Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

k begrijp dat je het zelf zou willen ontdekken dat het werkt drr maar aan de andere kant hoef jezelf ook niet te ontdekkendat zwart echt zwart is toch?

 

myco werkt dat s allang bewezen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

myco werkt dat s allang bewezen...

Zo eenvoudig ligt het niet, het is vooral een mythe.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Snap ik en geloof t ook wel, wil alleen wel zelf zien hoeveel en wat t precies oplevert. Voor ik elke keer iets anders ga toevoegen. Wil gewoon hoogste rendement halen.. Dus ook niet te veel in de kosten :P

Edited by Drrr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Snap ik en geloof t ook wel, wil alleen wel zelf zien hoeveel en wat t precies oplevert. Voor ik elke keer iets anders ga toevoegen. Wil gewoon hoogste rendement halen.. Dus ook niet te veel in de kosten :P

Lees dit artikel maar eens.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Want de hamvraag van vandaag is.... Waar blijven die foto's?! :lol:

 

Je bent de eerste die er over begint.. :whistle:

 

Zal best een geod stuk zijn D,

maar ik lees niet graag (technisch) Engels. Begint wat roestig te worden die talen.

 

Maar wat ik telkens van schimmels en bacteriën lees/hoor, is dat het een traag werkend iets is.

Om er goed profijt van te hebben, zou je meerdere rondjes op de zelfde aarde moeten doen..

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Want de hamvraag van vandaag is.... Waar blijven die foto's?! :lol:

 

Je bent de eerste die er over begint.. :whistle:

 

Zal best een geod stuk zijn D,

maar ik lees niet graag (technisch) Engels. Begint wat roestig te worden die talen.

 

Maar wat ik telkens van schimmels en bacteriën lees/hoor, is dat het een traag werkend iets is.

Om er goed profijt van te hebben, zou je meerdere rondjes op de zelfde aarde moeten doen..

meldt zich...

of telt ruim 3 /4 jaar oude grond 4x per jaar gebruik niet mee?

Ergens op dit forum heb ik mijn mengseltjes wel staan, maar komt er nu het laatste jaar op neer;

-planten eruit jassen, wortels maal ik door de grond(heb alleen maar een gaas van wortelstelsel door de blumats,dit kun je zo verkruimelen)

-4 a 5 cocos bricks erbij

-calcium cick van plagron, en super mix, waarvan ik de supermix van Plagron verdenk eigenlijk het hoofdbestandeel is van opwaarderen

-altijd schepje mycor in het plantgat

feitelijk ben je er dan wel, beetje wormenmest, bat guano en knallen maar.

Ben wel benieuwd wanneer ik nu echt eens de grond moet vervangen

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk, dat is een bijdrage Z waar ik blij mee ben..

Zo iets denk ik ook te kunnen realiseren..

 

Als je kijkt in mijn eerste post, dan zie je dat ik ongeveer van plan ben de zelfde ingrediënten te gebruiken..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Potgrond, zoals hier bedoeld, is 9 tegen 10 gesteriliseerd.

Daar zit dus totaal geen leven meer in.

 

En als er nou iets is, wat ik graag wil, dan is het wel een levend substraat.

En dat maak je niet met gesteriliseerd potgrond als basis.

 

Bovendien, ik denk als je het gaat uitrekenen, dat je duurder uit bent.

Dan breng je er leven in.Simpel zat.Wormenmest zit al genoeg leven in & met compostthee kan je er ook leven inbrengen.Zolang het naar bosgrond ruikt, zit je goed.

Konopi, doet nu een bewering,

wat mijn vingers doen jeuken om hier repy op te doen.

 

No hard feelings Konopi. :hug:

 

Maar je kunt er niet verder naast zitten.

 

Ik denk er over,

om een topic te beginnen hier over.

Zou zeggen ga je gang :icecream:

 

De bewering/mening van konopi, is voor mij de reden geweest toch maar weer een nieuw topic te beginnen. Ik denk daar dus totaal anders over.

 

Ik ben een pure hobbyist, die heel kleinschalig, zo biologisch/natuurlijk mogelijk , geniet van het hele proces van onze teelt.

Ik ben gaan nadenken en kijken naar hoe het plantje in zijn oorsprong groeit en bloeit.

Dat is natuurlijk sterk afhankelijk van de streek van oorsprong, maar dat is altijd op aarde.

Nooit op steenwol mapito of hoe het ook allemaal mag heten. Het is ook geen waterplant.

 

Nou heb ik niet de kennis en het fortuin, om daar zelf onderzoek naar te doen en heb een soort consensus op het internet gezocht.

Daarbij sprak mij de gedachten gang van Space Cees me het meeste aan. Heel veel leesvoer ik ben een fan van hem!

 

Vervolgens heb ik gekeken, naar het aanbod, wat er in de handel is.

De aarde, uit tuincentra/bouwmarkt/supermarkt, viel daarbij snel af.

Met googel kwam ik er achter, dat dat heel vaak gesteriliseerd is.

 

En iets wat dood is, komt nooit meer tot leven, (snap je. Konopi :hug: )

 

Daarna ben ik me gaan interesseren voor schimmels en bacteriën,

de vleermuizen, de vismeel, de vulkaanstof enzo meer.

 

Het liefst zou ik gaan werken met de aarde, die Space Cees me heeft aangeboden te komen halen,

Maar dat is toch op 1.5 uur rijden. maar gaat er vast nog een keer van komen. dan hoop ik dat hij weer net zoveel tijd voor me heeft als laatst.

 

Dus en ben eerst begonnen nu met de aanwezige Plagron aarde.

Die ga ik zo goed mogelijk proberen te prepareren met genoemde toevoegingen.

 

1 dezer dagen, zal ik hier posten, hoe ik denk mijn grond te maken, welke meerdere rondes zal moeten mee gaan.

 

Voel me toch wel vereerd dat je een topic begonnen bent vanwege wat ik eerder geschreven had, maar ga je uitleggen.De reden dat potgrond gesteriliseerd wordt is om geen plantenziektes in de potgrond te hebben.Potgrond wordt pas levend als je er leven toegevoegd zoals compost of wormenmest.Dat kan je nog verder stimuleren door het toepassen van de juiste temperatuur, melasse (goeie voedingsbron) icm compostthee.

Als jij van de arts een antibioticakuur krijgt, dan krijg je bacteriën in je darmen & op je huid ook een opdoffer omdat antibiotica niet selectief werkt, maar gelijk alles dood.Dit kan je ook weer opgang helpen dmv het eten van yoghurt, karnemelk drinken of het innemen van goeie probiotica.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volg deze ook zeer interessant leesvoer !!! Mijn voorkeur gaat ook naar aarde uit!het is allemaal een kwestie van voorkeur en wat je ligt kwa kweken! Ik zelf heb mezelf wijs gemaakt dat ik aarde wietjes het lekkerst vind smaken.dit zal ongetwijfeld tussen mn oren zitten en niet te onderbouwen zijn !!! Daarnaast denk ik ook dat het de veiligste manier van kweken is als je met handje water geeft:) ik las ook ergens dat spint op aarde meer aanwezig is? Spuit altijd met een grootmoesers/dilago/knoflookmix in de eerste 2 weken groei en nog nooit ergens last van gehad

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ konopi.

 

De vergelijking met bv antibiotica gaat dus niet echt op.

Daaraan ga je niet dood, en ook je organismen in je lichaam zijn niet dood.

Antibiotica is wel degelijk selectief, dit in tegenstelling van vroegere chemokuren, waar men vroeger dus ook echt dood ziek van werd.

Gesteriliseerde aarde, is echt dood.

 

Je kunt er natuurlijk weer leven in brengen, maar dat kost a/ veel geld b/ veel tijd.

Juist de factor tijd is in een bio kweek van belang.

Een succesvolle bio kweek, is op een aarde, wat al enkele rondjes heeft gedraaid.

 

Insteek in mijn nieuwe opzet is dat ik de aarde, zo gezond en levend mogelijk wil proberen te krijgen.

Sowieso dus met schimmels en bacteriën, maar waarschijnlijk ga ik daar nog levende diertjes aan toe voegen ook.

Denk vooral aan wormen en ander soortige diertjes.

 

De bedoeling is, dat ik mijn aarde ga voeden en dat de aarde mijn plant gaat voeden.

Op die manier, dus geen EC en PH meer meten.

De opbrengst hoeft er niet minder om te zijn.

 

Dat zal me best gaan lukken met vallen en opstaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ konopi.

De vergelijking met bv antibiotica gaat dus niet echt op.

Daaraan ga je niet dood, en ook je organismen in je lichaam zijn niet dood.

Antibiotica is wel degelijk selectief, dit in tegenstelling van vroegere chemokuren, waar men vroeger dus ook echt dood ziek van werd.

Gesteriliseerde aarde, is echt dood.

 

Het is niet te hopen dat je dood gaat aan de antibiotica :lol: & vergelijken met chemokuren is appels met peren vergelijken.Geen enkele bacterie in je lichaam is bestand tegen antibiotica, tenzij ze multiresistent zijn.Wel eens ook van breedspectrum antibiotica gehoord ook.

 

Je kunt er natuurlijk weer leven in brengen, maar dat kost a/ veel geld b/ veel tijd.

Juist de factor tijd is in een bio kweek van belang.

Een succesvolle bio kweek, is op een aarde, wat al enkele rondjes heeft gedraaid.

 

Wat kost een zak wormenmest tegenwoordig?Potje melasse kost ook geen drol & dat geldt ook voor lavameel.Temperatuur van de aarde een beetje optimaal houden & binnen de kortste keren is je aarde ook weer bevolkt.Af en toe compostthee om het organismen bestand verder te stimuleren & dan kan het verder niet stuk gaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eerder een voedsel bron voor varenrouw mug, zij investeren je bodem in no time als je de grond gaat opwarmen.

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met wormenmest en wat compostthee heb je nog geen leven weer hoor.

 

Nee tuurlijk niet je gooit het voor de lol erbij.Wormenmest zit vol met leven.Als je goeie compostthee maakt zit er ook genoeg leven in.

 

ciliate2%20250XZZ%20cropped%20070624.jpg

Ciliate

 

Amoeba%20beautious%20ph40X+zoomtext.jpg

 

Fungal%20Hyphae%20barn%20compost%20w%20mol.JPG

Hyphae

 

Heb hier iets van Canna over potgrond, maar sterilisatie hebben ze het niet over.Weet niet waar jij die info vandaan hebt?

 

https://www.canna.nl/files/9613/6197/8120/infopaper_terra.pdf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eerder een voedsel bron voor varenrouw mug, zij investeren je bodem in no time als je de grond gaat opwarmen.

 

Pg

 

Zo af en toe op de foto's te zien houden jullie naast de planten ook een hele dierentuin in leven niet alleen in de bodem, maar ook de boven & de varenrouw mug houdt ook van een vochtig milieu naast een lekkere temperatuur, dus ook weer niet te vochtig laten worden.Een product van jullie helpt ook er tegen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb hier iets van Canna over potgrond, maar sterilisatie hebben ze het niet over.Weet niet waar jij die info vandaan hebt?

https://www.canna.nl...paper_terra.pdf

 

Ik heb het toch niet over canna gehad..??

 

https://www.google.nl/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=gesteriliseerde+potgrond&*

Share this post


Link to post
Share on other sites

Canna is toch potgrond leverancier in verschillende soorten.Seedmix is een goeie van hun.

 

In de tekst stond trouwens ook

 

Niet alle commerciële mixen hebben sterilisatie ondergaan, dus het is belangrijk om te controleren dat de bodem mix steriel of gepasteuriseerd is geëtiketteerd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Merk je gauw genoeg aan het onkruidzaad dat opkomt.Trouwens niet elke zak potgrond heeft dit erop staan.

 

logo.png

Verder zou je op de zak moeten kijken of er iets van compost toegevoegd is.Heb je iedergeval al een begin van kolonisatie van microorganismen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met wormenmest en wat compostthee heb je nog geen leven weer hoor.

 

Volgens Sannie heb je met een beetje water geven al leven

klik

 

Nu de keuze is gemaakt welke aarde we willen gebruiken met eventuele toevoegingen,is de volgende stap naar een levende bodem vrij klein.Een bodemleven wordt al gemaakt op het moment dat de aarde natgemaakt wordt,dit zal jammer genoeg niet afdoende zijn om een hele ciclus op te kunnen teren en optimaal te presteren.Dit is dan ook de reden om mycorrhiza schimmels en bodem bacterieenn toe te voegen aan de aarde om een goed draaiende fabriek te genereren,ook wel bodemleven genoemd.

 

Levende aarde is volgens mij ook een term die bij Sannie weg komt :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Levende aarde is volgens mij een term, die internationaal al eeuwen bestaat :innocent: -

O.a. Rudolf Steiner (Oostenrijker)(1861-1925) al uitgebreid over gesproken in zijn boeken..

O.a. “Landbouwcursus”

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt beter over je fiets lullen dan over je lul fietsen.

 

Dat gezegd.. komen er ook nog plaatjes? :D

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja er komen ook wel een paar plaatjes. Ben niet zo'n ster fotograaf.. :whistle:

 

Vandaag om 18.00 uur, zaadjes tussen watten gelegd..

Morgen om 24.00 uur maak ik foto's van de kiemen en van de bak met de 3 potjes.. :book:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...