Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

waterpijp73

Ph-waarde

Recommended Posts

Bedankt voor alle heldere feedback, is een Interessante discussie geworden.

Ik denk dat we kunnen concluderen dat het beide voors en tegens heeft ;)

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn punt is meer dat je er niet zomaar op moet vertrouwen dat je bodemleven alles wel regelt. Het bodemleven is ook gewoon gevoelig voor extreme pH waardes (zowel hoog als laag) en voor hoge(re) fosfor concentraties.

 

Voordeel van niet aanzuren is dat het minder werk is. Voordeel van wel aanzuren is dat wat beter kan zijn voor de planten en het bodemleven. Wat dan uiteindelijk iets meer grammen zal opleveren en wellicht een iets beter product.

 

Al zal het inderdaad allemaal wel niet zoveel schelen als je kraanwater pH niet zo afwijkt, maar ik heb al meerdere keren gezien dat mensen ellende hadden bij kraanwater met een pH van 8 zonder aanzuren. In dat soort extreme scenario's maakt het blijkbaar wel veel uit.

 

Als je bang bent voor fosforzuur, gebruik dan een organisch zuur als citroenzuur (geen citroensap!). Al werkt fosforzuur wel gewoon veel beter (sneller en stabieler).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik alleen me bio voeding aan het water toevoeg krijg ik een ph waarde van 6.3 en dat lijkt mij een goeie waarde

Share this post


Link to post
Share on other sites

Art is gewoon een lid en nu ook moderator en waarschijnlijk voor jou tijd deden we nog wel eens een test.

 

Als je gaat afzuren op aarde eet dat je kalkbuffer op die je zo hard nodig hebt om je pH te reguleren, vraag maar aan pH Donner met zn handje kalk/mearl wat erbij in de pot gaat bij aanvang? Daar heb je in een grote waterbak geen last van.

PH Donner zuurt ook af maar niet met gewone pH -, dat is veel te agressief voor je aarde, dat is voor hydro!

 

@dries

jou bio voeding zit ook een deel mineraal in waardoor het vanzelf afzuurt...

 

Pg

Edited by Poldergrower

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Drie_grower, Ja, als de pH al goed uitkomt dan moet je er gewoon vanaf blijven. Gaat meer om de extremere kraanwater varianten.

 

@Poldergrower, Probeer eens wat verder te kijken dan alleen de termen. Het is allemaal niet zo zwart-wit als je het stelt.

 

Aanzuren op zich eet je kalkbuffer niet op. Stel ik heb water met een pH van 8 en ik zuur dat aan naar een pH van 7 en gooi dat bij de planten. Wat is dan het effect op de kalkbuffer? De kalkbuffer wordt pas "opgegeten" als je iets met een lage pH in de aarde gooit. Daar is hier helemaal geen sprake van.

 

Die tabletten van Sannie hebben pH buffers aan boord. Die zuren dus ook aan. Gaat je bodemleven of je kalkbuffer ook niet kapot van.

 

Je gooit ook geen pH- direct in je aarde of in de hydro. Dus hoe agressief het pure zuur is is ook niet relevant.

 

Wat er bij de planten gaat is een mild aangezuurde (voedings)oplossing. Dat heeft dan een pH van 6 of 6.5 als je het liever wat hoger houdt. Daar heeft je bodemleven echt geen last van en de kalkbuffer ook niet.

 

Als je water met een pH van 8 zo bij de planten mikt en dan maar aanneemt dat je bodemleven het wel oplost dan gaat dat gewoon aantoonbaar niet goed.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Wietefras

 

Mijn kraanwater is 8,2 hier in de polder en keihard maar als je in mn topic kijkt naar bijv mijn s5 (100 gr droog op de schaal) of mijn Jack Hammer die er nu nog staat zie je toch dat ze loopt te knallen? Ik probeer een hydro kweker uit te leggen hoe het werkt maar je snapt het niet? Ik kweek meer als 25 jaar op aarde dus heb alles wel voorbij zien komen....nogmaals afzuren mag maar hoeft niet simpel he.

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ga je weer met je zwart-wit stellingen. "Bij mij werkt het (toevallig) dus dan werkt het bij iedereen". Ehm nee. Je gooit een godganse berg aan zooi in die aarde. Dat daar wellicht iets in zit wat de pH omlaag brengt wil nog niet zeggen dat dat bij iedereen zo is.

 

Wat is de pH van je grond voordat de planten erin staan? Een hoop van die toevoegingen zitten waarschijnlijk vol met organische zuren (humuszuur, fulvinezuren) namelijk. Dat gooit lang niet iedereen erin. Meestal gaan er alleen wat van die buffertabs en bacto's in en dat is het. Die tabs bufferen dan wel wat van de pH, maar toch ook niet alles.

 

Even snel googlen en ik vond als snel een lijst kwekers die klagen over pH problemen (en "toevallig", net als ziggymaster hier, allemaal ook kraanwater met een pH van 8 of hoger):

http://www.wietforum.nl/topic/95071-ph-probleem-in-scrog/

http://www.weedforum.eu/wietforum/topic/1146-ph-probleem-op-sannies-way/

http://www.weedforum.eu/wietforum/topic/1081-5-x-white-widow-in-de-tent/page-5

Krasi had ook pH ellende met zijn bio-kweken. Hij had uiteindelijk maar een pH grondmeter gekocht om het beter in de gaten te kunnen houden.

 

Ik kweek overigens ook al 25 jaar op aarde. Moestuin dan, maar toch. Zo te zien kweek je zelf trouwens pas een paar jaar zonder aanzuren. Dus je moet het ook niet overdrijven. Heb je sinds die overschakeling nog wel eens een controle geprobeerd waarbij je wel licht aanzuurt?

 

100g van een plant zegt me ook niet zoveel. Of eigenlijk niets. Je kan er ook een kilo vanaf halen. Weet nooit wat het punt is van dat soort opmerkingen. Als je nou een zooi planten op de ene manier gekweekt hebt en evenveel op een andere manier en dan verschillen constateert dan zegt dat wat. Als je gewoon een plant hebt en je vindt die er mooi uit zien dan kun je daar niet uit constateren dat het op een andere manier niet beter was gegaan (of slechter).

 

Bij het brouwen van wormencompostthee heb ik veel meer zicht op het "bodemleven" dan jij hebt in een pot aarde. Heb je het wel eens onderzocht? Zitten er daadwerkelijk schimmels in?

 

Heb ook die "test" van Art gevonden. Was niet veel. Een keer een pH meting van de aarde. Tsja. Paar jaar later deze probeert hij nog een keer een testje en zuurt dan wel aan in combinatie met myco's en bacto's: http://www.wietforum.nl/topic/100706-vijf-amnezen-onder-1000watt-in-een-tentje/page__view__findpost__p__1193573

De organische gekweekte is scherper,weegt minder zwaar.

De met GHE gekweekte is vetter,duidelijk meer thc/kristallen,ze weegt zwaarder door,rookt minder scherp,is zoeter,en ruikt intenser.

Qua eindgewicht maakt het niets uit maar GHE is hier duidelijk de winnaar t.o.v. organisch gekweekte Ph donner amnees.

 

De aangezuurde kweek (met bodemleven) was lekkerder en minder scherp. Simpel he?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Wietefras

 

Mijn basis is altijd guano met een fosfor percentage van 10 tot 15% en met een calcium/kalk gehalte van minimaal 10%.

Dat is 1 van de 6 componenten uit de complete organics mix die ik door mijn grondje gooi samen met de mycorhizza.

En grappig dat ik aangeef dat afzuren prima kan op de pH donner manier en dan geef jij? dat als voorbeeld hmmm....

 

Sannies kit en mijn guanokalong voeding zijn bio/organisch waar afzuren niet nodig is en over smaak valt te twisten....

Ik vind op water gekweekte wiet smakeloos en mist zeer veel terpenen die ik nodig heb als medicinaal roker.

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oh ja sorry ik was vergeten dat er ook magisch pH- is waarmee je wel mag aanzuren :rolleyes:

 

Over smaak valt niet te twisten inderdaad:

 

Altijd lachen dat soort smaaktests.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Wietefras

 

Heb je in de 25 jaar dat je in de moestuin tuiniert wel eens guano gebruikt? Dat geeft echt een heer-lijke smaak aan je groenten en fruit.

We hadden dit jaar de tuin vol met tomaten, er hangen er nog steeds een paar...

 

Wel grappig dat het je weinig boeit over opbrengst maar wel jou opbrengst dik gedrukt onder je naam wat je hebt behaald? Een ons of een K maakt weinig uit toch. Beetje scheef.....maar wees er trots op ja toch!

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goede discussie is hier op gang gekomen..lekker. :j

@ Pg: ben ook zeer geïnteresserd in jouw spulletjes, zit alleen met de aarde.,die krijg ik nergens verzonden voor een leuke prijs.

Ga dus een dubbel test doen om een eerlijk oordeel te vellen in deze discussie..

Over drie maanden meer uitsluitsel of bio met PH 8.2 uit de kraan beter/net zo/minder presteert als gewoon afzuren :P .

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat ik het in de toekomst maar eens ga testen; helft wel afzuren, helft niet :D

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op zich de beste manier om het te ondervinden inderdaad, maar de uitkomst daarvan hoeft nog steeds niet voor iedereen te gelden. Er zijn kwekers die blijkbaar geen problemen hebben met een hoge pH van het kraanwater en anderen die er weer wel problemen mee hebben. Er zullen dan toch ook andere variabelen zijn die dat verschil veroorzaken.

 

Jammer dat Krasi niet meer actief is. Die was ook altijd bezig met bio/organisch kweken en die had zo'n grond pH meter gekocht omdat hij steeds pH problemen had. Ben wel benieuwd of hij nou uiteindelijk gevonden heeft waar het dan mis ging. Of dat het iets heel anders was.

 

Je zou ook eigenlijk op de bodem pH moeten sturen en niet op de pH van het water, maar ja die grond pH meters zijn nogal prijzig en steeds zo'n ding in de grond steken lijkt me ook niet denderend voor de wortels.

 

Ik weet niet of dat met organische (niet oplosbare) voeding in de grond ook zo gaat, maar bij hydro kweek is het doorgaans zo dat als de planten de groei staan dat de pH van het water langzaam stijgt. Als ze vol in de bloei gaan daalt de pH en later blijft de pH weer meer constant.

 

Dus de eerste helft van de kweek zuur ik aan naar 5.5 en de rest van de kweek naar 6.5 of 6 (om uit te komen op 5.8).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tsja maar hydro kweken is ook wat anders dan op aarde kweken & moet PG gelijk geven dat met bio de smaak tig malen beter is & dat afzuren meer kwaad doet dan iets goed.Zo filmpje is leuk, maar de Spaanse tomaat smaakt beter door de vollegrondsteelt & zon, maar zit vol met chloorpyrofos.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kan weinig toevoegen buiten t feit dat pg's wiet toch wel verdomde lekker was! Alles wa ik geproefd heb staat in me top 10!

Dusndaar werkt t in iedergeval zeker weten...

Ist nie toch vooral zo t ook met persoonlijke voorkeur te maken heeft?

Edited by Ozzoes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tests laten keer op keer zien dat het meer het idee is dan werkelijkheid. Bij blinde tests halen mensen het er gewoon niet uit. Dan kiezen ze juist eerder de niet bio producten omdat die gewoon veel precieser gekweekt worden. Gashromatograaf tests laten ook helemaal niet zien dat hydro wiet minder terpenen heeft dan bio wiet. Eerder meer. Soms wel andere terpenen trouwens.

 

Als iemand een wetenschappelijke onderbouwing heeft dat aanzuren meer kwaad doet dan goed, kom er gerust mee. Ik heb zat wetenschappelijk onderzoek gegeven wat aantoont dat bodemleven juist het best presteert bij een correcte pH waarde. Heb nog niets terug gezien van wat dat zou weerleggen. Alleen roepen dat je iets vindt is geen onderbouwing. Anekdotische voorbeelden ook niet.

 

Het probleem is echt niet het aanzuren op zich. Een verkeerde pH is wat het probleem is. Bij een pH van 8 valt bijvoorbeeld je schimmelcultuur stil. Dat probleem verhelp je juist door wat aan te zuren indien nodig.

 

Mensen met bio voeding zouden voor de gein daar ook de pH eens van moeten meten. Je zult verstelt staan hoe zuur die zooi is. Dat moet wel, want anders gaat het bio spul in de fles door met rotten/fermenteren. Dus dan zuren ze het bewust flink aan met fosforzuur om het bioleven lam te leggen. Dan heb je het over een pH van 2 tot 4. Als je die voeding gebruikt dan zuur je dus je bodem ook aan.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heeft de gaschromatograaf alle terpenen gemeten.Ik denk het niet.Guano extract heeft een pH geloof ik van 3.5.Na een paar keer gebruik heb je zwaar herfst.Regenwater heeft een pH van tussen de 4-6.Dat afzuren geen zin heeft met water met een pH van 8.5 heb ik gemerkt bij pepermunt.Die ging op den duur heel raar doen door het afzuren.Tis een kwestie van observatie in de praktijk & dat zal bij PG ook zo zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En bij anderen is de praktijk blijkbaar dat het problemen geeft als ze niet aanzuren. Bij wietplanten dan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En wat hebben ze met elkaar gemeen?? Maerl :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@mac

 

Hier zelfde, EC van 0.24 en een PH van 7.2 zo uit de kraan, lekker om te drinken en bijna RO maareh RO is 'kalk' extra toevoegen...

 

@Poldergrower

jij probeert een hydro kweker wat uit te leggen?

Probeer deze eens:

 

Hard water (wat jij dus hebt) bevat een lading aan troep waaronder een hoger aandeel 'kalk' en in voeding zit minder kalk.

Deel van de kalk gaat op aan buffering van de ph of je nu mineraal of bio kweekt maakt geen zak uit en voeding kan nooit genoeg 'kalk' bevatten om de enorme honger van cannabis te stillen, des te harder je water des te makkelijker heb je het eigenlijk.

 

Cannabis is zeer kalkminnend en met niet afzuren verbrand je geen 'kalk' (ph buffering) dus jij zit geramd wat dat aangaat met iedere keer water geven en de buffer aanvullen

MAAR

zoals het klokje bij jouw tikt tikt het op niet zoveel andere plekken dus ga niet lopen beweren dat jouw geval de vuistregel is svp

 

ohja, een ons per s5, zonde van je tijd man, als je SOG met haar doet ga je daar ruim overheen (1.25 is toch wel minimum dan)

genoeg voorbeelden op WF waaruit dit blijkt...

 

Blame it vooral on die fantastische Guano die je gebruikt dat je canna het zo geweldig doet :hug:

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste lost child

 

Ik gebruik guano juist om die reden, er zit meer als 10% calcium/kalk in de guano alleen al.

Ik kan je de test rapporten laten zien als je wilt deze komen van relab de Haan?

 

De s5 stond in een 2 gallon 7,5 liter smartpot in de volle zomer op alleen water de laatste 2/3 weken doe jij dat maar na dan?

Ik zeg al zo vaak dat ik niks om opbrengst geef, het gaat mij om de smaak en medische waarde!

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maatje van mij kweekt op aarde zonder af te zuren met minerale voedig en tikt elke keer de 600gr aan met 1 lamp.

 

Al dat gelul hoe het zou moeten. vloeden op aarde zou ook niet kunnen door te nat. Nou draaide toen ik dat nog deed ook standaard richting de gram per watt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@konopi, Ja, dat zou ook nog kunnen. Als je juist pH verhogende middelen als maerl in de grond stopt en dan ook nog eens kraanwater met een pH van 8 of hoger gebruikt dan wordt het lastig inderdaad.

 

Zou sowieso de pH al meten van de grond voordat je er planten in stopt.

 

Ik zeg al zo vaak dat ik niks om opbrengst geef, het gaat mij om de smaak en medische waarde!
Als je optimaal voor de planten zorgt gaat zowel de kwaliteit als de kwantiteit omhoog.

 

Als je er 1 pH naast kan je dat al 20% aan opbrengst schelen. De plant kan dan ook bepaalde voedingsbestandelen niet goed binnen krijgen en dat gaat dus ook ten koste van de smaak.

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jammer dat op dit forum vaak de wetenschap genegeerd wordt. En dan ook met argumenten als bij mij werkt het wel dus dat artikel klopt niet.

Mijn oma is 85 geworden en 60 jaar gerookt. Roken is dus niet kankerverwekkend maar gezond voor je.

 

Iets met plural anecdote en data boys

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor zoveer ik weet zijn het de wortels die de ph reguleren.

Hoe kan het anders dat je tijdens een run op hydro een Ph verloop krijgt?

Wat trouwens gewoon is , dat is een indicatie dat je planten de voeding goed opnemen.

 

http://www.eurohydro...es/nl_water.pdf

 

De Test van Art waren beiden zonder af te zuren alleen gebruikte hij bij de een Tab's in samen werking met BAC bloei.

Bij de ander gebruikte hij de Bio Sevia van GHE, die dus als lekkerste uit de bus kwam.

Edited by P H donner
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...