Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
g-o

''beste'' Inrichting 1X 600W

Recommended Posts

Beste medehobbyisten!

 

Afgelopen weekend heb ik mijn mogen laten inspireren op de ''Highlife'' fair oftewel Spannabis in Barcelona.

 

Hier kwam weer de nieuwe producten en technieken boven. Nu wil ik een nieuw tentje inrichten met 1 600 watt lamp. Omdat de technieken zich razend rap vernieuwen en vandaag morgen alweer verouderd is wil ik graag mijn gedachten met jullie delen mbt het inrichten van een tentje met 1 600 watt lamp maar met de beste apparatuur om de beste resultaten te behalen.

 

Volgende onderdelen ben ik al uit:

 

Secret Jardin DR120 II tent

Adjust a Wing kap

Holy grail Kush (DNA genetics)

Wilco carbon filter

 

De onderdelen waar ik nog over twijfel, en graag jullie ervaring over hoor zijn de volgende;

 

Buisafzuiger 330m2 met een temperatuur meter zodat als het boven de 28 graden wordt de afzuiger harder aan gaat. Vorige keer had ik deze http://www.g-tools.nl/product/ventilatie/ventilatoren/temperatuur-gestuurde-buisventilator/ maar als ik deze op 30% zet dan bromt de buisventilator zo hard dat dit niet te doen is. Hierdoor heb ik toen een frequentieregelaar er tussen moeten zetten waardoor de brom weg is maar ook direct de extra functie van automatisch harder en zachter uit gaan. Wie heeft hier ervaring mee? Hoe is dit op te lossen of is er een beter apparaat op de markt?

 

Lumatek evsa 600 watt dimmable.

 

Davin DV600 of Davin DV1200. Heb namelijk wel eens gehoord als je een schakelkast neemt van maar 1x600 watt dat hij soms niet aanslaat omdat de piekstroom te hoog is. Welke schakelkast zouden jullie nemen?

 

Philips Greenpower 600 W. Of is het aan te raden om eens een specifieke groei (blauw licht) en bloei (rood licht) te nemen? Wat is de beste HPS lamp op de markt?

 

Ben erg benieuwd naar de ervaringen. Ik heb meerdere kweekverslagen hier geupdate (ook via ander profiel, maatje van me) en zal deze er ook weer opgooien :)

 

Enjoy the day!

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Buisafzuiger 330m2 met een temperatuur meter zodat als het boven de 28 graden wordt de afzuiger harder aan gaat. Vorige keer had ik deze http://www.g-tools.n...buisventilator/ maar als ik deze op 30% zet dan bromt de buisventilator zo hard dat dit niet te doen is. Hierdoor heb ik toen een frequentieregelaar er tussen moeten zetten waardoor de brom weg is maar ook direct de extra functie van automatisch harder en zachter uit gaan. Wie heeft hier ervaring mee? Hoe is dit op te lossen of is er een beter apparaat op de markt?

 

Gaan werken met een softbox..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Secret Jardin DR 3 is wel goed, de II laat soms te wensen over bij het stikwerk en ritssluitingen.

De versie drie heeft ook dat spacesaver systeem wat ik top vind.

 

Adjust-a-Wing en Azerwing ben ik ook grote liefhebber van. Ik gebruik eveneens Lumatek evsa, wel in 1000w, en ben heel tevreden over. Ook over hun Lumatek lampen, zowel in 600w (vroeger) en 1000W nu. Ook ben je zeker dat ze voor elkaar gemaakt zijn lamp/evsa.

 

Kwestie van luchtafvoer, zeker met de lente/zomer opkomst vind ik te weinig. Ik werkte met 500 kub op 600w, in een softbox.

 

Greetz,

H.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou inderdaad naar een softbox(500m2) kijken met een goeie controller, voor de rest prima setup.

Gewoon green power bulb nemen en ik heb inderdaad een dv12 op mijn 600watt evsa(met boost stand ga je namelijk over de 600watt).

 

goodluck!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vraag me nou af welke nieuwe producten en technieken je bedoeld dan ?

 

Want wat jij noemt is niet nieuw toch

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

voor hem duidelijk wel ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de reacties! :D

 

Buisafzuiger 330m2 met een temperatuur meter zodat als het boven de 28 graden wordt de afzuiger harder aan gaat. Vorige keer had ik deze http://www.g-tools.n...buisventilator/ maar als ik deze op 30% zet dan bromt de buisventilator zo hard dat dit niet te doen is. Hierdoor heb ik toen een frequentieregelaar er tussen moeten zetten waardoor de brom weg is maar ook direct de extra functie van automatisch harder en zachter uit gaan. Wie heeft hier ervaring mee? Hoe is dit op te lossen of is er een beter apparaat op de markt?

 

Gaan werken met een softbox..

Oke ik heb er aan gedacht om hier een softbox om te doen. Maar de softbox komt dan naast de tent te staan en dan is dat snoertje die de temperatuur van de tent overbodig. Dus dit lijkt me niet te werken, los van de softbox in de tent hangen met een gaatje er in, toch? En dan is het ook lastig om steeds de standen op de buisventilator te veranderen.

 

Dus softbox lijkt me in dit geval niet te kunnen?

 

Secret Jardin DR 3 is wel goed, de II laat soms te wensen over bij het stikwerk en ritssluitingen.

De versie drie heeft ook dat spacesaver systeem wat ik top vind.

 

Adjust-a-Wing en Azerwing ben ik ook grote liefhebber van. Ik gebruik eveneens Lumatek evsa, wel in 1000w, en ben heel tevreden over. Ook over hun Lumatek lampen, zowel in 600w (vroeger) en 1000W nu. Ook ben je zeker dat ze voor elkaar gemaakt zijn lamp/evsa.

 

Kwestie van luchtafvoer, zeker met de lente/zomer opkomst vind ik te weinig. Ik werkte met 500 kub op 600w, in een softbox.

 

Greetz,

H.

Met die Lumatek zit de evsa er al aan vast he? Vind je dat geen nadeel om je travo aan je lamp te hebben hangen in de tent?

En je bedoelt dat ik een 500 kuub nodig heb indien ik een Lumatek 1000W er in hang?

 

Ik vraag me nou af welke nieuwe producten en technieken je bedoeld dan ?

 

Want wat jij noemt is niet nieuw toch

Klopt. Wat ik noem is ook niet nieuw. Ik wilde zeggen dat ik daar gewoon heen ben geweest en met het oog op het inrichten van een niew tentje weer wat inspiratie wilde. En aangezien ik al bijna 15 jaar op dit forum zit dacht ik er weer eens aan om mijn medehobbyisten om raad te vragen :)

 

Wil dit keer het beste apparatuur. Aangezien er zoveel verandering in de techniek plaatst vind.

 

Daarnaast baalde ik er van dat ik die g-tools buisventilator gekocht heb, vervolgens bromt en ik er niets aan heb. Wellicht dat jullie en oplossing weten of dat de alweer betere techniek is.

 

Enjoy the day!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de reacties! :D

 

Buisafzuiger 330m2 met een temperatuur meter zodat als het boven de 28 graden wordt de afzuiger harder aan gaat. Vorige keer had ik deze http://www.g-tools.n...buisventilator/ maar als ik deze op 30% zet dan bromt de buisventilator zo hard dat dit niet te doen is. Hierdoor heb ik toen een frequentieregelaar er tussen moeten zetten waardoor de brom weg is maar ook direct de extra functie van automatisch harder en zachter uit gaan. Wie heeft hier ervaring mee? Hoe is dit op te lossen of is er een beter apparaat op de markt?

 

Gaan werken met een softbox..

Oke ik heb er aan gedacht om hier een softbox om te doen. Maar de softbox komt dan naast de tent te staan en dan is dat snoertje die de temperatuur van de tent overbodig. Dus dit lijkt me niet te werken, los van de softbox in de tent hangen met een gaatje er in, toch? En dan is het ook lastig om steeds de standen op de buisventilator te veranderen.

 

Dus softbox lijkt me in dit geval niet te kunnen?

 

Secret Jardin DR 3 is wel goed, de II laat soms te wensen over bij het stikwerk en ritssluitingen.

De versie drie heeft ook dat spacesaver systeem wat ik top vind.

 

Adjust-a-Wing en Azerwing ben ik ook grote liefhebber van. Ik gebruik eveneens Lumatek evsa, wel in 1000w, en ben heel tevreden over. Ook over hun Lumatek lampen, zowel in 600w (vroeger) en 1000W nu. Ook ben je zeker dat ze voor elkaar gemaakt zijn lamp/evsa.

 

Kwestie van luchtafvoer, zeker met de lente/zomer opkomst vind ik te weinig. Ik werkte met 500 kub op 600w, in een softbox.

 

Greetz,

H.

Met die Lumatek zit de evsa er al aan vast he? Vind je dat geen nadeel om je travo aan je lamp te hebben hangen in de tent?

En je bedoelt dat ik een 500 kuub nodig heb indien ik een Lumatek 1000W er in hang?

 

Nee met Lumatek zit de ballast gelukkig niet vast aan de reflector. Daarom dat ik voor Lumatek gekozen heb, en het feit dat ik verder kon werken met Adust-a-wing/azerwing. Ballast kan veilig buiten de tent.

 

Voor afzuiging had ik 500 kub per 600w en nu 800 kub voor 1000w. Dat heb je echt minimaal nodig. Ik gebruik actieve inblazen van lucht zodat ik de temp goed kan regelen. Zeker nu de warmere maanden aankomen zal je blij zijn met minimaal 500 kub voor je uitblaas. Je gaat het met minder niet redden als de omgeving gevoelig is aan het buitenweer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaan werken met een softbox..

Oke ik heb er aan gedacht om hier een softbox om te doen. Maar de softbox komt dan naast de tent te staan en dan is dat snoertje die de temperatuur van de tent overbodig. Dus dit lijkt me niet te werken, los van de softbox in de tent hangen met een gaatje er in, toch? En dan is het ook lastig om steeds de standen op de buisventilator te veranderen.

 

Dus softbox lijkt me in dit geval niet te kunnen?

 

En aangezien ik al bijna 15 jaar op dit forum zit

 

15 Jaar hier op het forum, en nog geen idee wat een softbox is??[

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de reacties! :D

 

Buisafzuiger 330m2 met een temperatuur meter zodat als het boven de 28 graden wordt de afzuiger harder aan gaat. Vorige keer had ik deze http://www.g-tools.n...buisventilator/ maar als ik deze op 30% zet dan bromt de buisventilator zo hard dat dit niet te doen is. Hierdoor heb ik toen een frequentieregelaar er tussen moeten zetten waardoor de brom weg is maar ook direct de extra functie van automatisch harder en zachter uit gaan. Wie heeft hier ervaring mee? Hoe is dit op te lossen of is er een beter apparaat op de markt?

 

Gaan werken met een softbox..

Oke ik heb er aan gedacht om hier een softbox om te doen. Maar de softbox komt dan naast de tent te staan en dan is dat snoertje die de temperatuur van de tent overbodig. Dus dit lijkt me niet te werken, los van de softbox in de tent hangen met een gaatje er in, toch? En dan is het ook lastig om steeds de standen op de buisventilator te veranderen.

 

Dus softbox lijkt me in dit geval niet te kunnen?

 

Secret Jardin DR 3 is wel goed, de II laat soms te wensen over bij het stikwerk en ritssluitingen.

De versie drie heeft ook dat spacesaver systeem wat ik top vind.

 

Adjust-a-Wing en Azerwing ben ik ook grote liefhebber van. Ik gebruik eveneens Lumatek evsa, wel in 1000w, en ben heel tevreden over. Ook over hun Lumatek lampen, zowel in 600w (vroeger) en 1000W nu. Ook ben je zeker dat ze voor elkaar gemaakt zijn lamp/evsa.

 

Kwestie van luchtafvoer, zeker met de lente/zomer opkomst vind ik te weinig. Ik werkte met 500 kub op 600w, in een softbox.

 

Greetz,

H.

Met die Lumatek zit de evsa er al aan vast he? Vind je dat geen nadeel om je travo aan je lamp te hebben hangen in de tent?

En je bedoelt dat ik een 500 kuub nodig heb indien ik een Lumatek 1000W er in hang?

 

Nee met Lumatek zit de ballast gelukkig niet vast aan de reflector. Daarom dat ik voor Lumatek gekozen heb, en het feit dat ik verder kon werken met Adust-a-wing/azerwing. Ballast kan veilig buiten de tent.

 

Voor afzuiging had ik 500 kub per 600w en nu 800 kub voor 1000w. Dat heb je echt minimaal nodig. Ik gebruik actieve inblazen van lucht zodat ik de temp goed kan regelen. Zeker nu de warmere maanden aankomen zal je blij zijn met minimaal 500 kub voor je uitblaas. Je gaat het met minder niet redden als de omgeving gevoelig is aan het buitenweer.

Bedoel je deze? Zo ja, kan je die EVSA simpelweg aansluiten met een computerkabel, op een Azerwing er een 1000 watt lamp indraaien van 400 volt waar nu een 600volt lamp van 230 volt in zit aangesloten op een VSA?

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ouwe, die spannabis heeft je ook niet veel opgeleverd dan he ;)

 

Koop nou gewoon eens zo'n Silent Fan trafo controller. Dat is een variac, maar dan met thermostaat en 5 standen. Geen regelaar op de fan zelf maar gewoon een normale kopen.

 

Lumatek Dual Spectrum lamp voor die paarse EVSA, dat is de beste combinatie. Gavita bulbs vind je (bijna) nergens meer en ik weet nou eigenlijk nog steeds niet of die philips lampen die je overal in de EVSA sets tegenkomt wel de juiste combinatie is.

 

Budbox white of Phantom tent, geen zilver.

 

Can original filter ipv Wilco

 

Dat is de way to go!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helvetica > Die ik nu heb hangen is 330 kuub de buisventilator en de filter 500 geloof ik. Heb jij een 500 kuub buisventilator? Als je de het wattage terug draait naar 400 watt koel je daar al niet de temperatuur mee?

 

Oude rocker > Haha wat een softbox is weet ik wel. Zelf hangt die er nu niet dus vandaar dat ik me afvroeg hoe je dan bij de buisventilator kan als die in de box in de tent hangt? Heb namelijk nog een buisventilator van G-tools met regelbare max enzo. Maar die bromt te veel. Toen kwam de suggestie om er een softbox om heen te hangen maar dan zie ik niet dat dat praktisch is. Lijkt me dan beter er een kant en klaar aan te schaffen.

 

Sok! > Ik kom binnenkort wel ff buurten. Of zit je in de Balkan met uw schone? ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waar zou jij voor gaan dan qua kap?

 

Nou moet ik wel zeggen dat die adjust a wings natuurlijk nooit doen wat ze ''beloven''. Verdubbeling opbrengst bijna enz.... Maar dat is met alles bijna uit deze branche. Er zijn zoveel producten/artikelen/genetica die je zoveel beloven. Heb wel het idee dat een adjust a wing beter is. Simpelweg vanwege die reflexie oppervlakte. En dat het met die spreader toch iets minder warm wordt (al gebruik ik die bijna nooit)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind die reflectoren voor de 400v lampen maar niets. Daarom dat ik de overstap nog niet maak.

 

Adjust-a-Wings en AzerWing zijn echte goede reflectoren. Als je jouw ruimte voorziet zoals het moet voor die reflectoren, dan zijn die hun prijs waard en haal je betere opbrengst. Neem als voorbeeld een tent van 150cm diep op 300cm breed, daar kunnen mooi 3x600w Wings in, waarbij je meer planten kunt zetten onder de lichtbronnen. Meer ruimte dus meer oppervlakte belicht dus hogere opbrengst. Het werken met de spreaders laat je toe om korter op de planten te kunnen, dus een hogere lichtintensiteit te verspreiden. Dat is de filosofie achter de Wings.

 

Moesten ze zoals Gavita, tenten specifiek maken voor Wings zou je een tent kunnen hebben van 1.75m diep op 1.35m breedte voor 1x600w uitbrengen zou je optimaal die reflectoren kunnen gebruiken en vergelijken. T.o.v. een normale tent van 1.2x2.2m dat laat zeggen 500gr opbrengt met normale reflector op 1.44m2 dan haal je op die "Wing"Tent op 2.295m2 ongeveer 800gr. Met dezelfde lamp/ballast en enkel door de ruimte aan te passen aan je reflector.

 

Ga je dan in een 120x120cm tent werken heeft die voor mij ook niet echt een meerwaarde omdat de laatste standaard reflectoren ook een hoogwaardige reflectie heeft.

 

@ dilago Dit is inderdaad de Evsa van Lumatek dat ik heb, maar is enkel bedoeld voor 230v lampen. Je hebt ook een 400v versie die 30 euro duurder is en bedoeld is voor 400v lampen. Voor beide versies hebben ze hun eigen lampen. Is vergelijkbaar met een computerkabel als je het principe vergelijkt van verbinden maar de draden zijn veel dikker, ik schat 2.5's.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helvetica > Thanks voor je reactie!

 

Ik heb een keer een adjust a wing (600 watt) in een 1,2 x 2,4 tent gehad. Die opbrengt was toen geloof ik rond de 700 gram geloof ik. Dus meer dan eengram de watt. Daartegenover stond toen ook een tent van 1,2 x 2,4 met 2x600 watt in hamerslagkappen. Daar was de opbrengt toen 1 kilo. Dus wat dat betreft is de adjust a wing wel efficiënter. Dus dat komt wel overeen met jou uitleg.

 

Maar jij denkt dus dat die adjust a wing geen echte meerwaarde heeft in een 1,2 x 1,2 tentje? Ik heb zelfs in zo'n tentje een adjust a wing large hangen... Ja een kap die bijna het hele oppervlakte beslaat. Deze kap had ik toevallig nog, vandaar. Maar voor mijn gevoel is de lichtreflectie wel beter.

 

Voor welke kap zou jij gaan dan in een 1,2 x 1,2 tent? Een adjust a wing, azerwing of de ''standaard'' hamerslag?

 

Even als noob.... wat maakt het uit of je lamp 230v of 400v is?

 

Thanks again!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je voor een tent van 120x120cm gaat en nog geen Wing hebt ben je inderdaad beter met een standaard reflector. Sommige merken hebben 90% reflectie of meer en ben je 10 à 15 euro kwijt. Wil je iets beter heb je die diamond reflectoren, die zijn maar 40 euro. Azerwing is meestal rond de 60 euro al vind je die wel goedkoper. Een adjust-a-wing ben je gauw 90 euro kwijt. Zo bedoel ik het, de prijs van de reflector.

 

Natuurlijk kun je met een medium wing en wat fijntunen betere scores halen. Of je tent is te laag, dan redt die spreader je van die cruciale centimeters dat je anders te kort zou hebben. Maar voor mij mag Adjust-a-wing wat goedkoper worden.

 

Ik werkte vroeger ook het liefst met een Large Adjust-A-Wing in combinatie met één 600 watter met spreader, en de 400w zonder spreader. Vooral met Sativa's kon ik de hoogte in bedwang houden door een 400w MH lamp te gebruiken, en daarna met een rodere lamp te switchen na enkele weken. Vond het perfect werken.

 

12449Large-Adust-A-Wing.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je voor uit wil kwa licht dan moet je het zoeken in de dimlux nano hoek.

 

Echt, wat mensen nu toch nog zien in die wings? De warmte blijft er meega onder hangen en na 2 rondes moet je de kap vervangen want de goede reflectie is er dan wel van af.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Even als noob.... wat maakt het uit of je lamp 230v of 400v is?

 

 

Hierbij wordt de reguliere 230-240v van het stopcontact omgezet naar 400v zodat beter presterende 400v lampen kunnen worden aangestuurd. Door het gebruik van 400v Ultra High Frequency Technology (UHF) wordt de PAR licht output enorm vergroot terwijl de temperatuur tijdens gebruik wordt verminderd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helvetica > Andere kappen ook 90% reflectie? Ik dacht dat dat juist de unieke eigenschappen waren van een Adjust a wing? Zit nu ook wel te twijfelen om een Azerwing op te hangen ipv Adjust a wing.

 

Maar Elpredatoror brngt mij nu ook weer aan het twijfelen.. Hij zegt na 2 keer weggooien maar door de coating van de Adjust a wing is het toch juist een eigenschap van deze kap dat hij ''eeuwig'' mee gaat?

 

)0057 > Thanks voor de info. Klinkt natuurlijk geweldig. Met andere woorden; waarom zou je nog een 240V lamp willen? Heb je een voorbeeld van een 400V lamp? Zo'n lamp met zulke eigenschappen heeft 100% mijn voorkeur!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat de kap eeuwig mee gaat is verkoop onzin.

 

die dimlux nano is echt een vooruitgang. veel stabieler klimaat en omdat er geen vuil bij de reflector komt hoef je die nooit meer te vervangen.

 

plus betere output en efficientie.

 

ikzelf vind de keuze makkelijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dimlux..

 

Ik heb geen ervaring met de nano maar die nieuwe series zien er goed uit. Volgens mij heb ik op het forum een paar keer gelezen dat de ("oude") versie met 690 watt boost minder goed is dan die met 720 watt boost. Die laatste heb ik 2 en nog nooit problemen mee gehad, bevallen echt top. Niet de goedkoopste misschien maar qua rendement, temperatuur, dimbaarheid etc top.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik twijfel nog tussen een Lumatek en een Dimlux en neig nu toch weer sterk naar laatstgenoemde. Wat me vooral tegenhoudt tot aanschaf is de prijzen van die dingen, want die liegen er niet om. Maar goed, als de efficiëntie er ook naar is heb je die kosten er na een rondje weer uit.

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

Natuurlijk zijn die 400V technisch beter dan 230v, par is 2100 bij 400v en 1800 bij 230v. Ook zijn die 400v met dubble end fitting waardoor er geen extra versteviging nodig is als in een single ended 230v lamp. Dus geen lichtverlies door die dunne metalen onderdelen.

 

Als ze passen voor jouw oppervlakte, waarom er niet voor gaan.

 

Ik hou van de Wing filosofie, en heb ze al 10 jaar. De Avengers gaan lang mee, anders zou Adjust-a-wing geen vijf jaren garantie geven. Mijn ruimte is dan ook ideaal ontworpen voor de Wings, en na jaren gebruik weet je hoe je ermee moet werken en haal je hele goede resultaten. Waarom dan veranderen. De overstap naar 1000w was makkelijk omdat de voetprint bijna gelijk is aan 2x600w en ik wou niet teveel veranderen aan een goed werkende opstelling.

 

In België zijn er twee hoofdmerken in 400v: Gavita of Lumatek. Op papier hebben beide dezelfde technische specificaties, maar Lumatek heeft voor mij twee voordelen. De ballast hoeft niet in de tent, en je hebt de keuze van verschillende reflectoren.

 

In Nederland is Gavita niet meer beschikbaar omdat ze niet met de wiet te maken willen helpen. Daarom maken zij ook specifieke tenten op de markt, hé. Lumatek is minder bekend dan Dimlux, dan is het makkelijker om een Dimlux te halen en toch snel en lokaal geholpen te kunnen zijn als er iets mis gaat.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...