Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Kroes

Vraag Over Temperatuur En Afzuiging

Recommended Posts

Hallo!

Ik heb moeite mijn temperatuur onder controle te houden. Temperatuur loopt op tot wel 32 graden als de lamp op de wenselijke hoogte hangt.

Ik heb een super klein tentje (60X60X160) met 400 watt. Hierbij heb ik een koolstoffilter, capaciteit 425m3 met een buisventilator, capaciteit 350 m3.

Het ksf hangt haaks aan mijn bv i.v.m. ruimtegebrek waardoor ik (denk ik?) nogal wat afzuigcapaciteit verlies.

1 - Is de capaciteit van de afzuiging net te laag, of is het verstandig de capaciteit te verhogen naar bv 450?

2 - Is het met zo'n klein tentje mogelijk een kleiner ksf aan te sluiten(minder plantjes/minder groot-> minder geur)? -> kleiner ksf, meer capaciteit?

3 - Zijn er speciale flenzen die verkleinen van 200mm naar 123.5/127mm? Diameter van het ksf is nu 200mm, die van bv 123.5mm.

 

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Alvast onwijs bedankt!

Groeten Kroes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik hoor graag wat de meer ervarenen hier van vinden maar ik maak uit je verhaal op dat je de afzuiging niet dimt? Dus dat ie op 100% draait en dan nog blijft je temperatuur zo hoog? Dan moet je idd een zwaardere kopen. Koop dan gelijk een fancontroller erbij (met thermostaat idealiter), ben je helemaal klaar. Filter zou je dan niet hoeven veranderen lijkt me?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik hoor graag wat de meer ervarenen hier van vinden maar ik maak uit je verhaal op dat je de afzuiging niet dimt? Dus dat ie op 100% draait en dan nog blijft je temperatuur zo hoog? Dan moet je idd een zwaardere kopen. Koop dan gelijk een fancontroller erbij (met thermostaat idealiter), ben je helemaal klaar. Filter zou je dan niet hoeven veranderen lijkt me?

Bedankt voor je reactie :)0057. Ik dim mijn afzuiging als de lamp uit is, met de lamp aan draai ik op volle toeren en is de temperatuur niet meer onder controle te houden + 15cm & 10cm ventilator.

Groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Verloopstuk 125-200 zijn er gewoon hoor: http://123tuintechniek.nl/shop/1/1/128/0/0/0/0/3896/Verloopstuk_125_200_mm

 

Ik denk dat je kunt kiezen tussen nog meer afzuigen, of actief lucht gaan inblazen.

(Laatste heeft mijn voorkeur, omdat hoge onderdruk niet zo goed is voor je plantjes)

 

Kleiner filter is geen optie, want er gaat/moet teveel lucht doorheen.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou niet teveel tobben en 250watt gaan draaien..

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

zit er wel een gat voor de inlaat bij? :whistle:

 

gewoon eerst je filter recht en direct op je fan zetten, dat zou voldoende moeten zijn

 

kijk ook eens wat er gebeurd als je die 2 kleine fan uitzet, grote kans dat die 'warme lucht' hercirculeren, en dat het zonder makkelijker omhoog stijgt de afzuiger in, hoe je ze richt maakt echt uit voor je klimaat

Edited by HUFFnPUFF

Share this post


Link to post
Share on other sites

DR60 en 400W is kansloos, je moet veel te hard afzuigen (verneukt klimaat) en dan nog zit je boven de 30C.

Wie heeft je dit aangeraden?

 

250W is de max, staat niet voor niks in de folder :withstupid:

 

In dit verslag komt eea naar voren waarom je het niet moet doen

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

DR60 en 400W is kansloos, je moet veel te hard afzuigen (verneukt klimaat) en dan nog zit je boven de 30C.

Wie heeft je dit aangeraden?

 

250W is de max, staat niet voor niks in de folder :withstupid:

 

In dit verslag komt eea naar voren waarom je het niet moet doen

 

Bedankt voor jullie reacties. Een vriend heeft mij dit aangeraden, naderhand ben ik pas op het forum terecht gekomen..

Een dimbaar (e)vsa zou dus een oplossing zijn, ervanuitgaande dat een hogere capaciteit aan afzuiging totaal geen zin heeft. -> kan ik ook nog een beetje zoeken naar het optimale wattage. Is de elektronische VSA Lumatek 400W een aanrader?

Ik zal ook kijken of ik die capaciteit vermindering wat terug kan brengen.

 

Nogmaals bedankt voor jullie reacties, wordt erg gewaardeerd!

Groet Kroes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm, ff correctie op mn eerdere suggestie: 400w is idd wel serieus overkill op 60x60.. komt neer op 1600w in een dr120.

(Dat is vrijwel kansloos dus... 1000w in dr120 is al randje randje)

 

2 mogelijkheden:

 

-400w set eruit en 250w ervoor terug

-60x60 tent vervangen voor 80x80 oid.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Doe is wat meer vertellen waar je af gezogen lucht heen gaat en waar je verse lucht vandaan komt.

Eventueel voor de winter kan je snachts gaan draaien zorgen dat er verse lucht je kamer in komt.

Als er meer plant massa in je tentje komt neemt dat ook een paar graatjes warmte op.

 

Al met al ben ik het met de heren eens dat je beter kan gaan kijken voor een grotere tent of minder sterk licht of diy cree cobbies

Maar als je zorgt dat de lucht koeler is die binnen komt ipv 20c woning temp denk ik dat je ook een eind kan komen.

Hou er wel rekening mee als de inlaat lucht kouder dan een graatje of 15 je het beter vanaf boven in de tent inblazen de kou valt dan op de planten op de plek waar het het meest nodig is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat knettere henkie zegt. Waar gaat je afgezogen lucht heen ? Doe het zelf in een 80x1.30x1.80 hokje met een 600w lamp in een cooltube. Dat dan weer wel, maar met een actieve inblaas en je warme lucht naar een andere ruimte uitblazen kom je al een heel eind met 400w volgens mij.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Snel berekend rond de 2k umol per m2.

 

Veel te veel natuurlijk, niet alleen voor het klimaat maar het heeft ook totaal geen zin.... 1500 is wel de max en dan is het al redelijk lastig een goed klimaat te hebben.

 

Gewoon een kleiner lampje erin dan zal je ook nog meer grammen scoren dan met die 400, blijere planten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Slimme maat, heeft die zelf ook dat tentje draaien?

Waarom een dimbare 400W en niet gewoon een 250W met 10% boost en een goed lampje (wat wel kan).

Scheelt geld maar je kunt ook een wat kleiner kapje scoren dan een hamerslag/spiegel die veel warmte onder de kap doet blijven hangen ;)

 

400W gaat niet heren, wat jullie ook verzinnen, probeer het zelf eens uit :wub:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor jullie reacties!

250 watt erin dan maar. Wat knettie Henkie zegt klopt wel grotendeels, bij koude nachten is er een lagere temperatuur waarneembaar die net binnen de grenzen blijft.

 

Groeten Kroes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok man

 

De rest negeer je maar.

 

Hoi Murdoch,

Het leek mij handiger een geconcludeerde reactie te plaatsen ipv op alle reacties losstaand te reageren.

Als dit in jou ogen niet correct is spijt mij dat zeer. Laat duidelijk zijn dat ik jullie reacties onwijs waardeer.

 

Groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Kroes

Snel berekend rond de 2k umol per m2.

 

1500 is wel de max en dan is het al redelijk lastig een goed klimaat te hebben.

 

De aanvoer temperatuur staat hier ook niet een beetje los van?

Als de temp op 28C zou blijven met -6 buiten en s'nachts draaien met 400W ipv 250W dat dan de lichtdruk ook afneemt tot acceptabele waarden en je in staat stelt om in die DR60 een beetje normaal plantjes te kweken?

 

Er komt zoveel meer bij kijken om een plantje indoor succesvol groot te brengen en mooie bloemvruchten rendabel te laten produceren.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...