Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
De_Föhn

Dwc Water Vervangen.

Recommended Posts

Voordat ik het in mijn kast ga proberen met wiet ben ik maar is begonnen met een peper plant kweken in een DWC emmer. Nu was ik benieuwd hoe dat werkt bij andere DWC kwekers.

 

Tot nog toe heb ik vanaf de start per week de EC wat verhoogt en vul 1x per week de emmer bij, check de PH een paar keer per week en stel deze zo nodig wat bij, maar heb nog niet het water in zijn geheel een keer vervangen. Is bijvullen genoeg om het allemaal werkend te houden? Of is het wel aan te raden het water zo nu en dan in zijn geheel te vervangen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is wel aan te raden om het zo nu en dan helemaal te vervangen. Of (wat vaker) een deel van het water vervangen. Bijvoorbeeld wekelijks een derde.

 

Anders zou bijvoorbeeld de voeding ratio (NPK etc) kunnen veranderen. Je krijgt anders ook problemen met de stabiliteit van pH en EC.

 

Het kan overigens ook wel zonder waterwissel. Zoek maar eens op Kratky methode.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vervangen eigenlijk alleen nodig bij wisseling van groei naar bloei voeding of bij problemen in de bak.

Door het aftoppen zou je in 2wk (bij cannabis dan) de complete inhoudt van je bak vervangen hebben met 'vers'.

Je EC en PH meter waarden zijn een goede leidraad.

 

Pepers hebben andere behoeften dan cannabis (NPK).

Ff peper forums door als je concrete antwoorden wilt of misschien dat je GS man (mijne wel) er in thuis is?

Ph is al hoger dan de 5.8 die op DWC als ideaal bekend staat, 6 meen ik.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks, De Kratky methode ga ik is bekijken. Wel wat over tegengekomen idd. @lostchild. Ja, klopt. Pepers kunnen wat hoger. Zolang je tussen de 6 en de 7 blijft is het prima. Qua voeding doe ik nu gewoon een A voeding. Daar groeit het goed op. In dit geval is het vooral om een beetje gevoel te krijgen bij hoe het DWCen werkt. Zo gaande weg loop je dan tegen dit soort dingen aan. En kon niet echt een duidelijk antwoord vinden. Om dat nu meteen te doen met Cannabis onder een lamp met duur betaalde stroom. Zo zonde wanneer het dan een debacle wordt. Volgende kweekje durf ik er wel een emmertje tussen te zetten. Kijken of het ook nog lekker smaakt. Vind die undercurrent DWC systemen technisch gewoon echt mooi. En leuk om een keer te maken, maar dan moet het wel de moeite zijn natuurlijk :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je merkt het snel genoeg. Als je water rare waardes begint te vertonen is het tijd om het te vervangen. Bij mij meestal rond een week of 3 a 4.

 

Wat de NPK doet in het water is niet te meten. Maar dat kan ook flink gaan verlopen als de planten bijvoorbeeld meer N opnemen dan P en K (of andersom). Dan kun je je EC meten en denken dat ze nog genoeg voeding hebben, maar dat kan dan wel met een heel andere ratio zijn dan je zelf bedoeld had.

 

Als het echte hydro voeding is zullen ze in het schema toch ook wel aangeven wat de waterwissel momenten zijn?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmm. Daar had ik nog niet over nagedacht. Wanneer de Ratio's NPK gaan verlopen. Logisch opzich, Dan is het inderdaad sowieso wel handig om het gewoon te doen. Ben je er ieder geval zeker van dat je weer op 0 begint met het verloop. Na een waterwissel Ga ik er nu ook maar ff een emmertje en een pompje bijhalen ;) Ja het is echte hydro voeding A en B, van dezelfde bioquant lijn als mijn huidige wietvoeding. Moet je eerlijk zeggen. Heb dat nog niet van het etiket gelezen.

Edited by De_Föhn

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je een A&B compo hebt en alleen de A gebruikt heb je het nog niet helemaal begrepen volgens mij.

Zie ook wat er in de A en in de B compo zit.

 

Als je uit wilt vinden of het wat voor jouw is mbt cannabis kan je er beter een stek op zetten dan een peper plantje.

Vooral door zien te krijgen wat meterwaarden, dalende water nivo's en wat je planten doen als reactie op dit alles is de grootste crux bij DWC.

 

Wen je aan schoner dan schoon te werken op een DWC (ook al is het maar een emmer), scheelt stukken :icecream:

Share this post


Link to post
Share on other sites

O, ja het kwartje valt nu. Das best dom. Ik ben er vanuit gegaan. Omdat mijn normale groeivoeding een Allround voeding is. En een Bloom, voeding. Dat dit ook geldt voor. Die A&B mineralen voeding. Verder dus ook niet meer naar gekeken, buiten PH en EC waardes. Dat ligt even anders. haha, dat is best dom. Het feit dat de boel nog leeft zal ik dan nog wel aan het startblokje te danken hebben :P.

 

OK, Ga er straks wat voor de tuin ontkiemen, doe ik er een paar in startblok voor een emmer.

 

Goed ... eerst nog ff de basics dus haha. Thanks

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om beginnersfouten zoveel mogelijk te voorkomen is lezen over DWC en hydrocultuur zeer aan te raden alvorens je aan de praktijk begint. Het scheelt je een hoop ellende als je de theorie kent. Niet dat ik zelf ervaring heb met DWC, maar wel met hydrocultuur en ik zou niet meer terug willen naar aarde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vooral over de technische theorie van DWC zitten speuren, en niet gewoon ff de gebruiks aanwijzing bij de voeding lezen... Dan kan ik lezen wat ik wil haha, maar dan wordt het alsnog niks. Goed, daarom dus ook maar met iets groens begonnen. Niet meteen voor 4 meier een systeem in elkaar zetten en een dozijn stekken verneuken alvorens tot deze conclusie te komen :D. Dat soort praktijken hebben me al een G-Tools veel te dure Bonanza opgeleverd bij het beginnen van de kweek hobby :D

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben me laatst wat aan hebt verdiepen geweest in DWC. De groente kwekers vervangen zeker vaker. Check de volgende link even( copy/paste want telefoon) :

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is een hobbykweker. Dat zegt niet veel.

 

Beroeps groente kwekers vervangen het water helemaal niet. Die filteren het water om de troep eruit te halen. Ze laten het water periodiek ook analyseren zodat ze precies weten welke voedingsstoffen er extra bij moeten om weer terug te komen op de juiste ratios.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...