Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Mexxi0

Onduidelijkheden Binnenkweek

Recommended Posts

Beste Leden,

 

Sinds kort heb ik mijn 2e buitenkweek achter de rug en begint mijn interesse naar de binnenkweek steeds groter te worden.

Ondanks dat ik zoveel mogelijke informatie zelf probeer te vinden via dit forum, The Cannabis Grow Bible en verschillende websites blijf ik met een paar simpele en misschien hele logische vragen zitten.

 

Ik ben van plan om een hok te bouwen van 225x160x210 (3,6m2), aangezien ik met drie 600W HPS lampen ga werken met Gavita Triple Star 600 Reflectoren.

 

Ik had dus waargenomen dat één enkele 600W HPS lamp een oppervlakt beschijnt van 1,2m2, geld dit alleen met een bepaald soort reflector of is dit universeel? En aangezien mijn hok rechthoekig is en niet vierkant ben ik benieuwd hoe de lampen het meest effectief opgehangen kunnen worden. Indien het formaat van het hok aangepast zou moeten worden is dit mogelijk, de maximale grootte die ik kan bouwen is 300x160x210. Natuurlijk zou ik de optimale ruimte willen gebruiken maar het liefst blijf ik voor mijn eerst kweek met 3 lampen werken ivm stroomkosten.

 

En misschien een hele logische vraag maar ik ben toch benieuwd hoe een kweker zijn planten water geeft als het hok vol is gebouwd en er mogelijk een scrogrek aanwezig is. Hoe geeft de kweker dan bijvoorbeeld de planten achterin het hok water zonder alles aan de kant te halen? En is naar jullie mening ''scroggen'' de methode om het hoogste gram/watt te halen?

 

Met vriendelijke groet,

Mexx

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik ben van plan om een hok te bouwen van 225x160x210 (3,6m2), aangezien ik met drie 600W HPS lampen ga werken met Gavita Triple Star 600 Reflectoren.

 

Misschien iets te enthousiast voor een eerste kweek? Ik zou eerder een voorgroeihokje (en klein stekkenhokje) en twee afbloeihokjes willen, gaat veel sneller.

 

Ik had dus waargenomen dat één enkele 600W HPS lamp een oppervlakt beschijnt van 1,2m2, geld dit alleen met een bepaald soort reflector of is dit universeel?

 

Als ik me goed herinner: tussen de 30.000 en 65.000 Lumen per m2. Niet meer, niet minder. Ja, er is verschil tussen reflectoren en hoe je ze plaatst, maar daar kom je wel uit door een proefopstelling en gezond verstand.

 

(...) hoe een kweker zijn planten water geeft als het hok vol is gebouwd en er mogelijk een scrogrek aanwezig is.

 

Op aarde? Er zijn verschillende manieren, Autopots, Blumat, iedere keer alles eruit - inspecteren, onderhouden - plek wisselen. Onthoud dat deze soort tomaten van eb en vloed houden.

 

En is naar jullie mening ''scroggen'' de methode om het hoogste gram/watt te halen?

 

Hier zijn de meeste kwekers het over eens, maar het is geen regel - elke set-up is anders en heeft zijn eigen "flaws". En met welk zaad/stek ga je werken? Moet je bijvoorbeeld langer voorkweken om je net vol te maken verlies je tijd. ScrOG is aardig Low Stress Training (voor bijvoorbeeld autoflowers, of photo's in bloei) maar pas je HST (High) toe, verlies je tijd. Die tijd wil je weer winnen door meer grammen te produceren. Wat alleen maar lukt als licht, lucht, water en voedselhuishouding in balans zijn. Simpel beginnen dus.

 

Kijk veel kweektopics door en spaar de topics die je aanspreken. Kopieer de filosofie en dan komt het wel goed.

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je je hok groter kan maken, altijd doen. ook al wil je maar met 2 lampen kweken, hoe groter het oppervlak hoe hoger het rendement van je lamp. die stopt niet met schijnen buiten 1,2m2. hij wordt enkel minder effectief.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die afmeting en 3x600 komt wel goed denk ik.

Gewoon 3 op n rijtje in de lengte over t midden van je hok, dan kan je met je kappen de breedte mooi opvullen.

 

Grote waterbak onderin je hok, kan je eb- en vloeden.

Met n anderhalve meter diep hok kom je anders alleen met veel gedoe bij de achterste planten, op 1,20 is dat al amper te doen..

 

Gr/watt kan je op meerdere manieren doen... of met veel planten per m2 (sog), of met toppen, knakken enz.. (scrog)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alvast bedankt voor alle reacties!

 

Bedankt voor de tip over eb- en vloeden, heb hier nog nooit van gehoord en zal er dus wat meer over inlezen.

Denk dat ik in dit geval ga werken met een hok van 300x160x210 en dan ga scroggen over 300x120 zodat ik ook bij de achterste planten kan komen. Mocht ik andere plannen hebben dan heb ik altijd nog ruimte om uit te breiden, en hiernaast zal het klimaat ook stabieler zijn dan in een kleiner hok.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan ook gewoon 3 van die plastic (Garland) kweekbakken van 1x1 meter neerzetten met in elk 9-16 kweekpotten, en daar elke dag n liter of 5 a 10 voedingswater in plompen afhankelijk van of de potten nog zwaar voelen.

Planten zuigen t vanzelf wel op via onderzijde vd potten

 

Das ook gelijk nog een vd grote minpunten van scrog naast dat t ontzettend veel extra werk is tov sog, je kan de potten niet of nauwelijks meer optillen om te voelen of ze nog zwaar zijn of dat er water bij mag.

Share this post


Link to post
Share on other sites
als je je hok groter kan maken, altijd doen. ook al wil je maar met 2 lampen kweken, hoe groter het oppervlak hoe hoger het rendement van je lamp. die stopt niet met schijnen buiten 1,2m2. hij wordt enkel minder effectief.
dan heb je toch alleen hogere wandverliezen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
als je je hok groter kan maken, altijd doen. ook al wil je maar met 2 lampen kweken, hoe groter het oppervlak hoe hoger het rendement van je lamp. die stopt niet met schijnen buiten 1,2m2. hij wordt enkel minder effectief.
dan heb je toch alleen hogere wandverliezen?

 

wat bedoel je? hogere wand verliezen in kleiner hok idd. en minder m2 met planten ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...