Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Smeagul

Hulp Bij Bepalen Voedingstekort/teveel

Recommended Posts

@Cave dave maar dan alsnog bedankt voor je inbreng soms denkt men de oplossing te weten maar dan willen ze een confirm van andere krijgen dus bedankt gab ! En ik gebruik de amnesia zaden van greenlabel seeds waarvan ik zelf mijn stekken snijd deze hebben een bloeitijd tot 65 dagen bij mij gaat altijd het licht een paar dagen eerder uit dit omdat ik de oliën wil behouden en zo min mogelijk verbrand wil zien ik verroer mijn toppen zo min mogelijk en knip ze vanuit de pot bladkaal en hang ze in z'n geheel op en droog ze heel gelijkelijk ik weet echt wel waarover ik praat ik kan dan wel niet de duurdere woorden of de juiste benamingen maar weet wel hoe ik mijn wietje lekker krijg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Potten staan droog en vochtvrij met een deksel erop en in een plastic kist met weer een deksel en elke keer wanneer ik voeding schep gebeurt dit met een droog maat bekertje, metertje ijk ik elke 2 weken dat is vaste prik ik heb 2 van de zelfde merk ec meters die beide de zelfde meting aangeven na elke keer geijkt te zijn

Share this post


Link to post
Share on other sites
ijn bladeren vergelen geleidelijk vanuit de onderkant van de plant geel heb ik nou te veel voeding of te weinig voeding in mijn aarde zitten

 

Te weinig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sry hoor ff een opmerking aangaande "EC bepaling in een pot met aarde"

ONMOGELIJK zonder een goede grondprobe in de pot met een goede meter eraan gekoppeld.

En dan hebben we het niet over een PH/EC prikker die je bij tuincentrum kunt scoren.

 

Als je een nieuw bekertje aarde pakt en 'meet' krijg je weer andere waarden en hierop dan gaan acteren.. ach ja dat doe je alleen maar als je

klakkeloos opvolgt wat men bij de GS aan het gissen is wat mogelijk zou zijn.

 

Spoelen met juiste EC waarden tot aan drain gelijk aan wat erin gaat of minder verzuip je je planten mee en bezorg je ze nog meer stress.

Spoelen op aarde wil namelijk niet ivm de buffer, spoelen is iets voor hydro kweken.

 

Voordat je volgende keer als je terugkomt van een 'kenner' diens advies op gaat volgen misschien 1st ff op WF een topic?

Ben je veel sneller wijzer :icecream:

Edited by lostchild
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Smea, wil je alsjeblieft korte zinnen schrijven? Met hoofdletters en punten. Dank.

 

Gele bladeren laag aan de plant. Rode tak aan het blad. Stikstof. Vloeibaar toevoegen tot halverwege bloei.

Ook wat opgekrulde tips (of verbrandt?). Magnesium. Epsom zout, dolomiet kalk. Denk eraan dat Ca en Mg in balans moeten zijn.

 

Gele bladeren kunnen duiden op:

Te lage luchtvochtigheid, te veel water, lucht te koud, te weinig voeding, potten volgegroeid met wortels, Ph probleem (vermoedelijk te laag), te hard water (waarschijnlijk niet), te weinig Ca (grond verzuurt).

 

Amnesia origineel hoge EC en veel licht. Maar Green Label zegt lage/normale EC. Vind er ook wat strek in zitten, ik dacht dat je ervaren was? Je bent het einde nabij schrijf je. Dan moet je ze gewoon omhakken van met 9 weken bloei kom je er niet, normaal gesproken al optimistisch, nu na deze vertragingen al helemaal. Meerdere goede replies gekregen dus nu een beslissing nemen. Omhakken & aarde onderzoeken & vervangen OF doorgaan - aarde fliiiink spoelen. En de volgende keer niet experimenteren maar de standaard procedure volgen en je planten leren lezen. Succes ouwe.

Share this post


Link to post
Share on other sites

aarde fliiiink spoelen. En de volgende keer niet experimenteren maar de standaard procedure volgen en je planten leren lezen

 

:head_hurts_kr:

 

Hou nou toch eens een keer op met 'je moet je aarde spoelen' adviezen.

 

Grote oorzaak van zijn problemen is nu juist dit "spoelen".

 

Spoelen bestaat niet op aarde, je medium er zwaar mee verneuken wel :blink:

 

Spoelen op aarde is alleen water geven of een heel lage concentratie voeding, niet liters water door de pot heen gaan lopen gieten je aarde met elke druppel meer verarmend :thumbsdown:

Edited by lostchild
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

idd aarde moet je niet spoelen....??

 

Met aarde zorg je voor een uitgebalanceerd bodemleven wat trouwens heel makkelijk te realiseren is door wat mycorizzha door je aarde te doen.

Eventueel wat vaste voedingsstoffen erdoor mengen in poedervorm of tablet en de eerste weken water naar behoefte om te zorgen dat de waterhuishouding op orde is en er balans ontstaat.

Minimaal 10/14 dagen voorgroei voor een goed bodemleven en een sterke aanzet voor plant of clone.

De eerste 3 weken 12/12 alleen water en bacto's naar behoefte en eventueel wat Kalong grow.

Daarna langzaam de Kalong bloom gebruiken naar de behoefte van de plant, eventueel een kleine hoeveelheid K2 Boost gebruiken maar dit is niet bij uitstek nodig.

Eventueel kun je ook nog wat rietsuiker mellasse gebruiken om wat extra suikers in de bodem te krijgen, carbo hydrates gaat alles en iedereen hard van....gooi dat maar s een beetje bij je hydro kweek lol.

 

Poldergrower

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mee eens Lostchild. Maar als hij een hoge EC, lage PH en waarschijnlijk zouten heeft laten vormen, biedt kraantjeswater toch uitkomst? Liever de boel goed mengen en bemesten + bacto's + schimmels. Maar dat lukt niet als die plant er in staat.

 

Ah zie BG gereageerd. Ook helemaal mee eens. Ik werk met twee 35L bakken die om de 3 mnd afgewisselt worden. De bak die in rust staat is gemengd, bemest en bodemleven aan toegevoegd. Is na 3 mnd helemaal lekker. Maar hij zit met die plant. En heeft nog n ruime maand te gaan.

 

Alles heeft een gevolg. Spoelen ook. Is dat niet gewenst in deze situatie om snelle verbetering te krijgen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oplossing hier?

Ik (en dat ben ikke dus) verkruimel een 2tal buffertabs bovenop de pot en "spoel' dat in.

Daarnaast houdt ik goed in de gaten of ik mijn planten niet teveel/danwel te weinig water geef als ik deze maatregel toe pas omdat ik anders alsnog rare dingen kan krijgen.

Door die tabs kan ik nooit teveel/te weinig van dit of dat geven wat ik met flesvoeding wel kan doen.

 

Ph regelen?

Doen we niet aan als we kraanwater gebruiken, vreet aan de calciumbuffer vh medium en calcium zit in de meeste voeding al zo weinig, beter aanvullen door niks aan je water te doen (mits dit niet hoger is dan ph 8) dan achteraf toe te voegen.

 

Voordat je dit soort problemen krijgt heb je al een aantal signalen gehad en hierop onvoldoende geanticipeerd (wat heel wat anders is als symptoombestrijding) waardoor je later in de bloei echt met de gebakken peren komt te zitten.

 

Lesje leren voor de volgende ronde en mits je weet wat je doet (zoals ik hier met de s5) aan jezelf bewijzen dat je niet terug de schoolbanken in hoeft :jump:

Al maak je dezelfde fout vast nog een keer, deze sukkel wel in ieder geval en daar leert ie weer van:

nieuwe ronde, nieuw soortje, nieuwe kansen zoals afgelopen ronde weer met de Shiva van Escobar, die wil echt niets eten waar de s5 max schema aankan (wordt de wiet niet lekkerder van overigens) en eenmaal overvoedt is water geven een drama :doctor:

 

Aarde preparen: ik had het niet zo op de paddo's die ik dan kon plukken maar het is wel ok vd planten ipv proberen via de flessen van alles uit te halen.

Goed medium is de basis 3/4 van je kweek en hergebruiken of 'spoelen' kan je eigenlijk pas als je een beetje door hebt hoe aarde nu werkt als medium voor je planten.

 

Wil je nu toch spoelen met planten die op het medium groeien ga dan op een inert medium kweken wat je met spoelen niet kan verneuken.

 

Euh..

Ik 'spoelde' soms wel (alleen water zonder flesvoeding) maar dan had ik wel een dosis Calgel aan het water toegevoegd zodat de calcium op peil bleef want calcium is vanaf week 4 - 8 keihard nodig: de toppen dikken een stuk minder aan op schrale grondjes :search:

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...