Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
pindarots123

3-Standen Ventilator Traploos Dimmen

Recommended Posts

Hey,

 

ik heb een oscillerende 3-standen plafondventilator die op de laagste stand eigenlijk nog te hard gaat. Nu had ik hem al op mijn huidige variac (die ik nu voor m'n buisventilator afzuiging gebruik) getest en hiermee kan ik hem probleemloos terugdimmen.

 

maarrr...

 

een variac moet je handmatig instellen en de goedkoopste bij elektrodump.nl is toch weer 65 euro.

 

Dan nu de vragen:

 

1. is er bij zoiets als een plafondventilator óók sprake van een brom wanneer je deze fase-gesneden gaat dimmen?

2. Zo nee, kan ik met de meest simpele van bijv. smscom (deze) de ventilator dimmen, net als een variac, of gaat hij dan op de laagste stand bijv. stotteren?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan gaat hij 99% zeker n enorm kabaal maken of oververhit raken.

Variac of trafodimmer is de enige fatsoenlijke optie.

 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jammer, had gehoopt dat de motor van een ventilator anders opgebouwd was. Ik kan m'n huidige variac ook vervangen voor de 5-standen silent fan trafocontroller en dan de variac voor de ventilator gebruiken.

 

Welke apparaten zijn dan uberhaupt wel goed te dimmen met zo'n fase-snijdende dimmer? Zo'n brom is toch voor niemand gewenst? Ze worden namelijk wel verkocht en aangeschreven voor ventilatieapparaten.

 

Dan nog even dit: De 3 standen zijn in te stellen met een extern kastje dat niet vast zit aan de ventilator. Deze moest ik zelf tussen de fase in monteren.

Als ik hem aansluit op variac, laat ik dat 3-standenkastje er dan gewoon tussenuit en dim de 'vol open' stand naar bijv. 10%? Of laat ik dat kastje ertussen, zet die op de laagste stand, en dim met de variac vervolgens verder?

 

Ik heb daar zo'n variac van 25 euro van Elektrodump voor.

Ja, dat heb je toen destijds ook gezegd alleen heeft elektrodump hem niet op voorraad, als je deze bedoelt. Het ding ziet er ook prehistorisch uit? Waar steek je bijv. de stekker in? En ze lijken hem dus alleen gebruikt te verkopen. Edited by pindarots123

Share this post


Link to post
Share on other sites

3 standen = 3 spoelen, dus compleet er uit, ding op max en dan ertussen

tot zo ver de electrokennis van huff

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, zijn wel gebruikte dingen. Soms hebben ze ze en soms inderdaad niet. Je moet er ook zelf even een kabel aan maken en/of een contactdoos.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dimmer achter n dimmer plaatsen is n bijna gegarandeerd recept voor brand... als je niet weet van hoe en wat met electriciteit kan je er beter vanafblijven.

Niet voor niks dat 20% van alle huisbranden wordt veroorzaakt door klunzende kwekers...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zit een transformator in die fans en in een variac. Beide verlagen alleen het voltage.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daarom doe ik o.a. ook hier even navraag Scirocco :). Plan was eigenlijk al om dat kastje er tussenuit te halen want het is behoorlijk kut aan te sluiten.

 

Bedoel je daarmee dat er dus geen risico is als ze alleen het voltage dimmen Wietefras?

Edited by pindarots123
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voltage dimmers achter voltage dimmer kan idd geen kwaad, maar die goedkope dimmertjes achter elkaar zetten is vragen om rampen. (Denk erom dat je ook niet tever dimt... bij te lage snelheid word de motor ook gloeiend heet door gebrek aan koellucht)

Plafondfans hebben ook niet altijd trafo's, (vooral de goedkope) ik heb er hier eentje in de woonkamer hangen die meer geluid produceert als mijn complete plantage op de zaak...

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat voor ventilator hebben jullie op plafon?

Share this post


Link to post
Share on other sites

D

Share this post


Link to post
Share on other sites

600watt HPI plafondventilator.

 

gallery_46333_18974_470402.png

 

600watt HPS plafondventilator.

 

gallery_46333_18974_1174522.png

 

Moet eerlijk zeggen,heeft zich nog niet bewezen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...