruikt hoe minder het kost.

 

Maar, dat is natuurlijk niet waar. Want hoe meer 'licht' je krijgt, voor een bepaalde 'prijs' bepaald of je voordelig uit bent, toch? 200 lummen voor tien euro per maand is duurder dan 400 lummen voor 15 euro per maand. Ik noem maar wat.

 

Als ik het goed begrijp, is dat dus de efficiente van de lamp. Hoeveel licht krijg ik tegen hoeveel vermogen.

 

Correct? Efficientie = lumen gedeeld door watt.

 

Normaal zie ik -wanneer jullie over efficiente praten- een percentage staan.

 

Laten we zeggen dat we 100 lummen delen door tien watt. 100/10 = 10.

 

Dat getal 10, daar kan ik niks mee. Wat voor efficientie draait het dan? 10%?

 

Vervolgens kijk ik naar de tabel. Op de assen zie ik getallen staan, maar ik zie niet staan wat die getallen vertegenwoordigen.

 

Welnu, uit je tekst haalde ik dat de horizontale as de lummen zijn. Ik neem maar aan dat de verticale as dan de kosten in euro per jaar zijn, want daar praten we over. Kosten per jaar, op verschillende efficientes. Correct? Echter zie ik die 'efficientie' niet terug.Het lijkt mij dat die boog onstaat op verschillende stroomsterktes? (want die bepalen hoeveel lummen je krijgt)

 

Wat ik me herinner, word de efficientie bepaald door de stroomsterkte die je er doorheen jaagt en de som van alle gebruikte cobs. Correct? En als je dat nader bekijkt, dan word de efficiente bepaald door het aantal Umol op een bepaald oppervlakte wat de lamp beschijnt. Correct?

 

 

Mijn vraag:

 

"waarom kies je voor een bepaalde cob. Hoe bepaal je dat. Wat is de theorie erachter en hoe pas ik die zelf toe."

 

Die zie ik niet beantwoord worden. Ja, het lijkt mij dat je een bepaalde cob kiest, omdat die bepaalde cob, een x aantal lumen op een x aantal vermogen genereerd. Juist? Hoe meer lumen je krijgt en hoe minder vermogen je daarvoor nodig hebt, dat bepaald hoe rendabel het is. Toch?

 

Dus het lijkt mij, dat jij per COB heb gegekeken: "Op welk vermogen levert deze cob hoeveel lumen", en ik neem aan dat je dat dan vervolgens vergelijkt met de cobs die er op de markt zijn?

 

Maar wat ik bedoel is dan dit. Waar kijk je naar in de specificaties van die cob? Welke getallen gebruik je om te vergelijken. En waar toets je die getallen aan? Daarnaast beantwoord het ook niet: wat beschijnt één zo een cob dan aan oppervlakte. Wat ik bedoel is dit.

 

Een cob die 200 lummen tegen 10 watt levert is leuk. Maar het gaat niet om de lummen maar om de umol. Toch? 200 lummen in het verkeerde lichtspectrum, daar heb je niks aan?

 

En hoe werkt dat dan zodra je er meerdere gaat gebruiken? Is het dan gewoon een optelsom van alle cobs bij elkaar?

 

Ik neem maar wat. 1 Cob levert 200 lumen. gebruik er 10 en je hebt 2000 lumen. Maar over wat voor oppervlakte dan? (ik neem aan dat dat ook bepaald word hoe je ze plaats. 10 Cobs in een lange rechte rij geplaatst zal een ander oppervlakte beschijnen dan 10 cobs in een vierkant geplaatst, lijkt mij.

Edited by bruinevingers

Share this post


Link to post
Share on other sites

Euhm, er spelen wel meer factoren mee, zoals spreiding, toepassing en aangezien we hier in NL zitten ook nog verkrijgbaarheid.

 

Er zijn inmiddels zo'n twee dozijn opties (and counting) dus je zult echt voor jezelf moeten bepalen wat voor JOU het meest gunstig is.

 

Tabellen zijn een leidraad, maar zeker niet zaligmakend.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...