Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

havor

Simple Water Verdeler/bewatering

Recommended Posts

Heb een water verdeler gebouwd, om mijn plantjes water te geven.

 

Werd gek van elke keer met mijn gieter onder/door/tegen de scrog/dames te moeten zitten met water geven, er was gewoon erg weinig ruimte voor het geven van water bij mijn opstelling.

 

gallery_46649_19267_46148.jpg

 

gallery_46649_19267_160542.jpg

 

Heb dit opgelost door een buffertankje te maken van een 125mm PVC pijp (L=50cm -5cm (voor giet opening) = 45cm = 5L inhoud), daar onder een verdeelstuk te maken van 2x een ¼'' rvs kruis stuk met ¼'' kraantjes, slangen, en een verdeelslang en een dubbele ring van die zelfde slang, met 1.5mm gaatjes.

 

Heb voor mijn 56L pot, 15 x 1.5mm gaatjes in de verdeel slangen/ringen geboord, dat is voor mij de juiste door stroming, heb je kleiner potjes moet je minder gaatjes boren.

 

Het voordeel is dat ik de buffer tank eenvoudig kan vullen, een kraantje open zet, en de plant rustig bewatert wordt, en ondertussen de gieter voor de volgende plant kan vullen.

 

Vandaag voor het eerst gebruikt, en bevalt perfect.

 

gallery_46649_19267_40572.jpg

 

gallery_46649_19267_126317.jpg

 

gallery_46649_19267_38972.jpg

 

gallery_46649_19267_197786.jpg

 

Gebruikte/bruikbare materialen: (Heb zelf wat andere materialen gebruikt die ik van werk heb mee genomen, maar dit was mijn eerste lijstje.)

 

PVC: (Leverancier 1)

125mm afsluitkap, openen gezaagd maar rand laten staan tegen spatteren, overstromen tijdens het vullen.

125mm PVC pijp, beter maar duurder alternatief, transparante PVC pijp. (kunnen de liters op worden weer gegeven)

125mm mof.

Verloopstuk 125mm X 75mm + 75mm x 50mm

PVC Lijmring 50mm x 1/2''

Mini kogelkraan ¼" binnen/buiten draad

 

RVS fittings: (Leverancier 2)

Verloopnippel 1/2" x 1/4"

Kruisstuk 1/4"

Knie binnen/buiten 90⁰ 1/4"

T-stuk 1/4"

Dubbele 6-k nippel 1/4"

Slangpilaar 1/4" x 9.0mm

 

Slang

Slang met binnen diameter van 9mm, Heb de mijne op Aliexpress besteld, net als de plastic T en kruis stukken.

 

Kosten

De kosten zijn ongeveer €45 voor 5 aansluitingen inc. alle verzendkosten, en +€5.50 voor elke volgende extra aansluiting.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaaf man, ziet er heel goed uit!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk bedacht, maar ik ga de pret drukken en stellen dat je waterafgifte nooit egaal zal zijn. De pot die aan dat onderste lijntje zit zal het meeste water krijgen. Als je zonder pomp dit wil doen dan heb je woodpeckers nodig, kosten 0,50 euro per stuk, hebben geen openingsdruk en wel egale afgifte. En dan kan je gewoon met tyleen werken en heb je al dat RVS en speciale tubing niet nodig.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk bedacht, maar ik ga de pret drukken en stellen dat je waterafgifte nooit egaal zal zijn. De pot die aan dat onderste lijntje zit zal het meeste water krijgen.

Als je goed kijkt, zie je dat elke aftakking een eigen kraantje heeft, dus als ik maar 1 kraantje open zet, dan krijgt die plant alleen het water dat in de tank zit.

 

Geef nu ongeveer 4L per dag per plant, dus vul ik de gieter met 4L water, vul de tank, en open de kraan naar de eerste plant, tijdens het leeg lopen van de tank, vul ik de gieter weer, en is onder tussen de tank leeg gelopen, sluit de kraan naar de eerste plant, en open de kraan naar de tweede plant, vul tank en herhaal voor de andere planten.

 

Als je zonder pomp dit wil doen dan heb je woodpeckers nodig

Nee hoor, zwaartekracht werkt prima.

 

dan kan je gewoon met tyleen werken en heb je al dat RVS en speciale tubing niet nodig.

Totaal €45 voor 5 aansluitingen, en nog geen €5.50 per extra plant voor slang en alle RVS fittingen en minikogelkraan (het duurste onderdeel) vind ik best mee vallen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er op zijn minst boeiend uit.

Je gebruikt in je pot een soort binnen- en buitenring.

Je bevloeit nu nogal onnodig/ongewenst dicht op de stam.

Wanneer ik dit zo zie zou ik de binnenring weghalen uit je ontwerp.

Vervolgens plaats je eventueel weer een grotere buitenring rondom de al bestaande ring, snap je hem nog?

 

Gr. Lo_PRO

 

P.S. ben zelf nogal van Blumat dus ik volg je topic!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Precies wat Lo_pro zegt..

 

Je spoelt nu telkens alle afval stoffen, welke die plant met veel moeite naar boven heeft gewerkt, weer terug in je medium..

Dat is heel jammer..

Edited by oude rocker
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Precies wat Lo_pro zegt..

 

Je spoelt nu telkens alle afval stoffen, welke die plant met veel moeite naar boven heeft gewerkt, weer terug in je medium..

Dat is heel jammer..

Ik vind dit een rare gedachtegang. Er zijn toch tal van methodes bekend waarbij er van boven gewaterd wordt? Tuinbouw, rayjets, druppelaars, zelfs in de natuur komt de regen van boven. Waarom zouden zouten zich bij deze methodes zouten bovenin het medium gaan ophopen?
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goeienavond Pindarots, je schrijft;

 

"Tuinbouw, rayjets, druppelaars, ZELFS in de natuur komt de regen van boven"

 

Lees hier i.p.v. "zelfs" eens "JUIST"....

 

Bedenk wat natuurlijke beregening doet via het bladerdek.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het eerste wat een plant in de natuur doet, (bij een aanstaande regenbui) is zijn bladeren laten hangen.

Hij/zij beschermt daarmee zoveel mogelijk de grond rond de stam..

 

Om zo dicht mogelijk bij de natuurlijke omstandigheden te komen, hou je het rond de stam beter droog..

Edited by oude rocker

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...