Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Wietsurfer1

Irrigatiesysteem Problemen

Recommended Posts

Heb vandaag mijn irrigatiesysteem gemaakt van PE-leiding , koppelingen enz. Heb 75xdrukventiel 4L en 75xsproei-pen Rayet 4L.

 

Allen sproeiers druppelen wel alleen sproeien niet. 25mm PE leidingen zijn geheel waterdicht komt alleen water via de drukventielen naar de sproeiers ( maar met druppels )

 

Ik heb alles conform aangelegd alleen mijn systeem ligt beneden de 18L potten, moet ik mijn PE-leidingen dan omhoog brengen tot boven de potten? :book: :book:

 

Heb een 11m3/uur pomp dus qua capaciteit genoeg lijkt me.

 

Drukventiel , mengkraan , PE-filter alles goed aangesloten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

wet van Pascal : Een druk die wordt uitgeoefend op een vloeistof die zich in een geheel gevuld en gesloten vat bevindt, zal zich onverminderd in alle richtingen voortplanten.

 

Gebruik dus voor zo weinig mogelijk leidingen voor je systeem.

 

Omhoog brengen kan helpen.

 

Kuub per uur zegt meer iets over de grootte van de doorlaat van de pomp.

De maximale opvoerhoogte drukt het werkelijke vermogen van je pomp uit.

 

Koppel de helft van je systeem af en probeer het nog eens.

 

Ik denk dat een zwaardere pomp moet hebben,

maar ik giet met de hand.

 

Succes.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wel een ringleiding gebruikt zodat je overal dezelfde druk hebt ?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je gaten ponst in je PE leiding komen die kleine stukjes leiding soms in je leiding terecht. Je moet daarna dus je leidingen door spoelen. Of een flinke stofzuiger erop zetten werkt ook.

 

En uiteraard een ringleiding gebruiken. Als je bovenin de potten gaten bord kan je de leiding + slangetjes mooi aan de potten vast maken met tiraps.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meer druk door zwaardere pomp lijkt me niet nuttig want drukventielen geven vanaf een minimum druk van 1 bar 4 liter per uur, onafhankelijk van of je een pomp gebruikt die 1 of 1,5 of 2 of 2,5 bar druk geeft.

 

Heb je de sproeier en de druppelaar op 1 en hetzelfde drukventiel gezet? Gebruik dan voor elk een eigen drukventiel, en mogelijk is het nodig om voor de sproeiers een zwaardere drukventiel te pakken, bvb 8 of 12 liter per uur ipv 4.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Agent Orange : Heb een ringleiding gebruikt zodat de druk gelijkmatig is.

 

@ Klaver90 : heb inderdaad alle leidingen schoon gemaakt voor het aansluiten

 

@ twiet : heb voor elke sproeier een eigen drukventiel gebruik

 

Ik ga zo weer aan het werk kijken wat het is, ga proberen mijn hele systeem boven de potten aan te brengen

 

@ Fatamorgana : Ik heb inderdaad de sproeiers van Rayet en niet druppelaars . ze staan in 18L potten.

 

Als je gaten ponst in je PE leiding komen die kleine stukjes leiding soms in je leiding terecht. Je moet daarna dus je leidingen door spoelen. Of een flinke stofzuiger erop zetten werkt ook.

 

En uiteraard een ringleiding gebruiken. Als je bovenin de potten gaten bord kan je de leiding + slangetjes mooi aan de potten vast maken met tiraps.

 

Goede tip, wil eerst even zorgen dat mijn systeem inderdaad sproeit ipv druppelt daarna maak ik het mooi af met de leidingen weg werken

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rayjets zijn kut. Zelfs met 3+bar pomp sproeien ze misschien 1 dag

 

Bij mij dan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Word even puzzelen dan.... Als het druppelt bij allen straks moet ik genoegen nemen deze draai denk ik, en een oplossing zoeken voor de volgende draai. Als ik wat extra water geef dat het door de RFX-1 naar beneden zakt nemen de wortels beneden uit de bak wel de rest op.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan zou ik proberen hoe ze sproeien als je er een zwaardere drukventiel tussen zet, dus 1 van 8 of beter 12l/u ipv 4l/u. Vier liter per uur is niet veel en die sproeiers moeten toch wat druk kunnen opbouwen, daar is blijkbaar meer dan 4 liter per uur voor nodig.

 

Hoewel ik niet inzie waarom je rfx drupt en sproeit, rfx kun je veel beter vloeden.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik werk ook met een irrigatiesysteem op 18 liter potten maar dan cocos. En ik gebruik helemaal geen drukventielen. Heb gewoon een ringleiding gemaakt met een goeie pomp en een filter er tussen. En alles werkt perfect.

 

Alleen bij het testen zaten er een paar sproeipennen tussen die druppelde maar dat was een kwestie van verwisselen met een nieuwe en probleem op gelost.

 

Je moet wel een systeem cleaner gebruiken.

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik werk ook met een irrigatiesysteem op 18 liter potten maar dan cocos. En ik gebruik helemaal geen drukventielen. Heb gewoon een ringleiding gemaakt met een goeie pomp en een filter er tussen. En alles werkt perfect.

 

Alleen bij het testen zaten er een paar sproeipennen tussen die druppelde maar dat was een kwestie van verwisselen met een nieuwe en probleem op gelost.

 

Je moet wel een systeem cleaner gebruiken.

 

Heb ATA-clean om mijn systeem schoon te houden

 

Dan zou ik proberen hoe ze sproeien als je er een zwaardere drukventiel tussen zet, dus 1 van 8 of beter 12l/u ipv 4l/u. Vier liter per uur is niet veel en die sproeiers moeten toch wat druk kunnen opbouwen, daar is blijkbaar meer dan 4 liter per uur voor nodig.

 

Hoewel ik niet inzie waarom je rfx drupt en sproeit, rfx kun je veel beter vloeden.

 

Is vooral voor het begin zoals nu, kan niet overal makkelijk bij om water te geven. Straks als de wortels op de bodem zitten ga ik over op eb en vloed systeem.

 

Vandaag alles druppelend gekregen zonder te lekken, zal later deze draai eens drukventielen pakken die zwaarder zijn en mijn systeem zo aanpassen dat alles wel goed komt. Eventuele tips zijn altijd welkom!!! :dribble: :dribble: :dribble:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Snap ik.

 

Drukventielen zijn eigenlijk niet echt nodig hoor, op zo'n kleine leiding, die beginnen pas nut te krijgen als je met grotere systemen werkt. Ik zou in jouw situatie 1 dripper per plant zetten, zonder drukventiel en met een druk-regelaar op de leiding. Het gaat er in het begin vooral om dat je dicht bij de plant water inbrengt, zo'n sproeier heeft weinig zin.

 

Zo'n regelaar zorgt er voor dat de druk van het water gelimiteerd wordt tot 1 bar. Als je pomp meer druk geeft dan 1 bar en je reguleert dat niet dan spuiten er veel te sterke stralen uit je drippers. Of gewoon hoog vloeden in het begin, hoewel dat met potten wat lastiger is. Haalt je pomp de 1 bar niet dan geen drukregelaar, onder de 1 bar laat die geen water door.

 

Sowieso beter om niet met potten te werken maar met kratten, minder hoogte en meer oppervlak. Grote hoogte van de laag rfx is niet zinvol, beter is groot oppervlak.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

met rayjets moet je ook geen drukventielen erop zetten

gewoon zo op de leiding en dan een hoge druk pomp van aquaking

heb 200 stuks op 1 pomp en werkt prima, sproeien mooi egaal

heb het in een rechthoek vorm liggen de druk is mooi verdeelt nergens problemen mee

Edited by Fatamorgana
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ha Thnx , als ik jullie zo hoor even de leidingen vervangen ( de 25mm PE-leidingen ) en dan de rayjet's recht op de leiding ponsen. En klaar is Kees.

 

Denk het moment van afdraaien dat ik de leidingen opnieuw koop, en dan alles in orde maak

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...