Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Marijnius

Aliexpress Led Vs Hps

Recommended Posts

http://www.growpower...kweek-lamp.html

is dit wat ??

 

:vape:

100 watts led trek je 2 vingerts in de neus 170 gram van af .

1 rondje hebbie al dikke wins

zit te prakizeren om er twee te bestellen .

Edited by macerror

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zitten maar 2 leds ken toch niet

Share this post


Link to post
Share on other sites

er zit er maar 1 led in een cobje .

de dagen dat led de toekomst is liggen achter ons .

knalle als een malle met zn alle !!!

:vape:

Share this post


Link to post
Share on other sites

4x TGL STAR-100 KWEEK LAMPEN heeft een minimum opbrengst van 440 gram en een top opbrengst van 680 gram met slechts 400 watt! De ideale setup voor een 120 x 120 afmeting is 4x TGL STAR-100 KWEEK LAMPEN.

 

zo zo en als je dat niet haalt komen ze je wiet brengen als garantie? :jump:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Led Ten Opzichte Van Hps - WietForum

 

 

 

www.wietforum.nl › Indoor › Indoor Vragen

1 nov. 2015 - 20 berichten - ‎8 auteurs

als voorbeeld een jaarje led geeft max 4 oogsten 2wkn voorgroei en 11 bloei, een jaartje hps geeft 6 oogsten max, 3dgn voorgroei en 8wkn ...

 

 

Led Of Hps?

20 berichten

18 juli 2016

 

 

LED vs. TL vs. HPS

20 berichten

29 aug 2013

 

 

led hps

20 berichten

20 mei 2013

 

 

Hps met led

12 berichten

12 feb 2012

Share this post


Link to post
Share on other sites

@macerror, Dat is een Nederlandse verkoper van die Todoledgrow lampen uit Spanje.

 

@FoolOnTheHill, Met leds kun je een kweek juist sneller doen dan met HPS. Zeker als je er wat verrood bij doet (of COBs neemt waar dat grotere mate in zit).

 

Ondanks wat Andre daar zegt, ben ik ook geen uitzondering. Er zijn zat COB kwekers die gewoon hun rondes in hetzelfde tempo draaien als HPS kwekers. Of dus zelfs sneller.

 

Persoonlijk zit ik juist meer op het minimaliseren van kosten dan op het maximaliseren van de omzet. Dus ik heb doorgaans geen haast. Al haal ik er juist meer per kweek vanaf als ik het wat rustiger aan doe dan door de kweek zo snel mogelijk af te ronden. Zit ook wel wat in natuurlijk, want het komt toch uit de lengte of de breedte en een kweek van een week korter zal toch normaal gesproken minder opleveren lijkt me. Dat was in ieder geval wel mijn ervaring (uit een zeer beperkte testset).

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb er een x-aantal berekeningen op los gelaten .

maar bij de todeloleds kom ik met de tlg 60 (55 watts) cree cxb 3070 op een top resultaat van 100 grams .

en bij de tgl-220 (220 watts) 4 x cree cxb 3070 op een top resultaat van 300 .

en bij de gemiddelde opbrengst is dat respectievelijk 75 en 240 .

 

zit em dit verschil van maar liefst 100 gram mischien in de verschillende drivers of is het anders gedimt ?

weet iemand dit ?

 

want als nederlander zeg ik waar zijn mn 100 grams topresultaat ?

of "" waar zijn mn 75 x 4 =300 - 240 = 60 grams gemiddeld gebleven ?

 

en nog als losse vraag "" hoe hoog moeten deze cobs boven het gewas hangen ?

:vape:

 

ps ;want anders kan je beter 4 losse kopen .

ps 2 :want dat heb je der na 1 draai al weer uit .

ps # 3 zit te prakkizeren een 55 wattertje aan te schaffen en te testen .

Edited by macerror

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die cijfers van ze die kloppen niet helemaal. Dat heb ik al een keer opgemerkt en ze gaven ook toe dat het niet klopte, maar ze hebben het blijkbaar niet aangepast.

 

De TGL Star 100 CXB3590 geeft je 25% meer licht per watt vergeleken met HPS

De TGL Star 60 CXB3070 40% meer

De TGL-220 (CXB3070) 45% meer

De TGL-220 (CXB3590 optie) 54% meer

Ter vergelijking, mijn COB armatuur komt op 30% meer licht dan HPS. (Het inmiddels al een wat ouder model)

 

Dus als je je huidige g/W ratio van HPS verhoogt met die percentages dan zou je daar ongeveer op uit kunnen komen.

 

Die 100W dingen zullen wat hoger moeten hangen dan de 60W en de TGL-220 kan het laagste. Hoe efficienter hoe lager eigenlijk.

 

Ik heb mijn COBs op 30cm hangen. Zou nauw luistert het ook niet. Ik heb ze ook een ronde op 20cm gehad.

 

Belangrijkste is de uniformiteit. De planten konden er bij mij wel tegen als er 10cm tussen zat, maar dan krijg ik hotspots rond de COBs en donkerdere plekken ertussen. Op 30cm is de uniformiteit een stuk beter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is lastig te zeggen hoe goed die dingen het gaan doen. Dat is eigenlijk altijd het grootste probleem met die spullen van Aliexpress.

 

Die meting geeft aan dat de 6500K leds 97lm/W halen. Dat is niet bisjter veel en dat zal voor de 3000K leds nog een stuk lager zijn.

 

Aan de andre kant als je 9 stuks 100W led gekocht hebt en je hangt die aan een 150W driver dan zou het best kunnen dat ze nog best redelijk efficient zijn.

 

Als je voor goedkoop gaat kun je beter naar Citizen CLU, of Luminous devices CMX kijken dan bij Cree. Dat scheelt de helft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

jep,9, 100w, 6500k cobs op 150w driver.

waaruit maak je op dat het 97lm/w is? er staat wel tussen de 90 en 120... dat is volgens mij minder dan hps is het niet?

anyways, ik ga het toch eens proberen voor die 2 tientjes aan led.

is er een goede manier om te meten wat het daadwerkelijk doet?

Edited by Marijnius

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je in de beschrijving van die COBs kijkt dan hebben ze een meting laten uitvoeren. Dat plaatje met dat spectrum grafiekje erin. Daar staat 97lm/W. Dat is inderdaad een stuk minder dan met HPS. Al is dat geen vergelijking want lumen zegt niet zo veel als je lichtbronnen met verschillende kleuren met elkaar vergelijkt.

 

Waarom 6500K trouwens? Ga je er onder voorgroeien?

 

Ik hoop wel voor je dat je uitkomt met 9 COBs op die driver. De driver gaat tot 280V en dat is dus max 31V per COB. Aangezien ze 30-36V zijn zit je er wel dicht op. Normaal gesproken daalt het voltage als je de COBs minder zwaar belast, dus dat helpt wellicht om dichter bij de 30V te blijven. Ook qua wattage zit je er dicht op.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben van de theorie uitgegaan dat ze minimaal verbruiken omdat ik er weinig ampère doorheen jaag, maar ik ben een noob dus ik kan er naast zitten. Ik wil kijken of het mogelijk is met dat Chinese spul een goede vervanger van hPS te bouwen valt. Ik had begrepen dat 6500k efficiënter werkt dan 3000k. Mocht dat zo zijn dan Will ik die 6500k als basislicht gebruiken en dat dan aanvullen met rood en eventueel experimenteren met dat ver rood.ik heb ook naar dat rosé spul zitten kijken maar die zie ik niemand gebruiken.

Edited by Marijnius

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok, ik heb nu dus de onderstaande van ali bestelt, 9 stuks, heatssinks en vennetjes heb ik er ook bestelt.

de driver ( link hier onder ) wil ik bij mouser gaan bestellen om de 9 ali-cobjes aan te hangen.

ik begrijp dat ik beter voor cree's kan gaan maar dat vond ik een beetje prijzig voor een experiment.

wat ik me nu af vraag, zou deze opstelling qua efficientie het beter doen dan hps?....

 

http://nl.mouser.com...FhcNC5eWg%3d%3d

 

https://nl.aliexpres...d5-7a204c15627b

zon setup heb ik dus ook hangen, oorspronkelijk voor de peppahz maar voor andere nieuw hollandse gewassen doet het ook wel aardig, al met koste zon 150w rond de 60 euro (inc) dat was mij voldoende reden om die te kiezen boven hps (een 250, meer is mij te veel) en als je beetje je best doet haal je daar ook wel gram per watt uit, boven de 0.8 vind ik het ook wel prima

 

een nieuwe setup zal wel cree oid worden maar daar betaal je dan ook voor..

Edited by HUFFnPUFF

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na eindelijk alle onderdelen binnen te hebben gehad heb ik mijn project afgerond.

ik heb 2 led chips opgeblazen dus ik heb er uiteindelijk 7 aan die driver hangen.

voor mijn eerste experiment met led vind ik het toch aardig gelukt.

ben benieuwd wat voor effect het heeft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

vraagje: weet iemand waar je echt kwaliteits cob armaturen kan kopen? niet van die in plastic zooi uit china of die zelfbouw dingen... maar professioneel led armatuur en echt degelijk. van todoled of gpled is in feite ook niks anders dan een zelfbouw model maar dan kant en klaar. in amerika zijn er wel professionele led armaturen maar dan eigenlijk allemaal van die 3 of 5w leds. ik zoek professionele cob armaturen met bv cxb3070, 3590 of vero29 voor diepte straling. het moet professioneel in een tomatenkas gebruikt kunnen worden. ja echt waar, tomaten

Share this post


Link to post
Share on other sites

LeoLED misschien. Die zijn wat netter afgewerkt.

 

Al vraag ik me af of dit soort armaturen echt bruikbaar zijn in een tomaten kas.

 

De armaturen die wij gebruiken beslaan zowat het hele oppervlak. Dat zijn dus grote dingen. Niet echt handig om in een grote kas op te hangen lijkt me

 

Neem aan dat je voor een kas liever een paar wat sterkere lichtbronnen hebt. Zoiets zou je misschien beter met Citizen 1825 COBs kunnen maken. Die kunnen veel grotere stromen aan dan Cree en Bridgelux. Daarmee kun je met wat minder COBs een compact armatuur maken om een HPS te vervangen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ wietefras

LeoLED? heb daar op de site gechecked maar ik zie daar geen kweek armaturen... of zie ik ze over het hoofd?

 

ja de meeste led armaturen zijn echt slagschepen, veeeel te log en groot voor in een tomatenkas. Daarom dat ik ook aan het zoeken ben. Armaturen moeten zo slank mogelijk zijn ja. Ze moeten de gavita 600 kunnen vervangen die nu overal in de kassen gebruikt worden. Al die boeren lopen steen en been te klagen dat die hps lampen veel te veel stroom gebruiken en te veel warmte produceren. Kwa lichtsterkte zijn die cxb's wel prima hoor. Een tomatenboer wil veel minder lichtintensiteit dan een wietkweker hoor ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ah,ze heten tegenwoordig Exciteled.

 

http://www.exciteled.eu/

Wat een prijzen, 390 euro voor een 84 watt led lamp, 479 voor 125 watt aan cobs..

 

Zie je maar weer wat een beetje technische handigheid waard is icm zelfbouw :icecream:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, de markt is nog te dun......... Er zitten hele grote marges op. Ik denk dat binnen 5 jaar de markt overspoeld gaat worden en dat gaat de prijs zeker drukken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, professionele armaturen kosten een vermogen. Maar goed, dat is waar miltank om vroeg. Ze zijn wel 2 a 3 keer zo duur als zelf bouwen, maar ze zijn dan wel speciaal gemaakt zijn voor de professionele binnenteelt en dan heb je geen open constructie waar water in kan komen en/of zichtbare stroomdraden.

 

Heliospectra of Fluence zijn ook opties. Iets minder efficient, maar Fluence is wel iets minder duur. Al is lastig in te schatten of ze nog steeds goedkoper zijn als je de stroomkosten erbij telt over een paar jaar draaien. Philips en Osram hebben ook wat van die dingen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt en die van LEOLed zien er netjes uit. Maar gewoon belachelijk duur voor wat je koopt. Slapend rijk worden heet dat.......

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...