Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Boefje030

Led Cob Voorgroei Kast.

Recommended Posts

Hallo,

Zoals naam van topic al aangeeft, wil ik een voorgroei kast maken met COBS.

Ben van plan om een grote kast hiervoor te gebruiken en dan meerdere verdiepingen erin te maken. Nou zit ik wel met paar vragen:

 

-welke COBS zijn het beste om een diepte van 30 a 40 cm te beschijnen. Aangezien ik heel weinig voor stroom betaal hoeven ze niet heel efficiënt te zijn (dus denk dat dimmen niet noodzakelijk is)

 

- voor voorgroei lijkt me een zo hoog mogelijk K wel handig want strekken doen ze daarna wel in de bloeiruimte. Of toch niet zo slim?

 

- en welke kleur COBS zijn het beste voor moeders?

- is het ook mogelijk om op andere manier te bestellen (dus zonder rekening) of het liefst zelf ophalen.

 

Dank je

Edited by Boefje030

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe groot is je kast dan ?

Als je gebruik maakt van groenestroom :P Zou ik goed kijken naar Vero 29C en Citizen 1825 kijken en dan de kraan gewoon opengooien van de ampere's. Prijs van het geheel gaat dan ook gelijk omlaag en zit je te denken aan 0.75€ per Watt all in of zelfs lager.

 

Maar je wilt ze dus in een kast plaatsen dan zul je kleinere cobs kunnen gebruiken. Citizen 1212 is daar een voorbeeld van, als kleur is 5000k wel goed voor moeder en groei.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als t voor de stroom niet uitmaakt kan je toch net zo makkelijk tlbuizen of hpi nemen?

Voor de prijs van dat spul kan je nooit gaan klooien met led

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@kapiteinkoek. Afmeting is nog niet bekend maar denk aan 2x2x0.3 ofzo.

 

@scirocco . Tl zou ook kunnen alleen hpi word lastig om meerdere verdiepingen te doen neem ik aan. Ik gebruik nu hpi alleen heb ik een voorgroeihok en wil naar kast.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb enige tijd geleden een partijtje Cree CXB2530's (max 61W) gekocht in Australie, was toen iets van 8,76 per stuk. helaas zit je met een wisselkoers , ze zijn nu 11 euro nog wat.

http://www.cutter.co...hp?prod=cut2827

Doen het goed, maar nog nooit hoger gehad dan op 1,05 A (ong. 37W) per cob. per 6 heb je dan een 240W driver nodig. dan zit je ook zo rond de eur. 0,66 per watt. Dimmen kan ook.

 

Deze COBs zijn wel warmwit 3000k , maar ik weet inmiddels dat het toch groeit als kool, en eigenlijk net zo compact blijft als onder 6500k CXA3050.

Die australische winkel heeft alleen een aanbieding met de 3000k,. andere kleuren zijn veel duurder.

 

 

 

Maar waarom geen T5 en dan wat dichterbij de planten hangen?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is meer iets voor Wietefras om te beoordelen, maar CXA2530's zijn hier verkrijgbaar in Color: 2700K, 3000K, 3500K, 4000K, 5000K, 6500K. CXB2530 bij zelfde leverancier is duurder. Geen idee of ze bij Mouser Nederland balieverkoop doen: CXA2530-0000000N0HU250H.

Edited by Running Water
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een COB die belast wordt op 30 tot 50W zul je op 20 tot 30cm boven de planten moeten hangen. Eventueel 15 tot 20cm, maar dan krijg je wel slechtere uniformiteit.

 

Misschien moeten ze zelfs nog wel hoger, want bovenstaande is voor een bloeihok en dan is de lichtdruk hoger dan wat je van plan bent in dit voorgroeihok neem ik aan?

 

Misschien zijn van die led strips dan een handiger idee?

http://www.digikey.com/product-detail/en/samsung-semiconductor-inc/SI-B8T342560WW/1510-1324-ND/5875178

 

Of inderdaad gewoon TL, maar dat zal ook nog wel een gedoe worden qua klimaat als je het zo dicht op elkaar wilt proppen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb enige tijd geleden een partijtje Cree CXB2530's (max 61W) gekocht in Australie, was toen iets van 8,76 per stuk. helaas zit je met een wisselkoers , ze zijn nu 11 euro nog wat.

http://www.cutter.co...hp?prod=cut2827

Doen het goed, maar nog nooit hoger gehad dan op 1,05 A (ong. 37W) per cob. per 6 heb je dan een 240W driver nodig. dan zit je ook zo rond de eur. 0,66 per watt. Dimmen kan ook.

 

Deze COBs zijn wel warmwit 3000k , maar ik weet inmiddels dat het toch groeit als kool, en eigenlijk net zo compact blijft als onder 6500k CXA3050.

Die australische winkel heeft alleen een aanbieding met de 3000k,. andere kleuren zijn veel duurder.

 

 

 

Maar waarom geen T5 en dan wat dichterbij de planten hangen?

 

 

Weet jij zo het zit met invoerkosten? Wat moest je bij betalen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zijn die strips ook goed?
Daar zit natuurlijk ook weer veel variatie in en ik ben er eerlijk gezegd niet zo heel erg in thuis. Die kleine ledjes zijn doorgaans wel iets minder efficient maar die variant uit die link zit volgens de specs aan de 144lm/W op 1350mA (33W). Dat zal vergelijkbaar zijn met de hoeveelheid licht die je uit een COB krijgt op 30W, maar dan wel verdeeld over een strip van 56cm lang in plaats van uit een enkele COB van 2cm doorsnee. Niet super efficient dus, maar best redelijk nog en zeker een stuk beter dan TL. Je kan ze altijd nog dimmen als je het efficienter wil hebben (plus kleienre afstand tot het gewas).

 

Ik zit een beetje met hetzelfde probleem. Heb nog PLL/T-neon hangen in het voorgroei hok en wil het ook laag houden. Al ga ik waarschijnlijk voor lagen van 70cm tot een meter hoog. Zat te denken aan de Cree CXB2540, Citizen CLU048-1212 of Citizen CLU048-1812 op iets van 25W. Alleen zit je dan weer met dat ze best nog hoog erboven moeten voor een beetje behoorlijk lichtverdeling. Of je moet ze nog zachter draaien, maar dan loopt het aantal en dus de kosten weer op.

 

Die strips leken me dan wel handig, maar het fijne heb ik er nog niet van uitgezocht. Vooral hoe je die dan moet koelen ook nog niet ;)

 

Las wel dat ze die strips op 15W draaien zonder extra koeling. Ze zitten namelijk al op een alu plaatje,

 

Misschien is het nog wel makkelijker om van die kant en klare TL balk vervangers te kopen met leds?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

70 cm tot 1 meter zat ik ook aan te denken. En dan twee of 3 lagen. Als jij nou opschiet dan kan ik je na doen haha.

 

Die COBS die jij noemt zijn die goed voor 30 a 40 cm diepte? Nou zie ik dat er ook veel kasten zijn met 60 cm diepte. Dat heb ik liever natuurlijk. Redden ze dat ook ?

 

(Dacht jij dat ik 30 a 40 cm hoogte bedoelde?)

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb enige tijd geleden een partijtje Cree CXB2530's (max 61W) gekocht in Australie, was toen iets van 8,76 per stuk. helaas zit je met een wisselkoers , ze zijn nu 11 euro nog wat.

http://www.cutter.co...hp?prod=cut2827

Doen het goed, maar nog nooit hoger gehad dan op 1,05 A (ong. 37W) per cob. per 6 heb je dan een 240W driver nodig. dan zit je ook zo rond de eur. 0,66 per watt. Dimmen kan ook.

 

Deze COBs zijn wel warmwit 3000k , maar ik weet inmiddels dat het toch groeit als kool, en eigenlijk net zo compact blijft als onder 6500k CXA3050.

Die australische winkel heeft alleen een aanbieding met de 3000k,. andere kleuren zijn veel duurder.

 

 

 

Maar waarom geen T5 en dan wat dichterbij de planten hangen?

 

 

Weet jij zo het zit met invoerkosten? Wat moest je bij betalen?

 

 

ik had gevraagd of hij de waarde wat lager wou opgeven, in totaal moest ik iets van 50 euro bijbetalen op een order van 450 euro.

Verzending wordt dacht ik goedkoper als je meer als 250 AUS $ besteld.

Als je CXB3590's besteld kun je de kortingscode 'cutandroll' ofzoiets gebruiken dan krijg je nog 10% korting.

Ik dacht ook voor de accesoires van de CXB3590 (leidl kapjes of ideal holders)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Boefje030, Lol, sorry. Ik dacht dat je het met diepte had over hoe diep het licht de planten in ging :) Een kast van 30cm diep is meer een kruidenrekje ;)

 

Een COB kan wel 30x30 aan inderdaad. Als je ze 20 tot 30cm hoogte geefte. Al heb je dan op 25W of 35W wel minder licht op dat oppervlak dan bij 50W, maar dat zal voor voorgroeien wel prima zijn.

 

Voor een 60cm diepe kast zou je er dan 2 achter elkaar moeten doen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dat gebruikte ik ook. Zij het een simpelere versie van de Gamma of Praxis. Die van de link is wel een veel mooier model.

 

Ik was oveirgens ook wel nog even zoet om dat te bekleden met reflectie spul.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...