Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

the-choca

Stekken Maken Zonder Gedoe .

Recommended Posts

beste mede hobbyisten ik weet dat er nog meer topic s zijn over stekken maken

maar iedereen doe het op zijn een eigen manier ik heb in de jaren

mij eigen manier van stekje s maken met een slagingspercentage van 99%

die ik met jullie wil delen .

 

stap 1

 

ik gebruik de kleinen steenwol blokje s in tray zet ze in dambord verhouding voor wat meer ruimte zie foto

maak de blokje s gewoon nat met leiding water geen gekut met de ph naar 5.8

 

gallery_32069_18563_1804603.jpg

 

stap 2

 

als de blokje s goed ingewaterd zijn maak je de gaatje s wat groter en iets dieper niet helemaal door prikken

 

gallery_32069_18563_3655151.jpg

 

stap 3

 

ik knip mij stek altijd af met een scherpe schaar je kan ze ook met een scherp mes af snijden wat je het makkelijkste vind

 

gallery_32069_18563_2577190.jpg

 

stap 4

 

knip het grote blad weg en knip van de rest van het blad voor de helft weg dat is tegen te veel verdamping

 

gallery_32069_18563_3657288.jpg

 

stap 5

 

ik gebruik chryzotop groen stek poeder doop je stekje in de poeder en tik het overtolige poeder er af zie foto

 

gallery_32069_18563_3101036.jpg

 

gallery_32069_18563_2073138.jpg

 

stap 6

 

plaats je stekje in het blokje enz

 

gallery_32069_18563_4659846.jpg

 

gallery_32069_18563_6061186.jpg

 

gallery_32069_18563_5352713.jpg

 

zet je stekken bak niet te vol laat wat ruimte over dat het niet te vochtig kan worden word .

 

stap 7

 

gallery_32069_18563_5034233.jpg

gallery_32069_18563_4840691.jpg

 

zet je stekken bak onder een tl of led what ever :) ik gebruik 35 watt tl

zorg dat je lamp de eerste 5 dagen niet te dicht op de stekken bak hang

na 5 dagen kan je de lamp wat laten zakken dat de tempratuur in de bak omhoog ga

controleer ook de blokje s regelmatig of ze in drogen ( laat ze niet te droog worden ) als ze weer zo droog zijn geworden

dat ze weer nat gemaakt moeten worden neem je gewoon weer leiding water en voeg er

een klein beetje wortel stimo er bij en dompel ze weer lekker onder dan de volgen de dag

neem je stuk keuken rol of wc papier of ander doekje wat goed vocht op neem

dan veeg je het water ieder dag van de boven kant van de stekken bak het verdampte vocht er af dat zorg

dat de blokje s sneller in drogen en dat je geen schimmels krijg rond 10 dagen zet ik de stekken bak deksel

iets open voor meer lucht daar mee bedoel ik de hele deksel iets naar voren schuiven niet de ruifje s boven op

die staan bij mij altijd open

 

gallery_32069_19057_1235478.jpg

 

als je maar paar stekje s wil maken kan je het beste een emmer gebruiken

gallery_32069_19057_5050925.jpg

 

stukje door zichtig plastic wat lucht gaatje s er in prikken 4 knijpers om de boel aftesluiten

 

ik hoop dat mensen hier iets mee kunnen :)

 

groetje s The_ChoCa

  • Like 10

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuke methode, vele wegen leiden naar Rome. :)

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat is de ph van je kraan water? en mooie co2 brander heb je in de keuken :likken:

Thanks voor het delen van de zeer bruikbare info :punk:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ons kraan water heb een ph van 7.8 en de ec is 0.5 henkie ;)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen getreuzel,geen gelul,maar stekken!

 

Top man,Choca....

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik snap het niet heh ik doe bijna alles het zelfde en sproei ze ook niet. Toch worden ze bij mijnsteeds paars echt donker paars gewoon. Ik gebruik ook nog een kleine boden verwarming en temp zitten tussen 23-25C. Ik had vroeger ook geel blad maar sinds de tip van niet sproeien is dat wel weg. Maar dat paarse wordt ik gek van.

 

Ik moet er wel bij zeggen dat ik nooit zo goed weet hoe vochtig die dingen moeten zijn. Dus laat ik soms zon steenwol blokje bijna droog trekken.En volgens mij heeft de Amnesia wel 14 dagen nodig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mij hadden ze ooit gezegd dat je het stekblokje ook nooit te nat mag houden omdat het anders ook gaat schimmelen ofzo :P

Maar ik ga deze dingen zeker eens proberen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hé koek,

 

Dat rooie kan fosfor-tekort zijn, fosfor is belangrijk bij de vorming en ontwikkeling van de wortels. Probeer je moeders eens een dosis bloeivoeding te geven een paar dagen voordat je ze gaat stekken. En hou je blokkies vochtig, vrijwel droog trekken is niet goed. Ze zijn eerder te droog dan te nat. Stekken wortelen toch ook beter in een glas water dan in een glas lucht?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de tips twiet, denk alleen dat me moeders in de bloei zijn geschoten(witte haartjes) ik snap dat niet. Ze waren in de zelfde tent als de stekjes die op reveg stonden en met hun gaat het goed.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...