Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Ik heb een Buisventilator ‘Can-Fan RK 125L’ hangend in rubbers in een MDF kist met isolatie schuim (DIY Softbox).

Deze is gedimd met een ‘FanLine fan controller + thermostaat’ (zo’n oranje kastje voor 40 euro).

 

Ik hoor echter nog steeds een (zachte) brom.

 

Oorzaak?

  • fan controller
  • buisventilator

 

Opties:

  • Buisventilator vervangen door Torin slakkenhuis ventilator
  • Fan controller vervangen door bv. een Uniteck 5 Standen Trafo Fancontroller

Echter wil ik niet beide tegelijk vervangen (kosten)

 

 

Advies gevraagd

 

Ideaal zou zijn om een goede fan controller te kunnen lenen om te bepalen of ik hiermee de brom kan pakken.

Waar of van wie zou ik een fan controller kunnen lenen? Omgeving Eindhoven

 

 

Grtz Tracker06

Share this post


Link to post
Share on other sites

oorzaak zit hem in de manier hoe de fancontroller jouw buisventilator dimt. Hij 'snijdt' de fase, ipv het voltage te dimmen, hierdoor ontstaat de brom. Je kunt een handmatige variac trafodimmer kopen, dit is het goedkoopst. Of je koopt de uniteck, als het goed is zit hier ook een thermostaat bij waarbij de controller automatisch kan dimmen wanneer de gewenste temp bereikt is. Deze is wel ong. 2 keer zo duur dan de variac.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

een variac 65 eur klaar .

en een slakkenhuisvent gaat ook vreemde geluiden maken als je die afknijpt is mijn ervaring .

heb es een brons fancontroller gehad die gaf ook zo n rare electrische brom en op 25 % dan klonk het net of ie elk moment kon gaan zelfontbranden .

die brons met thermostaat zijn regelrecht de grijze kliko ingegaan .

weer 60 eur naar de malledieven .

:vape:

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga ook met de Uniteck tafo werken :) dat deze 2x zo duur is zie ik dan als een investering :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is het safe om zonder thermostaat te kweken in een tent ?

Of toch de investering....

 

(Draai nu mijn eerste kweek mediwiet. Tent 80x80cm, 400W, 5 planten)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Safe is t wel, maar voor je plantjes/opbrengst is investeren in n knappe thermostaat/fancontroller wel aan te raden...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik een fan controller wil met thermostaat, is een Uniteck 5 Standen Trafo Fancontroller met thermostaat dan de beste keuze voor het geld?

 

Het moet wel 100% brom vrij zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat bedoel je met isolatieschuim, van die harde platen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Unitek is idd de goeie, volgens mij is dat zelfde ding er met meerdere merknamen op de behuizing.

Kost n beetje, maar als je niet wilt klussen/knutselen met electronica en zo min mogelijk herrie wilt... doen!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik dim mijn 1500m3 torin sifan slakkenhuis tot 20% met een smscon twin controler pro.

Zonder gebrom of andere rare dingen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat bedoel je met isolatieschuim, van die harde platen?

 

@vakman

 

De kist is van binnen volledig bekleed met geluidsabsorberende plaat.

Ik heb een schematisch tekening toegevoegd.

 

6e7dfefe13.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom dat labyrint bij je uitgang?

Is alleen maar weerstand toch.

 

En ja die van Unitek zijn goed

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja idd. Dat Labyrint. heb dat zelf is geprobeerd. Dat helpt je niet. Als het je om het geluid te doen is. Aansluiten met goede geisoleerde slangen. Heb je die windecho/gorgel niet meer in je in en uitlaat. Uniteck is idd top. Heb er zelf ook 1. Prettig app. Variac voor de inlaat. Die dingen zijn ook goud voor het geld. Onlinetopgarden heeft volgens mij de beste uniteck "nieuw" prijs.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@oude

klopt, wat Uniteck aangaat moet je echt bij Greensell zijn, waarvoor niet trouwens :showoff:

Edited by lostchild
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

een variac 65 eur klaar .

+1.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een arduino(17eu) en een ac regelaar van conrad(15e), een LDR (0,12eu), potmeter(1eu)

Dht22 (6eu).

 

5 minuten programma schrijven en je hebt een automatische fancontroller (230volt) met thermostaat.

 

Maarja moeite doen en stoners...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

En toen crashte de arduino. Leuk om stats te verzamelen, maar om je kweekruimte op temp te houden.... Ik geloof er niet zo in. En stoners en commandline. Dat is toch juist een top combi. Heb mijn mooiste werk knetterstoned afgeleverd :D

 

Greensell idd mooie prijsjes. GVDme... Net te laat :P

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

En toen crashte de arduino. Leuk om stats te verzamelen, maar om je kweekruimte op temp te houden.... Ik geloof er niet zo in. En stoners en commandline. Dat is toch juist een top combi. Heb mijn mooiste werk knetterstoned afgeleverd :D

 

Greensell idd mooie prijsjes. GVDme... Net te laat :P

 

Arduino crashen, heb ik nog nooit voor elkaar gekregen. Heb mijn hele kast arduino gestuurd, geen probleem en zit maar op 47% van arduino geheugen, en hij doet heel veel werk met de kast. Heel betrouwbaar, en een stuk preciezer dan controllertjes van 60+ euries. Waarvan zou de arduino moeten crashen als je elektra in orde is ?

 

Ken iemand die het met 230v heeft geprobeert te voeden ja daar houd de arduino niet zo van eh.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okay ZiiP,,,,,

Jij gaat nog wel wat vragen van mij krijgen in de toekomst..

 

Heb hier een doos vol met die spullen,

alles zit er bij, maar gewoon weg nog geen tijd gehad om daar lekker mee aan de gang te gaan.

 

Maar het is ook mijn droom, om alles wat er inzit uit te halen wat dat betreft.

En dat is veel zo weet ik..

 

Heb sinds kort een buurman, van wie ik naar het schijnt nog wel wat kan leren,

maar sommige :wub: dingen, kan ik denk ik beter aan jou vragen dan toch... :hug:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is allemaal wel zo, maar die Uniteck van 160 euro die doet gewoon wat die moet doen. Die Arduino moet je programmeren. Dan ga je al uit van een basis kennis die een hoop normale mensen gewoon niet hebben. Wij zitten al te zeveren over electra die niet in orde is waardoor je een corrupt filesystem eventueel zou kunnen krijgen :P. Beroeps deformatie, gok ik haha

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb mijn Uniteck bij G-Tools besteld (aanbieding 2,5A versie voor €153,- excl. verzendkosten)

 

Wel duur in vergelijking met mijn eerste kweektentje van 1 m2.

Maar wat een verschil! De brom is helemaal verdwenen.

 

Bij mijn volgende kweek zal ik geïsoleerde slang eens proberen

Maar voor nu, de fan draait op de laagste snelheid...

 

 

 

 

 

Gedachte spinsel (voor de volgende kweek):

 

Ik kan de koolstoffilter op de uitlaat van de ventilator plaatsen.

Werkt deze dan niet als een geluidsdemper?

 

En dan geïsoleerde slang van de tent naar de ventilator

Edited by Tracker06

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...