Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

bruinevingers

Led Lamp Kopen.

Recommended Posts

@ZiiP.

 

Wat macerror bedoeld zip:

 

Is dat alle informatie betrefende deze materie verdeeld is over tientallen topics, sommige meer dan 5 jaar oud. Linkjes en plaatjes die niet meer werken. Een search functie die amper werkt, etc. En dan de vraag -wanneer je eindelijk de juiste informatie hebt gevonden- "is deze informatie, nog actueel"

 

Het is dus erg lastig om alle informatie te verzamelen. De juist data daar uit te halen. Dat vervolgens allemaal in je te nemen en er lering uit te trekken.

 

Als je dan vervolgens een tijdje er niks mee doet en al die informatie opnieuw moet verzamelen, verspreid over al die topics. En dan vind je dat topic weer niet terug, en dat vind je dat weer niet terug. En ooit heb je dit ergens gelezen, of dat gelezen, en dat is vervolgens ook weer niet terug te vinden.

 

Ja, dan blijf je dwijlen met de kraan open. Dat heeft verder ook niks met blowen te maken. Ik bouwde 8 jaar geleden computer netwerken voor grote multinationals tot 5000 nodes.

 

Ik zou nu (werk al 5 jaar niet meer in de ICT) amper nog weten hoe ik 50 nodes aan elkaar moet koppelen.

 

Kennis vergaat gewoon als je er niks mee doet.

 

Maar ik heb het al eens eerder gezegd verleden jaar. Ik wil best geld betalen, als wietefras een seminartje geeft een dagje ;) Wil het nog best wel organiseren en hosten ook als er veel animo voor is.

 

Leergeld noemen ze dat ;) Dus Fras, mocht je een dagje les willen geven. ;--) Kennis is goud waard. Een goede leermeester het 10voudige.

 

@Geek Freak

 

Ja maar GeekFreak,

 

Dat is precies wat ik zeg. Ik wil het ook allemaal zelf bepalen en berekenen, maar dan moet je wel weten hoe ;)

Edited by bruinevingers

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je weet niet wat die assen betekenen?

Dit zijn de kosten per jaar over 1,5, 2 of 3 jaar bij verschillende efficienties (in lm/W)

 

Je snapt niet hoe ik die kosten bereken?

Ik reken uit over een periode van 1,5 tot 3 jaar wat de investering + stroomkosten zijn.

De totalen kosten zijn: investering in het armatuur + stroomverbruik. Bij laag stroomverbruik is de investering hoog en zijn de stroomkosten laag. Bij hoog stroom verbruik zijn de stroomkosten hoog en de investering laag (lager). Het is dus een compromis. Wat dan ook nog afhankelijk is van de geschatte economische levensduur. Vandaar de grafiek met een drietal periodes.

 

100lumen gedeeld door 10 watt is 10lumen/watt. Dat noemen de engelsen efficacy. Ik heb geen idee of we daar in het Nederlands een woord voor hebben, maar efficientie lijkt er nog het meeste op wat mij betreft. Die percentages zijn compleet nutteloos. 50% efficient zegt nog steeds niets over hoeveel licht je krijgt. Dus ik heb het alleen over umol/s/W (of lm/W om het makkelijker te maken om iets op te zoeken in een datasheet voor consumenten verlichting)

 

Eerste regel onder de grafiek legt ook uit wat die getallen zijn:

Dus als je 1,5 jaar met het armatuur doet dan zou 153lm/W het goedkoopste uitkomen. Bij 2 jaar ongeveer 158lm/W en bij 3 jaar 163 lm/W.

 

Waarom ik kies voor een bepaalde COB?:

Vermenigvuldig dat met het oppervlak wat je wilt gaan gebruiken en je weet van elke COB hoeveel je er ongeveer nodig zou hebben en dan kies je het model met het aantal COBs waarvan je denkt dat dat het beste past. Bijvoorbeeld bij een vierkante ruimte zijn 4, 9, 16 of 25 COBs het makkelijkst te verdelen. Als het een tent is die rechthoekig is dan bijvoorbeeld juist 8, 12 of 18 COBs het handigst. Hangt er uiteraard vanaf wat de afmetingen zijn.

 

Ja het gaat om umol, maar wat wil je met umol doen in een datasheet waar alleen lumen in staan? Als je umol wilt hebben reken je het om:

Die lumen waarde deel je door 67,5 en dan heb je de PAR waarde in umol/s.

 

Het staat er echt allemaal in. Als je het graag wilt begrijpen dan zul je wel de moeite moeten doen om het te begrijpen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik probeer het een beetje te zien als het bouwen van een PC.

Niet elke processor past op elke moederbord, niet elke reepje ram gaat overal in, en niet alles draait SLI met elkaar.

en om die reden, zou ik het lekker uit laten zoeken door iemand die er elke dag mee bezig wilt zijn, want je MOET dan ieder model kennen, wil je dat niet, kopieer een werkend system en doe het daar mee

Share this post


Link to post
Share on other sites

vraagje: weet iemand waar je echt kwaliteits cob armaturen kan kopen? niet van die in plastic zooi uit china of die zelfbouw dingen... maar professioneel led armatuur en echt degelijk. van todoled of gpled is in feite ook niks anders dan een zelfbouw model maar dan kant en klaar. in amerika zijn er wel professionele led armaturen maar dan eigenlijk allemaal van die 3 of 5w leds. ik zoek professionele cob armaturen met bv cxb3070, 3590 of vero29 voor diepte straling. het moet professioneel in een tomatenkas gebruikt kunnen worden. ja echt waar, tomaten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Greensell verkoopt ze tegenwoordig ook zag ik in een wat professionelere behuizing maar of je daar nu 100 tot ... Meer voor wilt betalen weet ik niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klik

 

Zag hem vd week hangen, of het niks voor mij was ter vervanging vd Dimluxjes... :wave:

 

€ 100 meer tov wat ingrow?

165W BloomingLed gaat weg 'met korting' voor € 675

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zelfbouw met 2 ledjes zoals hun hem verkopen bouw je wel voor 250 denk en dan heb je hem ook luxe of koop 2 van die losse led Cree lampen kom ook op hetzelfde neer en ben je maar 240 kwijt.

 

Edit oh heb me vergist in prijs op greensell stond gisteren dat armatuur voor 349 geloof ik.

Edited by Ingrow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind die dingen nog steeds maar erg amateuristisch uitzien hoor. heb zo de indruk dat die fannetjes het zo begeven of lamp zelf mankementjes krijgt. denk niet dat ze dit soort cheapass spul in hun professionele kassen willen hangen. ik heb het over een tomatenboer. die zoekt echt degelijk spul van professioneel kwaliteit. eigenlijk ter vervanging van de Gavita lampen die ze nu hebben hangen, maar die gebruiken te veel stroom en produceren te veel warmte.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dan laat ie het toch naar wens bouwen? je moet dat niet op ebay zoeken..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had CXB3070, maar tegenwoordig zijn de Citizen COBs een stuk goedkoper en net zo goed.

 

Het is eerlijk gezegd ook niet te doen om de threads up-to-date houden. De COBs worden elke paar maanden goedkoper/beter en dan moet ik die tabelletjes weer herberekenen.

 

Reken tegenwoordig op 350W per vierkante meter en mik dan voor de COBs op een stroomsterkte waarbij ze rond 160lumen/W draaien (voor een 3000K 80CRI model). Dan kom je wel goed uit qua PAR.

 

Ik zou eigenlijk een website moeten maken waar je gewoon kan intikken wat je oppervlak is, gewenste lichtintensiteit en hoe efficient je wilt draaien en dan alle varianten voorrekenen. Maar goed, zelf een website hosten is nogal een privacy issue.

 

Jah, een gepinde topic die vlot terug te vinden is en om de zoveel maanden ge-update wordt, zou leuk zijn.

Ik heb zelf geen ervaring met led, ik ken wel de kwaliteiten, maar het is enorm zoeken om een duidelijk antwoord te vinden op de vraag hoe ik dit het beste aanpak, wat de kosten ongeveer zijn (en de groothandel hier in belgie kan me ook niet helpen, ik ben reeds 3 zaken binnen gestapt).

 

Ik zou een systeem willen maken met planten in rijen naast elkaar, met tussen de rijen de ledbalken. Ik zou werken met rijen led-balken op minstens 2 niveaus, kruiselings t.o.v. elkaar voor een goede lichtspreiding, opp. +/-1m2.

 

Met de info die ik tot nu toe terug vind denk ik dat ik best zelf mijn led-balken zal maken.

Zo'n led-lampje op zich, soldeer je dat op een printplaat of kan je dat vlot met een "kabel" verbinden met de driver die vereist is,

en welke led-lampjes koop ik dan juist het best (ik lees bvb citizenCOBs, maar voor mijn spreidingsysteem dacht ik 5W-leds, rode en blauwe en om de 5cm een led te monteren of 100W/m)

 

Bestaan er glazen buizen zoals van een tl-armartuur (zonder coating en open aan uiteinden)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had CXB3070, maar tegenwoordig zijn de Citizen COBs een stuk goedkoper en net zo goed.

 

Het is eerlijk gezegd ook niet te doen om de threads up-to-date houden. De COBs worden elke paar maanden goedkoper/beter en dan moet ik die tabelletjes weer herberekenen.

 

Reken tegenwoordig op 350W per vierkante meter en mik dan voor de COBs op een stroomsterkte waarbij ze rond 160lumen/W draaien (voor een 3000K 80CRI model). Dan kom je wel goed uit qua PAR.

 

Ik zou eigenlijk een website moeten maken waar je gewoon kan intikken wat je oppervlak is, gewenste lichtintensiteit en hoe efficient je wilt draaien en dan alle varianten voorrekenen. Maar goed, zelf een website hosten is nogal een privacy issue.

 

Jah, een gepinde topic die vlot terug te vinden is en om de zoveel maanden ge-update wordt, zou leuk zijn.

Ik heb zelf geen ervaring met led, ik ken wel de kwaliteiten, maar het is enorm zoeken om een duidelijk antwoord te vinden op de vraag hoe ik dit het beste aanpak, wat de kosten ongeveer zijn (en de groothandel hier in belgie kan me ook niet helpen, ik ben reeds 3 zaken binnen gestapt).

 

Ik zou een systeem willen maken met planten in rijen naast elkaar, met tussen de rijen de ledbalken. Ik zou werken met rijen led-balken op minstens 2 niveaus, kruiselings t.o.v. elkaar voor een goede lichtspreiding, opp. +/-1m2.

 

Met de info die ik tot nu toe terug vind denk ik dat ik best zelf mijn led-balken zal maken.

Zo'n led-lampje op zich, soldeer je dat op een printplaat of kan je dat vlot met een "kabel" verbinden met de driver die vereist is,

en welke led-lampjes koop ik dan juist het best (ik lees bvb citizenCOBs, maar voor mijn spreidingsysteem dacht ik 5W-leds, rode en blauwe en om de 5cm een led te monteren of 100W/m)

 

Bestaan er glazen buizen zoals van een tl-armartuur (zonder coating en open aan uiteinden)?

Het lijkt wel alsof je het wiel helemaal opnieuw wil uitvinden. Waarom niet gewoon een led-armatuur in elkaar zetten en van bovenaf belichten? Op Rollitup forum zitten wel een paar gekke amerikanen die constructies maken waarbij planten van opzij en er tussenin belicht worden, maar je zult er nauwelijks extra opbrengst mee gaan boeken. Kijk gewoon hier in het Cree-leds topic, (en ja, lees het helemaal door) daar ga je alles vinden wat je nodig hebt om een mooi armatuur in elkaar te schroeven waar je goede resultaten mee kunt halen.
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stuur kingbrite gewoon n mailtje met je budget, en zij sturen wel n mooi pakketje op..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zag een paar voorgefabriceerde cob led armaturen voorbij vliegen in dit topic en zag eerder vandaag deze:

 

http://www.rubol.nl/...200-watt-rubol/

 

Wel vergelijkbaar met die TGL-220 denk ik. Zelfde prijsklasse ook.

 

dit bericht is al een maand oud, en niemand reageert?

 

ik ben namelijk ook wel benieuwd naar de ervaringen met Rubol.

 

groeten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is niks anders als de zelfbouwarmaturen waarvan er al tig verslagen zijn..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lijkt me eerlijk gezegd niet denderend:

  • Stralingshoek van 80 graden betekent dat je de lamp meer dan twee keer zo hoog moet hangen als COBs zonder lenzen.
  • Er zitten zo te zien Cree CXB3590's in en die leveren op 80W echt geen 2.31umol/s. Zeker niet als er ook nog een lens overheen gaat (ook weer 6% to 8% verlies)
  • Weegt bijna 8 kilo.
  • Bijna 600 euro voor een 240W lamp die je zelf voor zeg 240 euro aan onderdelen in elkaar zet.

Vooral de efficientie lijkt me tegen te vallen. Schat hooguit 2 umol/s/W voor de COBs (op 80W en 3000K op 65C) met de lens verliezen eraf. Die 2.31umol/s die ze noemen is geheid bij 25C en dat hala je in de praktijk niet. Zeker met lenzen erop niet want dan warmte de boel juist nog veel meer op.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooi spul mooie site >
ik wil niet zeiken want ik moet pissen maar tis me voor de keutel nog te duur man heey !

:verrygood

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 hours ago, greentjeonatrip said:

Knap hoe ze dat doen.........zonder website :lol:

ohhh lol link verkeerd. is nederlands bedrijf dus dacht ff dat het .nl was

dit is de goeie horticraftholland.com

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 hours ago, Wietefras said:

Lijkt me eerlijk gezegd niet denderend:

  • Stralingshoek van 80 graden betekent dat je de lamp meer dan twee keer zo hoog moet hangen als COBs zonder lenzen.
  • Er zitten zo te zien Cree CXB3590's in en die leveren op 80W echt geen 2.31umol/s. Zeker niet als er ook nog een lens overheen gaat (ook weer 6% to 8% verlies)
  • Weegt bijna 8 kilo.
  • Bijna 600 euro voor een 240W lamp die je zelf voor zeg 240 euro aan onderdelen in elkaar zet.

Vooral de efficientie lijkt me tegen te vallen. Schat hooguit 2 umol/s/W voor de COBs (op 80W en 3000K op 65C) met de lens verliezen eraf. Die 2.31umol/s die ze noemen is geheid bij 25C en dat hala je in de praktijk niet. Zeker met lenzen erop niet want dan warmte de boel juist nog veel meer op.

de hoek van 80 graden lijkt mij eerder een kwestie van persoonlijke voorkeur. daarmee creeer je wel veel meer diepte straling. en laat dat nou juist het probleem zijn bij bijna alle LED troep op de markt. en bij 80 graden heb je nog steeds een heel stuk minder hoogte nodig dan een hps 600w. maar als ik die site zo bekijk lijkt het me eerder dat deze ook voor de glastuinbouw is bedoeld. vandaar dat het gewicht dan waarschijnlijk ook niet uitmaakt. waarom zo zwaar eigenlijk? zal zeker de passieve koeling zijn... blijft ie wel lekker koel van dan. en trouwens voor mij maakt het gewicht toch niet zo veel uit, ik hoef em niet te dragen, mijn plafond houdt em wel hoor 
wat leveren ze dan wel op 80W kwa umol/s? lijkt me er niet zo heel ver vandaan te zitten. nog steeds erg efficient lijkt me. maar idd die lens neemt wel wat efficientie weg...
zelf bouwen is natuurlijk altijd goedkoper, maar ik heb niet de zin en de tijd en 2 linker handen om zelf te bouwen. dan maar wat meer uitgeven, maar dan moet het wel echt degelijk spul zijn en dat lijkt dit wel echt. 
de prijs is trouwens inclusief btw dus voor bijvoorbeeld een tomatenboer is de ex btw prijs echt wel een heel schappelijke prijs. 

ik zou wel graag een verslag hiervan willen zien of dat iemand van hier em wilt testen. Ik ben nml nog steeds op zoek naar een professioneel LED armatuur voor mijn beste maat die tomatenboer is. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, miltank said:

de hoek van 80 graden lijkt mij eerder een kwestie van persoonlijke voorkeur. daarmee creeer je wel veel meer diepte straling. en laat dat nou juist het probleem zijn bij bijna alle LED troep op de markt. en bij 80 graden heb je nog steeds een heel stuk minder hoogte nodig dan een hps 600w. maar als ik die site zo bekijk lijkt het me eerder dat deze ook voor de glastuinbouw is bedoeld. vandaar dat het gewicht dan waarschijnlijk ook niet uitmaakt. waarom zo zwaar eigenlijk? zal zeker de

Dat is meer een marketing verzinsel dan dat dat echt zo is. Als je meer direct licht hebt dan wordt dat juist al gepakt op het bovenste bladerdek. Daarom is het juist beter met minder zware leds werken (en dan meer darvan) die er dichter op kunnen voor meer diffus licht zodat het van de zijkanten onder het blad door kan schijnen.

Sowieso is "penetratie" meer gerelateerd aan lichtintentiteit dan aan stralingshoeken.

Het probleem met led troep is te lage efficientie en juist een te kleine stralingshoek waardoor het ding alleen midden in de tent een felle cirkel geeft. Waar ze dan de intensiteit meten en kraaien dat ze met 50% van het vermogen een HPS evenaren. Ja ra je de koekoek als je maar 1/3 van de tent belicht dan kom je wel aan dezelfde intensiteit ja.

wat leveren ze dan wel op 80W kwa umol/s? lijkt me er niet zo heel ver vandaan te zitten. nog steeds erg efficient lijkt me. maar idd die lens neemt wel wat efficientie weg...

Paar procent meer dan 2umol/s/W (bij 65C ipv 25C)

Of het nou in of ex BTW is maakt toch relatief niet uit?

GPleds.com heeft  een professioneel 240W armatuur voor €450:  https://www.gpleds.com/nl/bridge-advanced.html

Dan ben je goedkoper uit en dan zitten er 4 van die Cree COBs op in plaats van 3. Op 60W en bij een lagere temperatuur (door geforceerde koeling en geen lens erop) komt zo'n CXB3590 dan wel op 2,3umol/s/W.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...