Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Jaymaestro

Double Southpawed Jay: Micro Duo Chamber Stealth Cob Led Kast

Recommended Posts

Hij is af! :icecream:

 

Na een jaartje geleden de kweekhobby weer opgepakt te hebben. Werd mijn eerdere hok te klein. Ik begon me te interesseren in kruisen/ effectief licht en allerlei prachtige aanvullingen op onze hobby. Daarom wilde ik graag een grotere kast. bouwen. Ik zal beginnen met een plaatje van mijn eerdere kastje:

 

gallery_25614_19262_338237.jpg

 

Goed. De eisen van de nieuwe kast waren als volgt.

1. Zo stil mogelijk.

2. Gebouwd met effectieve verlichting voor een maximale opbrengst in zeer beperkte groeiruimte.

3. Volledig stealth, geen filters of gaten zichtbaar aan de buitenkant

4. Dubbele cabine's die los van elkaar te bedienen zijn. Groei- en bloei.

5. Maximaal 1,20 breed in verband met de plek waar deze komt te staan.

 

Helaas ben ik de meeste foto's van het bouwproces kwijt ( telefoon/ cc cleaner/ shit happens), maar ik ga jullie proberen te vertellen wat ik heb gedaan. Te beginnen met een foto van de kast.

 

gallery_25614_19262_1346520.jpg

 

De kast is 120 cm breed, 45 cm diep en 160 hoog. Hieronder mijn plannetje:

gallery_25614_19262_29328.jpg

 

 

 

Zoals je ziet is de afzuiging onderaan. Niet conventioneel, maar led lampen zouden minder warmte produceren en je wil de warmte dus door de planten heen trekken. Eenmaal alles uitgedacht ben ik gaan bouwen. Hier heb ik dus geen foto's meer van, maar ik zal jullie kort het proces uitleggen. De foto's zijn van de kast zoals hij geworden is dus niet tijdens de bouw. Kijk hier maar even doorheen. :whistle:

 

1. Kast uit elkaar schroeven en naar locatie brengen

Uiteraard paste de kast niet door het trapgat. Rustig alles uit elkaar schroeven en goed kijken waar wat hoort!

 

2. Gaten zagen en timmeren.

Ik ben begonnen met het gat voor de afzuiger. Deze heeft een flensmaar van 125 mm. De oppervlakte van een cirkel is straal x straal x pi ( ik nam 3,14) . Dan kom je op pakweg 120 cm2 uit. Je leest dat een aanvoer altijd 3x de grootte moet zijn van de afvoer, maar ik wilde 2 kamers laten afvoeren. Ik ben voor ruim 2x per kamer gegaan. Ik heb gaten gemaakt aan de achterzijde van de planken waarop de planten staan van 45x 6 = 270 cm2. (Note achteraf: gewoon 3x aanhouden per kamer. De afzuiger moet redelijk hard draaien om de boel koel te houden) Deze maat heb ik ook aangehouden voor de aanzuig. De passieve inlaat heb ik voor de bloeikamer in het dak gemaakt van voor de groeikamer tegen de achterwand. Ik heb toen lichtvalletje getimmerd. Eigenlijk gewoon een balk die aan twee kanten open is. Als laatste heb ik de softbox uitgetekend op de middenwand en dit eruit gezaagd De onderste kamer moet één geheel zijn. Het gat is veel groter dan de afzuiger: Er is rond de 270 cm2 open gehouden zodat er de groeikamer ook afgezogen wordt!

 

 

gallery_25614_19262_1321703.jpg

Voorbeeld van een luchtsluisje zoals deze in het bloeigedeelte is geplaatst.

 

 

Als laatste heb ik 70 mm gaten gemaakt om stroomdraden naar de electrakamer door te kunnen voeren. Hier zal ik later een pvc buis in plaatsen.

 

 

 

3. Alles grondverven

Spreekt voor zich.

 

4. Zwart/ Wit vlakken aftekenen en deze verven.

Ook dit spreekt voor zich. Let wel op: Ik heb verf op terpetinebasis voor het wit gebruikt ( gamma zijdeglans). Dit is verdomd giftig spul en moet weken uitdampen. Mijn huidige kweekje stond op dezelfde kamer en heeft de dampen niet overleeft. Ga dus gewoon voor waterbasis! Je zou ook aan isolatiefolie/ zwarwit zeil kunnen denken of spiegelwanden. Laatste is prijzig. Ik heb geverfd omdat dit duurzaam en goed schoon te houden is. Reflectie is wel minder.

 

 

5. Kast in elkaar zetten. Afzuiger plaatsen

Alles weer rustig in elkaar zetten. Begin met de afzuiger. Ik heb een gladde buis gebruikt omdat ik hoorde dat dit stil zou zijn. Helaas moest ik wel met een bocht uitblazen. Dit maakt echt veel extra geluid dus denk hier wel over na!

 

gallery_25614_19262_1438369.jpg

 

Zie hierboven de geplaatste afzuiger . Let ook op de losse zwarte planken. Deze plaats ik voor de afzuiger zodat deze geen vals lucht aanzuigt uit de ruimte tussen de dubbele deuren.

 

6. Frame voor dubbele deur

Deuren van oude kledingkasten zitten vol kieren. Omdat ik twee kamers los van elkaar wil hebben heb ik besloten per ruimte een extra afscheiding te maken. Ik heb gegrondverfde latjes (praxis) op maar laten zagen en deze als een soort frame aan de voorzijde van elke kamer geplaatst. Dit geeft geen problemen, omdat de planken (bodem van de kamer) minder diep was dan de kast zelf ( zijkanten). Hier was dus ruimte voor. Check dit bij je eigen kast. Anders zou je het frame er in moeten plaatsen en heb je dus andere maten .

 

gallery_25614_19262_975282.jpg

Hierboven het frame zichtbaar.

 

 

7. Afkitten

Alles afkitten en dingen bijverven die lelijk waren ( en de net geplaatste latjes). Ik heb acrylaatkit gebruikt Dit is makkelijk overschilderbaar.

 

8. Deurtjes maken van zeil. Inlaat gaas

Om de dubbele deur te maken had ik zeil in gedachte. Ik had geen zin om een rol van 20 meter zwart/wit folie te kopen, dus ik ben op zoek gegaan. Uiteindelijk een oud projectorscherm voor 5 euro op de kop getikt en deze gebruikt. Zeer mooi en solide. Ik heb dit op maat gesneden . Daarna heb ik klitteband (action) bevestigd op het zeil en de latjes. Het zeil heb ik met een nietmachine goed vastgezet bovenin. Strak!

 

gallery_25614_19262_598421.jpg

 

Daarna tape ik nog wat gaat over de inlaten om beestjes buiten te houden:

gallery_25614_19262_1650741.jpg

 

 

9. De Cob leds

Geen bouwverslag. Die zijn er genoeg. Ik heb wat afgestunteld. Binnenkort bouw ik er nog een voor een vriend. Dan wellicht wel een verslagje mocht er animo voor zijn. Ik heb gekozen voor de volgende set up

 

Bloeikamer:

HGL 185H 1400 A Driver (Let op: deze is op de groei gekocht. Kan wel 5 leds aan. De 120H is voldoende dit merk is 94% efficient en momenteel zeer goede driver. De A betekend dat deze dimbaar is met een intern stelschroefje naar 700 mA, lekker makkelijk maar niet heel duurzaam. Bij een volgende zou ik voor het type B gaan met externe dim mogelijkheid)

2x COB Cree CXB3590 3500 K CD BIN 36V 80 Cri ( Meest effectieve cob op de markt momenteel, 3500 k lijkt wat koud voor de bloei, maar output is zo veel hoger dat dit goed wordt gemaakt)

Ideal Chip lock holders en Artic Silver cooling paste.

Apline 11 plus ( Let op de CXB3590 past hier bijna niet op met de holder Beter ga je voor een groter model. Ik had zeer veel moeite met het correct plaatsen van de Chip Lock holders.

 

gallery_25614_19262_499484.jpg

 

gallery_25614_19262_1040049.jpg

 

Groeikamer:

- Chineze Ali Express Driver 1500ma

- 1x Cree Cob CXB3070 6500k 65E BD Bin 36 Volt. ( Zeer koud licht voor moedertje/stekjes)

- Ideal Chip lock holder en Artic silver cooling paste

- ALpine 11 plus actieve cooling

 

gallery_25614_19262_1788235.jpg

 

gallery_25614_19262_1609074.jpg

 

De Actieve cooling wordt aangedreven door DC (!!!) adapters met 6-12 volt. Geel is hierbij de plus (rood) en de zwarte draad mag op zwart. Als jouw adapter geen verschillende kleuren draden hebt kun je een multimeter gebruiken. Voor de grote armatuur heb ik de draden verbonden met connectors. Klote dingen, maar vast is vast. Ik heb hiervoor gekozen omdat het hier om vast 1,5 mm draad gaat en ik geen held ben in solderen. Het kleine armatuur heeft soepel draad en dit heb ik wel gesoldeerd. Wel alles mooi afdekken met een krimpkousje!

 

 

 

8. Luchtstroom

Voor degene die op de plaatjes letten is te zien dat de aanvoer van bovenaf en de afzuiging onderin allebei aan de achterzijde van de kast zitten. Dit is niet ideaal. Er draait dan wel een actieve koeling op het armatuur van de leds, maar deze blaast zijwaarts en de plantjes krijgen zo dus nog weinig wind voor hun stammetjes. Ik heb gekozen om extra pc Fans met weer een regelbare 12v DC adapter te plaatsen. Ik gebruik Artic F12 fans. Deze kun je 5 stuks voor 15 euro kopen en zijn prima! Deze fans zijn wel gemaakt om één kant op de draaien. Je moet de draden dus goed aansluiten. Geel op rood en zwart op zwart. De rest knip je af.

 

De fan in de bloeikamer heb ik trouwens op het armatuur geplaatst. Zie de foto's maar. Die van de groeikamer is aan de zijkant vastgezet met hoekstukjes.

 

gallery_25614_19262_1268344.jpg

 

gallery_25614_19262_175817.jpg

9. Electra en afzuiger.

Zoals je ziet heb ik een aluminium softbox van 250 kuub geplaatst. Deze wordt gedimd met een variac. Dit is een lomp groot ding, maar ziet er solide en duurzaam uit en dimt zonder brommen.

 

De armaturen wilde ik veilig hebben. Er moest dus een schakelbord met relais komen. Na een beetje rekenwerk kwam ik erachter dat elk schakelbord me een 40 euro zou kosten om zelf te maken. Voor die prijs kon ik bij de lokale GS ook een Davin basic halen. Dit waren gerepareerde modellen. Ik kwam thuis met een 1000 watt en een 400 watt schakelkast voor een totaal van 150 watt aan lampies. Kostte me 80 euro. Mooi toch :innocent: .

 

10. Veiligheid.

Ik gebruik dus schakelkasten met een relais en een duurzame timer. Ook heb ik ( nog niet zichtbaar op de foto's) een automatische poederblusser in het vak van de electra geplaatst. Je bent niet verzekerd als je huis affikt dus als je toch besluit te kweken doe dit dan veilig! Zorg verder dat de electra altijd buiten het kweekgedeelte te vinden is en alles mooi aansluit/ afgewerkt is.

 

gallery_25614_19262_1498721.jpg

 

 

11. Verbeteringen in retrospect

 

En dan is je kastje af. Ik kan hier zeker met plezier in kweken. Er zijn wel punten voor verbetering vatbaar. Ik noteer ze zodat jullie de fout niet hoeven maken.

 

1. Maak die inlaten gewoon 3x. Ook als je een dubbele cabine hebt.

2. Let op lichtlekken vanuit de afzuig onderin. Ik heb alles zwart geverfd , maar laten nog een schuin plankje moeten plaatsen om dit voldoende af te dichten ( zie paint tekening bovenaan) .

3. Spreiding licht bij bouw armatuur. In retrospect had ik mijn bloeilampen liever dichter op elkaar gehad. mijn bloeiruimte is 57 cm breed en de het armatuur 50 cm. De keuze is gemaakt omdat ik de driver per sé in het bloeihok wilde hebben. Als jij een klein armatuur gaat bouwen met meerdere lampen: Denk erover om het armatuur zonder driver te bouwen of deze overdwars te plaatsen. Ik heb nu dik reflectieverlies aan de zijkanten. De overkill van belichting is echter genoeg dat ik me niet echt zorgen maak. Wellicht dat ik nog spiegelwanden plaats.

4. Verf. Verf op waterbasis vrienden!

5. Afgzuiging. Als je stealth.stil wil zijn. Hang dan je softbox op en zorg voor een directe rechte lijn van de (korte) luchtslang. Ik kon helaas niet anders dan van onderen uitblazen en een bocht gebruiken.

 

Kosten

Dit kastje was zeker niet low budget. Ik heb in totaal ongeveer 600 euro uitgegeven. Daar kun je dus al een complete kweekkast voor kopen. Goedkoper kan, maar ik heb geen concessies gedaan op kwaliteit van belangrijke zaken.

 

En nu de laatste plaatjes van het resultaat: :dribble: :likken: :jump:

 

gallery_25614_19262_1689741.jpg

 

gallery_25614_19262_2088498.jpg

Let op: schakelkasten en automatische brandblusser nog niet geplaatst op de foto.

 

 

 

Dit was hem voor nu even. Als je vragen hebt vraag maar raak! Ik ga nu het huis flink doorluchten en de kamer ontsmetten/ vrij krijgen van verflucht. Over een week of twee ga ik de kast in gebruik nemen. Kweekjes ga ik bijhouden in mijn handtekening.

 

Toedels!

 

:dope: Jaymaestro

  • Like 12

Share this post


Link to post
Share on other sites

netjes hoor

 

dubbele deur ook altijd over gedacht maar kost me te veel ruimte/tijd plastic is wel slim

lichtlek beneden stuk gaas ipv plank?

ik zou je bloeilampen toch dichter bij elkaar zetten, nu heb je de 'tijd' als ze in week 5 bloei zit is het vervelend nog paar nieuwe gaatjes te boren

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie upgrade :icecream:

 

Je afzuiging, maak daar iets van wat een beetje water kan hebben want ik voel ergens een shock hazard.

Een buisfan van Svent oversized en dan dimmen, bochten wat je wil zonder verlies aan debiet (er is een grens natuurlijk)

en net zo 'stil' als die metalen box van je maar dan veilig :rolleyes2:

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi kastje Jay!

Maar 1 opmerking :innocent:

 

Dubbele deuren is zo 1984 :dribble:

Tochtstrips mensen, tochtstrips! Zijn simpel te monteren, sluiten lichtdicht af en als voordeel ook luchtdicht!!

En ze kosten geen drol :likken:

Zie in zoveel bouwverslagen mensen de gekste dingen uithalen om het lichtdicht te krijgen.

 

Zoiets dus http://www.hornbach.nl/shop/ELLEN-tochtstrip-ats-ar-230/8473706/artikel.html

Ze zijn er in vele vormen, dus je krijgt altijd wel een passende gevonden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ huff: Je hebt gelijk. Gelukkig ga ik er nog een bouwen. Mijn maat zijn kast is een meter breed dus dit bestaande armatuur is dan prima. Ga ik nog ff spinnen op een smallere bouw. Het plankje zit er al en doet z'n werk!

 

@vakman: mooie strips inderdaad! En die Ellen van het filmpje kan het ook zo hitsig uitleggen! denk dat ik die eerste deur ook nog zo aanpak.

 

@verlorenkind: Die shock hazard geloof ik niet zo in hoor. Ding zit in een kist, op een andere verdieping en ben niet van plan om ze zo nat te zeggen dat zelfs een lekbak overstroomt. Heb dat ding net gekocht en ga m niet terugbrengen. Mocht ik stilvallen komende jaren: had je toch gelijk :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bouw nieuw armatuur.

Na even twijfelen toch een smaller armatuur gebouwd voor de bloeikamer. Lampen zitten nu ongeveer 20 cm uit elkaar en de spreiding is veel beter!

 

gallery_25614_19262_2668345.jpg

 

gallery_25614_19262_497460.jpg

 

gallery_25614_19262_1763336.jpg

 

gallery_25614_19262_203227.jpg

 

gallery_25614_19262_1038506.jpg

 

gallery_25614_19262_2037999.jpg

 

gallery_25614_19262_191325.jpg

 

 

gallery_25614_19262_2337178.jpg

 

gallery_25614_19262_1555176.jpg

 

gallery_25614_19262_553343.jpg

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi tekst leest lekker vlot en fotos spreken voor zich, een genot om te lezen en even wat inspiratie op te doen over led. Las alleen een ding waar ik van schrok, 'poederblusser' :wtf2: . Die dingen worden overgeslagen in praktijkbrandtraining in het open veld. Heb ook mooie foto's gezien van mensen die er mee geblust hebben.

 

Je gaat nat voor duizenden euro's met één druk op de poederknop,

 

 

......die bij gebruik binnenshuis de gehele kamer vol met poeder blaast.

 

Deze wolk belemmert u het zicht waardoor het zou kunnen dat de uitgang moeilijk te vinden is. Als u het poeder inademt kan het enigszins laxerend werken.

Het poeder zal zich door het gehele pand verspreiden en langzaam neerdalen. Het komt ook op en zeker ook in al uw elektrische apparaten. Het komt dus ook op de printplaten te liggen. Doordat het poeder een zout is, zal dit vocht aantrekken. Na een maand of 4 à 5 heeft het poeder dusdanig veel vocht aangetrokken, dat het kortsluiting op de printplaten kan veroorzaken met alle gevaren van dien.n

 

én je electraleidingen, buizen draden schakelaars beschadigen. Mij is verteld (en aangenomen voor waar) dat dit niet door de verzekering wordt gedekt (bron: een brandweerman uit de randstad) en dat alle elektronica gaar is.

 

Nadelen poederblusser

Niet geschikt voor ruimten met elektronica

Niet geschikt voor ruimten met levensmiddelen

 

Verder wat een mooie setup :punk: zoiets wil ook wel :shifty:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Huts,

 

Die poederblusser van 1 kg wil ik wel in de ruimte met electronica hangen. Hier lijkt me het grootste brandgevaar. De verzekering vergoed sowieso niets bij een brand door hennepkweek en ik ben liever een beetje save then sorry. Het huis van de buren zal maar affikken door mijn geklooi met plantjes :|.

 

 

Gaat overigens om blusser van bovenstaande filmpje.

 

Heb jij een andere oplossing dan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, schuim a+b is v.a. 6 kg en ik ben BHV-er en geen brandexpert. En jouw draadje is te mooi om door heen te schrijven. Als het ding afgaat weet je nu in ieder geval dat je alles voorzichtig moet opruimen.

 

Goolge hier eens op Sprinkler smeltzekering keerklep dubbelgips mabo blusgranaat

Share this post


Link to post
Share on other sites

Auwe kluskoning. Ziet er goed uit. Mabo blusser erin ? Overkill, maar wel veilig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja zeker, ronde is begonnen. Nu nog tneon. De nieuwe kast draait af en toe droog en ik speel metde variac. Op 150 volt is het geluid nog net te doen. Het wordt dan 23 graden in de voorgroei en 28,5 in de bloeilamer. Ik twijfel om nog wat extra inlaatgaten te boren 2-3 60 mm met een pvc buis ergens achterin. Wellicht dat dit iets helpt. Op 125 volt draait ie namelijk veel stiller..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er goed uit Jaymaestro, wens je een mooie ronde!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aanpassing:

Even de tijd gevonden om de bloeikamer te finetunen. Onderin twee 60mm gaten geboord in de bloeikamer en bovenin vier stuks. Hierdoor is de temperatuur nu stabiel op 28 graden ( omgeving 17) met de afzuiger op slechts 125 volt . Niet meer geluid dan een flinke computer nu. :punk:

 

gallery_25614_19262_1026145.jpg

 

gallery_25614_19262_1298462.jpg

 

Over een weekje gaan de eerste plantjes de groeikamer in. Over een week of drie wordt de bloeikamer ernaast ook in gebruik genomen!

 

:showoff: Jay

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deze ff gemist Huff, maar heb dit inderdaad gedaan tegelijk met de andere upgrade. Het is goed zo!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...