Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Jonk'O'man

Het Nut Van Isoleren?

Recommended Posts

Hallo allemaal,

 

Na jaren niet actief geweest te zijn op het forum ben ik hier weer terug. Vroeger met 150 watt HPS het e.e.a. aan mooie soortjes gefabriceerd, maar daarna de kweekhobby een flinke tijd links laten liggen.

 

Nu heb ik 2 COB LED lampen aangeschaft en ga weer een kastje bouwen. Verschil met kijn vorige kweken is dat dit in een schuur zal plaatsvinden. Deze schuur is niet geïsoleerd en ik wil hier graag jaarrond kunnen kweken.

 

Ik heb een ontwerp gemaakt voor een geïsoleerde kast incl. Rockwool, dampwerende en dampdoorlatende folie etc. Maar nu vraag ik mij af hoeveel toegevoegde waarde isoleren heeft als de lucht toch steeds wordt afgezogen?

 

De kosten voor isolatie zijn vrij hoog, mede omdat ik daarvoor de kast het beste helemaal zelf op kan bouwen. Anders kan ik ook een tweedehands kast kopen. Dus graag jullie mening hierover!

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Na jaren niet actief geweest te zijn op het forum...

 

Anders kan ik ook een tweedehands kast kopen...

 

 

Tegenwoordig zijn er ook tenten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is mij bekens inderdaad. Ik wil toch de moeite nemen om een degelijke kast in elkaar te zetten om tocht, warmteverlies en lichtlekken zoveel mogelijk te voorkomen.

 

De COB LED's zijn overigens circa 2x 50 watt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

tent red t niet tegen een isohok.

 

isoleren zorgt ook voor een stabieler klimaat.

 

zoieso voor isohok gaan.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het nut van isoleren is niet voor iedereen hetzelfde, de andere wilt vocht weren, de ander weer kou of juist de warmte.

 

Het nut hiervan is dus op ieder individu op zijn eigen manier van toepassing.

 

Ik vind tentjes wel lekker makkelijk alleen ze moeten er echt wat op vinden dat ze niet meer bol naar binnen trekken dus een soort

van bijgeleverd onderdeel zoals een wandje of iets wat dit moet tegen gaan, want het brengt de ruimte in de tent in mindering waardoor dus minder

opbrengst door minder ruimte voor je planten...

 

We kunnen er zelf ook wel wat tegenaan beunen maar ik vind dat de fabrikanten van de tenten daar wat aan moeten doen

Share this post


Link to post
Share on other sites

En een isohok is dus ook beter dan een bestaande kast (bijv. met dikke houten wanden) ombouwen?

 

Ik ben vooral benieuwd wat het voordeel is van isoleren als er steeds koude lucht naar binnen wordt gehaald?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben vooral benieuwd wat het voordeel is van isoleren als er steeds koude lucht naar binnen wordt gehaald?

 

Isoleren, heeft zeker voordelen.

Alleen is het dan wel zaak, dat je de bouw van je hokje goed doet.

Dwz, dat je die koude lucht waarover je spreekt, van boven binnen komt.

Deze zal dan via de buitenkanten naar beneden vallen en de warme lucht stijgt en zal via boven je hok weer verlaten.

Op die manier, heb je de enige juist circulatie in je hok en hou je je medium gemakkelijker op temperatuur.

 

Whazzup heeft hierover al voldoende geschreven.. Ff zoeken..

Het nut van dit systeem is, dat je medium minder bloot staat aan temperatuur schommelingen.

Zaak is immers om deze zo rond de 20 graden te houden

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben vooral benieuwd wat het voordeel is van isoleren als er steeds koude lucht naar binnen wordt gehaald?

Het nut van dit systeem is, dat je medium minder bloot staat aan temperatuur schommelingen.

Zaak is immers om deze zo rond de 20 graden te houden

 

Wil je niet verbeteren rocker maar misschien is het verstandig om erbij te zetten dat die 20 graden de nachttemperatuur is.

Overdag tussen de 26-28 graden maar niet hoger dan 28 graden. In ieder geval noodzakelijk onder de 30 graden anders

verdampen je planten zeg ik altijd dat snappen de meeste wel. Niet letterlijk maar met andere woorden dat gaat je dan grammen

schelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank allen voor de reacties! Ik ga mijn ontwerp hierop aanpassen en zal ook de topics van whazzap eens terugzoeken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@cannabusinesss

 

Kwestie van goed lezen,

 

Het nut van dit systeem is, dat je medium minder bloot staat aan temperatuur schommelingen.

Zaak is immers om deze zo rond de 20 graden te houden

 

Je ruimte temp is ideaal idd 28 dag 20 nacht.

Maar als je medium op 20 graden blijft, kan je nacht temperatuur rustig lager zijn.

Edited by oude rocker

Share this post


Link to post
Share on other sites

@cannabusinesss

 

Kwestie van goed lezen

 

Moet er ook wat goed te lezen vallen, zie jou nergens over dag of nacht temperaturen spreken, je spreekt enkel van temperatuur.

Hou het wel volledig. Halve info is dus eigenlijk geen info. Verschil tussen praten en zeggen is net als dag en nacht.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daarom had ik de quote erbij gedaan, en de relevante tekst vet gemaakt.

Dan zal duidelijk zijn, dat ik het niet over dag of nacht temperaturen heb, maar over het medium.

 

Dus toch wel beter lezen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...