Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Rodja

50X Casey Jones Op Rfx

Recommended Posts

Is idd kutwerk maar je eindproduct stinkt echt een uur in de wind, en het rookt veel zachter door het geleidelijk drogen.

 

De neus van elke inkoper slaat gelijk op tilt :likken:

 

Iemand die het begrijpt. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maar negeer je hiermee het idee van opgehoopte zouten die bij jouw methode overal door de hele pot komen na herverdeling?

 

kun je een paar x negeren, ook al zit je laag in EC. je gaat er op ten duur niet aan ontkomen dat je zout opbouw krijgt en een verkeerde balans. want wie zegt dat je altijd precies de juiste elementen voedt.

 

@Dilago. dat droog laten worden na spoelen op kraanwater valt best mee. Maar het moet uiteraard niet zeiknat zijn. Daarna met een hogere ec inwateren en veel water gebruiken dan zit het wel goed.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En toch zul je merken dat de startblokken véél eenvoudiger te verwijderen zijn mét gebruik van enzymen, het grootste deel van de dode wortels wordt door de enzymen verteert, dan wel afgebroken of verzwakt, waardoor ook je rfx veel minder aaneen gehecht is en makkelijker te verdelen.

 

Ik denk zelf dat ik ook niet meer ga spoelen na een ronde, laatste keer sloegen m'n stekken echt slecht aan toen ik de rfx volledig spoelde. Het maakt het inwateren erna ook zo lastig want de rfx is volledig verzadigd op dat moment.

 

Maar negeer je hiermee het idee van opgehoopte zouten die bij jouw methode overal door de hele pot komen na herverdeling?

 

Luister gab, deze methode heb ik van Racker en wat andere oude rotten overgenomen en die zeggen dat ze geen enkel verschil merken tussen wel en geen enzymen. Na jarenlang draaien weten die vast wel waarover ze praten.

 

Daarnaast was de rfx uit dit verslag ook al 4 rondes oud, nooit enzymen gebruikt en de planten gaan als een speer. :D

Problemen met lastig te verwijderen startblokken heb ik nog nooit van gehoord.

Edited by Rodja

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Dilago. dat droog laten worden na spoelen op kraanwater valt best mee. Maar het moet uiteraard niet zeiknat zijn. Daarna met een hogere ec inwateren en veel water gebruiken dan zit het wel goed.

Ja dat is zo maar ik had er toch nog geen plek voor dus konden de potten wel een weekje uitlekken.

 

Je hoort toch ook niet met kraanwater te spoelen maar met voedingsoplossing?

Spoelen met kraanwater kan prima zolang je er maar geen planten in hebt te staan. Daarna water je in met de juiste waarden en klaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spoelen met kraanwater en daarna meteen inwateren met de juiste waardes, of eerst een weekje laten indrogen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

sowieso goed uit laten lekken. evt uitspreiden in je vijver met de lampen aan. max 2 dagen. meer is zonde tijd.

 

enzymen heb je idd niks aan. als je startblokken moeilijk loskomen is dat mooi dan zijn ze goed geworteld lol. maar wat is moeilijk. 2 x draaien eraan? het is geen zwaard uit beton trekken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@supernoob

anders wil een gekarteld mes er ff onderlangs ook helpen, de dikste wortels in no time doorgezaagd (zo doe ik het op de slabs, kan je er zo mooi bij).

 

@Rodja

je watert laatste keer (of 2x) in met groeivoeding of met de flores?

zo hergebruiken trekt mij dan ook wel, kratjes en vloeden ipv bigblocks op schotels vloeden zoals nu omdat de onderbakken die ik heb niet goed passen in de GR80, rfx spoelen na de oogst kan ik echt niet aan, lig ik een week in de stoel na te genieten vd gedane arbeid.

als mijn 2e GR komt ga ik me er denk ik maar aan wagen :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Al mijn kratjes leegkiepen in de vijver om de rfx te laten drogen en daarna alles weer in de kratjes doen lijkt me een overbodige berg gedoe. Een week droog laten trekken in de kratjes ook. Ik wil zsm de nieuwe stekken planten.

 

Ik had begrepen dat je aan het eind van de run lager gaat in de ec en de planten de boel redelijk droog laat trekken. Na de oogst elke krat even omkiepen in een lege krat en daarna alle kratten goed inwateren met groeivoeding, vijver leegpompen, rfx wat losroeren met een houten lepel, stekken uitzetten, nieuw vat aanmaken en gaan met de nieuwe bananen.

 

Maar ik begrijp dat het nog simpeler kan zoals Rodja uitlegt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik doe het zo ,

na de oogst pomp ik vat groei verhouding ec 1.0 ph 5.0 de vijver in .

 

vervolgens spoel ik met een vlakzuigpomp vanaf boven alle kratten/potten uit .(indien nodig bak riool in en nieuwe erin)

 

ik knijp rfx zo nu en dan uit , tot ik een acceptabele ec en ph heb (voor mij ec onder 2.0 en ph onder 6.0)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@knaken

verdeel jij ook de rfx opnieuw?

soms droom ik ervan dat ik na het spoelen gewoon direct nieuwe blokken in de rfx zet :P

 

ik las ergens in een folder van canna dat een stel kwekers dit doet op cogr slabs . heerlijk lijkt me dat.

Edited by Rodja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rfx aanvullen als in nieuwe rfx er boven op gooien en klaar, niet mengen oid?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rfx aanvullen als in nieuwe rfx er boven op gooien en klaar, niet mengen oid?

Natuurlijk zal het beter zijn wanneer je de zaken goed mixt, maar het is maar net hoeveel moeite vs resultaat je erin wilt leggen lijkt me. Als je een jongen op grote schaal bent, dan kan ik wel begrijpen dat je zoekt naar de meest efficiënte manier, maar een kleine kweker kan het zich wel permitteren om de boel lekker uit te storten en met z'n handjes door de rfx te gaan woelen een avondje lang. :yummy:
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik woel m'n handjes liever een avondje lang door iets anders ipv rfx

 

 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

@twiet ,2 x keer met je handen erdoor en klaar .

 

@pinda , waarom zou doormekaar mixen/husselen beter zijn dan?alle kratten worden gespoeld met zelfde water/voeding.

heb het meeste al wel geprobeerd maar zie weinig/geen verschil in opbrengst.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar een kleine kweker kan het zich wel permitteren om de boel lekker uit te storten en met z'n handjes door de rfx te gaan woelen een avondje lang. :yummy:

 

Not :thumbsdown:

Heel, heel erg lang geleden vond ik dat soort dingen nog wel leuk, nu heb ik er echt een broertje dood aan :wave:

Wat wortels trekken is nog tot daar aan toe,rfx en zooi (ga eens per ongeluk op een rfx blokje staan en heb het niet door, lache) tov lekker op de bank TV kijken, lastige keuze :icecream:

 

@knaken

laat je de rfx dan ook droger trekken laatste week met lagere EC zoals Rodja doet?

dat scheelt dan weer met de hoeveelheid water die je door de rfx heen zou moeten jassen om op ec en ph .. uit te komen?

 

laatste vraag van mijn kant mbt de 'vijver'

ik heb een 80x80 tentje x 2

zelf een bak maken met folie of toch maar wasmachine lekbakken van 70x70 (met die klote verhoging in het midden) scoren?

gaan volgens mij precies 4 kratjes in een lekbak, als ik zelf wat maak win ik 10cm waar ik niks mee doe maar wat wel volume is natuurlijk :search:

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik laat rfx niet droog trekken .

 

ik zou met epdm folie je vijver maken lekker hoog , net wat hoger dan je kratten/potten.(mooiste is op maat laten maken vijverwinkel )

wat je dan ook kan doen ipv spoelen vanaf de bovenkant , is je vijver vullen tot net boven kratten.

dag laten staan na dag soaken is de ec van rfx nagenoeg gelijk met je water in vijver. (moet je waarschijnlijk wel 2 a 3 x doen maar als je fysieke ongemakken hebt mischien een goede optie.

 

het soaken doe ik wanneer stekken nog niet groot genoeg zijn in voorgroei en er geen tijdsdruk is.

spoelen vanaf boven kan je achtermekaar door tot waardes acceptabel zijn.

Edited by knakenpoetser
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoge bak kan met actieve lucht aanvoer wat ik toch al van plan was als beide tentjes staan (1 in nabestelling), anders zitten de luchtopeningen in de kleinere tentjes echt op een * hoogte daarvoor, kratjes hoogte :search:

 

Goede tips, helemaal dat soaken in de bak zelf was ik niet op gekomen al is spoelen in een wat lagere bak niet zo'n probleem als ik dat opvoerpompje met aanvoer aan de onderkant nog kan scoren :innocent:

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben je afgestapt van de kratten? Succes weer!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee dit is een ander tentje :P

(1800w in 300x150)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lekkere stekken! Beetje weinig licht niet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee dit is een ander tentje :P

(1800w in 300x150)

Toe maar, oude broodkweker! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

altijd goed een tentje extra

die n27% is echt super op rfx eerste drie weken knallen zij de grond uit dan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...