Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Henk010

Lichtregime: De Eeuwenoude Discussie

Recommended Posts

Gegroet beste forumleden,

 

Aangezien ik naar verwachting (over)morgen weer echt van start ga heb nog wat kleine vragen waar ik geen eenduidig antwoord op heb kunnen vinden. Een daarvan is: "wat is het beste lichtregime voor de groei?"

 

Na menig forum afgezocht te hebben ben ik tot de conclusie gekomen dat dit een bijzonder controversieel topic is. Dit is wat ik wel weet:

 

24/0 (altijd aan): dit is, van wat ik begrijp en zelf denk, helemaal niets. De echt ervaren growers lijken het erover eens te zijn dat 24/0 niets extra's doet voor je plant en zelfs slecht kan zijn (de eerste dagen bij het opkomen daargelaten). Ikzelf geloof ook dat een plant z'n donker gewoon nodig heeft, dus dit lijkt geen optie te zijn.

 

Dan rest me nog de goeie ouwe 18/6, beproefd en het werkt. Niet teveel stroomverbruik, goeie donkerperiode, niets mis mee, zo gaat het ook in de natuur.

 

Waar ik echter eigenlijk bijzonder weinig over kan vinden zijn de resultaten bij 20/4. Lijkt mij persoonlijk ideaal, je pakt elke dag toch 2 uur extra licht mee en de plant heeft toch nog een solide 4 uur donker om te doen wat planten in die periode doen (chillen? Een blowtje roken? :P).

 

Aldus de vraag: heeft iemand hier ervaringen mee? Hebben ervaren growers wel eens een vergelijkend onderzoekje gedaan? Persoonlijke meningen/overtuigingen (liefst enigzins onderbouwd)?

 

Ik ben zeer benieuwd naar jullie opmerkingen, dus let me know!

 

Bij voorbaat dank! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou poeh wat een discussie :)... heb er geen onderzoeks resultaten voor maar k verwacht dat t beste rendement behaalt word met 18/6 zowiezo omdat de het grootste deel groeit op 18/6 die 2 uurtjes extra licht zal niet veel doen tov de stroomkosten. Hebben we t natuurlijk wel over reguliere plantjes auto s s weer een ander verhaal.. en moederplanten ook k deed 3 dagen voordat k ging stekken wel eens de lamp wat hoger en over gaan naar 20/4 omdat je ze r dan wat mooier afhaalt.

 

Maar k verwacht niet dat t met een normale run voordelen zal opleveren.

K weet wel dat t op t forum eens uitgezocht is mischien kan je t nog ergens terug vinden.

 

Maar k zou gewoon 18/6 12/12 draaien.. waarom ? Gewoon omdat t werkt :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik doe 24/7 gewoon uit gemak, geen pieken in temp, rh, verdamping, geen gedoe met licht/donker, stress timers enz

 

en anders 18/6 want als licht uit gaat werkt de plant nog een uutje door voor ze echt slapen, dan uurtje om wakker te worden en dan nog 2 uur (indien 20/4) echt slapen, ja dan net zo goed langer slapen en 18 licht

ik zie verder geen verschil in groeien of wortelstelsels

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik doe ook 24/0 tijdens de groei vanwege dezelfde redenen als Huff en dat gaat hier verder prima.

Share this post


Link to post
Share on other sites

+1

24 uurs voorgroei alhier .

de echte redenen is dat ik geen strek in mn zaailing wil dat ie gaat raketeren .

dan idd zoals huff en dil al aangeven dat je omstandigheden mooi gelijk blijven .

ik geef ze dan ook geen 18 uurs daarna want dan ben ik ben dat ze in eerste instantie denken van heey de bloei is begonnen .

dus gaat het hier na een week of twee of drie op 1 maal 24uur donker dan naar 10 licht 14 donker in de bloei .

schilt ook weer een paar eur aan stroom .

en het verschil in verminderde grammen kun je niet nawegen dus is het er ook niet .

want iets wat niet bestaat kan je niet wegen .

:vape:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zeer interessante materie, had geen idee dat toch zoveel mensen de groeifase 24/7 doen... kan niet zeggen dat jullie kweekjes er last van lijken te hebben dus dan is het misschien toch de moeite waard, inderdaad minder RV en temp verschillen plus het feit dat de plant continu fotosynthese kan doen...

 

Bedankt voor de info!

 

Wat te doen, wat te doen :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
en het verschil in verminderde grammen kun je niet nawegen dus is het er ook niet .

want iets wat niet bestaat kan je niet wegen .

 

:spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo ,

Ik zeg altijd kijk naar de professionals , in dit geval de tuinders in bv. het westland.

Zij zijn massaal overgestapt van hps naar led en zij lichten flink bij , of dit 24 per dag is weet ik niet , ik dacht dat zij ook 18/6 aanhouden . Dit valt wellicht op te zoeken .

 

Ook een wietplant heeft een paar uur rust ( slaap ) nodig .

 

 

.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste licht regime is 18/6.

24/0 is helemaal niet zo best, wel makkelijk, je maakt het je plantje onnodig zwaar door haar geen rust te geven of ze moet over een gen modificatie beschikken?

 

Klik

 

Ik zeg altijd kijk naar de professionals , in dit geval de tuinders in bv. het westland.

Zij zijn massaal overgestapt van hps naar led

 

Kassen massaal over op LED?

Weet je wel wat voor een investering LED in een kas is voor de gemiddelde tuinbouwer?

Als LED prijs HPS krijgt misschien, tot die tijd is het vooral LED sector die zeggen dat de kassen op LED draaien :search:

Edited by lostchild
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan niet voor alle tuinders spreken maar kan wel bevestigen dat ik in meerdere kassen inmiddels LED zie hangen :) maar dat heeft allemaal tijd nodig.

 

We hebben weer meerdere conflicterende meningen op dit gebied in elk geval! Vandaar dat ik dan misschien toch voor het "gemiddelde" ga, 20/4 :P

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

zou gewoon 18/6 doen, naar mijn idee moeten planten ook rusten

jij kan ook niet 24 uur per dag schilderen ofzo toch

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beetje pep doet wonderen hoor.... :) maar uiteindelijk heb je wel je rust nodig..

Share this post


Link to post
Share on other sites

24/0 :P no problemo.. Heb alleen de moeder op 18/6

 

marreuh zou voor de bloei 36/12 ook werken? :

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk persoonlijk dat je plant dan elke 16 uur aan het reveggen gaat en dus nooit echt gaat bloeien :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

24/12 ..... zelfde he 24 uur licht is groeien 12 uur donker is bloeien.... denk dat t plantje compleet de weg kwijtraakt :whistle:

 

een dag heeft 24 uur en daar zal je t in moeten doen lijkt...

Share this post


Link to post
Share on other sites

zou gewoon 18/6 doen, naar mijn idee moeten planten ook rusten

jij kan ook niet 24 uur per dag schilderen ofzo toch

Evenmin 18 uur per dag.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

marreuh zou voor de bloei 36/12 ook werken? :

 

Klik

 

Laat je ons even weten hoe goed het nu werkt als je dit tov 12/12 doet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cannabis planten zijn C3 planten en die hebben dus geen donker nodig. Alleen C4 planten hebben echt een donker periode nodig.

 

Een paar weken 24/0 kan dus prima. Ik geloof niet dat je er nou heel veel mee opschiet, maar ik doe het soms ook als het zo uitkomt. Je hebt geen tijdklok nodig, klimaat blijft stabieler etc. Heb ook het idee dat reveggen sneller gaat als ze geen donker hebben.

 

Er zijn zelfs kwekers die met autoflowers een hele kweek op 24/0 doen.

 

 

Voor de bloei heeft Monty op een paar sites een lichtschema beschreven waar je 5 "plantdagen" hebt in een week tijd. De lamp staat dan 21 uur en 36 minuten aan en 12 uur uit. Dus zeg maar 21:36 / 12. Als je dat vijf keer doet dan is dat precies een week en dan kun je dus weer terug naar 12/12 of nog een week 21:36/12.

 

Het is een wat ingewikkeld schema, maar met een digitale timer is dat best in te stellen (of met een Arduino oid). Hij deed dat dan een paar weken in de piek van de bloei om de plant dan in die weken wat extra licht te geven

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik vind de plantjes er meer vermoeied uitzien met 24 uur licht.

dus bij mij krijgen ze zekers een slaapje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgende ronde ga ik t side by side testen. 21/12 of 36/12 daar ben ik nog niet helemaal uit.

Edited by Drrr
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat verhaal over C3 vs C4 planten vind ik nou bijzonder interessant. Als cannabis biologisch gezien echt geen donker nodig heeft kan je je afvragen waarom je niet de hele groeifase die lamp aan zou laten staan... Zou dan een stuk sneller moeten gaan, geen temp/RV schommelingen... lijkt mij dan toch ideaal.

 

Enige reden waarom je dat dan enkel de eerste weken zou doen Wietefras? Ik hoor van sommigen dat het niet zoveel uitmaakt en dus zinloze verspilling van elektriciteit is, maar als cannabis 24 uur lang zonder problemen fotosynthese kan doen zou dat complete onzin zijn.

 

Ik duik maar eens even de biologie in :) Ook heel benieuwd naar die side-by-side!

 

 

ik vind de plantjes er meer vermoeied uitzien met 24 uur licht.

dus bij mij krijgen ze zekers een slaapje

 

Dit, ik lees dit veel op fora... ik vraag me af of dat nou totaal subjectief (en fout) is of dat er toch een kern van waarheid in zit. Wat betreft het C3/C4, biologie liegt niet. Wellicht heeft een plant wel behoefte aan temp/rv schommelingen? Af en toe wat koelte ofzo?

 

Ik ga eens proberen het een en ander te achterhalen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan m natuurlijk gerust 24 uur licht geven kan je ook een paar jaar volhouden... sommigen doen dat ook met de moederplanten.. maar verwacht geen toppen onder 24 uur licht :) mits het auto s zijn uiteraard

Share this post


Link to post
Share on other sites

iedere gek met een co2 meter moet daar het antwoord van kunnen vinden, als de co2 vrijwel gelijk blijft onder 24u is slaap niet nodig, bij een stijging zijn ze toch gaan slapen of minimaal verminderde productie waardoor licht uit rendabel kan zijn?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...