Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Bij een nieuw jaar horen nieuwe verhalen.

Maak daarom kennis met Grow With The Flow, ik gun je een kijk in mijn kweekruimte en vertel hoe ik mijn 40 Amnesia Haze stekken grootbreng onder drie 600 Watt HPS lampen.

#GWTF coming up!

 

Grow With The Flow?

Enkele jaren geleden ben ik bij ons buiten in de tuin besmet met het hobbykweekvirus, alleen moest ik na twee buitenkweekseizoenen helaas al door omstandigheden stoppen. Ik zal verder niet uitweiden over de reden van mijn stoppen, maar een klein jaar geleden heb ik de draad weer opgepakt en ben ik opnieuw met kweken begonnen.

top.jpg amnesia.jpg

Amnesia Haze is één van mijn favoriete strains!

Omdat ik eigenlijk net te laat was om een buitenronde tijdig klaar te gaan krijgen, ben ik binnen gaan kweken. En daar heb ik tot op heden nog steeds geen spijt van, mijn oogsten binnen zijn van uitmuntende kwaliteit vergeleken met wat ik buiten in het natte klimaat van de lage landen produceerde. Na wat kleine verslagen bijgehouden te hebben op forums ben ik nu dus enorm enthousiast om ook voor RollingStoned te schrijven. We beginnen met mijn huidige kweekronde; Amnesia Haze uit stekken onder drie 600 Watt HPS lampen. Het is persoonlijk mijn ideale setup.

  • Ruimte: 240cm x 120cm x 185cm
  • Planten: 40 Amnesia Haze stekken in 7L potten
  • Medium: Lightmix
  • Licht: 3x 600 Watt HPS
  • Afzuiging: 2000m³ softbox (air out) + filter + geluidsdemper & 1600m³ softbox (air in)
  • Voeding: Aqualogic A+B, Aqualogic Superbloei, Aqualogic Booster, Organic4Life OSA Supervisor

foto-a-720x387.jpg

 

Meteen op 12/12

Bij aankomst van de stekken was ik nog niet volledig klaar met de inrichting van de kweekruimte, dus heb ik ze enkele dagen onder TL lampen gezet.

Ik heb ze wel eerst allemaal een badje gegeven met promanal-R tegen ongedierte (vooral spint dan).

Twee nachten later was de nieuwe kweekruimte klaar, ik heb toen direct de stekken naar de 7 literpotten verplaatst en de stekken om 6.00 uur in de ochtend ook meteen op 12/12 gezet.

De lampen hangen op 40cm van de planten en dagelijks wordt de afstand tussen lamp en plant gecheckt en zonodig aangepast.

Let hier zeker op want als je lamp te hoog hangt gaan je planten onnodig strekken, en wanneer je lamp te laag hangt kunnen de planten verbranden door de hitte van de krachtige HPS lampen.

Zorg ook voor voldoende luchtcirculatie in je ruimte doormiddel van ventilator(s), bij voorkeur met zwenkfunctie.

 

Temperatuur & luchtvochtigheid..

De gemiddelde temperatuur in de kweekruimte ligt met de lampen aan tussen de 27.8°C en 28.6°C.

Wanneer de lampen uit zijn probeer ik de temperatuur niet meer dan 5°C te laten dalen, dat lukt aardig met een kachel erbij.

Als de lampen uit zijn is het tussen de 22 en 24 graden.

De luchtvochtigheid zit rond de 55% op dit moment.

 

foto-b-720x383.jpg

 

Voedingsschema

Als de planten nog klein zijn en hun wortels nog niet helemaal tot onderin de potten zijn gegroeid, geef ik bij voorkeur van bovenaf water.

Vanaf dag acht hebben de planten voldoende wortels om van onderaf te kunnen bewateren.

Qua voeding start ik met de OSA Supervisor (1.5ml per 10liter en 20ml A+ cool.png.

De OSA Supervisor draagt bij aan de gezondheid van de planten, het beter aanmaken van wortels en een betere opname van voedingsstoffen.

Helaas ben ik de eerste twee waterbeurten stomweg vergeten de A & B erbij te doen dus gingen ze niet zo snel omhoog als ik gehoopt had.

Toen de planten de A+B voeding eenmaal begonnen op te nemen, zag ik de eerste vijf tot zeven vingerige bladeren tevoorschijn komen.

foto-c-720x439.jpg

 

Bloei en bladluis

Tegen het einde van de tweede week op 12/12 kwamen de eerste bloeiverschijnselen tevoorschijn.

Ik ben toen ook begonnen met het geven van 7.5ml booster en 7.5ml superbloei.

Helaas heb ik op dat moment ook bladluizen gespot, wat ik best raar vind in deze tijd van het jaar.

Maar ja, in mijn kweekruimte is het lekker warm en zomers voor de sapzuigende naarlingen, dus ik kan het ze bijna niet eens kwalijk nemen.

Goed, zodra je iets ziet wat verdacht lijkt kun je maar beter onmiddellijk actie ondernemen!

Daarom heb ik meteen besloten om de sproeier weer te vullen en ten strijde te trekken.

Ik heb alle planten dus opnieuw voorzien van een goede laag water met Promanal-R uit het tuincentrum.

 

Hoe het verder zal gaan kun je volgende week in een nieuwe update lezen, ik sluit af met een nieuwjaarskiekje uit de tuin!

Beste wensen nog aan allen!

fotod-720x412.jpg

 

Groene groeten,

Grow With The Flow

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Veel succes gewenst en leuk dat je voor Rolling Stoned mag schrijven. Volwassen planten behandelen tegen ongedierte is naar mijn mening met de kraan open dweilen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Had het veel eerder moeten spotten eigenlijk :)

heb 2 hokken naast elkaar staan en zijn verbonden met elkaar qua afzuiging.

het nieuwe hok heeft bladluis en het rechter hok dat zo goed als klaar is heeft van niks last..

Hier komt nooit niks de hokken in zonder dat het door de promanal is gegaan,preventief in de 3e week ook nog eens..

Daarna vind ik het risico te groot om te spuiten als er geen spint is :)

Gelukkig al 3 rondes geen last gehad .. * klopt snel af *

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik behandel de stekken als ik iets verdachts zie met gif, zie ik niks dan doe ik niets tegen ongedierte.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die 4 topics van je met dezelfde titel.Zit daar nog iets achter, anders moet je een van de modjes ff een seintje geven.Welke geur feno is deze Amnesia ??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee om een of andere reden poste het 4x:s

Zal ik ff doen:)

 

Citrus achtige geur , heerlijk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oh een citrus Amnesia hebben we nog niet eerder gehad.Het is geen Lemon Haze toevallig??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor zover ik weet toch niet.

Stekken komen van een stekkenboer,weet alleen niet welke phenotypes de moeders hebben..

Al weet ik wel dat ze van de beste moeder komen qua yield en snelheid.

Zijn top shelf cuts,iets duurder dan de rest van haar maar als je eenmalig vooruit betaald voor een heel jaar merk je der weinig van omdat de prijs dan echt wel cheap is:p komt uiteindelijk neer op iets meer als een euro per stekkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik herken wel een amnesia erin maar bij mij zijn de toppen ronder en minder fox-tail.

Kan ook liggen aan het feit dat ze onder led worden gekweekt. Of dat het een S5 is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Bij aankomst van de stekken was ik nog niet volledig klaar met de inrichting van de kweekruimte, dus heb ik ze enkele dagen onder TL lampen gezet.

Ik heb ze wel eerst allemaal een badje gegeven met promanal-R tegen ongedierte (vooral spint dan).

Twee nachten later was de nieuwe kweekruimte klaar, ik heb toen direct de stekken naar de 7 literpotten verplaatst en de stekken om 6.00 uur in de ochtend ook meteen op 12/12 gezet.

De lampen hangen op 40cm van de planten en dagelijks wordt de afstand tussen lamp en plant gecheckt en zonodig aangepast"

 

Ik zelf zet dikke lampen ook graag kort op de stek of zaailing zolang als temperatuur in ruimte, stralingswarmte, ventilatie en LV in orde zijn.

Maar jij hebt 600 pitters op 40cm hangen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yep ongeveer de afstand tussen mijn hand en ellenboog..

Onnodig strekken wil ik liever niet,daarom de lamp op 40 en niet op 60cm.

Men hok is maar 185 hoog,dus lampen kunnen maximum op 160cm hangen en daarom probeer ik de planten onder de 120cm te houden..

+ Ik blaas op 140cm -hoogte ook verse lucht naar binnen met een 1000m³ softbox dus helpt ook wel een beetje :)

 

Ja amnesia haze krijgt al sneller foxtails,maar de toppen groeien toch nog mooi dicht lijkt bijna een deel van bouw te zijn ofzo :)

Verder weet ik niks over de genetica in deze stekken helaas dus kan er verder niks over zeggen :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klinkt goed. Zelf werk ik met slechts 4 x 30 liter pot per 600 Watt Metaal-Halide witlicht gedurende een ruime maand groei op maximaal 55cm lampafstand tot zaailingen om de strek minimaal te houden (met vooral Indica bloed, dus geen Haze).

Een forse maand is erg lang, weet ik, toch hou ik dan de hoogte van mijn planten tot een beheerste 80-90cm met een lage compacte brede bouw, vingerdikke takken en extreem minimale afstanden tussen de internodes.

Mooi dat die 40cm lampafstand bij jou zo goed werkt.

Gas op die lolly! Succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tegen spint en ongedierte kan je kijken op de site van koppert. Een coctail is meestal het beste. Kijk wel oed dat je niet iets besteld mét voermijt. Een coctail omdat je warme droge plekken op bovendek hebt.. tussen je gewas en onderaan zijn allemaal verschillende micro klimaatjes.. als je continu kweekt is prefentief om de 8..9 weken in de herst winter..en om de 6 weken in lente en zomer het beste. Kost wel eea..maar miss kan je de kosten delen met een mede hobbyist..

Ziet er mooi uit verder.. ik.prefereer alleen zelf grote potten en.minder planten.. bestel je meisjes eerder en zet ze 2 weken onder tl bv. Dan een weekje hps en knallen. Succes m8

 

Grz mrt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tegen spint/ongedierte moet je het knoflookrecept van Dilago gebruiken,staat in zijn handtekening.

 

Werkt goed en volledig zonder gif,en dat is altijd goed.

 

We gaan toch geen gif meer spuiten nu we dat recept hebben?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tegen spint/ongedierte moet je het knoflookrecept van Dilago gebruiken,staat in zijn handtekening.

 

Werkt goed en volledig zonder gif,en dat is altijd goed.

 

We gaan toch geen gif meer spuiten nu we dat recept hebben?

en toch zul je spint niet doden met knoflook, de spint het onaangenaam maken is wat anders dan doden hoe dan ook zul je uiteindelijk er toch weer problemen mee krijgen als de temperaturen bijv in je hok eens een keer wat hoger liggen dan normaal zou je het met knoflook niet gaan redden. ik heb ze toch echt liever dood dan levend .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gelijk met het nieuwe jaar introduceerden we vorige week een nieuwe thuiskweker. Onder de naam Grow With The Flow doet hij wekelijks verslag van zijn kweek-avonturen. Amnesia Haze is zijn specialiteit, maar zoals je in deze tweede update kunt lezen kan die soort behoorlijk uit de hoogte doen, en moet er worden geknipt, geknakt en gebonden onder de HPS zon.

Wanneer je mijn laatste (en eerste) verslag hebt gelezen, weet je dat ik wat last van bladluizen had, dus laten we daar maar meteen mee beginnen. Voor zover ik kan zien zit er duidelijk geen leven meer in die zuigertjes. Toch denk ik erover om het zekere voor het onzekere te nemen en nog één laatste keer te sproeien, voordat de toppen echt beginnen met vormen. Dat doe ik natuurlijk liever niet als het niet nodig is, ook al is het met een biologisch middel (Promanal-R). Vandaar dat ik het nog even afwacht.

20170109_174005-720x405.jpg

Gaan met die banaan!

De Amnesia Haze beginnen nu echt te bloeien en jullie konden al lezen dat ik begonnen ben met het geven van bloeivoeding. 20 Milliliter A en 20 milliliter B, 7.5 milliliter Booster en 15 milliliter superbloei per 10 liter voedingswater. Ik heb deze week twee dagen water geven overgeslagen waarna ik de concentratie van voedingsstoffen heb verhoogd. Eigenlijk heb ik de A & B voeding en de bloeibooster verdubbeld naar 40 ml A + 40 ml B en 15 ml bloeibooster.

Enkel de superbloei heb ik hetzelfde gehouden, hopelijk kan ik zo even wat temmen, want wát een groeispurt krijgen ze! Het is net een veld van Usain Bolt, onderweg naar een nieuw wereldrecord. Ik heb dus het net gespannen om de planten in te leiden en voor het nodige knik- en bindwerk dat gedaan moet worden als ze blijven groeien zoals ze nu doen.

20170109_174010-720x405.jpg

Snoeien

Het bladerdek begon naar mijn smaak erg dicht te groeien en dat heb ik toch niet zo graag. Vandaar dat ik de schaar ter hand heb genomen voor een grove knipbeurt. De planten een goede knipbeurt geven is essentieel om voldoende licht op de onderste vertakkingen te krijgen. Ik geloof namelijk in stevige buds op de kleinste vertakkingen en dat zonder dat toppen fluffy worden. Dat hangt natuurlijk wel een beetje samen met de lampen die je gebruikt en of ze diep stralen of niet. In mijn geval zijn het HPS lampen en die stralen mooi diep door in het gewas. Zou je bijvoorbeeld met TL werken dan zal het licht sowieso het onderste deel van je planten nooit bereiken en kun je beter aan de onderkant dieven dan bovenin uitdunnen.

The sky is the limit…

…of toch niet? In mijn geval helaas niet want de planten hebben de maximale hoogte van mijn kweekruimte veel te snel bereikt, en dat al na de tweede week van de bloeifase! En ik heb de stekken nog wel direct na aankomst in de bloei gezet. De HPS lampen geven echt enorm veel hitte af, en ik begon het al te zien aan de bovenste bladeren van de planten. Ik heb de lampen daarom nog maar wat hoger gehangen en nu hangen ze dus op hun maximale hoogte. Ik vrees dat er dus niets anders opzit dan de planten te knikken en omlaag te buigen en daar vast te binden.

20170109_173956-720x405.jpg

Voordat ik met het knikken en vastbinden begin heb ik de Amnesia Haze planten eerst goed met water verwend. Ik geef altijd goed water wanneer ik ga knikken, en geef ze dan 15 a 30 minuten de tijd om dat op te nemen zodat de takken en bladeren goed met sappen gevuld zijn. Dan knijp ik voorzichtig met mijn duim en wijsvinger in de stam en buig ik ze in de richting waar ik ze wil hebben. Daarna maak ik ze vast met tie-wraps. Doe de tie-wraps nooit strak om de takken maar losjes, het laatste wat je wil doen is de sapstroom afknellen.

Zoals je op de foto’s kunt zien heb ik door het supercroppen weer wat ruimte voor de toppen gewonnen. Die kunnen nu weer wat groeien, en dat deden ze dan ook meteen. De volgende dag schoten ze alweer omhoog! Ik zal jullie volgende keer vertellen of het goed is afgelopen met de luizen, en of de planten nog verder naar beneden geknikt moeten worden… Keep them growing!

Grow With The Flow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zien mooi groen jeroen...je heb ruimte zat nog om heen te knakken dus no worries mauries xD

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Jackywhite: Hm,als ze weg zijn en geen plant hebben om op te voeden zijn ze toch echt snel dood hoor vriend,hoelang kan jij zonder drinken?

Het insect wat jij bedoelt bestaat hier op aarde denk ik nog niet,ze gaan echt niet in ruimteslaap zoals in de films......

Jij suggereert dat een spintje in leven blijft buiten mijn tent zonder plantjuice op een temp van 20 graden voor hoelang? :lol:

Ze kunnen wel eieren in je medium leggen,maar die zijn ook beperkt houdbaar.

 

Ze leggen alleen overwinterings eieren als ze overwinteren als het buiten kouder word,en die kunnen wel heel lang goedblijven..... maar da's buiten.....

 

Spint lift mee op van alles,zelfs op luchtstromen.... maar moet toch echt van buitenaf komen voor een nieuwe infestatie.

 

Knoflook werkt,of het ze nou verjaagt of dood,het werkt gewoon.

 

Terugkomen doen ze nooit,maar er staat ook duidelijk buiten op de deur>> geen spinthotel!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals je in mijn vorige update aan het bladerdek kon zien was er toch nog wat werk aan de winkel. De Amnesen werden erg groot en het ‘bloemschikken’ was na één keer supercroppen nog lang niet klaar. Iedere ochtend wanneer de lampen aanspringen, start ik daarom mijn dag met het schikken, knikken en binden van de planten. Het is zeer belangrijk dat je dit dagelijks doet, en aan het begin van de dagelijkse cyclus zodat de planten optimaal kunnen genieten van het zonnetje, en dat het licht ook zijn weg naar de onderste toppen kan vinden.

5-720x403.jpg

Na enkele dagen van veel bondage merkte ik dat de planten het niet altijd even prettig vinden, en heb ik besloten om ze steeds een paar dagen de tijd te geven voor herstel. Later zal ik nog eens een poging wagen om alle mazen in het net op te vullen.

Promanal-R

Ik begon mijn verhaal vorige week met te vertellen over de bladluizen. Ik had er al een weekje geen een meer gezien en vertelde dat ik liever niet nog eens zou spuiten, maar dat het afwachten zou worden of de beestjes echt weg zouden blijven. Nu denk ik dat het sproeien tegen de bladluizen die ik in het begin had, niet meer nodig is. We zijn twee weken verder sinds de eerste signalering en ik vind tot op heden nog steeds geen nieuwe bladluizen, en dat is goed nieuws!

4-720x393.jpg

2-720x352.jpg

Veel mensen vroegen me ook waarom ik promanal-R gebruik en niet ga voor een natuurlijk middeltje op basis van bijvoorbeeld knoflook. De reden waarom is dat ik met promanal-R eigenlijk altijd preventief sproei tegen zowat alle ziektes en ongediertes die je kan hebben. Het werkt goed, maar natuurlijk probeer ik chemische stoffen tot het minimum te beperken.

Groeimonsters

Amneesje strek je, maar liefst niet te veel! Zoals je inmiddels wel begrijpt zijn de Amnesia Haze planten echte groeimonsters deze keer. Toch heb ik niet echt iets anders gedaan dan normaal, en dat ik rond week drie van de bloeifase al aan de verticale limiet zit is dus echt wel uitzonderlijk! Zeker omdat ik in de ruimte ernaast met een identieke setup (identieke afmeting van de ruimte + 3x600w en 40x7L potten) nu in week nummer twee zit en nauwelijks aanpassingen heb moeten doen.

3-720x378.jpg

Goed, de planten zijn om dit moment ongeveer een 40 tot 50 centimeter hoog en heb nog geen net moeten hangen. We zullen zien of ze ook vanaf week drie verticale sprintjes gaan trekken, of niet. In mijn volgende update lees je alles over het herstel van de planten en hopelijk het einde van de strekfase! Tot volgende week,

Grow With The Flow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Promanal-R klinkt heftig, maar het is gewoon een natuurlijk middel hoor (pyrethrinen en koolzaadolie). De werkzame stof is niet schadelijk en is binnen een paar dagen afgebroken.

Preventief spuiten is alleen nutteloos, want het is een contactmiddel. Voor preventief spuiten kun je beter neemolie gebruiken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja is geen chemisch product inderdaad..

Wist ik niet dat het nutteloos was;p doe het al tijden zo..

Net als de stekken dompelen voor ze in potten gaan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Collie Weed is niet ongeduldig aangelegd maar word het nu eigenlijk wel........growwiththe weetjewel? ;)

 

Nuh forget the rasta.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Knock" "knock"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...