Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Achtung Panzer

Knipwerk ?

Recommended Posts

Beste Collega's

 

Als je nou op 1 m2 zeg maar 20 "dames" hebt staan.....je hebt een mooi 600tje erboven en verder alles pikobello :|

 

Dat wordt op gegeven moment natuurlijk een mooi veldje groen :) ....maar wie verteld mij eens wanneer en/of het uberhaupt nut heeft om je planten van onderen "bij" te knippen ?

 

Hierover zijn vele "theorieen"....de een zegt: ja dat stimuleerd de groei van de grotere toppen etc. en de ander raad het juist ten strengste af !! Maar effin.... :angry: ....ik heb zelf al vele variaties geprobeerd......en kwam tot conclusie dat dit "in mijn situatie" veelal niks uit maakt. Als je de dames van onderen bijknipt dan scheeld dit wel een mooi stukje knipwerk tijdens het oogsten.

 

Maar ik neem aan dat dit ligt aan mijn hoeveelheid ??? wanneer is het beste om dit eventueel te doen ? eind groeifase ?

 

ik ben benieuwd naar jullie meningen/ervaringen

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik vind van niet, de plant raakt via de bladeren vocht kwijt knip je die weg dan gaat ze het via een andere weg proberen kwijt te raken, via de top bv.

 

zeker in de laatste weken kans op toprot....

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ben er achter gekomen dat 't qua opbrengst niks scheelt...daarom doe ik 't zelf ook altijd...scheelt de helft aan knipwerk, en je krijgt dikkere hoofd-toppen....

 

met 20 planten is dat zéker de moeite...(heb er zelf 12)....

 

zolang er maar geen licht verloren gaat wat tussen de bladeren door, op de aarde schijnt

 

zodra ik de stekjes krijg, snij ik meestal al alles af wat binnen paar cm van de aarde afzit...

 

zo heb ik een paar ''snijbeurten'' tót de 2-3e week bloei ongeveer....daarna beginnen de topjes te komen, en is 't niet meer rendabel.

 

als je met een 600watt helemaal niks weghaalt onderin, zul je toch zeker 5-10 uur aan 't knippen zijn !....als je wel snijdt, kun je 't knippen beperken tot hooguit paar uurtjes....

 

ik heb ooit alleen 36 planten geknipt die onder 3x600watt stonden.....in 4-5 uurtjes was ik klaar :|

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik ben er achter gekomen dat 't qua opbrengst niks scheelt...daarom doe ik 't zelf ook altijd...scheelt de helft aan knipwerk, en je krijgt dikkere hoofd-toppen....

 

met 20 planten is dat zéker de moeite...(heb er zelf 12)....

 

zolang er maar geen licht verloren gaat wat tussen de bladeren door, op de aarde schijnt

 

zodra ik de stekjes krijg, snij ik meestal al alles af wat binnen paar cm van de aarde afzit...

 

zo heb ik een paar ''snijbeurten'' tót de 2-3e week bloei ongeveer....daarna beginnen de topjes te komen, en is 't niet meer rendabel.

 

als je met een 600watt helemaal niks weghaalt onderin, zul je toch zeker 5-10 uur aan 't knippen zijn !....als je wel snijdt, kun je 't knippen beperken tot hooguit paar uurtjes....

 

ik heb ooit alleen 36 planten geknipt die onder 3x600watt stonden.....in 4-5 uurtjes was ik klaar :|

kijk dit vind ik nou interessant :)

 

alleen begin ik pas met knippen na 4 of 6 dagen bloei en dan haal ik in 2 a 3 kleine knipbeurtjes al "het kleine spul" onderaan eraf.

 

Wat ik trouwens ook nog even wil opmerken!!....aangezien ik altijd dus met vrij veel dames op 1 m2 werk.......is dat echt bepalend in de hoogte v/d de dames ? Ik kom eigenlijk nooit echt verder dan een zielige 68 cm :angry: ......ik wil graag wat meer de hoogte in......moet ik dan minder dames nemen ? 10 ipv 20 ??? zal dit verschil maken in opbrengst ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik wil graag wat meer de hoogte in......moet ik dan minder dames nemen ? 10 ipv 20 ??? zal dit verschil maken in opbrengst ?

zelf heb ik er 12 per lamp...die laat ik dan voorgroeien tot zo'n 25 cm

 

uiteindelijk zijn ze dan 100-120cm !

 

ik snij komplete zijtakken weg (óók lange zijtakken die helemaal tot bovenin groeien).....de eerste 25-35 cm van de steel zit geen enkele zijtak.....

 

vanaf de helft van de plant zitten er pas toppen ongeveer....

 

ohja....ik snij nóóit meer dan 2 zijtakken pér plant weg.....om evt. achterstand te voorkomen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan had je toch ook net zo goed minder lang kunnen voorgroeien ?,aangezien de toppen pas halverwege beginnen.

 

Achtung Panzer" Wanneer ze maar 68 cm hoog worden hoef je ook niet zo veel weg te halen vanonderen. Persoonlijk knip ik liever wat langer want ik denk wel dat het iets meer oplevert om niet alle zij-scheuten te verwijderen.

Edited by atmosphere

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dan had je toch ook net zo goed minder lang kunnen voorgroeien ?,aangezien de toppen pas halverwege beginnen.

dan krijg je dus nooit van die dikke toppen :)

 

 

ik laat ze ook om praktische redenen effe voorgroeien....

 

als ik m'n stekjes krijg, zet ik ze in kleine potjes, en dompel ik ze helemaal onder (1ml/ltr wortelstimulator)...dan laat ik ze helemaal ''droogtrekken''....dit duurt meestal zo'n 5 dagen.....

 

dan pot ik ze om in grote bakken, en laat ik ze nog effe groeien, zodat de wortels zich kunnen ''zetten''....na 3-4 dagen zet ik ze dan in de bloei...met als gevolg dat ze +1mtr hoog worden :|

 

dan hebben ze dus 7-8 dagen voorgegroeid..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou kan ik m'n laatste bericht weer niet wijzigen :|

 

ik wou dus zeggen dat ze 7-10 dagen voorgroeien meestal

 

haha...en deze kan ik wel weer wijzigen :)

 

iéts klopt er niet met 't forum, maar ik zou niet weten wat 't is

Share this post


Link to post
Share on other sites

De uiteindelijke lengte hangt natuurlijk ook af van het ras . Als ik het goed begrijp zet je ze uiteindelijk ook gewoon in de bloei zodra ze echt aanslaan en beginnen te groeien. Dat lijkt me bij stekken zo wie zo een voorwaarde om goede toppen te krijgen .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dan had je toch ook net zo goed minder lang kunnen voorgroeien ?,aangezien de toppen pas halverwege beginnen.

dan krijg je dus nooit van die dikke toppen :(

 

 

ik laat ze ook om praktische redenen effe voorgroeien....

 

als ik m'n stekjes krijg, zet ik ze in kleine potjes, en dompel ik ze helemaal onder (1ml/ltr wortelstimulator)...dan laat ik ze helemaal ''droogtrekken''....dit duurt meestal zo'n 5 dagen.....

 

dan pot ik ze om in grote bakken, en laat ik ze nog effe groeien, zodat de wortels zich kunnen ''zetten''....na 3-4 dagen zet ik ze dan in de bloei...met als gevolg dat ze +1mtr hoog worden :no

 

dan hebben ze dus 7-8 dagen voorgegroeid..

Bedankt voor jullie reakties :|

 

Ik zelf dompel ze ook net als jij even in wortelstimulator.....maar vanwaar de kleine wisseling in potten ??? is dat beter voor de wortels ofzo ? je begrijpt natuurlijk wel dat ik ook wel eens een 100/120 cm lange plant wil :) Maar met 20 dames op 1 m2 en een 600 erboven blijf je toch meer tegen een "veldje" van dames aankijken, dan ben je al gedoomd dat het niet zulke hoge plantjes worden toch ?

 

Maar ik zal je tip in overweging nemen, en hoor graag van jullie eventueel nog meer tips!

 

:angry:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik zelf dompel ze ook net als jij even in wortelstimulator.....maar vanwaar de kleine wisseling in potten ??? is dat beter voor de wortels ofzo ?

hoe groot zijn die potten dan die jij onderdompelt :|

 

want ik heb ronde potjes van 8cm doorsnee meen ik, en ook iets van 8cm hoog

 

als ik die onderdompel duurt het 4-5 dagen voor 't droog is....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ook met veel planten per vierkante meter kunnen ze hoog worden . Maar langer als 1.2 m is alleen maar nadelig. Hoeveel liter grond krijgt elke stek uiteindelijk ?

Met weinig grond worden ze gewoon minder groot over het algemeen.

 

Maar als je per see langere planten wil , dan moet je gewoon de groeiperiode verlengen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zelf heb 1 grote bak momenteel.....een bak van 110 bij 230 en 25 hoogte....en die is bijna tot de rand toe gevuld met aarde.

 

daarnaast dompel ik geen potje hoor !!!......ik dompel het stekje met zo'n steenwolblokje en al even in een bak met wortelstimulator (1mlop1l) en dan gaan ze de bak in. Dus dat is niet hetzelfde als wat jij doet :|

 

Ik de vorige oogst losse potten gehad van 25 bij 25 bij 25........maar ik heb toch liever 1 grote bak.

 

wat is jullie mening ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Perfect zo'n bak , dat is echt veel grond ! Ze zullen dan hard gaan denk ik.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Perfect zo'n bak , dat is echt veel grond ! Ze zullen dan hard gaan denk ik.

nou en dat valt dus redelijk tegen :| .......ik draai daar al meerdere oogsten mee dus ergens zal ik wel iets verkeerd doen :)

 

dus stel je voor he......zo'n bak dus......mooi kassie eromheen.....2x 600w......goeie ventilatie/voeding/luchtvochtigheid/noem het maar op......en nog die zielige 65 cm lengte en een opbrengstje van c.a. 700 kabouters.

 

wat doe ik verkeerd ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uhhhhhhhh je doet nixx verkeerd volgens mij ik begrijp ook niet goed waar je je druk om maakt :|

 

als 't er gezond uitziet zal je wel een klein ras hebben tenzij de onderste helft van je bak te koud is

 

als je geil wordt van groote planten kan je er een keer een pp tussen zetten kijken wat die doet

 

 

:DHAVE FUN :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Uhhhhhhhh je doet nixx verkeerd volgens mij ik begrijp ook niet goed waar je je druk om maakt :)

 

als 't er gezond uitziet zal je wel een klein ras hebben tenzij de onderste helft van je bak te koud is

 

als je geil wordt van groote planten kan je er een keer een pp tussen zetten kijken wat die doet

 

 

:DHAVE FUN :angry:

Ik heb reeds verschillende dames gehad.....santa maria's.......snowwhite.......Shiva's.....en onlangs nog PP's :| .......en wat raad jij aan qua temperatuur voor mijn bakkie dan ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
en wat raad jij aan qua temperatuur voor mijn bakkie dan ?

Je kan je beter afvragen wat de temperatuur er nú is

 

als de aarde maar niet onder de 17-18 graden komt, anders zou 't daar idd wel eens aan kunnen liggen....nouja, dan ben je in ieder geval één stap dichterbij :|

 

er zijn van die temp. sensors te koop met zo'n draadje/sensor eraan van 'n paar meter...

 

die kun je dan in je aarde duwen..

Share this post


Link to post
Share on other sites
en wat raad jij aan qua temperatuur voor mijn bakkie dan ?

Je kan je beter afvragen wat de temperatuur er nú is

 

als de aarde maar niet onder de 17-18 graden komt, anders zou 't daar idd wel eens aan kunnen liggen....nouja, dan ben je in ieder geval één stap dichterbij :angry:

 

er zijn van die temp. sensors te koop met zo'n draadje/sensor eraan van 'n paar meter...

 

die kun je dan in je aarde duwen..

:) dan zou het heel best daar eens aan kunnen liggen ja......thanks voor de tip :|

Share this post


Link to post
Share on other sites

In de zomer zie je over het algemeen dat je planten langer worden in de binnenteelt ,iets wat eigenlijk ongewenst is omdat de stelen soms zo dun worden.

 

Je moet streven naar korte planten met een dikke stam in de binnenkweek , naar mijn mening . Kijk maar eens bij het oogsten : de planten met de dikste stammen zullen de meeste wiet opleveren indien de planthoogte ongeveer gelijk is.

 

Vaak zal een langere plant ook meer opleveren omdat hij de andere verdringt en een deel van hun licht wegpakt ,daardoor kan het lijken dat grote planten meer opleveren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...