Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

waterpijp73

Ph-waarde

Recommended Posts

Mijn kraanwater ph is 8.5

 

ik heb een 100L vat.. maar ik vul hem vaak tot de helft want mijn hydrosysteem is met 50L tank.

 

Ik voeg mijn voeding tot de gewenste EC, maar mijn ph blijft rond de 7.2

 

Als ik dit naar 6.0 wil krijgen moet ik echt 5-6 doppen ph- erin gooien. Waarom is dat?

 

Ik laat altijd mijn water 1 á 2 dagen staan voordat ik voeding erin doe.

 

Ik vraag me dan ook altijd af.. is dat niet slecht voor de planten/wortels zoveel ph- ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee dat is niet slecht.

Ph- is ook een meststof, groei is salpeterzuur en bloei is fosforzuur.

Je geeft dus wat extra stikstof of fosfaat.

De ph van je kraanwater is zo hoog omdat er bicarbonaat of chloor in zit.

Het bicarbonaat (HCo3) moet als het ware geneutraliseerd worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

kan het zijn dat als er in een water reservoirs 7.8 wordt gemeten, dat het het thuis uit de kraan 7.3 uitkomt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik start met week 1 op 5,5..., de rest van de ronde op 5,8. Laatste week 5,5 zonder voedigng (o ja... hydro overigens.. :bier)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er is een verschil of je op hydro of aarde kweekt!!

 

Hydro ligt de PH waarde lager.

 

Aarde wat hoger, rond de 6,5 geloof ik. Echter kan de plant waardes aan van 5,8 tot 7,0. Op elke PH waarde neemt hij andere voedingsstoffen op.

 

Correct me of i'm wrong!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito
Ca-bronnen

uit zee: zeeschelpenkalk

gesteenten: o.a. kalkmergel, dolomietenkalk

algenafzettingen: zeewierkalk (Maerl)

Andere Ca-bron die niet vermeld is & tevens geen invloed heeft op de pH is gips (CaSO4)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet dat dit een oudere post is, maar wist niet of het de moeite waard was een nieuwe te starten...

Ik kweek nu een tijdje met een vriend van me, hij doet dit al een aantal jaren. Ik heb veel van hem geleerd, maar leer de laatste tijd ook veel door hier te lezen en begin nu bepaalde dingen in twijfel te trekken; zo beweert hij o.a. dat het bij aarde niet nodig is de Ph te meten omdat de aarde dit neutraliseerd. Hij zegt dat met de Ph rommelen alleen maar zuren aan de aarde toevoegt, nu kan ik me dat in de groei nog wel voorstellen maar in de bloei klinkt mij dit nu een beetje vreemd. Wat is jullie mening hierover??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor je reactie! Heeft het in dat geval dan ook geen nut/zin om de Ph waarde te meten en bij te stellen of is het alsnog wel beter om te doen? Er wordt in bovenstaande topic en eigenlijk in alle 'beginners' topics veel nadruk gelegd op het belang van de Ph waarde, vandaar dat ik het vreemd vond...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je bio kweekt niet bijstellen, daar gaat je bodemleven van kapot.

Dat bodemleven zorgt juist voor de ph correctie....

Als je niet bio kweekt dan wel bijstellen natuurlijk.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Allemaal leuk en aardig, maar er zijn gebieden in nederland waar het kraanwater een PH van 8.2 heeft.

Bio of niet, maar ik moet echt wel iets bij sturen.

Ik los het op door half om half regenwater/kraanwater te gebruiken, bloeivoeding haalt de Ph ook naar beneden,maar soms een 2 ml ph- op 60 ltr vaatje is bij mij echt nodig.

Ik moet zeggen ik kweek vrij nat in smartpots middels blumats,en merk echt wel dat ik niet puur op kraanwater en bio kan draaien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb hier ook ph 8+ uit de kraan. Mijn eerste ronde zuurde ik niet af en dat was uiteindelijk nog nieteens zon slechte ronde.

Ik ga eerdaags weer starten, ik kan bij wijze van experiment wel een dame apart voeden zonder ph te doen, eens kijken hoe ze het doet.

Ik denk dat een minimale hoeveelheid afzuren nog niet zon drama is, de natuur is sterker dan we denken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je bio/organisch kweekt hoef je juist niet af te zuren want dat regelt het bodemleven voor je, de schimmels en microleven zorgen voor de juiste pH waarde.

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bodemleven zou niet houden van fosforzuur (pH- bloei). Citroenzuur kan het prima tegen al heb ik met fosforzuur ook nauwelijks gemerkt dat het daar last van had.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Of je de ph omlaag moet brengen hangt van een aantal dingen af:

Hoe buffert je medium en wat zit er precies in aan 'kalk'?

Hoeveel zit er in je voeding aan 'kalk' en hoe sterk buffert de voeding de ph naar ideale range daarbij de kalk wel of niet gebruikend hiervoor?

 

Ga jij nu met je net wat te kort komend medium en voeding wat betreft 'kalk' toch met ph- zitten kloten omdat je vindt dat eea in range zou moeten zijn van zeg 6-6.5 dan gaat dat in begin allemaal best maar wat later in de kweek zul je oa in week 5 bloei toch wel tegen magnesium en calcium problemen aan gaan lopen omdat je die weken ervoor met het toevoegen van die ph- de buffercapaciteit van het medium verknalt hebt en het nooit (dat kleine beetje wat er in je voeding zit) op te lossen is zoals zou moeten want je kunt geen bladvoeding geven.

 

Met dit soort dingen is het niet het een of het ander, er zijn heel veel factoren in het spel waardoor je juist wel of niet naar een ph- moet grijpen.

Bio en ph- is killing, je boedemleven verknal je ermee, op hydro is ph minnen verplicht want boven de ph 6 werkt het niet lekker dan.

 

Is je ph hoog dan zou ik eerder op zoek gaan naar een voeding (of supplementen) die de ph beter beïnvloeden dan puur met ph- aan de gang, een voeding waarbij je ontzettend veel ph- in moet zetten lijkt me niet helemaal de juiste voeding voor jouw, velen vergeten dat en gaan stug door.....

Edited by lostchild
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan iemand bewijs geven dat pH- "killing" is? Een teveel aan fosfor heeft het marginaal last van ja (vermenigvuldiging van de schimmels en bacterien wordt wat geremd), een pH van 5,8 tot 6.0 kan het bodemleven evenwel prima tegen.

 

Op de een of andere manier is het feit dat je vaak niet hoeft af te zuren bij gebruik van bodemleven veranderd in dat je niet mag afzuren. Zonder feitelijke onderbouwing. Als iemand dan constateert dat de planten het beter doen als je wel afzuurt dan komt het standaard riedeltje weer langs dat je bodemleven dan "kapot gaat". Lekker belangrijk dan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok bedankt voor alle reacties en de heldere uitleg. Ik zal tegen de tijd dat ik weer ga starten (rond december) ook even navraag doen bij de gs. Zit nu te denken aan aarde (lightmix) en een complete voedingslijn van Canna (terra) of iets soortgelijks in die richting. Ik geloof dat de Ph hier in de regio ergens rond de 8 ligt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Wietefras

Als ik iets op mijn aarde gooi wil ik graag dat het iets bijdraagt/opbouwt en niet iets afbouwt, je geeft zelf al het goeie antwoord alleen snap je het nog niet....

(vermenigvuldiging van de schimmels en bacterien wordt wat geremd)

 

Ik wil niet dat wat ik aan het opbouwen ben word geremd!!!

Dit is dus de reden om het niet te doen en dan is nog de vraag wat je nou wilt bereiken met het afzuren op je bio grondje??

Wat is de reden om af te zuren als je bio/organisch kweekt? Dat ze het beter doen als je die chelaten (mineraal) erover heen gooit ja dat is een feit.

 

En iedereen mag afzuren wat ie wil maar hoeft niet!!

 

Poldergrower

Edited by Poldergrower

Share this post


Link to post
Share on other sites

alowa

 

heeft de hardheid van het water in dit hele verhaal ook iets te betekenen ?

want ik woon in een gebied waar (volgens vitens ) zacht water uit de kraan komt .

vitens drukt dit uit in dh duitse hardheid .

en die is hier 6.5

de ph is mometheel 7 .5 en in metingen van pak hem beet anderhalf jaar terug was die 8 .2 .

door deze hoge ph was ik er altijd van uitgegaan dat het water alhier hard was .

maar je kunt dus zacht kraanwater hebben met een hoge ph ?

ik zit hier regelmatig over te googlen

en nu is het zo dat me opgevallen is dat wiet gerelateerde hits meteen over bufferende werking etc over aarde beginnen te wauwelen .

en aquaria gerelateerde hits beginnen over kh en gh van het water .

die aquarianten willen de hardheid altijd omlaag hebben en de ph zo rond de 6,5 en 7. 5 .

dan zou ik dus hier op aarde met dh 6.5 en ph 7 .5 geramd zitten daar zij de term WATER ZO ZACHT ALS MOGELIJK MAAR ZO HARD ALS NODIG hanteren .

dat krijg je met die duitse hardheid .

flink wie windhunde zah wie leder und hart wie kruppstahl !!!! :verryangry:

das nou weer jammer was ik een keer serieus .

 

ggm :likken:

Edited by macerror
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heya mac

 

Hardheid van het water heeft er niks mee te maken, je bodemleven regelt de pH altijd no matter hoe hard je water is.

En idd heb je ook zacht water met een hoge pH, dat heeft geen invloed op je pH waarde hoe hard/zacht je water is.

Is gewoon meer of minder kalk in je water en kalk buffert en regelt pH nu eenmaal.

 

Die deutsers mache alles ein bietsen rahr moementeel....sie die fahrads?

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kom maar met bewijs dan.

 

Er gaat ook veel meer fosfor in via de voeding dan uit de paar ml aan fosforzuur. Dus de voeding remt de aanmaak van de schimmels veel harder. Oom maar geen voeding geven dan?

 

Het bodemleven regelt trouwens ook de pH niet. H et zorgt er alleen voor dat de planten nog wat voeding via de schimmels binnen krijgen als de PH dat normaal gesproken niet toelaat.

 

Als je pH helemaal scheef zit dan nemen de planten de normale voeding niet hoef meer op en krijgen ze alleen nog een beetje via de symbiose met de schimmels.

 

Heb je dus al die viedingstabletten voor niets in je aarde geduwd. Over weggegooid geld gesproken...

Share this post


Link to post
Share on other sites

In mijn voeding zit idd fosfor maar niet in de vorm van zuur maar in de ruwe vorm als mest? Dit is superzacht voor de plantenwortels en daar wil je geen agressief fosfor zuur op gooie om af te zuren....NPK zit in een compleet plaatje in je bodem en fosfor is maar een onderdeel. Jij zit teveel aan fosfor zuur te denken wat je gebruikt met afzuren en je denkt dat elke voedingsstof zo opgebouwd is maar dat is niet zo. Als je met schimmels en bacto werkt zuur je nooit af dus kan je pH ook nooit "scheef" zitten???

Bodemleven regelt de pH wel en wil je bewijs zoek je even de test van Art en mij op waar we de hele bio/organische kweek meten met een grondprobe van Conrad.

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als we het over fosfor in de grond hebben dan gaat het om fosfaat ionen. Die kunnen zowel van organische als anorganische stoffen komen. De organische stoffen moeten eerst worden afgebroken tot oplosbare fosfaat ionen. De niet oplosbare fosfaten hebben geen invloed op de plant of schimmels, want de plant kan alleen die fosfaat ionen opnemen.

- In voeding zit P2O5 (of organische fosfaten) wat omgezet wordt naar PO43-

- Fosforzuur is H3PO4 wat omgezet wordt naar ... PO43-

 

Ongeacht of het uit fosforzuur, minerale voeding of organische voeding komt, de grond bevat dus uiteindelijk altijd exact dezelfde fosfaat ionen.

 

Die fosfaat ionen in de grond remmen dan vervolgens de vermenigvuldiging van schimmels. Daar zijn zat wetenschappelijke onderzoeken naar gedaan. Een cannabis gerelateerd artikel is dan misschien het eenvoudigst te volgen:

http://www.rollitup....ae-myth.450781/

 

Soil pH, metal bioavailability and plant metal uptake were not influenced by mycorrhization.
Geen invloed op de pH dus.

 

(AM=endomycorrhizae)

what is less known about the relationship between the 2 is that 25ppm of phosphorus in soil or in plant food, prevents AM from propagating, and even higher levels change the relationship between AM and the host plant from symbiotic to parasitic:

...

So AM becomes useless at 25 ppm or phosphorus and parasitic at as little as 30ppm

Zelfs vrij kleine hoeveelheden fosfor remmen dus de voortplanting al. Grotere concentraties kunnen de schimmels zelfs schadelijk maken voor de plant.

 

 

Maakt de pH nog wat uit? Ja dat doet het zeker. Schimmels kunnen slecht tegen hoge pH waardes! Hoe hoger de pH hoe trager de groei van myco schimmels (rechter grafiekje):

zam0060997300003.jpg

 

http://www.ncbi.nlm....les/PMC2655475/

 

Bij een pH van rond de 8 valt het vrijwel geheel stil. Aanzuren dus als je zulke extreme pH waardes in je kraanwater hebt en je je schimmels wilt vermenigvuldigen. Of niet als je liever geen schimmels hebt natuurlijk ...

 

Als de schimmels eenmaal bestaan dan kunnen ze overigens wel redelijk tegen hogere pH waardes. Het is voornamelijk het vermenigvuldigen wat niet lukt. In basische grond doen tuinders bij het aanplanten dus verzurende spullen in de grond. Dat werkt de eerste weken om de pH wat te verlagen. Na een paar weken is de schimmels kolonie wel op peil en dan kunnen ze ook wel weer tegen een wat hogere pH.

 

Bacteriën hebben wel liever een iets hogere pH, dus net als bij de opname van voedingstoffen door de planten moet je een soort compromis pH er tussenin nemen. Zo rond de 5,8 a 6 is ook daar het beste geschikt voor.

 

Ik kan geen test vinden van een of andere Art, maar er zijn zat echte wetenschappelijke onderzoeken waar aangetoond wordt dat het bodemleven nauwelijks effect heeft op de pH van de grond. Andersom zijn er legio onderzoeken die aantonen dat de pH van de grond juist een enorme impact heeft op de werking van het bodemleven.

 

Samenvattend:

- Fosfor is fosfor

- Fosfor remt/stopt de vermenigvuldiging van schimmels

- Schimmels hebben liever een iets lagere pH om zich goed te kunnen vermenigvuldigen

- Bij een pH 8 valt dat compleet stil

- Planten en schimmels gaan niet direct dood als je niet aanzuurt, dus als je wat lui bent dan gaat het ook prima zonder aanzuren. Heb je alleen een iets minder goed resultaat.

- Het bodemleven reguleert de pH niet of nauwelijks, maar het is er zelf wel heel erg gevoelig voor. Eigenlijk net zoals de planten zelf.

Edited by Wietefras
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...