Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
StoneTwisted

Biologisch Kweek En Magnesium Tekort

Recommended Posts

Wooohhh :punk: ,...

 

Zover ik weet is het verschil dat je geen mineralen voeding gebruikt bij een bio dan wel organische

kweek ,..(wat waarschijnlijk het zelfde is, zoals lostchild al aangeeft,..enkel marketing trucjes vermoed ik ook)

 

De bodem met zijn bacs en schimmels etc moet zijn werk doen.

De voeding wordt niet rechtstreeks opgenomen

maar dmv bacterie stimulering en symbiose onderling met de wortels worden de voedingsstoffen hapklaar gemaakt voor de plant die het vervolgens opneemt wanneer nodig is.

 

 

 

Liefst zou ik ook regenwater pakken maar dat gaat in mijn geval teveel opvallen.

 

Ik gooi nu wat extra maerl op de aarde en heb een paar test bladeren ingespoten met epsom oplossing.

Heb ze super gescrogd en is een mooi veldje,..hoop het proces erg te doen vertragen.

 

 

Thx for the reply's :specool

Edited by StoneTwisted

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zover ik weet is het verschil dat je geen mineralen voeding gebruikt bij een bio dan wel organische

kweek ,..(wat waarschijnlijk het zelfde is, zoals lostchild al aangeeft,..enkel marketing trucjes vermoed ik)

 

De grootste verwarring tussen de begrippen organisch en biologisch ontstaat door de Engelse term ‘organic’

 

De bodem met zijn bacs en schimmels etc moet zijn werk doen.

De voeding wordt niet rechtstreeks opgenomen

maar dmv bacterie stimulering en symbiose onderling met de wortels worden de voedingsstoffen hapklaar gemaakt voor de plant die het vervolgens opneemt wanneer nodig is.

 

Dat zijn die

marketing trucjes vermoed ik
Edited by oude rocker

Share this post


Link to post
Share on other sites

@oude rocker,..Nou ja,..laat ik het dan zo zeggen,..ik houdt mijn kweek zo organisch mogelijk ,..of was het nu bio,... :lol:

 

@lostchild,...je bedoelt deze? gallery_15034_18345_817.jpg

 

De toepassing van dit product is natuurlijk: pH regulatie ! Maar door de sterke concentratie en HOGE GEHALTE aan FOSFORZUUR kan het worden gebruikt als bladspray na een insectenplaag en om de bladeren te reinigen terwijl het de plant voed en in kracht toeneemt.

 

 

Ik werk trouwens op de sannie way en moet zeggen dat wanneer ik nu moet gaan afzuren het makkelijke er wel vanaf is,

Op meer forums heb ik gelezen dat dit verhaal in veel gevallen niet opgaat.

Hoop dat ik met afzuren (hoe dan ook, misschien wel met bronwater flessen) het probleem oplos.

Als ik zie en lees wast er zo in je kraanwater zit ,..wordt je niet blij van.

Edited by StoneTwisted

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geloof me nou maar StoneTwisted,

Je komt uit eindelijk bij de echte bio aan.

 

Wat jij wil,

is mijn manier van kweken.

T'mag best wat langer duren,

Maar je wordt dat ook heerlijk beloond..

Share this post


Link to post
Share on other sites

We bedoelen idd grotendeels het zelfde LC,

echter er is veel verwarring over bio versus organisch.

 

We bedoelen helemaal niet hetzelfde Rocker waar maak je dat in hemelsnaam uit op?

 

Leg nu eens in je eigen woorden uit wat volgens jouw 100% bio is en wat nu een een organische kweek want dat behoeft toch wel verduidelijking als jij meent dat we het over grotendeels hetzelfde zouden hebben, ik kan je namelijk echt niet volgen met je versus verhaal.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik werk trouwens op de sannie way en moet zeggen dat wanneer ik nu moet gaan afzuren het makkelijke er wel vanaf is,

Op meer forums heb ik gelezen dat dit verhaal in veel gevallen niet opgaat.

 

Als ik zie en lees wast er zo in je kraanwater zit ,..wordt je niet blij van.

 

Wie heeft er net als jij een ph van 8.7 kraanwater?

Vergelijking is in jouw geval best lastig waar de rest met wie je vergelijkt ergens tussen de 7.5 en 8 zal hangen en die dus niet snel tegen dit probleem aan zouden lopen. Ik meen me te herinneren dat ph waardes van boven de 8 weinig toe voegen aan de motor onder de grond als je bio mineraal kweekt en aanzuren tot onder de 8 in ieder geval een stuk beter hielp vd opname van wat er in de BAC zat dan het maar op zijn beloop laten, was het niet het topic van Sannie zelf waar dit aan de orde kwam ooit?

 

Echt wel dat ik blij wordt van het kraanwater als je het gaat vergelijken met rest vd wereld.

 

Ja die ph- is het, citroentjeszuur in poedervorm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Biologisch is voor mij:

Zorgen, dat er in je medium/aarde voldoende materiaal is, welke in een zodanige staat van vertering is, dat de plant er wat aan heeft.

We hebben een snelle plant en bovenstaande is een lang proces.

Vandaar dat de staat van vertering enorm van belang is.

 

Daarnaast, zorgen de bacteriën en schimmels voor de symbiose.

Ook dit is een langdurig proces.

Bovenstaande is bijna onmogelijk als er iedere ronde nieuwe aarde gebruikt gaat worden.

 

Dit kan bijna alleen met een medium, welke langere tijd gebruikt wordt, zodat dat proces wel plaats vind.

Iedere ronde opnieuw wordt daarbij alleen de toplaag, met daarin de door de plant afgescheiden afval stoffen worden verwijderd

en de aarde opnieuw gevoed wordt. (topdressing)

 

 

 

 

Organisch is,

Dat je kant en klare voedingsstoffen van plantaardige afkomst rechtstreeks aan je plant voed. Met je water mee dus.

Maar ook met de zogenoemde buffertabs o.i.d.

In dat proces, zal er weinig tot niet sprake zijn van symbiose, omdat daar voor doodeenvoudig geen tijd wordt gegeven.

​Het toevoegen van schimmels en bacteriën is is dit systeem dus ook werkelijk onzin en dus marketing.

 

​Een bio kweek, vind dus altijd plaats in een "oud" medium.

 

Sommigen zeg een jaar, ik denk nog wel langer.

Het is dus ook totaal ongeschikt voor de snelle rondjes van de hier aanwezige hoppers,

die 1 of 2 rondjes doen in een tentje en vervolgens verhuizen naar een volgende locatie.

 

 

 

Nog een groot verschil tussen bio en organisch is de noodzaak van afzuren.

Doordat er geen of geringe symbiose plaats vind, moeten het dus nog steeds rechtstreeks voor de plant opneembaar zijn.

Iedereen weet, dat de PH daarvoor van wezenlijk belang is.

 

Hele verwarrend totdat je de term bio mineraal eens wat beter onderzoekt en je ineens erachter komt dat je bio en niet bio kweken hebt maar wat wel bio kweken genoemd wordt en daar verwees ik ook naar Rocker, dat hele organic vs bio is iets wara de chemie boys van beschuldigd worden: marketing .

 

Omdat je dit schreef, was ik in de veronderstelling, dat je het verschil tussen bio en org al wel begreep.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed uitgelegd oude rocker.

 

Over het stukje organisch,

 

Ik gebruik vloeibare stront (kalong bloom) en giet dit ook mee met mn watergift maar ik heb wel de schimmels en bacterien nodig om dit af te breken het is gewoonweg te dik om direct opneembaar te zijn.., dit in tegenstelling tot bijv bac bloei wat bio/mineraal is en waar een heel klein stukje chemie het direct opneembaar maakt.

 

Goed bezig OR!

 

ps. Aarde is net als wijn het word alleen maar beter na verloop van tijd, hier doen we gemiddeld 2 jaar met aarde en daarna nog niet alles verversen nee alleen beetje vers toevoegen en klaar.....aarde slepen is zooo 2000 lol, zelfs onder 1000 watt dimlux gewoon 1 op 1 met aarde voor de 6de x hergebruikt easy peasy potje omkeren op een zeiltje, beetje complete organics erdoor, flink inwateren met bacto's en gaan als een malle!

 

 

Pg

Edited by Poldergrower

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed uitgelegd oude rocker.

 

Dat wil dan zeggen, dat ik jou goed heb begrepen..

Mijn start kennis in dezen komt toch wel degelijk van jou.

 

Echter, het omkeren van je potten en husselen, ben ik geen voorstander van.

Je "vernield" daarmee toch een beetje het leven in je medium.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Overigens, is dit een heel mooi onderwerp, waar nog maar weinig brede kennis van is.

 

Het is bv. nog maar enkele jaren in ontwikkeling.

Zie bv in natuuronderhoud zie je het pas de laatste jaren toegepast worden.

 

Overigens, willen we hier echt op doorpraten?

Dan denk ik dat we daar eens echt een draadje over moeten starten.

Of dat de mods alle relevante info verzamelen in een sticky?

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omdat je dit schreef, was ik in de veronderstelling, dat je het verschil tussen bio en org al wel begreep.

 

zucht..echt hoor :thumbsdown:

Je hebt bio kweken en bio mineraal kweken.

 

Vervang in jouw uitleg organisch nu eens door bio mineraal en het wordt een oude wijn in nieuwe zak, verkooppraatjes wat ik al zei.

Wijt er vooral een heel topic aan want dit is echt kennis waar je U tegen zegt :search:

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan snap je het niet LC,

of je wil het niet snappen.

 

Ik heb toch echt het verschil duidelijk uitgelegd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Overigens, is dit een heel mooi onderwerp, waar nog maar weinig brede kennis van is.

 

Het is bv. nog maar enkele jaren in ontwikkeling.

 

 

Het is gewoon de natuur die je nabootst en dat is niet pas enkele jaren in ontwikkeling hoor lol.

Mycorizzha schimmels zijn de eerst levende organismen op aarde en hebben door hun uiterst effectieve manier van werken de aarde zo groen gekregen, dat werkt ook thuis in je pot aarde zo maar je moet ze wel toevoegen om je bodem te laten leven.

Er word vaak gedacht dat bij deze manier van kweken geen kennis bij komt kijken en er maar wat word gedaan.

Juist bij deze manier van kweken lees je je plant meer dan ooit en heb je niks aan schema's of wat dan ook.

Simpele biologische basis kennis is waar het begint, daarnaast is een stukje planten kennis ook vereist.

 

Poldergrower

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is gewoon de natuur die je nabootst en dat is niet pas enkele jaren in ontwikkeling hoor lol.

 

Dat het ouder is dan de weg naar Rome lijkt me helder.

Ik heb bedoeld te zeggen, dat die kijk, en toepassingen pas de laatste jaren echt tot ontwikkeling komt.

 

Zie bv in het natuurbeheer,

waar vroeger alles tot veel werd opgeruimd.

Omgewaaide bomen e.d. die ze nu laten liggen,

 

Er word vaak gedacht dat bij deze manier van kweken geen kennis bij komt kijken en er maar wat word gedaan.

Juist bij deze manier van kweken lees je je plant meer dan ooit

 

Je kunt je plantjes wel lezen willen en kunnen, maar daar kun je op dart moment niks meer mee.

Natuurlijk wel voor volgende rondes. Maar de lopende ronde kun je niks meer aan sturen. het is dan wat het is.

 

Daarom is het ook onrtzettend belangrijk, om je goed voor te bereiden op een dergelijke kweek.

Want het is niet zo maar wat zand, wat schimmels bacteriën en klaar.

Integendeel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Echt wel dat ik blij wordt van het kraanwater als je het gaat vergelijken met rest vd wereld.

 

 

Is dat niet met alles zo,..het westen laat de rest van de wereld in alles achter zich,..luxe maar ook kwaliteit van

lucht en water,..dus leven. We hebben het hier in alles veel en veel beter,..helaas wordt het enkel vaak als vanzelfsprekend genomen.

Maar das een andere discussie :whistle:

 

De discussie die jullie nu voeren is me wel duidelijk,...ik zelf vindt dat je de natuur zo goed als mogelijk moet nabootsen en

of dit nu 100% bio is of 100% bio-mineraal of 75/25 etc..zal mee eerlijk gezegd een worst wezen. :innocent:

Een ding weet ik wel , dat mijn wiet 1000x beter smaakt dan toen ik het op reguliere voeding kweekte,..en daar gaat het mij om

de eind kwaliteit met zo min mogelijk troep er (nog) in en de beste smaak mogelijk.

 

Dit samen met de opbrengsten,...ik mag ik eigenlijk inderdaad niet klagen,.. :nerd

Edited by StoneTwisted
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ST

Het kraanwater in NL is niet zomaar een watertje uit het westen, het is het beste wat je uit de kraan kunt krijgen op het beide halfrondjes.

 

@rocker

nogmaals een dikke zucht (zie ook mijn uitleg eerder)

lees je nu echt zo selectief?

100% bio en niet 100% maar wel met grotendeels organische (bio) bestanddelen en die niet 100% noemen we ..

 

maak het zo mooi als het is met het bio promo verhaal :wave:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...