Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

MisterX

Mister X Gaat Een Dikke Led Lamp In Elkaar Prutsen

Recommended Posts

Meerdere draden in een adereindhuls? :thumbsdown: Daar gebruik je lasklemmen voor (wago's zijn dan het handigste). Zeker geen kroonstenen of adereindhulzen.

 

Adereindhulzen gebruik je alleen om de adertjes van soepele draad bij elkaar te brengen (nooit vertinnen). Alleen moet je dat dan wel goed doen en dus een relatief dure krimptang kopen, anders kun je dat beter achterwege laten.

 

:edit:

Verhaaltje van Conrad over dit soort vragen: https://www.conrad.nl/nl/informatie-tips/componenten/algemeen/lasdoppen-en-lasklemmen.html

Edited by Wietefras
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom niet gewoon solderen??

 

Tsja, dat snap ik dus ook niet. Soldeer + krimpkous, veel beter kan het niet. Stuk goedkoper ook trouwens en misschien wel veiliger ook, al ken ik die Wago klemmen zelf niet.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die wago klemmen zijn wel veilig maar solderen en een krimpkous is zoveel mooier, het oog wil ook wat :rolleyes:

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ten eerste gaf MisterX ooit aan liever niet te solderen en daarnaast is het solderen van meerdere kabels aan elkaar ook niet erg handig.

 

Al ben ik wel even kwijt wat er met elkaar doorverbonden moet worden.

 

Die Wago klemmen gaan in een lasdoos, dus het oog heeft er geen last van hoe dat eruit ziet. Je ziet in je huis ook niet dat alles met lasdoppen of lasklemmen aan elkaar zit.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nee die bestaan niet, enkel 3 -of 5-polig.

En 2-polig, maar inderdaad, 4-polig kan ik niet vinden dus dan wordt het 5-polig.
Al ben ik wel even kwijt wat er met elkaar doorverbonden moet worden.

Hij heeft drie voedingen en negen cob's. Er gaan drie cob's parallel op een voeding.

Het mooie van die hefboomwagos is dat ze zijn ontworpen voor zowel harde als zachte draad. Die mag je dus combineren, wat met normale insteekklemmen niet gaat. Bovendien kun je bij een vergissing de draden weer netjes losmaken. Wel even de draden strippen op de juiste lengte, ik geloof 11 mm.

 

Ik heb nog even gekeken op mijn schakelbord en inderdaad zie ik géén kroonsteen. Wel zitten op trafo's en relais schroefverbindingen maar de trafos bewegen niet door mijn hok. Voor bewegende dingen zoals lampen zou ik nooit kroonstenen gebruiken want bij beweging kunnen draden zich "loswurmen" zoals eerder gezegd. (ik kwam ooit in het hok en rook brandgeur, er bleek een kroonsteen verkoold te zijn door "loswurming". dat is dus hoe het niet moet.

Edited by Zwemvis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Had er even overheen gelezen maar waarom gebruik je vaste kern draden van de driver naar de cobs?

 

 

 

 

Als sommige mensen denken dat je met de dunne oppervlak van de lasklemmetjes goed zit dan moeten ze het lekker zo doen.

 

@Wietefras bij Conrad werken verkopers, en geen technici. Als tester zou je dat toch wel moeten weten.

 

 

 

 

 

 

Ik heb nog even gekeken op mijn schakelbord en inderdaad zie ik géén kroonsteen. Wel zitten op trafo's en relais schroefverbindingen maar de trafos bewegen niet door mijn hok.

 

Kijk een schroefverbinding, en waar bestaat een kroonsteen uit? Juist.

 

 

 

 

Voor bewegende dingen zoals lampen zou ik nooit kroonstenen gebruiken want bij beweging kunnen draden zich "loswurmen" zoals eerder gezegd.

 

 

Voor bewegende dingen zou ik nooit maar dan ook nooit iets op een klem met hefboompje monteren. Maar ik ben maar een elektronicus. Altijd goed vastschroeven, dan wurmen ze ook niet los. Maar er zijn ook een aantal trucjes om de draden niet aan je verbindingen te laten hangen.

 

 

 

(ik kwam ooit in het hok en rook brandgeur, er bleek een kroonsteen verkoold te zijn door "loswurming". dat is dus hoe het niet moet.

 

 

Wel kwaliteit spul gebruiken, koop je troep, krijg je ook troep. En laat nooit een amateur je elektra aansluiten.

 

Hier heb ik nog wat foto's, van de aansluitingen wat je eventueel kunt gebruiken (hefboomklemmetje heb ik er ook bij gedaan):

 

norm_58e20310eab7a16340.jpg

 

Dit is gewoon om te laten zien dat er verschillende maten zijn zodat er geen misverstanden kunnen ontstaan onder forum-leden.

 

Die grijze dingen zijn industriële klemmen, niet de (amateur) klemmen die je klikt maar klemmen met schroefterminaal. Deze zijn voor professioneel gebruik.

Dan 3 maten kroonstenen, de grootse is 4mm2. De groene schroefterminals zijn voor printplaat. Er bestaan hier uiteraard grotere varianten van.

 

 

norm_58e20469483f258633.jpg

 

 

3 x 0,75mm2 zachte kern in 1 kroonsteen. Je kan trekken wat je wil, maar je krijgt hem er niet uit hoor. :likken:

 

 

 

 

norm_58e204d76738c46892.jpg

 

 

Maar dit is gewoon perfect, mooi in een waterdichte omhulsel en met (professionele) aansluitklemmen.

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites
Had er even overheen gelezen maar waarom gebruik je vaste kern draden van de driver naar de cobs?

 

geen idee, heb nog niks bestelt

Edited by MisterX

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het idee achter vaste kernen naar de cobs, zijn de houders waar de cobs ingeklemd zitten op de heatsinks. Deze zijn juist gemaakt voor vaste kern want je klikt de draad er in vast.

 

Er zullen vast meerdere wegen naar Rome zijn. Overigens bewegen de draden tussen de cobs en de drivers (als het goed is!) niet als je de lamp in hoogte verstelt. Zelf heb ik de voedingskabel aardig gefixeerd door hem door een geboord gat in het frame te laten lopen. Je kunt bijv. de kabel ook nog met een tiewrap aan 1 van je tentstokken vastmaken voordat je hem naar buiten leidt.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Had er even overheen gelezen maar waarom gebruik je vaste kern draden van de driver naar de cobs?

 

 

 

 

Als sommige mensen denken dat je met de dunne oppervlak van de lasklemmetjes goed zit dan moeten ze het lekker zo doen.

 

@Wietefras bij Conrad werken verkopers, en geen technici. Als tester zou je dat toch wel moeten weten.

 

 

 

 

 

 

Ik heb nog even gekeken op mijn schakelbord en inderdaad zie ik géén kroonsteen. Wel zitten op trafo's en relais schroefverbindingen maar de trafos bewegen niet door mijn hok.

 

Kijk een schroefverbinding, en waar bestaat een kroonsteen uit? Juist.

 

 

 

 

Voor bewegende dingen zoals lampen zou ik nooit kroonstenen gebruiken want bij beweging kunnen draden zich "loswurmen" zoals eerder gezegd.

 

 

Voor bewegende dingen zou ik nooit maar dan ook nooit iets op een klem met hefboompje monteren. Maar ik ben maar een elektronicus. Altijd goed vastschroeven, dan wurmen ze ook niet los. Maar er zijn ook een aantal trucjes om de draden niet aan je verbindingen te laten hangen.

 

 

 

(ik kwam ooit in het hok en rook brandgeur, er bleek een kroonsteen verkoold te zijn door "loswurming". dat is dus hoe het niet moet.

 

 

Wel kwaliteit spul gebruiken, koop je troep, krijg je ook troep. En laat nooit een amateur je elektra aansluiten.

 

Hier heb ik nog wat foto's, van de aansluitingen wat je eventueel kunt gebruiken (hefboomklemmetje heb ik er ook bij gedaan):

 

norm_58e20310eab7a16340.jpg

 

Dit is gewoon om te laten zien dat er verschillende maten zijn zodat er geen misverstanden kunnen ontstaan onder forum-leden.

 

Die grijze dingen zijn industriële klemmen, niet de (amateur) klemmen die je klikt maar klemmen met schroefterminaal. Deze zijn voor professioneel gebruik.

Dan 3 maten kroonstenen, de grootse is 4mm2. De groene schroefterminals zijn voor printplaat. Er bestaan hier uiteraard grotere varianten van.

 

 

norm_58e20469483f258633.jpg

 

 

3 x 0,75mm2 zachte kern in 1 kroonsteen. Je kan trekken wat je wil, maar je krijgt hem er niet uit hoor. :likken:

 

 

 

 

norm_58e204d76738c46892.jpg

 

 

Maar dit is gewoon perfect, mooi in een waterdichte omhulsel en met (professionele) aansluitklemmen.

Ziip heb je posts nu al een tijdje gevolgd, maar wil je nu toch vragen schroefklemmen niet te promoten voor onze hobby.Dit topic staat nu vol met onjuistheden die beginners voor waar aannnemen,Het eerste lijstje is prima, blijf aub ver van schroefverbindingen vandaan.

 

Hint..==> warm, koud, warm koud schroefverbinding raakt altijd los, of je draait ze te vast (wat iedereen gegarandeerd doet :likken: )zodat je het koper beschadigd en nog meer overgangsweerstand creeërt.(is nog meer warmte)

Voordeel veerdruk (is tegenwoordig vaak een vereiste voor scheepsbouw,zware maritieme toepassingen, offshore.. :whistle: ), constante druk, geen aderbeschadiging. niet gevoelig voor warmte/krimp.

 

Je voorbeeld met die frequentie regelaartjes slaat nergens op.

 

Voor onze hobby is Wago prima geschikt, de oranje voor vaste kern, die met oranje schuifje voor alle soorten draad.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het idee achter vaste kernen naar de cobs, zijn de houders waar de cobs ingeklemd zitten op de heatsinks. Deze zijn juist gemaakt voor vaste kern want je klikt de draad er in vast.

Ik heb ze bedraad met soepele draad met van die losse adertjes. Dat gaat ook prima.

 

De specs geven ook aan dat beide kan. Je moet wel zorgen dat de adertjes recht zijn en niet in elkaar draaien.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Wietefras bij Conrad werken verkopers, en geen technici. Als tester zou je dat toch wel moeten weten.

Het is algemeen advies van electriciens. Bij Conrad hadden ze het alleen netjes uitgelegd dus daarom een link naar dat verhaal.

 

Er zijn talloze redenen waarom je geen kroonstenen moet gebruiken. Dat is hier op de site al tig keer uitgelegd. Lees anders de electro sectie even door.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou bijna de kroonsteentjes in de woonkamer gaan vervangen voordat ze opeens ontploffen :jump:

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heh, het aansluiten van een huiskamer lampje is inderdaad het enige waar die dingen dan nog net wel bruikbaar voor zijn. Al vind ik het dan persoonlijl ook klote dingen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik bedenk me net dat in mijn kappen natuurlijk schroefverbindingen zitten. Maar geloof dat alle aders hulzen hebben. Als je dat schroefje met beleid aandraait zit het snor denk ik.

Warm-koud-warm-koud? Hmm, binnenkort maar alles nalopen better safe then sorry. :innocent:

 

de dunne oppervlak van de lasklemmetjes
Ze zijn 32A dus dat zit wel goed. Edited by Zwemvis

Share this post


Link to post
Share on other sites

In stekkers zitten ook schroefverbindingen. Die is bij mij ooit los gekomen in de stekker van de VSA naar de lamp (dat is een standaard kabel van Gavita). Op een gegeven moment een hoop geknetter en de HPS deed het soms wel/soms niet. Gelukkig niets echt mis gegaan, maar de schroefverbinding was wel wat zwart geworden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Industrieel wordt alles met schroefverbindingen vast gezet. Die "frequency regelaartjes" draaien op 22kW dat is 22 000 watt max. Dat is dus max 55 ampere bij 400 volt. Maar je hebt er ook van 100+kw en ook die worden gewoon met schroefverbinding vastgezet. Ook hebben we schroefverbindingen voor motoren van 800ampere bij 400 volt reken maar eens uit hoeveel watt dat is. Ik heb bij mijn vorige baan veel paneelbouw gedaan, alles werd vastgezet dmv een schroefverbinding.

En dan gaan hier mensen met een lampje van 600 watjes (0.6kw) zeggen dat je absoluut geen schroefverbinding moet gebruiken. En vervolgens voorbeelden erbij halen van hun eigen gepruts waar het mis is gegaan. Niemand weet onder welke omstandigheden bij het fout is gegaan bij die voorbeelden en of er kwaliteit of prut is gebruikt, maar uiteraard krijgt de schroefverbinding de schuld en niet hun eigen gepruts.

Zoek maar op paneelbouw, gaat een wereld voor je open.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

laten we ophouden over de discussie wat beter is, het zal vast beide werken

momenteel heb ik een groter probleem. de cob krijg ik niet op de heatsink

 

paketje is binnen!

 

ik begon heel blij met open maken... maar het lachen is me snel vergaan

 

wat een pest ** zooi. wat een kut mounts zeg!

je kan ze niet vast klikken niks....dus je kan ze niet goed op hun plek houden en de juiste plek houden

met andere woorden het is bijna geen doen

 

 

moet ze eerst op hun plek leggen op de heatsink. wat ongelovelijk moeilijk om te doen. omdat de vierkant die op de heatsink is getekent niet klopt voor mijn cob/mount

Edited by MisterX

Share this post


Link to post
Share on other sites

Succes ermee, hoop dat je een oplossing vind. Zou met alle liefde wietefras of andere er voor betalen om t inelkander te zetten.. Onhandige klunserd dat ik ben zal t nooit zelf doen ahha xD

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij zie je gewoon dingen over het hoofd nu, eerst eens even rustig alle opties zelf bekijken, Kingbrite gaat heus geen spullen verkopen die niet bij elkaar passen, tenzij ze écht een fout hebben gemaakt en je bijv. de verkeerde holder hebben opgestuurd (voor de CLU048 bijv.). Het makkelijkst vond ik het om eerst de koelpastastrip (die meegeleverd is, die blauwe strip, uiteraard wel even een stukje op maat knippen) op de COB te plakken, dan de COB in de holder te klikken, en dan het geheel juist op de heatsink te leggen en met 2 schroefjes vast te schroeven. Er zitten meerdere schroefgaten voorgeboord in de heatsink, er zitten er vast wel 2 bij die op de juiste afstand van elkaar voor jouw holder geschikt zijn.

Edited by pindarots123

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had het nog gezegd citizen 1825 gaat niet lekker passen op holder of je moet gaan solderen. Das leuk als je een paar doet maar Als je er meer moet doen dan is het best vervelend.

 

Daarom ben ik voor de vero 29-c gegaan ze komen kant en klaar met holders voor 30€ Via digikey.nl Ik bestel drivers en heatsinks via jerry.

de vero 29-c doet het beter dan de 1825 tot ong 100W daarna neemt de 1825 het over.

 

@pinda

Nee hoor de citizen 1825 is gewoon lastig met de bjb holders bobby_g van RIP is een Citizen led verkoper en die heeft het ook vaak erover.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is wel kut. Zelf geen last van gehad want ik gebruik die holders nooit. Er zitten gaten in de COBs voor schroeven en ik soldeer sowieso altijd alles.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is wel kut. Zelf geen last van gehad want ik gebruik die holders nooit. Er zitten gaten in de COBs voor schroeven en ik soldeer sowieso altijd alles.

Hebben we het dan over de citizen 1212,1818 of 1825 ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had het nog gezegd citizen 1825 gaat niet lekker passen op holder of je moet gaan solderen. Das leuk als je een paar doet maar Als je er meer moet doen dan is het best vervelend.

 

Daarom ben ik voor de vero 29-c gegaan ze komen kant en klaar met holders voor 30€ Via digikey.nl Ik bestel drivers en heatsinks via jerry.

de vero 29-c doet het beter dan de 1825 tot ong 100W daarna neemt de 1825 het over.

 

@pinda

Nee hoor de citizen 1825 is gewoon lastig met de bjb holders bobby_g van RIP is een Citizen led verkoper en die heeft het ook vaak erover.

 

links over het probleem aub? en nog belangrijker wat hun gedaan hebben om het op te lossen of er mee om te gaan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is wel kut. Zelf geen last van gehad want ik gebruik die holders nooit. Er zitten gaten in de COBs voor schroeven en ik soldeer sowieso altijd alles.

Hebben we het dan over de citizen 1212,1818 of 1825 ?

1212 in mijn geval, maar volgens mij hebben ze dat allemaal.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Post eens wat foto's, kun je misschien beter advies krijgen

Zijn die heatsinks niet voor de cree's?

 

1 gat klopt sowieso altijd wel :innocent: :rtfm: , die andere 3 kunnen we zo niet zien.Dat vierkantje op die cob niet teveel op blindstaren

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...